cdc olie vs cdc gel

Started by A{b}r{a}xa{s}, June 15, 2012, 17:30:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Wanneer is het handiger/beter om te kiezen voor cdc olie en wanneer voor cdc gel ? .... of maakt het geen fluit uit ?

Troutbuster

Naar mijn bescheiden mening is Olie beter te doseren dan gel, maar  qu drijfvermogen is CDC sowieso al uitmuntend dus...... 8) 8)

Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

Je hoort altijd dat je op een cdc vlieg geen 'andere smeermiddelen' moet doen...vaak is dat dan gel-achtig... omdat de haartjes dan samenplakken en je vlieg er minder van gaat drijven.
en cdc gel is ook gel.... ?

Troutbuster

#3
Das een persoonlijke mening natuurlijk.
Ik heb een keer gel gebruikt maar ik vond het een "kleverig" goedje
Kan aan het soort en/of merk liggen natuurlijk, maar persoonlijk vind ik olie prettiger werken
een klein drupje op de handpalm, ff verdelen en met duim en wijsvinger de CDC toef bewerken, een paar valse worpen en het vliegje drijft als een kurk.

Maar.... ik denk dat spaarzaam omgaan met de juiste gel het zelfde effect heeft

Voordeel van gel tov olie is dat bij een klooidag (en wie heeft die nooit eens?) en je laat het dopje open of schroeft het niet goed dicht, dat je een klerezooi krijgt! >:(
Met gel heb je dat soort grappen nooit dat klopt! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

...en wat met betrekking tot het samenkleven van de cdc fibers door gel ?

Troutbuster

Als je de gel, zoals Bert ook al zei, spaarzaam gebrukkt en goed verdeeld vooraf lekker warm gewreven tussen duim en wijsvinger, en dan de CDC veren ietwat vettig(er) maakt geen probleem!!

Gel/Olie??
Beiden goed, mits goed gebruikt en gedoseerd!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

hmz...dan geldt dat toch ook voor ander 'vet'...?

Troutbuster

Het ene vet is het andere niet Bas!!
Het ene potje vet staat "al op de tafel, gezet" (het 2e en 3e ook trouwens ;D ;D ;D) en het andere werkt naar tevredenheid
Wel CDC vet of gel natuurlijk, de eendekonten gaan een schrale periode tegemoet!! ;D ;D ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

Daar kan ik niet veel mee....*zucht* :)
Als cdc gel de fibers vettig maakt, is dat hetzelfde als wat 'gewoon vet' doet lijkt mij?
Beide zullen als ze in het water komen weer 'harder' worden (lagere temperatuur).

Eerdaags maar een een testje doen met alle drie dan. :)
(Want volgens mij is het praatje dat je op cdc vliegen geen 'gewoon vet' moet doen anders gewoon verkooppraat)


Troutbuster

Tsja,
ik "zweer" bij olie want naar mijn mening "penetreerd" de olie de veerfibers beter en van het verharden in kouder water merk je weinig tot niks!

Gr

jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

cdc olie en vet zijn besteld.
maar van het weekend eens beginnen met gewoon vet in een cdc vlieg te smeren,
dan weet ik snel genoeg of dat ook werkt :)

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

gebruik naar tevredenheid Gel van ORvis.
niet voor in mn haar,maar voor mn vliegies ;)

5 euro flesje.
Dankzij Kampenaar,die me erop wees.


Cornico

Interessante discussie.
Nu begrijp ik dat ik het altijd verkeerd heb gedaan.
Toen de eerste CDC vliegen kwamen was het argument daarvoor de fijne structuur en dat je ze nooit hoefde te vetten (had de eend al gedaan ;D).
Heb ook nog nooit meegemaakt dat die CDC veertjes nat werden of i.d., maar wel dat ze na een vangst slijmerig ofzo werden.
Even door wat daarvoor bestemd poeder wrijven en ze dreven weer als de spreekwoordelijke kurk.
Nu begrijp ik dat ik ze met speciaal CDC vet of gel moet insmeren. :-[
Zou "gewone" siliconen gel van Orvis, dat ik al heel lang voor andere vliegen gebruik, daarvoor niet gebruikt kunnen worden i.c.m. met dat High & Dry poeder?

Rossie69

Mart

gebruik ik ook nog wel es dat is meende ik van tiemco groen potje.
Als mn cdc vliegie zeiknat is en niet meer echt super drijft druk ik hem daar nog wel is in.moet het wel een vanger wezen van die dag :)

maar die gel gebruik ik nu standaard,heb het vet an de kant gedaan,vooral omdat,ik toch het een gesmeer vindt,vlekken in je vest jas broek enz.
maar dat vindt ik dan.

En wat ik doe is toch ook,de vliegen van te voren,in de watershed zetten,alleen de vleugeltjes en hackels.
en als ik ga vissen,dan ook een druppie gel tussen de duim en wijsvinger en licht insmeren van de vleugel of hackel.

en als het vangen helemaal goed gaat,gun ik me eigen niet eens het invetten .


golddigger

Ik gebruik beide
Cdc vet voor als de vlieg nog droog is
Cdc olie als de cdc nat is geworden(eerst drogen,dan olie)
Olie geeft inderdaad een olievlek,zeker als je teveel gebruikt
Vet heeft dat niet en blijft langer drijven
Het blijven plakken valt reuze mee
goed wrijven tussen de vingers maakt het bijna vloeibaar
Tip: spaarzaam aanbrengen!(geldt voor beide produkten)
Perry

A{b}r{a}xa{s}

Voordeel van het niet willen bijten van de vissen maakt dat je wat tijd hebt om dingen uit te proberen.
De afgelopen dagen ben ik aan de waterkant bezig geweest met droge vliegen ....en hoe die het 'beste' drijvend te krijgen en te houden.
Ik heb de volgende producten uitgeprobeerd :

       
  • Gink dry fly dressing
  • Rise (Halstead & Hartley) universal gel floatant
  • HiFly (Jenzi) drogenvliegenspray
  • CDC gel (Hends)
  • CDC olie (Hends)
  • Snowbee lineslick ( :) )
Een en ander is getest op verschillende soorten droge vliegen...met hackles, met cdc, parachutes, hertenhaar,....

De gel-achtige producten en de olies heb ik steeds eerst op mijn hand gebracht en 'gesmolten' door er over te wrijven (voor zover dat nodig was... olie... warm weer...)
Een grote onzekerheid ligt in het feit dat het ondoenlijk is om steeds een zelfde 'dosering' aan te houden.
Desondanks heb ik maar 3 conclusies kunnen trekken.

De spray werkt aanzienlijk minder goed. Dit heeft denk ik voor een (groot) deel te maken met het feit dat je met de spray minder materiaal op de vlieg brengt.

Olie vind ik persoonlijk niet fijn werken....druipt aan alle kanten van je hand en doseren is lastig.

Voor de rest maakt het geen moer uit wat je op welke vlieg doet.... line slick werkt ook :)

HappyFisherman

Dan rest er nog maar 1 restje Bas, welke smaakt het lekkerst! Die vindt de vis dan ook het fijnst en verhoog je je vangkans. Ik ben benieuwd!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

pure roomboter dan maar Bram :)