Tour de OV 2016 deel 2

Started by FrancoisCKX, June 30, 2016, 20:33:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PdH

Hallo Francois,1 oktober wordt lastig. Maar ik denk dat een ochtendje wel moet lukken. Na de lunch haak ik dan af. 
grtn, Peter.

Wim59

Quote from: FrancoisCKX on July 01, 2016, 23:18:24
De nieuwe stand van zaken:

1) FrancoisCKX
2) Weerwolf
3) Weerwolf z'n broer
4) Scaramouche
5) Jan Damman
6) PdH
7) Team
8) Wim59
9) John*
10) Herman*
11) Rossie69*
12) JB*
13) Gert*


*OVB

Dit was de lijst die je al had Francois, voor de verandering van datum.

Groet Wim.

golddigger

Doe mij ook maar ovb
Perry 😊

Wim59

Is er al iets bekend over een definitieve datum?

Groet, wim.

FrancoisCKX

Quote from: Wim59 on August 07, 2016, 20:12:25
Is er al iets bekend over een definitieve datum?

Groet, wim.

Goed dat je het vraagt, Wim. Ik heb voorgesteld om het een week uit te stellen en daar kwamen minder "Ik kan!" reacties op dan op de eerste datum. Mijn neiging is dus nu om het bij de eerste datum (de 24e) te houden en iedereen die zich voor 1 oktober opgegeven had, te bedanken voor de moeite. We zullen het dan jammer genoeg zonder Gert moeten doen :-(

Gert

Ja, als er meer animo is voor de 24ste dan lijkt me dat beter Francois.
Maar we kunnen sowieso wel een keer afspreken om daar te gaan vissen met een paar mensen toch?


FrancoisCKX

Quote from: Gert on August 07, 2016, 22:37:41
Ja, als er meer animo is voor de 24ste dan lijkt me dat beter Francois.
Maar we kunnen sowieso wel een keer afspreken om daar te gaan vissen met een paar mensen toch?

Dat lijkt me altijd leuk!, ik ben in!

Scaramouche

en wie daar een keer wil vissen buiten een forumdag om kan mij altijd ff pingen; als ik kan wijs ik graag iemand daar de weg.

En Francois, wij moeten ook maar eens een keer afspreken, vind je niet?  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FrancoisCKX

Quote from: Scaramouche on August 07, 2016, 23:03:24
en wie daar een keer wil vissen buiten een forumdag om kan mij altijd ff pingen; als ik kan wijs ik graag iemand daar de weg.

En Francois, wij moeten ook maar eens een keer afspreken, vind je niet?  :)

Lijkt me inderdaad leuk, doen we!

PdH

Ben gisteren alvast de sfeer wezen proeven in 'T Twiske.  Kreeg de tip om naar de noordzijde te gaan vanwege de grote rietplaggen overal. Of om in de jachthaven te gaan vissen.
Dat riet groeit overal weldadig en de wandel tijd naar een goede plek zonder riet leek de vistijd te gaan inhalen.
Op een plek waar we wel bij het water konden komen zwom een fraaie karper, maar geen kans om hem aan te werpen.
En al helemaal niet om hem te kunnen landen.

We zijn dus maar naar de jachthaven gegaan.
Prachtig helder water waar we een paar dikke blankvoorns, kleine ruisvoorns en een mini baars konden vangen.
Methode : Goudkop tegen de bodem aan.

Ik heb er vertrouwen en zin in , de komende Tour.
Het riet zal er dan nog wel staan, dus als je een fiets mee kunt nemen ( ik ga het in ieder geval overwegen) heb je meer plekken tot je beschikking.
grtn, Peter.

weerwolf

ook geschikt voor de kayak?

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

PdH

Ja , zeer geschikt voor de kajak.
grtn, Peter.

Wim59

Quote from: weerwolf on August 20, 2016, 12:38:01
ook geschikt voor de kayak?

Je kan daar ook een kano huren of roeiboten met en zonder elektrisch motortje. Ook zijn er voor de liefhebbers waterfietsen in de vorm van een zwaan  ;D.

GR. Wim.

weerwolf

nee dank je wel voor de zwaan maar dan denk ik dat ik mijn eigen kayak of kano meeneem  :)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

FrancoisCKX

Ik ben gisteren even op de fiets een rondje Twiske wezen doen. Het water ligt er prachtig bij en vis heb ik ook zat gezien (vangen was nog weer een ander ding, maar goed).
Er staat wel veel riet en dat maakt veel in principe prachtig water wel wat lastig bereikbaar. Hier en daar is het wat dunner of hebben collega's het plat getrapt zodat je er toch bij komt. In het hoge deel is dat probleem groter dan in het polderstuk.

Mocht je een kano hebben dan kun je die zeker meenemen en zo veel meer water bereiken. Zo niet, dan is in elk geval een (vouw)fiets zeer aan te raden om het gebied te verkennen.

Definitieve datum wordt dus 24 september, 9:30 verzamelen, 10:00 vissen, 16:00 klaar, is mijn voorstel. Middageten gezamenlijk, bij goed weer buiten, met bijdragen van ieder die daar zijn/haar best voor wil doen. Details volgen.

PdH

Dan zet ik hem nu definitief in de agenda.
grtn, Peter.

FrancoisCKX

Quote from: PdH on August 30, 2016, 19:40:01
Dan zet ik hem nu definitief in de agenda.

Da's [emoji106][emoji2]

FrancoisCKX

Beste deelnemers, de 24e begint te naderen. Ik heb onze sponsors benaderd met de vraag of ze ook deze Tour de OV weer willen ondersteunen en ik kreeg van Hans van Muddler.nl al per kerende post de toezegging dat dat goed zou komen. Dank je, Hans! En voor iedereen die nog niet toegezegd heeft om mee te doen misschien een goede reden om nog eens in de agenda te kijken! Want het Twiske is groot genoeg, er kunnen nog best een stel mensen meedoen!

John

Francois,

Helaas ga ik het de 24e niet redden. Wens jou en andere deelnemers echter veel plezier.

Groet,

John

Scaramouche

Met enig schaamrood op de kaken meld ik me ook af, ik ben dan nog onderweg van mijn Oostenrijk trip (verkeerd op de kalender gezet)  :-[

Maar ik zal dit weekend nog een ronde maken en wat fotootjes nemen van hoe het er nu bij ligt.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Team

Ik moet helaas afzeggen,   ik kom wel 1 oktober ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

FrancoisCKX

#46
De nieuwe stand van zaken met betrekking tot de Tour de Ov op 24 september:

1) FrancoisCKX
2) Weerwolf
3) Weerwolf z'n broer
4) Jan Damman
6) PdH
7) Wim59
8) Herman*
9) Rossie69*
10) JB*

*OVB

Begint aardig uit te dunnen: zeven toezeggingen en drie mensen OVB. Kunnen degenen die OVB hebben toegezegd, al iets meer zeggen over deelname?

weerwolf

Bij mij lijkt er iets tussen te komen...........ff afwachten


ben anders niet van het afzeggen.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rossie69

nog niet.
volgend weekend weet ik het pas.

Scaramouche

Even wat fotootjes geschoten van de huidige staat van het Twiske. ik heb een rondje gemaakt vanaf het zuiden, met de klok mee. Er is natuurlijk veel meer water, maar zo weten de deelnemers die het gebied niet kennen een beetje waar ze aan beginnen.

Als je via de zuidelijke ingang naar binnenrijdt (Bij Oostzaan borden Twiske volgen, let op: daar moet je betalen om het park weer te verlaten), rechtsaf en daar kun je op meerdere plekken parkeren. Er ligt daar een grote plas vanaf de molen waar je goed bij het water kunt. Weinig planten en tusen de 1 en 2 meter diep.  Er zit grote snoek maar die is erg lastig te vangen. daarnaast veel baars en voorn.





Naast de grote plas liggen kleinere slootjes. Langs de kanten staan vrij hoge planten maar er zitten wel gaten in de begroeiing waar je tussendoor kunt vissen. Het is daar troebeler en ondieper (0.8 - 1.2m). Je kunt er van alles tegenkomen, soms ook grote scholen brasem.





Als je vanaf het zuiden naar het noorden trekt, kom je in een uitgestrekt weidelandschap terecht. Daar kun je makkelijk een halve dag doorbrengen als je het helemaal wil uitvissen. Er zit vrij veel snoek, al is het meeste tussen de 50 en 70cm.



In het midden van het Twiske ligt een heel grote plas, de Stootersplas. Aan de zuidkant ligt er een dammetje die het water scheidt van de sloten die ik eerder heb getoond. Bij die dam zitten altijd scholen witvis en speldaas. Achter die scholen zitten weer baarzen. Zeker de moeite waard om het even te proberen met een ministreamertje.


Het haventje, de Roemer, is ook altijd goed bevisbaar. Het is vrij diep en helder, maar op het moment is er veel plantengroei. Hoog vissen kan leuke dingen opleveren: poppers voor snoek, stokjes en spiders voor knotsen van voorns..


Even een sprongetje naar de noordwestkant. De sloten zijn hier helderder, en wat dieper. Hier maak je ook kans op grotere snoek. Je kunt met je auto redelijk ver komen, daarna moet je ongeveer een kilometer lopen om bij onder staande sloten te komen. als je een fiets mee kunt nemen, dan kun je heel veel van dit soort water uitvissen. Hier zitten ook grote ruisvoorns (tot 40+!). Ik moet er wel bij zeggen dat de visstand te lijden heeft gehad van de aalscholvers, maar er is nog genoeg te vangen.







In deze sloot ving ik ooit mijn eerste metersnoek. Er zitten er meerdere.


Dit stuk haal je redelijkerwijs alleen met een fiets. Wel mooie stukken. Veel plantengroei waar je perfect ondiep lopende streamers over kunt vissen.


Weer een sprongetje. De noordkant is lastig te bevissen en zonder fiets kom je daar pas na een half uur dapper doorstappen. aan de noordoostkant liggen een paar zwaar begroeide sloten. Met goed weer kun je daar met de droge vlieg fantastisch voorn vangen.


Ook aan de noordoostkant dit soort sloten. Wel zwaar bevist op snoek, maar de voorns worden er meestal met rust gelaten.


En ook mooie plekken: de strandjes. Hangt wel van het weer af, als het erg mooi is is het er druk, maar bij druilerig weer kun je daar ook goed vissen. wie zijn waadpak meenemt kan daar ook prima waden. Dat geldt trouwens voor de hele noordkant: de bodem is daar harder en soms kun je zo heel goed langs de rietkragen vissen. Wel altijd een maatje bij je hebben want er zitten ook kleiputten tussen. Dan is het fijn als iemand je aan een tak weer lostrekt :-). en het is er zoals gezegd wat dieper.



Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10