Waden hoe zit dat nu? (Ambleve)

Started by MartinT, April 21, 2018, 13:44:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MartinT

Beste mede forummers,
Zou volgende week graag een nymphje te water willen gaan laten bij onze zuiderburen.
Hoor dat de niet-openbare/no kill stukken op de Vesdre en op de Ourthe sinds dit jaar al vanaf de kleine opening bewaadbaar zijn.
Klopt dat?
Alle info is welkom.

jo flyfishing

Ik weet dat er nogal wat veranderd tov vroeger, maar vooral regeltjes die ik al toepas, daarom kan ik ze zo niet opsommen. Ik probeer ergens een lijstje te zoeken.
Eén ervan is alvast weerhaakloos vissen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

jo flyfishing

dit is alvast de vertaalde gesimplifieerde brochure, daar staat alvast niet in dat het niet mag.
http://www.maisondelapeche.be/telechargements/PecherCSimple_Web_NL.pdf

Op dit franstalig forum worden de desbetreffende wetteksten geciteerd. In het eerste artikel, in paragraaf 2B wordt bepaald dat het hele jaar door anders dan van de kant mag gevist worden (mist vergunning B (de 'grote' of duurdere van de 2 types vergunningen).

Je mag dus altijd wadend vissen, in de periode dat het toegelaten is te vissen op de soort die je viseert. Voor forel is er dus geen kleine en grote opening meer (vroeger het verschil tussen waden of niet).

http://www.pecheurbelge.be/forums_new/viewtopic.php?f=4&t=26684

Van de weerhaken vind ik alleen terug in de bepalingen van jeugd visvergunning, maar ik zou er toch op letten.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MartinT

Alvast bedankt Jo, ik heb de Waalse vergunning waarmee waden is toegestaan.
Zal eens proberen of ik enkele vergunningen kan inzien van mede clubleden.
Ik was getriggerd door FB foto's van wadende vissers bij VPN en op de Ambleve.
Navraag bij een VPN lid leverde op dat het vanaf dit jaar vanaf de kleine opening mag, maar lees dit zelf nergens.

henkverhaar

Quote from: MartinT on April 21, 2018, 13:44:19Hoor dat de niet-openbare/no kill stukken op de Vesdre en op de Ourthe sinds dit jaar al vanaf de kleine opening bewaadbaar zijn.

Ik neem aan dat je dat op de website van het waalse gewest, waar je ook je vergunningen kunt bestellen, kunt checken, maar ik hoorde hetzelfde over de Semois, van de campingeigenaar van Maka.