Weer beginnen met binden.

Started by wh82, June 22, 2015, 14:07:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Stel, ik zou binden weer willen oppakken, wat zouden jullie adviseren als:
-absolute basis
-eerste uitbreidingen bovenop zo'n basis.

Graag wat tips voor een budget oplossing en iets daarboven.

Ik heb nog een oude vice maar ik herinner me van dat ding dat de bek een veel te grote diameter had zodat je weinig ruimte aan de achterkant van de vlieg had om te binden.


HappyFisherman

Stuur Hannus even een mail. Die kan je prima een setje samenstellen op basis van je wensen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wh82

#2
Ik zag de naam Hannus inderdaad al voorbij komen, aan welke partij is hij verbonden?

Eigenlijk wil ik liever een beetje een generiek idee hebben van wat voor spullen ik nodig zou hebben en dan bij mij in de buurt wat uitzoeken.
Voor veel dingen vind ik internet een prima oplossing zoals electronica maar niet voor dingen waar ik (weer) redelijk nieuw mee bent, dan wil ik zien en voelen en het liefst enigzins in de buurt.
Dat is in de buurt van Dordrecht. Rotterdam en zelfs Utrecht is nog te doen maar Groningen, Almelo of Alkmaar vind ik voor een shop wat ver.. Ik zeg niet dat ik nooit zover zou rijden om iets te kopen, het heeft alleen niet mijn voorkeur.

Als ik voldoende weet bestel ik graag via internet maar ik weet gewoon nog niet voldoende.

Oja, wellicht handig om de vraag te kunnen beantwoorden, mijn interesse is:

-Vooral droge vliegen. (Wat is er nou leuker als op zicht met de droge vlieg?  ;) )
-Nimfen/natte vliegen (vlokreeftjes, pheasant tails, wat goudkoppen). (Je kunt helaas niet altijd droog vissen)
-Kleine streamertjes (baars, forel).




Gert

Hannus = Muddler.nl, een van de sponsors van dit forum.
Is misschien niet met alles het goedkoopst danwel heeft niet de goedkoopste spullen, maar o.a. door de sponsors blijft het forum in de lucht, en zonder forum geen antwoord op je vragen ;D

Groet,
Gert

wh82

#4
In principe zou ik normaal prima bereid zijn mijn spullen bij Muddler te kopen. Nu vind ik Alkmaar wat ver weg (minimaal anderhalf uur rijden) en ik vind het op dit moment (met mijn huidige kennis/ervaring) het beter om de spullen even beet te hebben voor ik het koop.

Ook wil ik goed geïnformeerd zijn voor ik naar een winkel toe zou gaan. Ik ben niet op zoek naar "goedkoop" klaar zijn maar ook niet op zoek naar "hier heb je een setje". Ik wil weten wat ik nodig heb en waarom, voor welke vliegen, voor welke techieken enz.

Dat lijkt me de rol van een forum toch?

Het zou niet zo moeten zijn dat het forum een soort huisarts is die je alleen maar doorstuurt naar de hoogst biedende privekliniek met een open doorverwijzing.
Overigens ga ik zeker niet voor het goedkoopst, ik ga voor voldoende tegen een redelijke prijs.

Bovenstaande zal Hannus waarschijnlijk onderschrijven. Op het moment dat ik leaders/tips enz. nodig heb, vliegen of haken enz. dan weet ik een forumsponsor natuurlijk te vinden als webshop. Dat zijn dingen die je makkelijk online koopt. Het is me ook wat waard als zo'n fantastische informatiebron beschikbaar blijft, vandaar ook de sponsor. Een beetje onafhankelijk moet het echter wel blijven..

Scaramouche

#5
Wat je nodig hebt is vrij simpel:
- haken
- dubbing
- hackleveren (cock voor droog en hen voor nat)
- CDC veren (dank voor het opletten  :) )
- pauwenveren
- foam
- looddraad
- binddraad
- koper/zilverdraad
- kralen (glas, tungsten, koper)
- bindgereedschap (bobbinholder, schaar, vise, whipfinisher, naalden, hackleklem, epoxy of UV bond)
- haren (ree/hert, konijn, eekhoorn, vos, geit (buck)

Ik vergeet vast nog wel wat maar hier kun je mee uit de voeten. Wat je nou precies moet kopen, dat hangt van de vliegen die je wilt binden. Ik heb het destijds verkeerom gedaan, en heb gewoon wat spul ingekocht en gekeken wat ik daar mee kon. Ik heb nu een knappe verzameling met spullen waar ik eigenlijk neit veel mee kan  ::)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

Fauna raamsdonksveer kan je prima terecht voor je bind materialen .
Zag dat je ergens uit de buurt van Alblasserwaard kwam.


wh82

Super Scaramouche!

QuoteIk heb het destijds verkeerom gedaan, en heb gewoon wat spul ingekocht en gekeken wat ik daar mee kon. Ik heb nu een knappe verzameling met spullen waar ik eigenlijk neit veel mee kan  ::)

Dat is inderdaad wat ik wil voorkomen :D Thanks


wh82

#8
Quote from: p.forel on June 22, 2015, 16:06:11
Fauna raamsdonksveer kan je prima terecht voor je bind materialen .
Zag dat je ergens uit de buurt van Alblasserwaard kwam.
Klopt :D Thanks!

p.forel

Vergeet de fazantstaart veer niet 
CSC zal wel bedoeld worden CDC
Wat kleuren wol voor red-tag orange-tag  green-tag of welke kleur dan ook .
Koper of goud draad zilver kan ook .



wh82

#10
CDC check! (andere dingen natuurlijk ook).

Wat moet een vice minimaal kunnen enz?

Wat is een beetje acceptabel tussen:
http://www.muddler.nl/index.php?item=griffin-montana-mongoose-vice&action=article&group_id=103&aid=1547&lang=NL
en
http://www.taimen.com/nl/nl/product/de-luxe-master-vise_5910/93042

Ik neem aan dat het apparaat van 9.99 niet helemaal is wat ik zou moeten zoeken, maar wat dan wel...

p.forel

Stonfo 

Dyna king

Dan vice  lekker goedkoop en redelijke kwaliteit

Apex

Atlas

Allemaal prima vices    Van 70 euro tot net onder de 200 euro

wh82

Wat vinden jullie van een Eagle om mee te beginnen? T is niet optimaal maar je kunt er redelijk mee uit de voeten toch?
Ik twijfel een beetje om te beginnen met binden, kost weer een hoop tijd en geld en beide groeien niet op m'n rug. Toch wel leuk, vroeger bond ik vooral palmertjes en red tags enzo, niet te moeilijk.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::