vreemd gedrag grote snoek

Started by sjoerd, October 28, 2016, 17:16:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Vissend in een ondiep heldere sloot met de streamer kreeg ik vanmiddag te maken met wel heel vreemd gedrag van een flinke (80-90 cm geschat) snoekdame. In hetglasheldere water zag ik de vis tegen de andere oever liggen. Na wee worpen met de streamer kwam ze in actie en volgde de vlieg tot op een centimeter of 10.Maar pakken homaar. OK dat gedrag ken ik en soms kun je dan een aanbeet uitlokken door de streamer wat op de plaats te bewegen, of juist naar de bodem te laten afzinken en daar te laten liggen. Of wat ik na de voorgaande trucs deed, de streamer naar de oppervlakte brengen en daar wat rustig bewegen. Wat er toen gebeurde was wel nieuw voor mij. Heel traag kwam de vis naar de streamer en ipv deze met een forse haal te pakken, werd het uiterste puntje van de vlieg heel voorzichtig en heel rustig tussen de "lippen"genomen. En dat tot twee keer toe. Grrr. frustrerend om te zien want ik had deze snoek best even willen haken. Ook nog enkele andere snoeken volgden de streamer maar bleven op een halve meter afstand "staan" Kortom niet erg actief of misschien een watertje wat al behoorlijk is bevist waardoor dressuur?
Ik weet het niet maar ze lieten me wel met lege handen huiswaarts gaan. Een ervaring rijker......

Scaramouche

Herkenbaar, lijkt op dressuur. Wat deed je op het moment dat hij de streamer pakte? in mijn ervaring moet je je aasje dan juist als een dolle binnenvissen om een reflex-aanval uit te lokken. Dat is denk ik ook wat die snoek zelf verwacht van een prooi.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjoerd

Ik heb de hele trukendoos geprobeerd. Snelle strips, rondjes draaien etc. maar niks hielp. Deze zomer in Zweden kon ik een snoek na zeker 30 meter de streamer volgen en waarbij de snoek tussendoor steeds weer even wegzwom maar zich steeds weer liet uitdagen uiteindelijk toch vangen.

Team

Allemaal dressuur, je vist te veel, dan gaan ze je kennen, en willen alleen nog maar spelen, net als een hond ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

merijn1982

Het word ook wel proeven genoemd. Kijk eens naar de waterwolf filmpjes op youtube. Hierin zie je de snoeken af en toe ook het kunstaas proeven. Dit zijn ook een van de aanbeten die we voelen maar nooit raak slaan...
Tight lines!!

sjoerd

Quote from: merijn1982 on October 29, 2016, 22:02:23
Het word ook wel proeven genoemd. Kijk eens naar de waterwolf filmpjes op youtube. Hierin zie je de snoeken af en toe ook het kunstaas proeven. Dit zijn ook een van de aanbeten die we voelen maar nooit raak slaan...

Nou Merijn, zo zou je het inderdaad kunnen benoemen.

Alex

Ook ik gisteren (zaterdag) hetzelfde.
Verschillende keren beet gehad maar geen snoek kunnen haken. Je voelt ze tikken.
Terwijl afgelopen vrijdag zelfde wate zelfde streamer 2x beet 2x goed gehaakt en vangen.

Tja.....

JurjenF

Tja, helder water + een bekende snoekvanger = niet haken  :P. Ik heb bijna hetzelfde eens gehad maar dan met een popper aan de spinhengel. Een beste snoek kwam als een duikboot onder de leliebladen naar de popper toe zwemmen, bleef zowat meg zijn bek er tegen aan stil liggen en zwom een stuk gewoon mee toen ik het kunstaas langzaam binnenhaalde. Na een driftige tik kon zij het niet laten en beet alsnog toe, gelukkig. Maar vaak maak ik hetzelfde mee : er helemaal achteran zwemmen, alle truken toepassen en vlak onder de kant kijken ze je aan (denk ik) en kunnen dan nog net niet hun middelvinger opsteken naar je....Frusty! >:(
Fishing is cheaper than therapy

Gerrit59

Het onvoorspelbare blijft de charme van (vlieg)vissen......

Gerrit

sjoerd

Tsja en andersom kan het natuurlijk ook. Ooit eens een snoek van 104 cm gevangen,in een klein watertje in de uiterwaarden(daar komen ze soms met heel hoog water in het voorjaar en als het water zakt, zitten ze opgesloten en dus erg hongerig in het najaar.) Na eerst nog een snoek van circa 70 cm en een van 80 cm gehaakt te hebben, kwam ik terug op de plek van die meterplussnoek en hup ik haakte de vis opnieuw!
Zeker weten of het exact dezelfde vis was , kan ik niet met zekerheid zeggen maar twee snoeken van 104 cm bij elkaar, Nee dat lijkt me iets teveel van het goede. De tweede dril was ook veel minder heftig.
Dat zijn van die visdagen( in dit geval een dik uurtje streameren slechts) met een gouden randje.

jo flyfishing

Onlangs meegevist met een aantal mensen op Lac de Bambois in België, en daar werden vier snoeken van rond de 95 cm op een paar beschutte vierkante meter gevangen.
Eerst werd inderdaad gedacht dat het dezelfde snoek iedere keer was, maar na het besturderen van de foto's bleken het in dit geval 4 verschillende vissen.
Dit is nochthans geen klein meer, en toch lagen ze bij wijze van spreken op 1 m²  gestapeld...

Quote from: sjoerd on October 30, 2016, 13:05:34
Tsja en andersom kan het natuurlijk ook. Ooit eens een snoek van 104 cm gevangen,in een klein watertje in de uiterwaarden(daar komen ze soms met heel hoog water in het voorjaar en als het water zakt, zitten ze opgesloten en dus erg hongerig in het najaar.) Na eerst nog een snoek van circa 70 cm en een van 80 cm gehaakt te hebben, kwam ik terug op de plek van die meterplussnoek en hup ik haakte de vis opnieuw!
Zeker weten of het exact dezelfde vis was , kan ik niet met zekerheid zeggen maar twee snoeken van 104 cm bij elkaar, Nee dat lijkt me iets teveel van het goede. De tweede dril was ook veel minder heftig.
Dat zijn van die visdagen( in dit geval een dik uurtje streameren slechts) met een gouden randje.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JurjenF

Snoeken heb ik wel vaker 2x achter elkaar gevangen waarbij ik 100% zeker was dat het één en dezelfde vis was. Elke keer in het najaar. Tja, honger makt rauwe pluggen lekker (variatie op bekend gezegde met bonen).
Fishing is cheaper than therapy