Nu ben IK op zoek naar nieuwe waadschoenen

Started by Gert, January 27, 2016, 13:15:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Velen gingen mij voor, en ik heb ook een aantal topics hierover doorgespit. Maar ik ben dus nu op zoek naar nieuwe waadschoenen ter vervanging van deze, die het slechts heel kort hebben volgehouden:



Dus het wordt in ieder geval GEEN Vision Mako!!!!

maar wat wel? Ik wil in ieder geval Vibram zolen, al dan niet met studs (kunnen meestal wel achteraf aangebracht worden).
Ik hoef niet bij voorbaat de goedkoopste, maar ook niet meteen de duurste omdat die waarschijnlijk wel het beste zullen zijn.
Ik gebruik ze alleen in het buitenland, in totaal 2-3 weken per jaar.

Ik heb slechte reviews gelezen over de Orvis Encounter, maar hele goeie over de Orvis Access. Die laatste zijn echter nog betrekkelijk nieuw, dus hoe die zich na een aantal weken intensief gebruik houden ben ik wel benieuwd naar.

Simms is blijkbaar bijna altijd goed, maar ook wel aan de prijs. Zelf heb ik het idee (zo maar, nergens op gebaseerd verder) dat de goedkoopste Simms misschien slechter zijn dan die van een ander merk in dezelfde prijsklasse.

Laat ik zeggen: welke schoenen adviseren jullie in de prijsklasse van ca. 175 Euro, want dat is wat de Orvis Access ongeveer kost. En ook de Patagonia Rock Grip zit in die prijsklasse.

Bij voorkeur een advies wat is gebaseerd op een (flink) aantal dagen, weken, maanden intensief gebruik van de schoenen.

Groet,
Gert

Jan Damman

Hoi Gert,

Ik ben zeer tevreden over de Snowbee XS-PRO en ik sta heel wat dagen per jaar in de rivier.

Wat de prijs betreft denk ik dat ze zo'n beetje in de buurt komen van wat jij opgeeft.

Zelf heb ik ze 4 jaar geleden bij Peeters gekocht maar die heeft ze niet meer in z'n programma zag ik.

Onze sponsor Megafish is Snowbee dealer die kan je misschien wel verder helpen.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Rena

Gebruik al een jaar of zeven een paar van Simms en vis in het zomer halfjaar gemiddeld 3 keer per week.
Ze beginnen te slijten, maar zijn nog lang niet versleten.
Deze schoenen hebben holle noppen, zoals op een octopus tentakel, en geven houvast op steen en voldoen prima in de rivier.
Omdat ze gevormd zijn als een stevige wandelschoen, gebruik ik ze ook om in de bergen van water naar water te gaan.
Helaas weet ik het type niet, kan alleen maar zeggen; Simms, van harte aanbevolen.

TL Peter

jo flyfishing

Heb nu 3/4 jaar Patagonia Ultralights en best tevreden van.
Denk alleen dat ik voor een volgend paar terug naar vilt ga, als deze het opgeven, maar dat is een andere discussie.

http://pro-flyshop.com/products/patagonia-ultralight-wading-boot-sticky
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Marco B

Volgens mij heb ik het al eens eerder opgeschreven Gert; ik heb in de loop der jaren al heel veel schoenen gehad waaronder Hodgman, Snowbee, Redington, Pategonia, Imago, Orvis en nog een paar. Op de één of andere manier doe ik slechts een jaar of 2/ 3 met een paar schoenen en dan begint het gelazer van constant zolen er af tot het volledig scheuren van de schoen. Wellicht komt dat doordat ik waadschoenen vaak gebruik en dan voornamelijk in zout of brak water. En ik heb het idee dat dit moordend is voor je waadschoenen.
Het langst heb ik gedaan met de Pategonia's. Deze schoenen waren tot nu toe ook verreweg de meest comfortabele die ik heb gehad; tot nu toe dan.  Vorige jaar heb ik een paar Simms Rivershed aangeschaft die nog veel lekkerder zitten dan de Patagonia's. Ik heb deze gekocht voor, ik meen iets van €150 omdat het model gedumpt werd omdat er een nieuw model op de markt kwam. Kortom, het is nuttig om even goed om je heen te kijken waar de aanbiedingen zijn, want je kunt nog steeds voor relatief weinig (hoewel weinig?) geld een paar hele goede schoenen op de kop tikken.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Gert

#5
@Marco: Of je het ook ergens al eens opgeschreven had weet ik niet, maar je had het me in ieder geval afgelopen zaterdag op de binddag wel verteld. O.a. op basis van die info ben ik dus nu op zoek naar eventueel ook nog andere opties. Ik weet namelijk niet of een paar Simms van 175 Euro (de normale verkoopprijs, niet in de uitverkoop) ook goed zijn, of dat je bij dat merk toch echt wel de duurdere types moet hebben.

Ik weet inmiddels ook van Raymond dat hij goeie ervaringen heeft met Orvis River Guard (en ik denk dat Herman die ook heeft), en dat die niet meer gemaakt worden, maar mogelijk nog wel ergens te vinden zijn.
Uit ervaring met o.a. een fiets en een reeltje, weet ik inmiddels wel dat iets kunnen bestellen via een website niet per definite hetzelfde is als "leverbaar" :o

O ja, en als ik zo die foto hierboven nog eens bekijk denk ik dat de uitvinder van de klapschaats ook bekend is geweest met deze schoenen  ;D

Troutbuster

Quote from: Jan Damman on January 27, 2016, 13:45:49
Hoi Gert,

Ik ben zeer tevreden over de Snowbee XS-PRO en ik sta heel wat dagen per jaar in de rivier.

Wat de prijs betreft denk ik dat ze zo'n beetje in de buurt komen van wat jij opgeeft.

Zelf heb ik ze 4 jaar geleden bij Peeters gekocht maar die heeft ze niet meer in z'n programma zag ik.

Onze sponsor Megafish is Snowbee dealer die kan je misschien wel verder helpen.

Gert

FF naar Megafish bellen

De Snowbee XS-Pro zijn heerlijke schoenen zoals Jan Damman zegt en nagenoeg onverwoestbaar (ik heb dezelfde al jaren intussen!)

Succes en groet!

Jan
"Petri Heil"


Scaramouche

Ik zal dan nog even de Patagonia rock grip noemen. Ik denk dat ik netto 3 weken per jaar met die schoenen in het water sta. Ik heb ze denk ik drie jaar nu. Ze hebben in Denemarken dienstgedaan, Noorwegen, Oostenrijk, Oostvoorne, Europoort. Ze houden zich prima en zitten zo comfortable als normale schoenen, een uur stevig doorstappen in moeilijk terrein is geen enkele probleem.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

HappyFisherman

Afgelopen jaar orvis schoenen met een rits aan de binnenzijde op de kop kunnen tikken. Ideaal met aan en uit trekken en ze lopen nog fijn ook 😊
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Arno

He Gert,
Ik heb 3 jaar geleden de Simms freestone gekocht en heb er sinds dien 4x een week Denemarken en diverse weekenden en enkele dagen mee in Europoort mee gevist en ze zien er nog als nieuw uit
en voor wat betreft de prijs 150 euro met vibram bij Fly and Spin en 125 euro met vilt zool
en ik denk dat de goedkoopste Simms schoen beter presteert dan schoenen van een ander merk in dezelfde prijsklasse.

Gr Arno

Marco B

Ik vermoed dat je met Simmsschoenen van €175 de Freestone bedoelt Gert. Moet zeggen dat ik ze nooit heb gehad maar dat ik wel vrij veel mensen ken die ze al jaren tot tevredenheid gebruiken.

Of er voor dat geld betere te koop zijn? Misschien wel. het is volgens mij ook een beetje wat je van een schoen verwacht. De ene wil lichte schoenen omdat hij dat prettig vindt bij lange wandelingen en anderen, zoals ik, zoeken juist stevige, robuuste stappers. En dat laatste is precies wat ik heb gevonden. Tel daarbij de neopreen binnenvoering op, waardoor ze net zo comfortabel lopen als mijn 'normale' buitensportschoenen en dan begrijp je dat deze voor mij ideaal zijn.
Overigens kwamen mijn oude Patagonia's ook uit de categorie 200+ en vond ik ook beter lopen en comfortabeler dan al mijn andere oude schoenen. Blijkbaar kost comfort geld, maar of dat echt in verhouding is (prijs/kwaliteit), is natuurlijk maar de vraag.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Gert

Quote from: Jan Vlieg on January 27, 2016, 15:03:45
Waarschijnlijk ga ik nu even vwb. deze topic vloekenindekerk ;)

Nou Jan, dat vloeken had ik zelf ook al eerder gedaan, niet in de kerk maar misschien konden ze het binnen wel horen  ;D
Ik had namelijk al slechte ervaringen met die waadschoenen. In oktober 2014 schreef ik dit er al eens over:
"Die heb ik pas 2 jaar, maar heeft me al 2 lekke waadpakken opgeleverd omdat er een oneffenheid aan de binnenkant, boven m'n grote teen bleek te zitten. Helaas kwam ik daar pas achter toen het tweede pak op dezelfde plek begon te lekken als het eerste.
En de zolen en andere lagen laten op verschillende plekken los."



harrybempt

Beste Gert,

Ik heb toen ik een waadpak ging halen bij Megafish ook gekozen voor een waadpak in combinatie met waadschoenen. Ik heb toen gekozen voor de waadschoenen van Shimano Biocraft, heb ze onder alle omstandigheden gebruikt en zelfs in de winter vis ik gewoon door met deze schoenen. Zoutwater op het Banjaardstrand hebben ze ook doorstaan, dus ik ben van mening dat de schoenen van Shimano Biocraft best taai zijn en relatief goedkoop. Ze kosten bij Megafish, als ik het goed heb, net geen 70 Euro. Het is misschien een aanrader voor je ;)

Groetjes Harry

BV

Loop al 5 jaar op tweedehands Simms freestone.
Zien er niet meer uit maar lopen geweldig.

Maar jou los-zittende zool kleef je toch voor 10€ met een polymeerkit uit de doehetzelf...

Raymond

#14
Quote from: Gert on January 27, 2016, 14:53:34
Ik weet inmiddels ook van Raymond dat hij goeie ervaringen heeft met Orvis River Guard (en ik denk dat Herman die ook heeft), en dat die niet meer gemaakt worden, maar mogelijk nog wel ergens te vinden zijn.

Herman heeft inderdaad dezelfde, zelfs in dezelfde maat. Ben eigenlijk wel benieuwd of hij dezelfde ervaringen heeft als ik.

De Simms heb ik zeven jaar gehad, heel sterke schoenen maar helaas qua pasvorm voor mijn voeten een ramp. Zeven jaar gedragen en zeven jaar pijn van gehad omdat ze gewoon te smal waren. De Orvis River Guard zijn breder en zitten mij als gegoten. Met andere merken/modellen heb ik dus geen ervaring.

Nog een bruikbaar review vind je hier: http://azwanderings.com/rambling-review-the-orvis-river-guard-ultralight-wading-boot-with-ecotrax-soles/
::wtf::

Sieger

 ;D Alles is al genoemd volgens mij... Ik doe al een jaar of 5/6 met mijn Simms Rivershed.. mijn voet past er prima in...

En zoals al gezegd het loont echt om even goed rond te kijken. Ik heb ze als uitloop model gekocht bij Flyfishing Europe.. Daar kun jet soms treffen...
(ze komen ook naar de Flyfair zag ik...)

http://www.flyfishingeurope-shop.de/outlet-fuer-fliegenfischer/outlet-bekleidung/outlet-simms-watschuhe.html?limit=24


Sieger

Inderk

Welke schoenmaat zoek je?
Ik heb nog een paar simms schoenen liggen met vilten zool.
Zijn weinig gebruikt hebben maat 9
Voor 25 euro zijn ze voor jou
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


MarcelN

Ook hier sinds 2011 Simms aangekocht icm G3 waadpak, sta het hele jaar door op het OVM en sinds dit jaar ook in de havens, niks mis mee.
Op de viltzolen na, die heb ik nu maar vol krammen en lijm gezet ;D

Gert

Quote from: Inderk on January 27, 2016, 17:58:10
Welke schoenmaat zoek je?
Ik heb nog een paar simms schoenen liggen met vilten zool.
Zijn weinig gebruikt hebben maat 9
Voor 25 euro zijn ze voor jou

Ja, weet ik Henk - die had je zaterdag ook bij je volgens mij. Maar ik wil geen vilt.

Gert

#19
Quote from: Jan Vlieg on January 27, 2016, 16:33:41
Toch intrigeert me het verschil aan ervaring Gert.
Nog even nagekeken, voorjaar 2011 gekocht bij ADH fishing voor 109 euris, daarbij ook 2 paar reserveveters, waarvan ik het 2e paar vanmidag in de schonen heb gedaan toen ik ze voor de zekerheid toch maar even streng heb nagekeken.
Je moet haast wel van een andere serie of een hele slechte getroffen hebben, want mijn zoon heeft toen dezelfde gekocht en is ook heel tevreden en hij vist nog veel meer en fanatieker dan ik.
Wanneer heb jij ze gekocht en kun je geen verhaal halen?

Ik heb ze bij De Snoekbaars in Almere gekocht, toen die alles wat met vliegvissen te maken had, met 50% korting van de hand deed. Ook m'n broer heeft daar toen dezelfde schoenen gekocht. Zal in 2012 geweest zijn, maar hij zal ze niet "net binnen" hebben gehad.
Ook bij m'n broer laten de zolen los, maar nog niet zo erg als bij mij. Maar hij vist er dan ook maar 1 week per jaar mee. En als het er te moeilijk uitziet, gaat ie liever op een bankje zitten ;D.
Verhaal halen is nu sowieso te laat denk ik. Ik kan ze natuurlijk wel zelf proberen te lijmen - gewoon helemaal volstorten met aquariumkit of zo - maar als dat niet houdt sta ik wederom afgebrand op een mooi bergstroompje in Oostenrijk.

Koen

Simms Freestone, hier ook :) Beetje bergschoen achtig. Heb er al hele marathons langs de glomma mee gelopen. Ik wil niet meer anders in ieder geval :)

Gert

Mmmm, toch maar eens kijken bij Simms, want daar is bijna iedereen lovend over (behalve misschien de pasvorm). Zal gelijk vragen of ze sponsor willen worden van ons forum :D

Arno

pasvorm kan haast geen probleem zijn want ik heb extreem brede voet en er zijn dus gewoon brede leest schoenen standaard in het assortiment

vliegvisgek

hoi gert ik heb ook 5jaar terug paar simms gekocht dacht bij fly and spin top schoenen draag ze max 5a8 x perjaar
laat ze altijd netjes drogen en maak ze daarna schoen kunnen nog wel 5jaar mee hahaha ;)

sjoerd

Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn Pategoniawaadschoenen. Lekker licht, toch stevig en fijne pasvorm.
Succes met je keuze Gert!