Kwaliteit lijnen

Started by GJ, October 15, 2014, 09:00:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GJ

Bij mijn reel zat een standaard lijn van Orvis. Ik heb begrepen dat het geen top lijn is, maar prima om mee te beginnen.
Inmiddels merk ik dat de lijn "kronkelt" in het water. Ik probeer hem recht te maken maar hij begint na 2 worpen weer te krullen in het water. Irritant als ik mijn nimf laat zinken want zo wordt de lijn vanzelf "langer" en wordt het lastiger om kort aan te slaan.

Nu zie ik ook bij lijnen enorme prijsverschillen. Van 10 euro tot tegen de 100 euro. Wat maakt het verschil in kwaliteit voor een drijvende lijn? Is dat het krullen? levensduur?

Scaramouche

Combinatie van heel veel dingen.
- gebruikte materialen (levensduur, wel of geen geheugen, deetbestendigheid, etc)
- kwaliteit vna het productieproces (hoeveel lijnen worden afgekeurd, of omgekeerd: onterecht goedgekeurd)
- land van productie (arbeidsloonkosten)
- hoe rijk wil de fabrikant worden... ::)

Ik vind dat er weinig peil op is te trekken. Ik vis graag met Wulff lijnen van 70 euro, maar ik heb nu ook een paar 'budgetlijnen' en die zijn eigenlijk ook heel goed. Wat ik wel heb vastgesteld is dat er lijnen zijn waar ik niet mee overweg kan, maar dat is compleet onafhankelijk van de prijs.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

GJ

Waarin merk je verschil dan?

Het krullen van de lijn, is dat gebrek aan kwaliteit? Blijven de betere lijnen langer/makkelijker gestrekt in het water liggen?

Scaramouche

krullen van de lijn is inderdaad een dingetje dat je eerder bij goedkope lijnen tegen kunt komen. Maar ook weer bij oude lijnen die heel lang werkeloos op een spoel hebben gezeten. De stoffen die de lijn soepel houden, een soort van weekmakers, kunnen in de loop van de jaren verharden. dat kun je dan (deels) verhelpen door een lijn in warm water te leggen, en vervolgens de lijn een paar keer door een lijn-strekker te halen. Is wel een k-klus.

Ik heb geleerd om nooit meer een lijn uit een 'alles moet weg' bak te kopen. Dat is dan misschien een winkeldochter die er al jaren ligt en dan heb je heel grote kans op een lijn die krult als een malle.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Ik heb een lijn van A&M en die krult niet. Weekmaker kun je er gedeeltelijk weer op aanbrengen.Het is verkrijgbaar in een goede hengelsportzaak.Even met een doekje op wrijven,nachtje laten intrekken en dan de lijn weer schoon wrijven. De lijn is nu weer zacht,soepel en glad.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Mike

#5
GJ,  ik zag onlangs een topic van je voorbij komen waarin je aangaf weinig te vangen,  tijdens het nimfen.
Een kronkelende lijn kan daar heel goed een van de oorzaken van zijn,  zeker wanneer je vist zonder indicator.
Lijncontact is zeer belangrijk,  zeker bij het vissen op voorn en baars,  omdat de aanbeten vaak kort zijn en je snel moet reageren.
Ik zou als ik jou was een goed lijntje kopen,  dat is voor het vliegvissen een van de belangrijkste,  zo niet het belangrijkste onderdeel.
Het is ff een investering maar zn geld zeker waard.

Mag ik vragen met welke # je nu vist.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

GJ

#6
Dank Mike,

Ik vis met een #5 lijn. Ik heb een Orvis Encounter gekocht met Orvis Encounter reel en de lijn die daar bij zat. In de winkel zeiden ze al dat de lijn prima is om mee te beginnen maar dat Orvis niet de beste lijnen bij deze set doet.
Ik sta iedere 3 worpen mijn lijn weer recht te maken omdat die kronkel mij irriteert. En ik merk dat er zo erg veel speling op de lijn zit.
Ik heb ook al gezien dat er lijnen van 10 tot tegen de 100 euro verkocht worden. Ik wil best wat geld uitgeven maar wil dan wel een goede lijn hebben. Dat is zoeken en proberen. Maar alle tips / aanbevelingen zijn welkom.
Mijn leader ligt wel helemaal strak op het water.

Mike

#7
GJ,  ah een #5.
Ik heb hier nog een Scientiffic Anglers draadje liggen die ik je gratis op wil sturen maar dat is een #4.
Als je toevallig ook een #4 hebt stuur ik m je op.
Anders zou ik voor zo'n Snowbee XS Two Colour Ivory Blue gaan. Deze liggen zeer strak op t water,  zijn erg slijtvast,  werpen fantastisch en bovendien qua prijs goed te betalen.
Ben je iets meer dan €50-, kwijt maar dan heb je echt een toppertje. Dit lijntje is bij verschillende winkels in Ned te krijgen. Koop deze gerust,  ik weet zeker dat je er tevreden over zal zijn.

Even nog een puntje,  ik zie in je post dat je zegt dat je leader strak OP het water ligt. Bij het nimfen is het wel zaak dat je leader zinkt.
Als ik de afgelopen tijd je posts leest jeukt het mij echt om je te komen helpen,  het is een beetje jammer dat je helemaal aan de andere kant van de wereld woont.
Mocht je in de buurt komen van Utrecht,  geef ff een gil.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

GJ

Dank voor het aanbod!
het is een 5. Ik ga even zoeken waar ik deze kan vinden. Even googelen en ik zag dat Bol.com tegenwoordig ook vliegvisspullen verkoopt  ??? Grappig...O.a. de snowbee xs twin colour lijnen.

Beertje

Het kronkelen van de lijn kan ook het gevolg zijn van 1e keer verkeerd opspoelen op de reel. Je bouwt er dus zelf direct de kinken in.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Mike

Quote from: GJ on October 15, 2014, 11:22:48
Dank voor het aanbod!
het is een 5. Ik ga even zoeken waar ik deze kan vinden. Even googelen en ik zag dat Bol.com tegenwoordig ook vliegvisspullen verkoopt  ??? Grappig...O.a. de snowbee xs twin colour lijnen.

Ja dat zag ik ook, echt bizar  :o maar dat is wel de goede. Laatste keer dat ik m daar op zag staan was ie wel vrij duur of je moest een kortingsbon hebben oid.
Wat Beertje zegt is trouwens ook waar maar ik denk dat je lijn door winkelier is opgespoeld of dat ie er al op zat.
Als de winkelier overigens zelf al zei dat het niet de beste lijn is, dan zal die wel echt bagger zijn.
Koop maar zo snel mogelijk een goed lijntje want het vliegvissen moet geen ergernis gaan worden.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Floor

Nu heb ik een Vision Deep setje waar ik al jaren graag mee vis. Het is mijn vaste setje voor het nimf vissen in snel stromend water.
Ik zet er makkelijk een leader met 2 zware nimfen en een grote attractor mee weg.
De drijvende lijn die erbij zat was echter geen succes, natuurlijk was dit niet de duurste of de beste lijn van Vision maar deugen deed het kreng niet.
Met een beetje wind was werkelijk alle controle weg, het ding bleef krullen, dreef slecht kortom weg ermee!
De nieuw lijn werd ook een WF lijn  van maarliefst €16,75. Het spul werpt als een raket, krult niet en drijft als een kurk.

Voor het dubbelhandige werk gebruik ik vrijwel uitsluitend Airflo lijnen, deze gaan geweldig door de hengel ogen heen en bevatten geen pvc dus blijven veel beter soepel, voorwaarde is wel dat je ze iedere keer na het seizoen fatsoenlijk schoonmaakt en opbergt.
Voor deze visserij heb ik ook goedkope lijnen geprobeerd maar de Airflo systemen met polyleaders gaven toch veel meer gemak.

Ik heb ook hengels waarmee ik een speyline er bijna volledig uit gooi maar als ik voor dezelfde hengel een scandinavian of skagit line gebruik wil het gewoon niet lukken.

Mijn mening is dat een dure lijn niet altijd de beste keus is maar dat er wel degelijk grote verschillen kunnen zijn, vaak worden deze veroorzaakt door het feit dat de lijn simpelweg niet bij de hengel of de manier van vissen past.
Mijn voorn setje gebruik ik het hele jaar door, mijn reeltje heeft 3 spoelen en dus ook 3 lijnen, een drijvende DT, een drijvende shootinghead met een zinkende polyleader en een zinkende lijn. Samen voor de prijs van 1 Airflo lijn en het bevalt me prima. ( en dat voor een Airflo lijnen fan  ;) ).



It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Slechtvalk

#12
Het is ook mijn ervaring dat prijs ook zeker geen garantie is voor een goede lijn. En wat mij ook opvalt is dat bij de grote merken ook de kwaliteit verre van constant is. Er zijn ook merken waar ik bij voorbaat ver weg blijf door slechte kwaliteit ervaringen (o.a. Scierra, Rio) maar nogmaals dit is persoonlijk. Ik heb lijnen gehad die me een kapitaal hebben gekost, deze lijnen zouden de hemel op aarde zijn betreft shooting eigenschappen en gebrek aan geheugen en duurzaamheid. Bij gebruik bleken een grote ramp te zijn; kinken bij de eerste keer vissen, geheugen, onregelmatigheden in coating etc. etc. Aan de andere heb ik ooit glaslijntjes bij Hamelink gekocht in Biervliet die nog geen 15 euries hebben gekost. En man, wat vistte die dingen lekker op een zesje op het OVM en het Veerse meer. Tegenwoordig speel ik vaak op safe en ga voor een paar merken die ik goed ken en al jaren vertrouw. Mijn stelling is dat een goede vliegenlijn echt niet meer als vijf tientjes hoeft te kosten. Mooie voorbeelden zijn enkele lijnen van Hardy of bv voor het Snoeken de Loop Booster. Ik hoor hier op het forum ook geweldige verhalen over die "end of mill" lijntjes van A&M van rond de 15 euries.
Is dat nu echt werkelijk wat ??

HappyFisherman

Uitproberen Slechtvalk. Iedereen heeft over die lijntjes een andere mening :)

Ik neig zelf ook steeds meer naar de lijnen van Airflo, goeie ervaringen mee en niet de hoofdprijs.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

GJ

Lijn was er in de winkel al opgezet. Ik heb hem vandaag eerst weer goed recht getrokken en toen ging het weer even. Maar als de lijn even drijft dan komen de krullen er snel weer in.
Ik heb geen ervaring me andere lijnen. Ik heb het idee dat dit best goed werpt. Als het echt bagger is dan ben ik wel heel benieuwd naar de werp eigenschappen van een goede lijn :)

Scaramouche

Wat je eventueel kunt doen is die lijn in lange lussen ergens op kamertemperatuur ophangen en zo een week laten hangen. Af en toe de buigpunten herschikken. Daar kan die lijn een boel geheugen van kwijtraken. Maar las ik het zo lees kan het ook gewoon zijn dat die lijn rijp is voor de prullenbak.

Eigenlijk zouden we een forum-lijnen-testdag moet zijn he. Waarbij iedereen verschillende lijnen meeneemt zodat je er een boel kunt uitproberen voor je iets koopt.  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Inderk

Imago en loop evotec zijn goede duurzame lijnen.
A&M lijnen betaal je niets te veel voor,  maar gaan minder lang mee.

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

Dan heb je met Imago dikke pech Henk  :'(
Vliegvissen is bevlogen vissen...

FSCHAMP

GJ ik geef je volgende raad : rol de ganse lijn af, maar je leader vast aan een vast punt, span de lijn op en loop daarna nog zeker 5 à 6 meter achteruit zodat de lijn goed uitgerekt wordt.  Dit kan er voorzorgen dat de lijn niet meer krult.  Dit is zo voor elke vliegenlijn, duur of goedkoop.  Je moet de eerste keer de lijn zeergoed uitrekken om zo de krul uit de lijn te krijgen.  Immers afhankelijk hoe lang de lijn in de winkel ligt, kan ze al behoorlijk gaan krullen  door geheugen dat ze opgebouwd heeft tijdens het liggen.
Dit is een raad, die ik aan iedereen geef.  Ik doe dit meestal elke keer voor ik ga vissen en ik heb zelden last van krul in de lijnen ongeacht welke prijsklasse ze hebben of van welk merk ze zijn.  Daarom laat ik de lijnen waarmee ik in de winter niet ga vissen in mooie grote lussen op een halve velg van een fiets hangen nadat ze gecleand en terug ingevet zijn.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

cojac

Die lijnen van A&M, zijn fantastisch geen geheugen [ mits goed opgespooeld ] en ze werpen als een speer en voor dat geld kan je e ook nog weleens met je plat poten ostaan, koop je elk jaar toch een nieuwe.
veel strakke lijnen en krakende hengels gewenst  gr. cojac

Beertje

Dat de lijnen van a&M minder lang mee gaan ben ik wel met die groene kikker eens.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

A&M lijnen!!!

Veel over gezegt, waar en onwaar!!

Er zit bagger tussen en dat is erg jammer, maar.....

Ik heb er ook een paar die prima blijven voldoen en niet onder doen voor top merken

Toch blijf ik het te onbetrouwbaar vinden (ook al is de omruil service van A&M top!) en vis nu alleen nog maar met Airflo lijnen

OK, zijn duurder, maar de sublieme eigenschappen zoals met name de power core (ongeevenaarde beetregistratie bv), maakt de keus niet zo moelijk!

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Airflo ook hier intussen favoriet.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wouter96

Ik heb een Budget lijn van TFO op mijn reeltje zitten maar deze blijft ook maar aan het "krullen". Zal denk ik ook maar eens gaan kijken voor wat nieuws, iemand een aanrader voor op mijn TFO BVK #3 setje?

Raymond

#24
Hmmm... Airflow dan ook maar eens proberen...  ::)

Ik heb overigens al zo'n acht jaar een Cortland 333 (peach). Nog nooit schoongemaakt, zit zomer en winter op de reel en werpt nog steeds als een speer. Drijft als een kurk en krult niet. Een verd. goede lijn moet ik zeggen!
::wtf::