Bahamas begin Maart '19

Started by rnootebos, November 27, 2018, 16:50:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rnootebos

Begin Maart een tripje naar Nassau, de Bahamas. Bones zullen er zeker zitten - dus de Big Daddy #8 wordt de 'Bone Daddy' voor een week. De Phenom #10 gaat waarschijnlijk ook mee.... Het is geen 'echte' visvakantie, maar wel hotel op het strand (Cable Beach - noord Nassau). Dat is de eerste 4 dagen - de andere 5 of 6 dagen moet ik nog plannen. Een ander eiland op de Bahamas wellicht - met ook dingen te zien en te doen voor mijn vrouw...

Ik wil ook een dag met een gids inplannen - nog geen details...

Voorbereidingen leuk natuurlijk. Mijn casting is een beetje 'roestig' dus daar moet ik aan werken. Vliegen erbij natuurlijk - en nog bepalen welke lijn ik moet meenemen op de #10... Voor de Bone Daddy ;) heb ik al een WF8 Tropical Bonefish lijn...

Wie is al op de Bahamas geweest? Ik heb geen topic Bahamas gevonden hier - wat mij op zich wel verbaasde...

Alle tips/info etc. zijn welkom natuurlijk.

Ik hou jullie via dit forum topic wel op de hoogte.

Gegroet,

Richard
Never confuse education with intelligence...

Mike

Ik ben zelf nog niet op de Bahama's geweest maar ik ken wel een aantal lui die regelmatig DIY op de Bahama's vissen.
Ik ga zeer waarschijnlijk in februari dus dan heb ik wellicht aanullende tips.

Ik weet wel dat de Bahama's vaak niet makkelijk is. Het zijn daar over het algemeen geen grote scholen met kleine bonefish maar meer grote singles die met aardig tempo over de flats schuiven.
Goed ver kunnen werpen en double haul maken is dus erg belangrijk.
Probeer de vlieg ongeveer een hegellengte voor de vis in zijn pad te leggen en m met korte strips over t zand te strippen todat ie er over heen schuift. Heel belangrijk is dat je blijft doorstrippen tot je contact maakt en dan stripstriken. Nooit maar dan ook nooit een troutset doen!

Ik heb voor de bonefish al heel veel lijnen uitgeprobeerd. De Rio Bonefish Quickshooter is wmb de beste.
Voor de #10 zou ik misschien een intermediate nemen, bv de Rio Outbound Short.
Als je wil kan ik ook nog wel wat tips en plaatjes van goeie bonefish vliegen plaatsten maar dat moet ff wachten tot ik weer thuis ben.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

rnootebos

Bedankt Mike - en goede reis terug
Never confuse education with intelligence...

Ochi

Ook geen Bahama ervaring omdat ik niet zo'n USA ganger ben maar heb er best wel leuke verhalen over gehoord.
Zelf gebruik ik voor de 10 een Airflo Tarpon tropical in floating versie en zodra het voor de grote jongens wordt op de 12 een Airflo Tarpon tropical Intermediate. Prijs en kwaliteit verhouding was mijn hoofdreden.
Beide lijnen zijn wel wat minder in de korte worpen, als je dat verwacht inderdaad aan een Outbound short denken. Maar ik ben bang dat je ze op de Bahama's toch iets verder aan moet werpen ivm spookyness van de vissen daar. Er vissen namelijk wel vaker wat mensen die daar toevallig in dat land wonen ;D.

Ik zou als ik jou was wel ff de combi big daddy en bonefishlijn uitproberen, big daddy is voor grote streamers en die gebruik je niet voor de bones.

Greetz Ochi

rnootebos

Data voor Nassau bekend - van 14 tot 18 Maart.... Nu maar eens een dag of 10 voor deze data inplannen. Florida wellicht in combinatie met een ander eiland op de Bahamas...  De voorpret begint  ;)
Never confuse education with intelligence...

rnootebos

Voor de Bahamas gaan we waarschijnlijk de regio rondom Miami - en de Florda Keys onveilig maken.... dus tip/tricks maar ook leuke dingen om te doen/zien in die regio zijn welkom natuurlijk...
Never confuse education with intelligence...

rnootebos

OK - verandering van plannen - van 3 tot 18 Maart in de Bahama's. Nassau - Eleuthera - Nassau. En er gaan waarschijnlijk 3 hengels mee: TFO Bonefish, Big Daddy 8 (backup) en Taylor Phenom #10. Nieuwe #8 lijn voor bonefish, #10 lijn voor tropisch geweld en ik heb nog een Bruce Chard #8 bonefish lijn als backup... Naast de Reddington Behemoth (#8) en Taylor T1 Mega (#8-10).

Maar - is de Phenom #10 echt nodig?? Ik ga alleen de flats vissen en kan wellicht twee #8 setups gebruiken - waarbij de tweede (Big Daddy/Behemoth) voor Barracuda/Haai kan worden uitgerust en de TFO/Taylor voor bonefish....

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen??  Wel een #10 meenemen of niet echt nodig... Tarpon is daar normaal niet in de buurt in Maart.

Bedankt, en tight lines

Richard
Never confuse education with intelligence...

Mike

Als jij zeker weet dat je alleen op de flats bones enzo gaat aangooien heb je alleen je #8 nodig.
Ik weet niet hoe de Bahama's zijn want ben daar nog niet geweest maar de mogelijkheid bestaat vast dat je er ook baracudda, haaitjes of toch een verdwaalde tarpon tegen komt.
Ik zou m gewoon meenemen als t niet te veel extra moeite is.
Ik ga 7 maart 10 dagen naar Bonaire om de DIY opties te bekijken en bij mij gaat alles mee. 2 x #8 2 x #10 en 2 x #12
Je weet immers maar nooit  8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Ik heb met name rondom Nassau erg veel Barracuda's gezien, je hebt daar zo'n lange steiger met een soort onderwater aquarium uitzicht, onder die steiger ligt het vol grote griezels.

sjoerd

Quote from: MarcelN on February 12, 2019, 21:36:29
Ik heb met name rondom Nassau erg veel Barracuda's gezien, je hebt daar zo'n lange steiger met een soort onderwater aquarium uitzicht, onder die steiger ligt het vol grote griezels.
[/quote

Dan zul je daar wel niet mogen vissen.😥😥😥

rnootebos

Bedankt Mike - en success volgende maand. Ik moet eens zien hoeveel ruimte ik heb om alles mee te nemen ;)

RN

Quote from: Mike on February 12, 2019, 20:40:45
Als jij zeker weet dat je alleen op de flats bones enzo gaat aangooien heb je alleen je #8 nodig.
Ik weet niet hoe de Bahama's zijn want ben daar nog niet geweest maar de mogelijkheid bestaat vast dat je er ook baracudda, haaitjes of toch een verdwaalde tarpon tegen komt.
Ik zou m gewoon meenemen als t niet te veel extra moeite is.
Ik ga 7 maart 10 dagen naar Bonaire om de DIY opties te bekijken en bij mij gaat alles mee. 2 x #8 2 x #10 en 2 x #12
Je weet immers maar nooit  8)
Never confuse education with intelligence...

rnootebos

Quote from: MarcelN on February 12, 2019, 21:36:29
Ik heb met name rondom Nassau erg veel Barracuda's gezien, je hebt daar zo'n lange steiger met een soort onderwater aquarium uitzicht, onder die steiger ligt het vol grote griezels.

Dat lijkt me leuk om dat eens te aanschouwen. Ik wil best wel barracuda's vangen - maar ik heb ook begrepen dat het bij het waden op de flats best link kan zijn wanneer je een grote jongen aan de haak krijgt. Blote benen en zo....   Ik zal niet direct meter-vissen aanwerpen ;)

Bedankt
Never confuse education with intelligence...

Bone F

Quote from: Mike on February 12, 2019, 20:40:45
Als jij zeker weet dat je alleen op de flats bones enzo gaat aangooien heb je alleen je #8 nodig.
Ik weet niet hoe de Bahama's zijn want ben daar nog niet geweest maar de mogelijkheid bestaat vast dat je er ook baracudda, haaitjes of toch een verdwaalde tarpon tegen komt.
Ik zou m gewoon meenemen als t niet te veel extra moeite is.
Ik ga 7 maart 10 dagen naar Bonaire om de DIY opties te bekijken en bij mij gaat alles mee. 2 x #8 2 x #10 en 2 x #12
Je weet immers maar nooit  8)
@Mike
Nou het is niet mijn bedoeling jou te ontmoedigen maar ik ben net terug van 14 dagen Bonaire en heb bij toeval 1 Bonefish kunnen vangen. Het was in vergelijking met vorig jaar ontzettend taai. Er wordt in een Youtube filmpje gesuggereerd dat er een visgids is met een licentie voor de zoutpannen maar dat is niet waar. NIEMAND krijgt een licentie voor de zoutpannen. Ga je daar toch vissen dan riskeer je een flinke boete. Er zijn rondom de zoutpannen van Cargill extra blauwe stenen geplaatst met "No entry/No fishing" om hier de aandacht op te vestigen. Het mooiste stukje zoutpan is overigens ook  een beschermde broedplaats voor Flamingo's. Ik hoor graag van je of je wel (of niet) succesvol bent geweest. Misschien kun je vanaf het strand een Tarpon vangen, bij de zoutpier waar het zout geladen wordt, zouden er nogal wat rond zwemmen. Succes gewenst. Stuur eventueel een PMetje

Mike

#13
Hm, dat klinkt niet best.
Ik heb bij veel mensen info gevraagd en ik hoor heel veel wisselende berichten.
Van mensen die er geweest zijn en van locals hoor ik dat het wordt gedoogd om op de zoutpannen te vissen, zolang je maar ver uit de buurt blijft van de flamingo's en verder de natuur respecteert.
Ik ga gewoon mn gang en als ik wordt weggestuurd of een boete krijg neem ik die wel voor lief.
Zo veel kan dat toch nooit zijn.
Ik heb locale restauranthouders en hotel personeel gesproken en die zijden allemaal dat ik op de zoutpannen mocht vissen.
Heb jij veel uren gemaakt en veel km afgelegd of heb je alleen op het zogenaamd "legale" stuk gevist ?
Ik ben overigens ook wel nieuwschierig hoe vaak je er bent geweest en hoeveel je toen hebt gevangen en waar.

Ik krijg net overigens bericht van een paar maatjes die op t moment op de Bahama's zijn.
Ook daar is het extreem taai met heel weinig vis.
Overigens verwacht ik eerlijk gezegd ook niet anders hoor.
Het zou wel gek zijn als je daar zowat gratis de felbegeerde big 3 kunt belagen met succes terwijl je normaal gesproken minimaal €3500,- voor een midweekje vissen kwijt bent.
DIY plekken voor dergelijke soorten zullen altijd heel taai zijn o.a. ivm de hengeldruk.
Voor mij is het ook echt een uitprobeersel. Ik maak sinds 2012 elk jaar een uitgebreide trip van 2 weken met gidsen en skiffs en daarnaast plan ik meestal nog 2 goedkope tripjes naar bv Oostenrijk of Slovenië om te vissen op forel en vlagzalm maar ik merk aan mijzelf dat ik daar echt geen uitdaging meer in zie. Het tropisch vliegvissen vind ik echt het allermooiste wat er is en daarom ben ik nu toch ook op zoek naar betaalbare DIY mogelijkheden.
Dat dit helaas lastig of zelfs onmogelijk zal worden is iets waar ik mij al mentaal op heb voorbereid. Proberen kan echter geen kwaad..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Ik wil me er niet mee bemoeien, maar ik ben er ver van weg gebleven die zoutpannen omdat het gewoon niet mag.
Dat anderen er coole filmpjes maken dat is illegaal en het is er wel erg simpel om een visje te vangen, beetje not done dus.
Je bent er te gast, zouden ze hier ook eens moeten beseffen... :-X

Mike

#15
Quote from: MarcelN on February 14, 2019, 00:15:40
Ik wil me er niet mee bemoeien, maar ik ben er ver van weg gebleven die zoutpannen omdat het gewoon niet mag.
Dat anderen er coole filmpjes maken dat is illegaal en het is er wel erg simpel om een visje te vangen, beetje not done dus.
Je bent er te gast, zouden ze hier ook eens moeten beseffen... :-X

Ik snap wat je bedoeld maar als het echt gedoogd wordt zolang je de boel respecteert is het wmb geen punt om het daar te gaan proberen.
Krijg ik nou echt problemen en bekeuringen, dan kom ik daar gewoon nooit meer.
Lijkt me voor hun overigens niet wenselijk om zo met toeristen om te gaan maar goed, je weet t nooit.
Vissen op tropische vissen zoals bonefish, tarpon en zeker Permit is overigens nooit erg simpel hoor.
Mudholes of diepe flats op kleine bonefish kan super simpel zijn maar dat kom je zonder skiffs denk ik nergens echt tegen.
En bovendien is dat na een half uurtje ook niet leuk meer.
Ik zal tzt wel een berichtje plaatsen hoe het was.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Ja maar er staan duidelijk borden overal en ook de lokale natuurbescherming verbied het, dat staat er notabene duidelijk op de borden.
Dat de restaurants en hotels dat gedogen dat snap ik ;D en dat jij die fine wel even neerlegt ook, ik was er met gezin X3 dus en 10 dagen geen vis gevangen.
Nou had ik natuurlijk aan de kust kunnen staan en die mooie aquarium vissen kunnen vangen, maar dat is niet mijn ding.
Ik heb ze alle 3 gespot de grandslam dus, maar vangen ho maar, kon maar 2x vissen hoor, was niet alleen he.
Het was voor mij een dikke week om te vergeten qua vissen, eten niet te vreten en als je het over de rand kieperde explodeerde het water :o >:( zoveel vis.

Mike

Ja, ik snap dat t in die situatie qua vissen een teleurstelling stelling is. Zeker na t zien van dat filmpje.
Ik kan niet precies uit je verhaal opmaken hoeveel je precies hebt gevist maar als je in een paar x vissen al kans hebt gehad op bones, tarpon en zelfs Permit is dat al heel wat vind ik. Wel frustrerend als je maar weinig tijd hebt en t uiteindelijk niet lukt. Ik ga in totaal iets van 9 of 10 dagen met een maatje en kan als t goed is 7 dagen de flats op. We hebben allebei een fiets gehuurd en ik wil die hele kustlijn affietsen op zoek naar vruchtbare flats.
We hebben gereserveerd bij het Van Der Valk hotel omdat mn maatje niet te veel geld wilde uitgeven en ik las achteraf ook behoorlijk slechte recensies vwb het eten. Ik zag dat je het eten bagger vond..Was jij daar ook toevallig ?
Voordeel is wel dat t aan t strand is en dat we vanaf daar als t goed is wel helemaal naar beneden kunnen fietsen richting richting de Zoutpannen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Ik zou wel alle zintuigen aanzetten als je gaat fietsen want men neemt het niet zo serieus met de verkeersregels en in donker zou ik zeker niet gaan fietsen. Het is overigens een aardig stukkie fietsen richting het zuiden vanaf van der Valk. Wat dat gedogen betreft dat is valse info of ze weten het niet of denken elk klantje is er 1! Ik heb uitvoerig contact gehad met de natuur organisatie Stinapa en die zijn daar erg duidelijk over. Ik ben er 14 dagen alleen geweest en heb vrijwel elke dag ca. 6/7 uur gevist, even voor het idee.

MarcelN

Quote from: Mike on February 14, 2019, 02:03:05
Ja, ik snap dat t in die situatie qua vissen een teleurstelling stelling is. Zeker na t zien van dat filmpje.
We hebben gereserveerd bij het Van Der Valk hotel omdat mn maatje niet te veel geld wilde uitgeven en ik las achteraf ook behoorlijk slechte recensies vwb het eten. Ik zag dat je het eten bagger vond..Was jij daar ook toevallig ?
Voordeel is wel dat t aan t strand is en dat we vanaf daar als t goed is wel helemaal naar beneden kunnen fietsen richting richting de Zoutpannen.
Dan mag je idd wel effe doorfietsen haha, je kan ook binnendoor ipv langs vliegveld, gaat in rechte lijn naar Sorobon, alleen daar moet je tussen de dragrace sporen en bosjes bloemen langs de wegkant zigzaggen.
Wij zaten nog vóór dat illegale filmpje daar idd bij v/d Valk die net verbouwd werd, dus eten moest via golfkarretje naar andere tent en was niet te vreten dus.
Heb me wel vermaakt met tosti's en drank....heel veel drank, misschien dat ik daarom niet al te fris was ;D 2 dagen vissen en dan hangen ze al aan de telefoon waar je blijft grrrr :-\ niet leuk, beter alleen gaan.
Ik zou Sepp even aanschieten, die weet heel veel baaitjes met mini tarpons, ook leuk. Ik weet ze nu ook, maar zo werkt dat niet.

Mike

#20
@BoneF,...So, dan heb je aardig wat uurtjes gemaakt.
Wat is de reden dat je zo slecht hebt gevangen ?
Heb je ook zo weinig vis gezien of wilde ze gewoon niet happen ?
Waar ben je geweest ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ben Tabak

De truc bij Sorobon is.....niet aanwerpen, want ze zijn erg schuw daar.

Zoeken naar de trekroutes van de (soms heel grote) scholen Bones, inwerpen, wachten tot ze verschijnen en dan langzaam strippen.
Hele sobere vliegjes gebruiken met weinig of geen glitter....die kennen ze inmiddels wel.

Grt. Ben

Bone F

@Mike er waren weinig vissen en extreem spooky van een lijn in de lucht schrokken ze al. Vorig jaar heb ik veel minder gevist maar toch 12 Bones gevangen waaronder een paar hele mooie. Ik viste hoofdzakelijk op het noordelijk deel van Sorobon in de gaten tussen het turtlegrass zonder dit te betreden natuurlijk want dat is ook beschermd.. Als ik er daar 1 ving kwamen ze daarna gewoon weer terug. Nu eenmaal geschrokken... pleite. Er is ook meer dan 50% van het turtlegrass verdwenen. Veel van die lompe toeristen/surfers, hebben er maling aan en banjeren er gewoon doorheen. Ik vang het liefst bones als ze relaxed aan het azen, lees "tailen" zijn. Dat heb ik maar heel weinig gezien. En Ben ik heb geen "scholen" gezien, hoogstens een een stuk of drie bij elkaar. Ik weet niet of de paaitijd van invloed is geweest. De paaitijd is niet duidelijk vastgesteld maar is grofweg van november tot maart dus misschien... Ik heb er wel een keer twee zien rotooien met elkaar warvan er 1 aan het "kuilen" was zoals een zalm doet maar volgens mij paaien ze n dieper water. Op het zuidelijk deel waar Ben het over heeft zijn ze helemaal spooky en hebben ze jou veel eerder gezien dan jij hun.

Ochi

Mike,

Helaas is Bonaire aardig bevist geraakt door alle enthousiaste verhalen.
Ik heb je een pm gestuurd met wat ervaring uit 2017.
Geen garantie maar mogelijk kan je er wat mee.

Veel succes en tigth lines!

Greetz Och

Bone F

Er waren tijdens mijn verblijf ook erg weinig vissers, ik heb 1 of 2 extra vissers gezien.