Winde op de Overijsselse Vecht?

Started by Ballo, March 29, 2015, 15:32:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ballo

Heeft er iemand ervaring met het vissen op de winde op de Overijsselse Vecht? Ik meen me te herinneren dat in maart/april de winde de rivier op trekt en dan zou het mooi vangen moeten zijn.

hendri

windes zitten er zat op de vecht! ze zijn ook cker wel te vangen. maar je zult er eerst een heleboel tijd en energie in moeten steken voor je ze vind en vervolgens ook nog kan vangen.  ;)

Ballo

@Jan, wat versta je onder de bovenloopjes van deze riviertjes?

Hoe pak je het aan qua techniek? Met een verzwaarde nymph op de bodem, of wat anders?

HappyFisherman

Volgens mij moeten wij samen ook nog een x op pad mooie gehaktballendraaier ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Ballo


Ballo

Afgelopen najaar zo wel forel gevangen in Belgiƫ, dat is idd de mooiste manier! Lekker jagen. Ik had zelf het idee dat de windes in het voorjaar dieper zaten en in de zomer meer aan de oppervlakte. Maar goed, daar gaan we dan achter komen ;)

hendri

heey bram, als je mij bedoeld, ja dat klopt! moeten we cker nog ff doen. ik roep het al jaren, de vecht wordt als maar mooier!

weerwolf

Klopt hendri, ik weet een paar hele mooie stukken waar ze zicht wel ophouden in de zomer. mooie visserij, snap alleen niet waarom ik dat niet vaker doe.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

HappyFisherman

Ik voel me altijd wat verloren aan dat grote water... Deze zomer maar een keer doen dus Hendri!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Dat herken ik heel erg Bram! Geen idee waar te beginnen.

Had eens een mooie stek gevonden...zag verderop allerlei leven in het water en heb ze vanalles naar hun hoofd gegooid, maar het mocht niet baten :(

hendri

ja roelof, helemaal als je met de kano de vecht op gaat! zo kom je op de mooiste plekken. met de bb wil ook prima. maar voor de ondieptes is dat niet handig, dan liever wadend. maar kheb wel gemerkt, je moet ze wadend heel voorzichtig benaderen want ze hebben je al door als je met je ogen knippert.
met de bb of kano kom je makkelijker dichterbij. zwart cdc vliegje #14  ::goodjob::

Bone F


hendri

euh bram, de vecht en jij heb het over een immense plas water? ist ook wel, maar je kan de overkant zien.  ;)
kan me herinneren dat je op ovm stond je vlieg liet zakken en en er ook een joepert van een forel uit trok.
de vecht is wat dat betrefd makkelijker, tis dichterbij, je kan makkelijker vaker ff heen. en iedere keer wel of niet vangen leer je er iets.
zelfs met vrouw en kindertjes op een zondagmiddag ff stukkie buiten zijn. mag ik graag ff met ze naar de vecht, je ziet er altijd wel wat of je komt weer een plek tegen van hmmm ja voor dat en dat jaargetijde.....

Sieger

Quote from: Plantje on March 30, 2015, 22:39:06
Dat herken ik heel erg Bram! Geen idee waar te beginnen.

Google Earth heeft me al aan heel veel mooie plekken geholpen..... Coordinaten in de TomTom en gaan....

Ook wel eens voor een verrassing gestaan... Teveel of te weinig water. Plotseling een natuurgebied, maar dat maakt het ook wel weer leuk....


Sieger

Plantje

Klopt Sieger, zo ben ik ook aan de plek gekomen waar ik het eens geprobeerd heb. Erg mooi en rustig plekje!

En daar sta je dan: Van de kant af op de Vecht te vissen. Had toen nog mijn oude en te korte hengeltje en kon de vis eigenlijk ook niet echt halen. Ik weet niet of Bram hetzelfde bedoelt, maar dat is in ieder geval wel hoe ik het bedoelde: De Vecht is dan net een soort kanaal....gooi maar ergens in...

Sieger

Nee maar dat is wat ik juist op GE doe. Kijken waar de ondiepe plekken, bochten, dieptes etc zitten. Je kunt dan ongeveer nagaan hoe de stroming verloopt.

Daarnaast moet je dan ook wel weten hoe de vis aast, op zoek is en wat zijn favoriete plekken zijn. Ze komen niet vanzelf. Het kost gewoon uren om dit te ontdekken en dan is het des te mooier als het dan ook lukt.

Zomaar ergens je vlieg in het water gooien heeft niet heel veel zin....


Sieger

HappyFisherman

Quote from: Sieger on March 31, 2015, 10:06:03
Zomaar ergens je vlieg in het water gooien heeft niet heel veel zin....

Nee, die moet je wel aan je tippet knuppen... :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Ooooooo is dat het.....  ::top::


Sieger

sjoerd

Ik zag toevallig vanmiddag ,over de Vechtbrug bij Zwolle rijdend, dat de uiterwaarden onder water staan. Dat zou wel eens een mooi moment kunnen zijn om de windes te belagen. Die trekken graag de weilanden op om op de wormen te azen.
Ik zou zeggen. Doe er je voordeel mee, zeker als het straks wat warmer wordt. ::goodjob::

Sjoerd



Winde maar ook andere vissoorten zoals op de foto, brasems trekken de uiterwaarden op

Plantje

Ik zag inderdaad ook dat de weilanden ineens behoorlijk vol stonden!

En dan is het gewoon een kwestie van zoeken neem ik aan. Gewoon kijken waar je de vis ziet en dan je best doen.

sjoerd

Het mooiste is het als het water een tijdje hoog blijft en dan vaak heel helder kan worden. Je ziet de vis dan gewoon zwemmen. Windes, karper, snoek, brasems.
Alleen dat al is mooi om mee te maken.
Het is nu echter wel heel koud maar als het wat warmer wordt is het de moeite waard/.

iamveenstra

hmmzz,

Ik zal vanmiddag ook maar eens gaan kijken daar. Ik vind het waden nog wel eens wat eng bij ondergelopen uiterwaden. Geen zin om kopje onder te gaan. MAar het schijnt dat het met pasen iets beter wordt qua weer dus misschien dat ik dan eens ga proberen een winde te vangen. Eens moet de eerste keer zijn. Deze winter mijn eerste snoekjes gevangen, nu tijd voor iets nieuws ;-) Lekker struinen
Eer was was was, was was is...