C & F Tool

Started by Ron-O, January 27, 2013, 16:23:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ron-O

Hallo mannen, ik zit te zoeken naar een tool van c&f je kan de nailknot maken en een ander deel is een naald, waar mee je een leader in het hart van je lijn maakt.
Weet iemand waar die nog te koop is??

Gr, Ron-O :)

Ron-O

Rob dat is hum, ik heb hem wel maar iemand vroeg erna, en kon hem niet meer vinden.

Bert, dat is ook een goeie oplossing, ik zal het aan de persoon doorgeven, maar vindt het zelf ook erg bruikbaar.

Mijn dank is weer groot.

Gr, Ron.

Jan Damman

Ron,

Ik zag laatst dat Peeters ze heeft in de webshop.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

bij

Ik zal gewoon een stopnaald kopen. Deze zijn in diverse diktes te krijgen en met een stompe punt. Kosten nauwelijks iets. Je kunt dan altijd nog een stukje hout aan maken.

Ron-O

Mooi al die reacties, ik heb het al door gegeven aan de persoon.

Volgens mij had ie zich pas ingeschreven hier op het forum, Rick is zijn naam.

Euhhhh ik vraag het hem wel.

Bedankt he,

Ron_o

Rick

He Ron,  bedankt voor de genomen moeite.  Dat zie je op karperfora niet veel meer...
Ik zie alleen op de bijbehorende foto's dat er ook een naaldknoop wordt gemaakt maar op de lijn die ik van je heb overgenomen is er geen knoop. De leader is alleen gelijmd. Zou dat safe genoeg zijn?

Ron-O

Ja je kan er aan gaan hangen die krijg je niet kapot, er is ook een andere versie inderdaad met een knoop, maar daar kan dan weer je tip achter blijven hangen, maar even op een paar reacties terug te komen, stopnaalden zijn leuk maar niet voor dit systeem, de naaimachinenaald kan wel, maar is toch iets anders. Ja bij H.Peeters kan je hem kopen, kon hem alleen niet vinden op zijn site.
Je kan dit systeem ook op een WF lijn gebruiken, maar dan worden het Tapende tips Fluorcarbon, polyleaders. als de tip te kort wordt dan ringetje eraan, en een stukkie tip er weer op.

Gr, Ron-O

Jan Damman

Ron,

Peeters, C&F -3-in-1 nailknot pipe.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Team

richflyfishing.com   in Houten         15  euro      heeft ze op voorraad
NUNC  AUT  NUNQUAM

Rick

En is deze montage geschikt voor alle soorten lijnen?  Ik heb wel op internet gezien dat sommige lijnen voorzien zijn van een gevlochten, holle kern, sommige met kevlar kern en volgens mij ook lijnen met een mono kern...
Ik heb zelf 2 lijnen waarop ik deze montage wil toepassen maar het moet wel safe zijn...
Het gaat om 2 Guideline lijnen, te weten de coastal wf7f en de coastal wf7si...  Van de slow intermediate lees ik dat er een DC core in zit, geen idee waar dat voor staat.
Van de drijvende lijn kan ik niet vinden hoe ie opgebouwd is..

bij

De stopnaald kun je inderdaad alleen voor een naaldknoop gebruiken. Voor een lus aan je lijn kun je beter geen stopnaald gebruiken. Ik had mij alleen gefocust op de naaldknoop.




Gerrit72



Een lus aan je vliegenlijn (met braided core) kun je ook met een gewone naald maken.
Ik gebruik dan een combinatietang om de naald goed vast te houden (soms moet er best wat kracht op/is de naald moeilijk vast te houden).

Een glaslijn met nylon kern is weer een heel ander verhaal (die bind ik liever dubbel in, lijmen en krimpkous erover). Gezien de verschillende topics waar over 'loops' gesproken wordt, zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Er is een tijd terug een uitgebreid topic geweest over lussen aan je lijn maken.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Ron-O

Bert, ja is zo kan daar inderdaad een stukje hout aan maken.

Bert Groetjes.

Ron.

Rick

Het idee is eigenlijk dat ik geen lusverbinding wil tussen de lijn en de leader.  Het lijkt me gewoon beter als er hier geen "scharnierpunt" zit.
Dus gewoon de leader door de punt van je lijn trekken, zekeren met lijm en eventueel een naaldknoop er achter, al dan niet afgewerkt met een druppeltje lijm of lak.
De vraag is alleen of elk type lijn geschikt is voor deze montage..
Zal het gewoon moeten proberen, denk ik...

Rick

Ik heb gewoon het idee dat ik geen scharnierpunt in de lijn wil hebben.  Gelukkig is mijn vliegvisserij niet zo uitgebreid.  Beetje OVM, af en toe de eemhof en wat snoeken en karperen..
Ik kan dus met een gerust hart een lange 1x leader aan de lijn bevestigen en vervolgens met een klein lusje de punt bevestigen.  Dan kan ik die vervangen indien nodig en blijft de leader kompleet.
Net even zitten klooien maar het valt niet mee om een naald in de kern te krijgen.  In ieder geval niet meer dan 1,5 cm.  Toch is dat al behoorlijk stevig met wat lijm ertussen en dan zonder naaldknoop.  Da's toch wel de meest mooie manier.
Misschien als ik de lijn iets warm maak dat de naald er nog wat verder in wil...

Rick

Ik heb een langere, iets dikkere leader besteld (1x) en een flesje zap a gap.  Als dat binnen is kunnen we weer een nieuwe poging wagen.
Gebruik je een stompe naald?  Om te zorgen dat je in de kern blijft?  En leg je dan nog een naaldknoop er achter?
Ik denk dat als ik de naald met een tang vasthoud, ik wel wat verder kan komen...

Team

Ik zal het je uitleggen, wat jij wilt geloof ik.

Neem de vliegenlijn en steek  een C&F  naald, of een dunne naaimachinenaald, er moet een oogje in de punt
van de naald zitten. en dat zit niet aan een stopnaald, dus steek die een cm in de vliegenlijn dus in de kern.
en laat hem dan naar buiten er uit komen, dan de dunne kant van de leader in het oogje van de naald steken
dat nu net uit de vliegenlijn steekt, en dan de hele leader doortrekken, doordat die steeds dikker wordt gaat hij zich vast zetten,  numoet je de laatste  cm  van de leader met een schuurpapiertje opruwen, en dan zap a cap erop en dan de laatste cm doortrekken.   Voor aftma    2/3/4/5  is dit zo goed. voor  6/7/8/9  eerst een
knoopje leggen en dan aantrekken 
NUNC  AUT  NUNQUAM

Rick

Dat is inderdaad wat ik aan het doen was.  Dat opruwen had ik niet aan gedacht.   Ik zal eens kijken voor een naald met een gaatje in de punt.  Ik heb in plaats van een knoop een plat stukje aan de leader gesmolten... 8)

Rick

#18
Effect gegoogled,  pinvise is wel handiger dan een naald met een tangetje vasthouden.
Gelukkig hoef ik niet dagelijks zulke verbindingen te maken...
Bedankt voor het meedenken.. ::goodjob::

Ron-O

Ja Rick, ik heb eerst ook zitten knoeien, maar langzaam maar zeker kwam het toch goed, uh ja dat opruwen was ik vergeten te vertellen. Het is ook zo dat sommige lijnen een nylon kern hebben, dan wordt het wel moeilijker.
Als ik ga nimfen en de tip word te kort, doe ik er een heel klein ringetje aan, maar met de droge niet, dan gebruik ik ook geen WF, maar een DT, met nimfen WF. Ieder zal het op zijn manier doen ik doe het zo.
Lekker knoeien is ook leuk hoor 8).

Gr, Ron-O

Rick

Rommelen is altijd leuk en met dait weer heb ik toch niks beters te doen..
Alleen jammer dat Daniel van Flysupply op het moment in Mexico zit en dus even niks kan opsturen... :'(
Mexico...  Ik ben niet jaloers hoor.... :P

Team

WAT moet je dan van flysupport
NUNC  AUT  NUNQUAM

Rick

#22
Ik MOET niks...ik heb een leader en een flesje zap a gap besteld... Hoezo?   En het is Flysupply en niet Flysupport...

HappyFisherman

Zap a gap in je portemonnee. Gewoon secondelijm, maar dan binnen een maand keihard in het flesje...

Oh ja, het plakt je vingers wel prima aan elkaar zoals secondelijm ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rick

Ik kreeg het advies om zap a gap te gebruiken.. 
Sommige secondelijmen schijnen niet waterbestendig te zijn..  Ik hoop deze wel..