september 2009

Started by Herman, December 22, 2010, 10:33:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Gedeeltelijk overgenomen van het oude forum. Geplaatst: Za sep 26, 2009 22:01    Onderwerp: Italië, september 2009
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zoals een enkeling al wel weet ben ik dit jaar op vakantie geweest naar Corsica. Op dat prachtige Franse eiland heb ik veel motor gereden en zo af en toe gevist. Dat had meer met de temperatuur te maken als met de vismogelijkheden. in de laatste week van mijn verblijf daar stond ik op een camping in de buurt van St. Florent. Op die camping vroeg ik aan de eigenaar waar ik kon vliegvissen. Hij wist het niet, maar hij had een pizzabakker in dienst die me dat vast kon vertellen. 's Avonds dus snel een pizza gehaald.......
De pizzabakker, Dario, was verheugd een "lotgenoot" in de visserij te hebben ontmoet. Hij was zo enthousiast dat hij me uitnodigde de volgende dag te gaan vissen. Zo gezegd zo gedaan. Leuke dag gehad, maar niets gevangen.
Na vele foto''s van zowel zijn als mijn avonturen op t www gezien te hebben  vertelde hij me over de grote forel en vlagzalm in Italië waar hij woonde. De foto's waren zeer veel belovend, ik vertelde dat ik in september nog een paar dagen vrij wilde hebben en dat die streek best wel interessant was. Hij nodigde me uit om een paar dagen te komen vissen. Gelijk geboekt via Ryanair, voor nog geen 70 euri van Weeze (bij Nijmegen) naar Bergamo. Bergamo ligt op zo'n 20 kilometer van zijn huis dus dat kwam mooi uit. De vergunning ging hij voor me regelen en overnachten was geen probleem, bij hem thuis.
Om niet met lege handen aan te komen heb ik bij Johan een paar ingelijste realistische vliegen aangeschaft. Dario was helemaal verbouwereerd daar over. Ik had hem op de camping al kennis laten maken met Johan's meesterwerkjes via het www.

Afgelopen zondag was het dan zo ver, ik ging naar Bergamo.
Machtig vroeg opstaan om in Weeze op t vliegtuig op te stappen.

Na een rustige vlucht kwam Italië al snel in zicht.

Ze zeggen bij Ryanair da er minimaal 90 % van  de vluschten op tijd is, dat gold ook voor zondag. Dario stond al te wachten om me op te pikken. Spullen in de auto en snel de airco aan. Man wat is dan 27 graden warm!
Na drie kwartier rijden kwamen we aan bij een stuk van de rivier genaamd Serio. Man de watertjes in Duitsland zijn mooi, maar niet zo helder...... Hiero heb je wel erg helder water. Je kijkt zo een dikke meter naar beneden! Er liggen al een aantal grote jongens te wachten. Snel weer naar de auto en het waadpak aan. Omdat het zo warm is doe ik mijn spijkerbroek uit en stap in mijn onderbroek het pak in. Lekker koel aan de ............. benen en zo. Helaas is de waterstand nu niet echt goed te noemen. Zeker een centimeter of 30 te laag helaas.
Inmiddels is Gianni, een kennis van Dario , al aan het vissen. Hij heeft nog niets gevangen, maar heeft goede hoop dat iedereen vandaag wat vangt.

We vissen eerst een beetje bij elkaar in de buurt. Gianni moet eerder weg en neemt afscheid. Dario en ik gaan stroomopwaarts ons geluk proberen. Al snel weet Dario zijn eerste vis te vangen.

Hij is er neit gelukkig mee, want naar zijn normen is dat een te kleine beekforel. Ik vertel hem dat er in Nederland eigenlijk geen wilde forel voorkomt, ik denk dat hij me nog steeds niet geloofd!

Na een half uurtje al vissend verder te zijn gelopen krijg ik het gevoel dat ik mijn Klinkhamer kwijtraak aan een steen. Nog een beetje heen en weer met de lijn................
Dan komt er toch beweging in de lijn. Tjee, wat een joekel! Zeker een meter lang, maar wel errug dun!

Mijn eerste slang op een droge vlieg. Op mijn vraag of het beest giftig is meot Dario hetn antwoord schuldig blijven. Hij mocht hem dan ook van de haak halen.  :lol:  Zeker omdat ie vals gehaakt was.
Na deze spannende vangst bleef  t wel lang rustig....
Een groep paarden was in hun vrijheid beperkt door een stuk schrikdraad. Met een nat waadpak daaroverheen gaan is wel een prikkelend gevoel  :evil:
Ondertussen begint t wat bewolkter te worden met donkere wolken..................
Dario vertelt me dat er eigenlijk alle dagen wel een bui is zodat je shirt wat vochtig kan worden. Zo ook die dag! En het buitje, dat was een grote onweersbui! Een half uur via de weg teruglopen naar de auto in de stromende regen terwijl de donder en bliksem je voettocht begeleiden. Man, dat hoop ik voorlopig niet weer mee te maken!
Gelukkig had ik dus mijn broek niet aan. Ik was tot op mn sokken zeik en zeik nat! De kleren waren pas woensdagmorgen weer droog, net op tijd voor de terugreis.
Na ons omgekleed te hebben snel naar Dario zijn huis gereden. Daar kennisgemaakt met zijn vrouw. Helaas sprak Rosanna net zo goed Nederlands als ik Italiaans................ niet dus................
Maar koken! Men, ik dacht dat ik door een aantal dagen vissen af zou gaan vallen, maar met zulke maaltijden valt dat niet mee. En dan de Italiaanse wijnen. Phoe, direct na het eten had ik de pijp wel vol! Gelukkig kon ik zeggen dat ik een lange dag gehad had en dus eigenlijk wel voreg naar bed wilde.........
De tweede dag, maandag, zijn we naar de rivier dichtbij zijn huis gegaan: de Brembo. Eerst nog ff een bakkie op zijn balkon genuttigd voor het vertrek.

Deze no-kill-zone is zelfs alleen toegankelijk voor vliegvissers.

Wel een hele mooie rivier, met alweer te weinig water.

Gelukkig kan ik hier mijn eerste Italiaanse forel vangen! Een kleinere beekforel. Ze hebben wel heel andere kleuren dan de Duitse of de Franse.

Na enkele keren van plek te zijn gewisseld en af en toe een visje gevangen te hebben begint het aan het einde van de middag weer te regenen.

Na de regenbui komt er een laag mist boven het water te hangen dat weer leuke plaatjes oplevert!

De dinsdag zijn we weer terug gegaan naar de Serio. Kijken of het er nu beter zou gaan.
Nieuwe plekken bekeken en bevist. Op een stuk is het hetzelfde gedoe als het wintervoornvissen in de haven van Kampen. Een veelvoud van vliegvissende Italianen op een kluitje..... En dan nog vangen ook!

We besluiten een stuk verderop te gaan vissen, niet zonder succes!
Dario opende het bal met een leuke beekforel

Ik had geluk de juiste vlieg (rode vliegende mier) gepikt te hebben en scoorde zo af en toe ook een visje

Op de plek waar we waren was veel algengroei, het was slecht op een klein stukje maar de onderwaterfoto is niet zoals het moest worden.

Deze dag hebben we gelukkig geen regen gehad en kon ik mijn spulletjes droog inpakken voor de terugreis.
Op woensdagmorgen hebben we een rivier bezocht waar we volgend voorjaar zeker een lijntje willen uitgooien!

Onderweg terug kwamen we nog een leuke plek tegen

Het zat er al weer op. De korte break in september naar Italië.
Ik heb de uitnodiging voor volgend voorjaar al binnen, dus nu nog mijn verlof regelen en dan gaat het weer gebeuren in 2010!
Eerst de wintersport maar weer, sneeuw ligt er al een beetje!

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..