Stinger Hooks

Started by FSCHAMP, December 09, 2016, 10:01:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

henkverhaar

Ik vis vaak met grote streamers met een grote hoofd-haak (6/0 VMC of gamakatsu bijvoorbeeld) en een maat 4 trailer (TMC 700), upside down ingebonden met braid, vlak achter de hoofd-haak. Ik heb werkelijk nog nooit 'last gehad' van een bloedbad of anderszins de ervaring dat een dergelijke setup meer schade aan de snoek zou berokkenen dan dezelfde vlieg zonder trailer. Overigens is het inhakingssucces ook niet orden van grootte hoger dan zonder trailer, maar het scheelt wel.

IvanSweden

#26
Quote from: JB on December 11, 2016, 02:19:28
Gisteren een workshop gedaan met Niklaus Bauer, één van de cursisten had deze zelfde vraag en was ook bang voor nevenschade.
Tevens was er ook nog een Belgische snoekvisser aanwezig die ook ervaring had met het gebruik van stingerhaken.
Beide hadden dezelfde ervaring, de vis zat altijd maar op 1 haak vast. En beide gebruikte titaniumwire, vanwege de stijve verbinding, voor de stinger.
Cool, aantal keren bij hem gekeken op beurzen. Voordeel van wonen in Zweden. Helaas nog geen cursus. dat ze meestal op een haak vastzitten zie je ook wel in Bauers films op kanalgratis op YouTube. Ik gebruik meestal tubeflies met Bauer piké rig volgens mij is die met partridge intruder #1/0 haak als stinger en #4/0 predator als hoofdhaak. Eventueel ook makkelijk met wiggletails.volgens mij met 60lbs titaniumwire als verbinding tussen de haken. Koop ze nog kant en klaar.

FSCHAMP

Ik heb vandaag met mijn college gesproken die zowel met kunstaas als met de vlieg vist op snoek, snoekbaars en baars.  Hij zegt dat de opzet van een grote haak verbonden via wire  met een dwarse stinger haak geen probleem is voor snoek en dat hij nog nooit beschadigde snoeken heeft gehad omwille van deze opzet.  Hij vist wekelijks twee tot drie keer op deze roofvissen een gans jaar door (uitgezonderd de gesloten tijd).

Ik heb zaterdag weer een mooie snoekdame verloren in de drill. Dus ik denk dat ik het toch eens een kans ga geven. 
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JB

Weet je al welke haak je gaat gebruiken?
Dit is een mooie daarvoor, de Partridge Intruder Stinger Hook Z4
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

FSCHAMP

JB bedankt voor de info.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

merijn1982

Persoonlijk snap ik de stinger haak niet zo goed. Een snoek pakt bijna altijd goed. ( soms zelfs achter in het strotje ) en die paar keer dat het niet gebeurd heeft ie eigenlijk geen zin om te azen. Gebeurd het nou toch geregeld? Dan is je streamer veel te groot!! Ik weet het de rage van niklaus bauer met zijn 30-40 cm lange dingen.. ja dan moet er een stinger achter. Maar zie je ook het formaat snoek die hij vangt? Vaak klein van 60-70 cm. Bijna zo groot als de streamer.... ik vis met streamers van 15 tot 20 cm. Geen gedoe met missers en geen extra beschadiging aan vis of hand door een stingerhaak.

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk! Maar ik denk dat het tegenwoordig onnodig moelijk word gemaakt. Alles moet groter, zwaarder en extremer.

En onthoud dat nederland geen zweden is. Denk maar aan hoeveelheid water. Veel meer vis. Veel minder hengeldruk enz. Enz.
Tight lines!!

Gerrit59

Inderdaad Merijn,

Grotere streamer betekent niet automatisch grotere snoek. Daar ben ik inmiddels ook wel achter....

Gerrit

p.forel

grotere streamers  is niet altijd grotere snoek
maar wel meer actie onder water  en dat betekend vaak wel meer snoek
zeker op heel donker water

dat is althans zo ik het ervaar

JB

Quote from: merijn1982 on January 09, 2017, 11:10:52
Ik weet het de rage van niklaus bauer met zijn 30-40 cm lange dingen..
Volgens mij lijken ze alleen maar zo groot:)
De meeste streamers die je hem ziet binden is met standaard flashabou en die is standaard volgens mij 10 inch
Dus 25,4 cm in gebonden op zijn 60/40 manier en een beetje tapered dus tussen de 15 en 20 cm klinkt bekent :) )
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

merijn1982

Ja en dan nog een wiggle tail er achter.....
Tight lines!!

FSCHAMP

Heren,

ik vis al jaren met streamers van het formaat 15 tem 25 cm. Vroeger had ik inderdaad bijna geen enkel vis, die losschoot. Echter tegenwoordig heb ik  regelmatig vissen, die losschieten zoals ik hierboven reeds aan haalde.
Tussen kerst en nieuw heb er weer twee, die er afschoten in de dril en het is echt niet leuk als je slechts twee aanbeten op een dag krijgt en je hiervoor 340 km rijd in totaal.
Twee jaar terug viste ik met dezelfde vliegen/haken en had ik zo goed als geen enkele losschieter (vorig seizoen slechts éénmaal op snoek gevist vanwege tennis elleboog). Dit seizoen is het net het omgekeerde, ik verlies meer vis dan ik kan landen. Nochtans ik vis nog steeds op dezelfde manier en met hetzelfde materiaal.  Ik hoop alleen dat het beter gaat gaan in 2017.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Woody

Ik gebruik ook bij de hele grote kippen ( tubeflies ) :P een stingerhook en heb hier nog nooit problemen mee gehad. zoals hierboven ook al aangegeven is bijten ze in de staart of van de zijkant en dan is die stingerhaak wel handig.
bij mij staat deze ook offset en niet recht zoals de streamerhaak. haakt altijd prima en met de dril nog geen problemen gehad.
ieder zijn voorkeur en ervaringen uiteraard.
meestal vis ik met lichte streamers op een goeie enkele haak( in de ondiepere wateren ), als de streamers niet te lang zijn gaat dat best ze zijn gretig genoeg om hem goed te verslinden!!