Effe (naar de) Wenne

Started by Gert, August 08, 2012, 01:28:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Mijn zomervakantie (naar Noorwegen) viel nogal vroeg dit jaar, en daarvoor was ik al een week wezen vissen in Oostenrijk, dus stelde Herman voor om maar eens een dag of twee Eifel af te spreken, anders zou het zo lang duren voor ik weer op vakantie kon.
En toen ik een paar weken later reageerde op een advertentie van hem waarin hij wat restanten egg yarn te ruil aanbood, werd het voorstel wat concreter. We zouden beiden op zoek gaan naar een leuke locatie annex goeie visstek, en toevallig had ik via een vismaat van m'n broer Harry veelbelovende verhalen gehoord over een riviertje in Sauerland.
Dus Harry maar even gebeld om te vragen waar dat nou precies was. Zijn antwoord: "Een parcours van 4 km van de Wenne bij Eslohe. En als je daarheen gaat, dan ga ik mee".  Ik wist toen nog niet dat Herman al een keer of 4 daar was wezen vissen, maar hij was het blijkbaar nog niet zat, dus dat moest het dan maar worden.  En een datum hadden we ook al, want Herman had do 26 en vr 27 juli roostervrij. Het weekend erop moest hij weer werken, maar Harry en ik hadden de zaterdag er ook maar gelijk bijgepakt. En met eventueel ook nog een optie op de zondag, maar ten eerste is het maar een klein parcours dat je waarschijnlijk in 3 dagen wel gezien hebt, en ten tweede zou het in het weekend wel eens erg druk kunnen zijn met vissers.

Om de donderdag en vrijdag volledig te kunnen benutten voor het vissen zijn we op woensdagavond alvast heengegaan. Harry en ik waren ons nog aan het inschrijven bij de receptie toen Herman ook het hotel, Haus Hochstein, binnenstapte. Het is een vrij groot familiehotel, hoewel ze maar 15 kamers hebben, dat al 140 jaar bestaat. Harry en ik hadden er een heel ander beeld bij – hadden het allemaal veel stijver en formeler verwacht, maar je maakte al snel zelf ook deel uit van de familie zeg maar.

Woensdagavond verder wat in en aan de bar gezeten met een paar heerlijke Veltins biertjes, maar erg laat werd het niet want Herman was vastberaden om al voor het ontbijt een uurtje of anderhalf te gaan vissen, en dat wilde ik zelf eigenlijk ook wel.
Harry zag ik dat nog niet zo gauw doen...

Donderdag werd ik om kwart over zeven wakker, en de avond ervoor had ik niet meer de moeite genomen om mijn visspullen alvast in orde te maken (o.a. mijn hele vliegvisvest moest nog opnieuw worden ingeruimd). Toen ik dan ook om 8 uur buiten stond was Herman al weer terug van zijn eerste sessie achter het hotel, die al 5 vissen had opgeleverd, en Harry had even bij hem staan kijken.


Een van de door Herman gevangen vlagzalmen

Na het ontbijt zijn we richting de sportvelden gelopen en ik ben zelf als eerste het water ingestapt om stroomopwaarts terug te vissen. Harry en Herman liepen nog een stukje door. Na een paar uur had ik nog helemaal geen vis gezien of gevoeld, laat staan gevangen.
Herman had me inmiddels bijna ingehaald, dus tijd om wat ervaringen uit te wisselen. Bleek dat hij er al 9 of 10 had! Huh? Maar wel frappant dat hij ze nagenoeg allemaal op 1 plek had, in een pool achter een richel; het stuk wat ik had afgevist had hem verder ook niks opgeleverd.
Dus ik wilde het ook wel eens achter die richel proberen, en dat leverde zowaar voor mij ook een vlagzampje op. Harry had nog iets verderop gestaan en had 2 vissen weten te verschalken.


Hier, achter de richel waar Herman er al een stuk of 9 uit had gehaald, wist ik dan toch eindelijk mijn eerste vis te haken.




Harry in actie (2x)

Na een halve kip met patat en salade in het hotel, zijn we 's middags naar het eind van het parcours gereden omdat we het idee hadden dat daar niet zo heel veel gevist wordt – de meeste zullen het wel op loopafstand van het hotel houden. Het eerste stuk was goed begaanbaar, maar toen kwam ik op een heel vreemd stuk terecht: er liepen in de breedterichting van de rivier allemaal richels in de rotsbodem zodat het wel op een heel groot zaagblad leek. Heuveltje op, heuveltje af. En toen ineens: ploemp! Ik weet niet eens zeker of ik de bodem wel heb gevoeld, maar ik ben tot ruim boven mijn waadpak in een gat gezakt. Ik was er gelukkig al weer snel uit, maar helaas aan de andere kant van het gat. En meteen daarna kwam weer zo'n gat, en zodoende had ik de keus: of het volgende gat, of weer terug door die ene die ik al gehad had, of de kant op klimmen met m'n blote armen, door een paar meter brandnetels heen. Toch maar voor het laatste gekozen....

Ik heb de volgende paar honderd meter verder vanaf de kant nog wat bestudeerd, maar dat zag er allemaal heel erg diep uit, en hoewel Herman er wel in was geslaagd een paar visjes te vangen, zijn we toch maar weer teruggereden naar de sportvelden om de dag vol te maken. Inmiddels was ik er wel van overtuigd dat de "Pink Harry" (heeft niks met m'n broer te maken) DE vlieg was om succes mee te boeken. Niet vanwege mijn eigen resultaten, want hoewel ik die, met dank aan Herman, er inmiddels ook aan had geknoopt, bleven die die dag beperkt tot dat ene visje; Herman wist er in totaal 27(!) te landen die dag. Harry had er een stuk of 8.


Ikke


Vis is vis - alles telt (Herman heeft trouwens heeeele grote handen 8))

Omdat we zo lang door hadden gevist, het was al tegen half tien dat we weer terug waren in het hotel, was het antwoord op onze vraag of we nog een warme maaltijd konden bestellen resoluut "Nee, te laat." Met meteen de toevoeging erachteraan: "Maar ik zal het even vragen aan de chef." Binnen een kwartier stonden er 2 schnitzels en een rumpsteak te dampen op tafel. Geweldig!

Vrijdagochtend was ik wel op tijd aan de waterkant om nog even een sessie voor het ontbijt mee te pikken. Herman was er al een kwartiertje eerder en had er inmiddels al 2 gevangen. En in mijn aanwezigheid ving hij er nog 2 bij. Hoewel hij de rechterkant van de pool onder de waterval achter het hotel speciaal onberoerd had gelaten voor mij, lukte het me toch niet om er iets uit te halen. Nou ja, dan maar eerst eten....


Beekforel, ook deze is gevangen door Herman

Na het ontbijt zijn we naar het begin van het parcours gereden. Daar zag het er allemaal weer heel anders uit: men heeft naast de hoofdstroom kunstmatig een aantal meanderende zijstroompjes aangelegd. Ziet er heel mooi en vangrijk uit allemaal; alleen jammer dat uitsluitend in de hoofdstroom gevist mag worden.
Ik zag af en toe vis stijgen dust moest ik het uiteraard met droog proberen, en dat leverde een beekforelletje op. Herman pakte er iets verderop 4, en Harry bleef op 0 staan.




Omdat Herman alle foto's heeft gemaakt staat hij er zelf geen een keer op. Maar ik heb gelukkig wel ff staan filmen toen hij mijn hengeltje ging uitproberen. Dus daar maar een paar screenshotjes uitgehaald. Op de eerste is de beetverklikker nog duidelijk te zien; op de tweede zie je een moment van aanslaan vanwege een (vermeende?) aanbeet.

Omdat het ook hier maar beperkt mogelijk was om te waden (en dus ook te vissen, want de kanten zijn meestal begroeid met bomen) zijn we toch maar weer naar de sportvelden gegaan. Hier wist ik er zowaar ook eentje te vangen met droog – een vlagzalmpje dit keer. Herman had er toch al weer 6 bij gevangen en Harry eentje.
Het was inmiddels lunchtijd geworden, en dus gingen we voor een herhaling van de rumpsteak en schnitzels. Met veel Bitter Lemon voor Harry en mij en Cola voor Herman - het was met ruim 30 graden nog warmer dan donderdag namelijk.

Om een uur of half vier stonden we bij de auto's voor het hotel te overleggen waar we nog even een paar uur zouden gaan vissen voordat Herman weer terug naar huis ging. Het rommelde wat in de lucht, maar ach – dat leek nog zo ver weg..... Maar binnen een paar minuten zaten we in de auto te schuilen voor een gigantische wolkbreuk die gepaard ging met hevige windstoten, en overal om ons heen – vaak heel dichtbij - prachtige bliksemflitsen. Inderdaad, prachtig. Maar daar ga je niet tussen staan te vissen. Aanvankelijk leek het allemaal snel wel weer over te waaien, maar de bui bleef steeds weer terug komen, dus van vissen is het uiteindelijk niet meer gekomen die middag. Terwijl ik nog even met Herman stond na te praten onder de luifel voor het hotel reed er eerst een brandweerwagen met zwaailicht voorbij, en even later stopte er een vrachtwagen van Viltins (van dat bier dus) voor de deur. Zegt Herman: "Die komt een nieuwe voorraad Bitter Lemon brengen". En ja hoor, had ie nog gelijk ook. In de stromende regen stapte de chauffeur uit, liep naar achteren, opende de laadruimte, haalde er 1 kratje Bitter Lemon uit, leverde hij binnen af en weg was ie weer. Maar wel helemaal doorweekt inmiddels. Toch wel leuk, al dat kleinschalige....

Herman ging om 10 over vijf rijden, en om 10 voor half zes kreeg ik een SMS'je van hem: "Ha Gert, brandweer staat stil bij de waterzuivering. Ik ook". Later hoorden we dat er nogal wat bomen omgewaaid waren en over de weg lagen. (En wij hebben zaterdag op de terugweg ook nog een flits gezien, maar dat was helaas geen bliksem. Zal binnenkort wel een envelop bij Harry op de mat vallen).


Stormschade

Zelf ben ik om 8 uur 's avonds nog even achter het hotel het inmiddels poepbruine water ingestapt, wat inmiddels zeker 25 cm hoger stond dan 's middags. Maar na een paar worpen had ik het wel gezien. Nog een paar biertjes en een uitsmijter genuttigd, en toen lekker op bed liggend de opening van de Olympische Spelen gekeken.

Zaterdag hebben Harry en ik van 10 tot 2 staan vissen, wederom achter de sportvelden. Het water was al weer wat helderder, en een flink stuk gezakt. Maar vangen zat er niet meer in.
Zodoende bleef ik op 3 schamele visjes steken, Harry op 9 en Herman had er 37! Wel een errug groot verschil... Waar dat 'm nou in zat, geen idee. Of toch wel misschien: de beetverkliker! Want dat was eigenlijk het enige wat niet hetzelfde was.
Ik viste meestal ook met de Pink Harry's uit Herman z'n doos, állebei een 0,10 mm tippet, allebei een splitcane hengel (hij een #4, ik een #3), allebei stroomopwaarts met de beetverklikker op 1,5 meter. Maar die beetverklikker hè, die beetverklikker.... Herman had die egg yarn te ruil, en die wilde ik wel, om beetverklikkers van te maken. Dus ik had zelfgemaakte beetverklikkers, en hij had ze gekocht. Dat was volgens mij het enige verschil. Maar toch, die van mij deden het ook heel goed. Herman was er een keer getuige van dat ik mooi beet had, ik sloeg perfect aan en ik haalde een blaadje boven water. Dus dat was toch maar mooi geregistreerd, zo'n blaadje dat onder water met de stroom mee ging en de nimf "pakte".


Op Herman z'n favoriete stek lag zaterdag ook ineens een stuk boom in het water als gevolg van de storm

Nou ja, we gaan het nog wel eens over doen – daar of ergens anders. Maar dan wel met gelijke beetverklikkers. Of liever nog: met de droge vlieg!

Groet,
Gert

Edit: de foto's staan erbij inmiddels zoals je ziet. Wie weet doe ik het fimpje ook ooit nog wel eens - maar heb daar slechte ervaringen mee om het goed op het forum te krijgen (via Photobucket).


W3stland

Hey gert, ik wou dat ik kon schrijven zoals jou... Leest lekker weg, leuk om te lezen! Volgende keer meer vis.. maar vis is vis..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Troutbuster

Mooi verhaal Gert!
::goodjob::

Schitterend geschreven, ennehh... weer een ervaring rijker dus!

Dank je voor het delen.

Gr.

Jan.
"Petri Heil"


hendri

Mooi verslag Gert, is wel ff spannend denk in om geen bodem te voelen. :-)

Laat die foto's maar komen 😜😜

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Mooi verhaal man!

Dat is vissen

bij

mooi verhaal heb je hier neergezet. Ik zelf kan dat jammer genoeg niet.

Herman

Hey Gert, goed verwoord!  ::goodjob::
Ik heb al wel een paar foto's die ik er tussen kan plakken...
Bijvoorbeeld deze van de omgevallen bomen (slechts eentje, de rest lag er ongeveer net zo bij):



De prachtig staalblauwe lucht op de terugweg:



Ennuh, het eerste visje van de donderdag. Wel spannend om een foto met je telefoon te maken in dat stromende water, zeker als je net als ik wel eens wat onhandig bent. Vandaar deze niet al te fraaie foto..


Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Gert

Quote from: W3stland on August 08, 2012, 07:21:15
Hey gert, ik wou dat ik kon schrijven zoals jou... Leest lekker weg, leuk om te lezen! Volgende keer meer vis.. maar vis is vis..

Dank je. Ik was juist bang dat het nogal af zou schrikken, zo'n lang verhaal - en toen stonden de foto's er ook nog niet bij.

Quote from: hendri on August 08, 2012, 08:18:05
Mooi verslag Gert, is wel ff spannend denk in om geen bodem te voelen. :-)

Ja, geeft het vissen wel een extra dimensie  ;D. Gelukkig was het er wel weer voor om wat koelwater m'n pak binnen te laten lopen.

Team

Gert, erg mooi, zo mooi dat ik er maar eens heen moet, in september.

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Gert

Quote from: Team on August 09, 2012, 11:43:18
Gert, erg mooi, zo mooi dat ik er maar eens heen moet, in september.

Team

Ton (en anderen die er eventueel naartoe willen), nog wat meer info dan:
Het hotel heeft arrangementen voor 2 of 3 dagen vissen, inclusief 2 of 3 overnachtingen, ontbijt, 3-gangen menu en uiteraard de dagvergunningen voor 2 of 3 dagen. (Zie de website, http://www.haus-hochstein.de/index.php?id=47)
Herman had die van 2 dagen genomen, Harry en ik van 3. Maar bij het afrekenen bleek het goedkoper te zijn om alles apart af te rekenen omdat we nooit gebruik hebben gemaakt van een 3-gangen menu. Zijn ze dus heel schappelijk in. Maar het is wel belangrijk dat je de vergunning (dagkaarten) reserveert, want er worden maximaal 10 vissers per dag toegelaten.

En mocht je nog geen staatsvergunning voor Duitsland hebben, regelen ze dat ook perfect voor je. Pasfoto en een kopie van je paspoort opsturen en de vergunning ligt klaar voor je als je aankomt!

Groet,
Gert

Marnix

leuk verhaal en mooie omgeving om te vissen! :)

hendri

@gert, dat is nog een goeie service! Super ja, van die staats vergunning!

Rossie69

#13
Lig me iets van bij,over regelen van vergunningen aldaar.

we waren ooit is in st thomas,en was Eric w overkomen,dat zijn vergunning niet optijd geregeld was,nu weet ik niet of het daar was.
maar pas dr wel mee op,kan je een sneu weekend,worden.

Maar leuk verslag,en ja Herman,die moet je niet alleen laten gaan,of juist wel,scheelt weer breken van Hengels ;)

Gert dat weer hebben wij ook gehad dat weekend,echt noodweer,met windhoos en al.


.Tom.

Mooi verslag,wel prachtige natuur daar als ik goed zie.