ep streamer & leaderbord

Started by brian, February 23, 2011, 15:54:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brian

Hoi allemaal,

dit is mijn eerste ep streamer


bindtips ? graag.

En dit is mijn leaderbord, voor getwijnde leaders ik heb er al 1 gemaakt. maar die was nog niet perfect



gr. brian

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

brian

@speycast, ik maak de leader uit 1 stuk. de plank bestaat uit 1 deel, alleen is die in 2en en aan elkaar gemaakt met een pianoscharnier, zodat die wat makkelijker optebergen is.
maar ik twist die leader helften met een loodje, duurt wel even maar, kan het ook met een accuboormachine ofz? wat wij hebben best wel wat van die apparaten maar geen dremel.

en de tip lusje hoef je niets aan te doen? geen lijm of lus, of knoop etc?

gr. brian

forel


brian

speycast, ik maak de leader uit 1 draad geen knopen etc.

snap het even niet waarom het onmogelijk is.. ik heb dit gebruikt ga naar: http://karelgol.tk > leaders > getwijnd > V methode
zo heb ik het gedaan, met hulp van karelgol.

oke kan dus wel met boormachine.

en wat voor lijm moet eraan de tip dan? wat kun je het beste ervoor gebruiken

HappyFisherman

Hoe klein kun je nog goede streamers maken van EP?
Gisteren een pakketje gehad van ErikW en uiteraard direct aan de gang gegaan. Van 7cm naar 6cm naar 5cm (ongeveer) gegaan, maar als je ze zo klein maakt verliest dat spul geloof ik z'n werking. De fibers zijn best stug en krijg je volgens mij geen mooie actie meer als je korte stukjes in moet bouwen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

karelgol

@speycast, in principe is de V-setup hetzelfde als wat jij beschrijft met 2 planken achter elkaar, alleen zit er nu een tipklos waaromheen de leader eigenlijk omgevouwen wordt. Om deze tipklos worden geen draden in elkaar gelust, het is alleen maar een omvouwpunt. Het eigenlijke lussen gebeurt tussen de laatste echte klos links en de laatste echte klos rechts. Daarna ga je met steeds meer lussen terug naar je dikste deel. Op deze manier heb je niet 2 keer je leaderlengte als ruimte nodig. Voordeel van jouw manier is dat je maar hoeft te twisten met 1 haak en toch zeker weet dat de linker en rechter helf hetzelfde aantal draaiingen hebben. Ik heb daarvoor een machientje moeten maken met twee haken die met dezelfde snelheid draaien.


@brian, je plank rechtop zetten en beide poten van de V opdraaien met gewichtjes tot dezelfde hoogte kan ook, maar ik ben nou eenmaal gek van machientjes.

Karel

brian

ha ja ik ook, had al aan mijn pa gevraagd als die nog een machinetje op zijn werk had, maar helaas..

brian

ik heb pas 1 leaders gemaakt, om te testen hoe het ging. wat beter kon etc.

maar ga nu nog wat proberen enz, en was er ook nog niet uit hoe je dat vast moest maken, maar dat kun je dus doen met een shorb loop zei karelgol. maar dat moet ik nog gaan proberen..

en ja een ringetje is ook een idee, weet je ook hoeveel die ongeveer kosten?

karelgol

Ik maak er wel een lusje in, een zgn Shorb loop (even googlen en je hebt de beschrijving). Een ringetje kan ook, maar heb ik nooit gebruikt.

Karel

brian

ja had je me al een pdf bestand van gegeven, hoe de shorb loop moet is duidelijke uitleg

Rossie69


karelgol

Een andere manier is je naald door de leader prikken, eindlusje met de haak doortrekken en de dan gevormde lus oppikken en door het eindlusje halen. Klinkt makkelijk, maar ik ben al gewend aan de manier die in die pdf genoemd wordt.

Karel

Rossie69

nieuwe ideetjes is altijd leuk om te proberen,maar moet wel te doen en leuk blijven.
ofnie dan karel.

Shord loop iswel een mooie afwerking.


brian

wat voor naald kun je voor de shorb loop gebruiken, die hebben ze wel bij de karperafdeling zo'n boillie naald, alleen denk ik dat die te groot is..

brian

ja had net even geprobeerd die knoop is nog best rottig zeg.. en hoe maak jij die tippet ringetjes eraan vast? en voor/op die knoop moet daar nog lijm ofz?

karelgol

De knopen zijn prima, en hebben geen lijm nodig. Nu we het toch over lijm hebben, er zijn mensen die voordat ze met de draden opzetten beginnen in plaats van de overhandse lus een lus maken die ze vastzetten met secondelijm. Krijg je geen uitstekende draadeindjes in je leader en geen bobbeltje op de plaats van die overhandse lusknoop is het argument. Ik geef het maar door, maar vind het zelf wat overdreven.

Karel

brian

maar de leader word door de secondenlijm wel stug en hard..

maar die knoop is wel rottig zeg, bij mij is die volgens mij niet goed gelukt.. hij schuift niet goed door als je eraan trekt, je kunt ook niet te hard trekken want dan word het een ''verkeerde'' knoop.

en met dat tippetringetje moet je bij de tip dan eerst nog de shorb loop knoop hebben gedaan en dan dat ringetje erop zetten of kan het ook gelijk al? denk dat dan de leader uitrolt of niet