Ourthe

Started by Sentor, August 11, 2016, 12:12:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sentor

Zijn er nog mensen die deze zomer op de Ourthe zijn gaan vissen?
Welke zijn nu de beste plaatsen?

Groetjes Sentor


Sent from my iPhone using Tapatalk
::blabla::

Rinus van Belzen

Dag Sentor,

We vissen bijna wekelijks op de Ourthe, maar dan wel in het viswater van La Truite Houffalize. Daar was het bijna altijd goed vissen.

Gr, Rinus

gijsie20

#2
Ik ben er van t weekend weer.
Merk wel wat verschillen in vangsten..na heel drukke dagen op de rivier is het lastiger.

Sentor

Ok bedankt Rinus en gijsie ik ben er deze week ook actief.
Gisteren avond rond Maboge plage gevist (waar ik het vliegvissen aanleerde) maar weinig deftige aanbeten tenzij van kleine voorn.
1 deftige aanbeet gekregen maar helaas de vis verspeeld :-(
Morgen eens proberen rond Jupille waar ik verblijf.


Sent from my iPhone using Tapatalk
::blabla::

gijsie20

#4
Net weer terug van 4 dagen, laag water uiteraard na de warme periode.
Nog best ok gevangen, maar je merkt dat het water warmer is geworden, buiten forel komt kopvoorn weer voorbij, en ook baars.
Verschillende stukken gelopen, no kill, regulier parcours en openbaar stuk.
Vroeg me af, iemand van hier toevallig in het bezit van een grijze citroen berlingo oid, met op de zijkant een logo van een vliegvisser? Zie de auto regelmatig staan als ik er ook ben..zo ook dinsdag geloof ik?

guidogast

Beste Sentor, (en evt anderen), hoe was het vliegvissen in de Ourthe rond Jupille vorige zomer? Ben heel benieuwd. Na een mislukt vliegvisavontuur vorig jaar in de Ardeche deze zomer met m'n gezin maar eens dichterbij huis proberen.
::agree::

Beertje

Quote from: guidogast on April 20, 2017, 19:09:59
Beste Sentor, (en evt anderen), hoe was het vliegvissen in de Ourthe rond Jupille vorige zomer? Ben heel benieuwd. Na een mislukt vliegvisavontuur vorig jaar in de Ardeche deze zomer met m'n gezin maar eens dichterbij huis proberen.

Welk water in de ardeche heb je gevist?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

guidogast

Twee jaar geleden juni toen ik nog niet kon vliegvissen, regenboog- en beekforel, barbeel en kopvoorn gevangen in de rivier de Ardeche zelf, bij Ruoms en stukje stroomopwaarts van camping La Grand Terre. Met een gids een avondje in de Beaume gevist, en met hem mijn eerste vis op de vlieg gevangen, een kopvoorn. Vorig jaar juni zelfde plekken, geen beet gehad, weinig vis gezien ook. Enkele keer springende grote forel in de hoofdstroom van de Ardeche, enkele barbelen zien liggen, ook daar. Water stond iets hoger dan twee jaar geleden. Op advies van die gids, naar bovenstroom van de Beaume gegaan en paar ochtenden gevist op meerdere plekken, super mooi maar geen vis gezien. Waarschijnlijk verjoeg ik alle vis die er zat, het was smal en ondiep. En 'stealth' sluipen en vissen was en is nog niet mijn sterkste kant :-)
::agree::

guidogast

Toevallig nog meer mensen volgende week of de week erop bij de Ourthe? Misschien leuk om een ochtendje samen te vissen.
::agree::

guidogast

Afgelopen zaterdag een dagje naar de Ourthe geweest bij La Roche, met een (nog)niet vliegvissende vismaat. Bijna hele dag regen... :'( maar goed met waadpak, pet op en regenjas aan prima te doen. Het water was toen we aankwamen nog wel redelijk helder, maar steeg langzaam en werd steeds troebeler, tot aan een koffie-met-melk kleur... pff met de vlieg de hele dag niks gevangen, geen beet. French nymphen was het doel, al gauw had ik door dat dat het hem niet ging worden.. maar ook met streamer langs de kanten leverde geen aanbeet op. Wel regelmatig beekforelletjes die sprongen of iets pakten van het oppervlak. Mijn vismaat ving met maïs en maden op de bodem een leuk aantal barbelen en kopvoorns, en twee nieuwe vissoorten (hij is "soortenjager") dus die was dik tevreden. Hij wilde ook wel gaan vliegvissen als ik iets zou vangen, maar ja  ;D Het gezegde kwam in me op, 'vliegvissen, de moeilijkste manier om niks te vangen' maar ja, dit keer was het niet de lijn en leader die steeds in de knoop gingen oid maar gewoon pech met die regen. Ik hoef niet veel te vangen maar iets is wel leuk natuurlijk, op de vlieg. We gaan zeker nog eens terug maar niet meer als er veel regen geweest is of gaat vallen op de visdag, die les heb ik wel geleerd. Blijft erg mooi water en mooie omgeving.
::agree::

guidogast

Zie foto
::agree::

gijsie20

Ik was van t weekend ook in de Ardennen, dan wel niet om te vissen dit keer. Maar idd behoorlijke regen vanaf vrijdag en zaterdag..rivier stond hoog en bruin..niet te (vlieg)vissen inderdaad.

MichelG

Hoi allemaal. Ik ben van 8 tot 13 mei enkele dagen naar de Ardennen geweest en hoopte van te voren via vliegvissers.nl nog wat extra informatie in te slaan. Het viel me op dat er niet heel veel over het vissen op de Ourthe te vinden is, of dat de info die er is redelijk gedateerd is.
Vandaar dat ik mij voor had genomen om bij terugkomst even een uitgebreid verslagje te doen, voor de toekomstige ourthe-gangers ::agree::

Maandagavond vertrokken richting de Ardennen, maar bij aankomst op de camperplaats in Barveaux was het al te donker om nog te kunnen vissen. Een klein wandelingetje liet zien dat de ourthe stroomopwaarts door het dorpje heen stroomde, en er stroomafwaarts een soort stuwdammetje was.
De volgende dag heb ik het stuk stroomafwaarts van deze stuw bevist. Ik heb hier uurtje of 3 zonder resultaat gevist. Het gevoel om weer in helder stromend water te vissen was wel heerlijk, hier heb ik dan ook zeker van genoten. Maar zowel met de nimf als droge vlieg heb ik geen aanbeten gehad. Wel veel vis gespot, grote kopvoorns en barbelen achter de stuw, en zelfs enkele flinke spiegelkarpers. Forel liet zich echter niet zien.

In de middag zijn we doorgereden naar Deulin, waar we op de camping stonden aan de Ourthe. De eerste uurtjes hier waren voornamelijk een beetje de rivier in de omgeving verkennen, dus weinig effectieve vistijd. Aan het eind van de middag kwam uiteindelijk toch de verlossende 'boem'. Op een witte streamer die ik in een sterk stromend gedeelte van de rivier binnenviste klapte plots een flinke vis. Het duurde even voordat ik hem uit de stroming wist te krijgen omdat hij redelijk diep bleef zwemmen, en toen hij bovenkwam zag ik het direct. Donkere stippen op de lichtbruin gekleurde flank, er zit dus toch forel! De eerste aanbeet en direct een mooie vis, de opluchting was dan ook groot toen ik het net er onder mocht schuiven. Het meetlint telde 34 centimeter, een van mijn grootste forellen tot nu toe. Hier bleef het ook bij voor de rest van de dag, maar daar kon ik wel mee leven.
Woensdag 9 mei besloot ik een ander gedeelte van de rivier op te zoeken. Google maps liet zien dat er op 10 minuten fietsen een grote brug was, waarachter de rivier opgesplitst werd door een eilandje. Ik besloot hier te beginnen, maar ondanks dat er aan beide kanten van het eilandje een mooie stroomversnelling was die er heel aantrekkelijk uit zag, wist ik hier geen vis te verleiden. Ik heb eerst een flink stuk stroomafwaarts gevist met een streamer, en daarna ditzelfde traject weer stroomopwaarts bevist met twee nimfen onder een beetverklikkertje. Toch heb ik geen aanbeet kunnen krijgen. De zon ging steeds hoger aan de hemel staan, en ik besloot om het aan de andere zijde van de brug te proberen. Hier werd de Ourthe een stuk breder en werd zij gesierd door flinke wiervelden. Hier wist ik enkele kleine kopvoorntjes vandaan te plukken met een droge vlieg. Verder stroomopwaarts waren diepere pools, waar ik nog een kopvoorn van rond de 30 cm wist te vangen. De flankende barbelen toonden geen interesse in mijn nimfen, helaas. De hitte maakte het erg lastig vissen, en ondanks dat ik een groot stuk rivier had afgevist, bleef het bij enkele kopvoorntjes. Ik begon steeds meer te denken dat de forel die ik dinsdag gevangen had een toevalstreffer was, en dat er verder in een openbaar gedeelte van de Ourthe gewoon weinig aanwezig was.
Niets bleek minder waar, zo bleek de volgende dag..

Donderdagochtend startte ik voor het ontbijt even anderhalf uur in het stuk recht voor de camping. Hier wist ik 1 forel en 3 kopvoorns te vangen, allen zo rond de 25 centimeter en gevangen met stroomopwaarts nimfen.
Na het ontbijt ben ik van 11 tot 18u aan de wandel gegaan. Steeds een paar worpen en dan weer een stuk stroomopwaarts lopen. In een bocht van de rivier eindigde een stroomversnelling in een diepe pool, hier enkele kopvoorns gespot. Deze wist ik eerst vanaf de zijkant uit het einde van de stroomversnelling weten te plukken. Daarna ben ik in de stroomversnelling gaan staan omdat er best weinig ruimte was voor een goeie worp, en ik had wat moeite om de lijn zo te menden dat de nimfen in de stroming op diepte kwamen. Ik gooide met zware nimfen nu een klein stukje stroomopwaarts, liet hem dan voor me langs gaan en een stukje stroomafwaarts, zo kon ik het gedeelte voor me secuur de bodem afvissen. Toen mijn beetverklikker plots bleef hangen en ik aansloeg, dacht ik in eerste instantie dat ik vast zat aan een steen. Deze 'steen' begon echter ineens te bewegen. Zonder kopschudden of iets dergelijks, trok de sterke vis gewoon heel langzaam weg door de stroming. Helaas schoot deze los, maar ik denk dat ik hier met een forse barbeel te maken had.

Hierna ben ik weer een stuk verder stroomopwaarts gelopen, al werpend door het water, stoppend bij iedere potentiële hotspot. Over een stuk van een paar honderd meter wist ik echter maar 1 kleine kopvoorn te vangen, verder heb ik geen aanbeten opgemerkt. Op 1 stuk begon een stroomversnellinkje langs een omgevallen boom die half in het water lag. Het was hier maar rond de 70 cm diep, maar ik had er een goed gevoel bij. Ik viste met een redelijk zware nimf die ik een stukje stroomopwaarts van de spot gooide, liet afzinken, en dan door met de hengel mee te bewegen langzaam door de stroming naar me toe trok. Hierdoor 'swingde' de nimfen eigenlijk et als met een nattevlieg, en hierbij liet ik de lijn steeds wat langer en viste ik steeds een stukje verder stroomafwaarts. Ik voelde 2 tikjes, waardoor ik meer worpen op deze plek deed. Plotseling had ik beet, en het betrof een forelletje van 10-15cm. Leuk, maar ik vang ze liever wat groter natuurlijk. Na nog een x proberen op deze zelfde plek kwam er een beter resultaat. Zijn grote broer/zus van een centimeter of 25 vergiste zich in mijn nimf. De worp hierna kreeg ik weer een aanbeet, de derde worp op rij dus op deze stek, echter schoot deze helaas los. Toen heb ik het hier nog een tijdje geprobeerd maar dat was niet nuttig.
Hierna enkele sprongen achter gezien, en dus beetje bij beetje stroomafwaarts gegaan. Ik had dit stuk al bevist met stroomopwaarts nimfen, alleen toen kreeg ik geen teken van leven. Nu viste ik met een zwaar streamertje van een centimeter of 6, en daar ongeveer 70 cm boven een zijlijntje met een nimf. Vanuit het niets kwamen hier veel aanbeten. Ik had positie gekozen net naast de stroomnaad, over de helft van de rivier. Ik wierp dan naar de overzijde in, met de hengel over de stroomnaad goed menden zodat de vliegen goed af kunnen zinken, en vervolgens door de stroming laten 'zwiepen'. Vaak kwamen de aanbeten net op het moment dat ik de lijn begon in te halen omdat ik dacht dat hij genoeg afgezonken was.
Het leverde veel aanbeten op, echter ook veel losschieters. Ik kreeg ook redelijk veel aanbeten op de beetverklikker als die door het water ging, hier ook vaak mis. Dus daarom misschien veel losschieters, in de volle stroming hapten ze gehaast en wellicht niet altijd goed.
Als het in de stroming een tijdje geen beten op leverde gooide ik naar de andere oever, op dit rustigere gedeelte gooide ik meestal dwars of diagonaal in en stripte ik langzaam terug. Dit leverde enkele mooie kopvoorns op. Uiteindelijk heb ik op dit stuk in enkele uurtjes tijd een stuk of 9 forellen en 13 kopvoorns gevangen. Natuurlijk zaten er enkele van 10-15 cm tussen, maar die waren wel op één hand te tellen. Het merendeel trok tegen de 30 cm aan, wat zeker in de stroming leuke sport gaf!
Na het avondeten ben ik weer even terug naar dezelfde stek geweest.  Zelfde plek, wist al snel twee forellen van 25 cm ongeveer te vangen. Nu ik de techniek door had was het snel raak, heel veel aanbeten, ondanks de losschieters leverde een snelle worp op die zelfde plek vaak een tweede aanbeet op. In 2-2,5u tijd wist ik nog eens 7 forellen variërend van 20 tot 30 cm erbij te vangen, en minstens zoveel losschieters. Het was hier dus ontzettend leuk vissen ineens.

Het water verkleurde nog even, wat ik al wel had verwacht met de regenval van de nacht ervoor. Dit was echter maar 1,5u, kleurde daarna weer normaal en de vissen werden eigenlijk alleen maar gretiger. Soms leverde 5 achtereenvolgende worpen 2 vissen en 2 losschieters op.
Op vrijdag en op zaterdagochtend heb ik nog andere stukken van de rivier geprobeerd. Ook hier wist ik nog een paar forellen en kopvoorns te vangen. Zo goed als die superstek van donderdag werd het echter niet, ondanks dat sommige stukken er ontzettend mooi uit zagen. Ik denk dat ik heel blij mag zijn dat ik die donderdag op het juiste moment op de juiste plek was, en dat ik door had op welke manier ik ze kon vangen (aangezien ik de eerste keer dat ik dat stuk afviste geen aanbeet had gekregen). Al met al waren het heerlijke daagjes, voor mij gaat er niets boven vliegvissen in stromend water. En al helemaal als ik nog veel (en relatief goed formaat) vis kan vangen, gewoon op openbaar water, ben ik heel tevreden. Ik heb een jaarvergunning gehaald, dus ik zal deze zomer nog wel eens terug gaan :D :D

ps: ik probeer wat plaatjes bij de praatjes te doen, alvast excuses voor de slechte kwaliteit maar de camera van mijn telefoon heeft kuren..  ::)

MartinT

Netjes, mooi verslagje en prima vangsten. Er zijn er genoeg die het met minder vissen (lees Forel) moeten stellen na een paar dagen Ourthe.

MichelG

Ik zelf ook hoor, moet ik eerlijk bekennen haha. Ik ging normaal als ik naar de Ardennen ging naar camping Maka, aan de Semois. Ik weet dat ze hier wel regelmatig forel uitzetten, dus had vooraf eigenlijk de verwachting dat ik in het openbare gedeelte van de Ourthe minder forel zou vangen dan dat ik daar deed. Dit bleek dus niet zo te zijn, en het gemiddelde formaat lag ook hoger.
Een kwestie van toevallig de juiste techniek op de goeie plek, en een flinke dosis geluk denk ik ;)

Gerrit59

Mooi verslag!

Gerrit

Wilco

Mooi verslag MichelG.
Ook mooi dat je de tijd hebt genomen voor een degelijk verslag van je trip. Zullen de nodige mensen je dankbaar voor zijn.

mvg Wilco

guidogast

Goed verhaal en mooie vangsten man!
::agree::

Steelhead

Bedankt voor het delen.
Ik ben de laatste paar maanden paar keer in de buurt van Durbuy geweest en zal een volgende keer m'n 3-tje met reel toch maar eens meenemen.

Bram
my best memories are not that old!

pierre

Leuk verslag.
Bedankt voor het delen!