Welke vorm van vliegvissen vind je NIET leuk?

Started by renew, January 19, 2012, 22:03:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Quote from: renew on January 20, 2012, 15:29:13
Plantje
ik denk dat ik jaloers op je moet zijn want alls je in Zwolle woont zit nog redelijk dicht bij de oostelijke meanderende beekjes en daar kunnen aardige salmoniden verrassingen in zitten. Probleem is ze worden angstvallig geheim gehouden. Zou ff gaan netwerken. En de IJssel voor de deur pfff ik teken er voor :D
Al die meanderende beekjes is denk ik toch wat verder weg. Hier heel dicht in de buurt van Zwolle heb ik ze niet zo voor de bril. Ik denk dat we het dan toch meer over de regio ten oosten van de A50 en tussen Enschede en Arnhem hebben. Of niet? En salmonide verrassingen verwacht ik daar niet echt!
De IJssel heb ik inderdaad echt om de hoek! Ik woon zelfs in Zwolle Zuid, dus nog dichter bij de IJssel! Op het moment komt ie alleen wel heeeeeel dicht bij ;) En op het moment is ie niet bepaald aanlokkelijk om te gaan vissen. Vind ik zelf dan.

Quote from: renew on January 20, 2012, 15:29:13
Ik krijg het donker bruine vermoeden dat heel veel mensen het nimf vissen niet leuk vinden omdat het minder visueel is of omdat ze er niet goed mee vissen. Als het behalve het "beleven" ook om vangen gaat is nimf vissen een van de effectiefste manieren. Moeten we daar niet een topic over beginnen? "Effectief nimfvissen" waar mensen hun problemen en vragen kunnen droppen?
Rene
Het is inderdaad danig minder visueel. Op zich een goed idee om een topic te beginnen over effectief nimfvissen. Doe je best! Ik reageer wel! ;)
Maar ik twijfel ook wel eens of het gericht vissen op vissen die je ziet echt is wat ik wil. In het buitenland is dat ideaal als je een vis hebt zien stijgen. Maar in Nederland is dat vaak juist vooral, omdat je dan zeker weet dat daar vis zit. Vroeger ging ik met mijn opa op een vijver op baars vissen. Gewoon een dobbertje met een worm eraan inwerpen...helemaal niet kijken of je daar activiteit had gezien! Gewoon ingooien en dan maar wachten!
En ik merk nu toch dat ik met vliegvissen vaak stukken oversla als ik geen vis heb waargenomen. En als ik die stukken niet oversla ben ik vaak teleurgesteld. Ik neem dan aan (wellicht volledig ten onrechte!) dat er niets zit en vertrek teleurgesteld weer naar de volgende stek.

Dus als je een nieuw topic wil openen kun je het inderdaad noemen "effectief nimfvissen", maar misschien kun je het ook meer over de boeg gooien "effectief vissen op water waar je de vis niet direct ziet" of iets dergelijks! ;) Misschien dat ik zelf wel eens zo'n topic open. Maar ik denk dus eigenlijk dat dat voor meer mensen een probleem is: als je met een nimf vist vis je al gauw op vissen die je niet direct hebt waargenomen.

Hilco


gerrit

Plantje
mijn mening
Speldaas zijn jonge vissies
die je vaak wel ziet gaa er dus van uit dat daar vis zit
waarom: denk dat papa en mama hier ook aan het buurten zijn
zij zulen hun eitjes toch  op een voedingrijke plek legen zodat hun na zaad
genoeg te eten heeft en derest van de vissen weten dat ook ? denk ik

renew

Plantje
Dat van die oostelijke meanderende beken moet je me niet kwalijk nemen. Ik als randstedeling heb de tekortkoming dat ik denk dat alles ten oosten van Utrecht vlak bij die meanderende beken ligt, mea maxima culpa!
Ja dat nimf vissen he?! Om eerlijk te zijn vis ik vaak in water waar je niets ziet aan de oppervlakte of zo dat troebel is dat je uberhaupt niets ziet. Ik nimf dan ook bijna altijd over of vlak boven de bodem omdat ik daar de vis verwacht. Verder ben ik door schade en schande wijs geworden (heel veel blanks) waar de vis in bepaalt water zich bevindt, je kent het wel obstakels zijsloten en zo. Wat ik ook doe is dat ik ultra kort op een plaats blijf staan. 3 worpen, geen aanbeet 10 meter verder proberen.  En dan je nimfen tja ik denk altijd als het op haak 12 - 16 zit en het is zwart, olijf, bruin of licht geel of een combinatie van die kleuren dan moet tie het doen. De beessies in het water hebben over het algemeen die kleuren, ik wil wel eens wat zilver of ander glinster accenten aanbrengen om een luchtbel na te bootsen.
Mocht je een plek vinden waar ze bijten natuurlijk doorgaan wat je al doet. Vallen de aanbeten plotseling weg dan heeft de school zich verplaatst en moet dus ook snel verplaatsen en zoeken.
Nemen de aanbeten geleidelijk af tot nul dat is vervelender waarschijnlijk azen ze dan niet meer en mijn ervaring is dan dat ze in de directe omgeving ook niet meer azen. Ik heb het nu natuurlijk wel over polders, kanalen en meren gaan we stromend dan wordt het een heel ander verhaal. Het meeste zal wel gesnede koek voor je zijn toch?! Maar ja ik heb een nogal simplistiche benadering van vliegvissen en heb ook vaak tijden dat niets lijkt te lukken.
Grtz
rene

renew

oh shit dan hebben we nog hoe we hem binnen vissen pfff we moeten echt een topic beginnen. Er zijn hier op het forum trouwens veel en veel betere nimfvissers dan ik. Ik sta zelf altijd te kijken van Perry (golddigger) ... Poetry in motion.
Grtz
rene

Plantje

Quote from: renew on January 22, 2012, 23:11:26
Plantje
Dat van die oostelijke meanderende beken moet je me niet kwalijk nemen. Ik als randstedeling heb de tekortkoming dat ik denk dat alles ten oosten van Utrecht vlak bij die meanderende beken ligt, mea maxima culpa!
Geen probleem! Kan gebeuren! Ik had liever gehad, dat je gelijk had :D

Quote from: renew on January 22, 2012, 23:11:26
Ja dat nimf vissen he?! Om eerlijk te zijn vis ik vaak in water waar je niets ziet aan de oppervlakte of zo dat troebel is dat je uberhaupt niets ziet. Ik nimf dan ook bijna altijd over of vlak boven de bodem omdat ik daar de vis verwacht. Verder ben ik door schade en schande wijs geworden (heel veel blanks) waar de vis in bepaalt water zich bevindt, je kent het wel obstakels zijsloten en zo. Wat ik ook doe is dat ik ultra kort op een plaats blijf staan. 3 worpen, geen aanbeet 10 meter verder proberen.  En dan je nimfen tja ik denk altijd als het op haak 12 - 16 zit en het is zwart, olijf, bruin of licht geel of een combinatie van die kleuren dan moet tie het doen. De beessies in het water hebben over het algemeen die kleuren, ik wil wel eens wat zilver of ander glinster accenten aanbrengen om een luchtbel na te bootsen.
Mocht je een plek vinden waar ze bijten natuurlijk doorgaan wat je al doet. Vallen de aanbeten plotseling weg dan heeft de school zich verplaatst en moet dus ook snel verplaatsen en zoeken.
Nemen de aanbeten geleidelijk af tot nul dat is vervelender waarschijnlijk azen ze dan niet meer en mijn ervaring is dan dat ze in de directe omgeving ook niet meer azen. Ik heb het nu natuurlijk wel over polders, kanalen en meren gaan we stromend dan wordt het een heel ander verhaal. Het meeste zal wel gesnede koek voor je zijn toch?! Maar ja ik heb een nogal simplistiche benadering van vliegvissen en heb ook vaak tijden dat niets lijkt te lukken.
Grtz
rene
Klinkt als een goed verhaal!

Ron-O

Belly boot heeft in mijn ogen echt niets met vliegvissen te maken, maar ieder die het beoefend gewoon blijven doen hoor, alleen helemaal niks voor mij. ;)

Gr, Ron. :)

Hilco

Quote from: Ron-O on January 27, 2012, 20:32:47
Belly boot heeft in mijn ogen echt niets met vliegvissen te maken, maar ieder die het beoefend gewoon blijven doen hoor, alleen helemaal niks voor mij. ;)

Gr, Ron. :)

wil je mijn onderschrift?  :P

jelle

Quote from: Ron-O on January 27, 2012, 20:32:47
Belly boot heeft in mijn ogen echt niets met vliegvissen te maken, maar ieder die het beoefend gewoon blijven doen hoor, alleen helemaal niks voor mij. ;)

Gr, Ron. :)
het is meer voor luilakken die lekker lui willen ronddobberen op de wind en stroming en tegelijk nog een beetje willen vissen

Ik ben erg lui ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Ron-O

Ook dat moet ieder voor zich doen, ik bedoel alleen dit; als je de geschiedenis van het vliegvissen in ogenschauw neem, past het gewoon daar niet in. ( maar dat is natuurlijk mijn opinie )

Gr, Ron.

jelle

Quote from: Ron-O on January 27, 2012, 22:51:01
Ook dat moet ieder voor zich doen, ik bedoel alleen dit; als je de geschiedenis van het vliegvissen in ogenschauw neem, past het gewoon daar niet in. ( maar dat is natuurlijk mijn opinie )

Gr, Ron.
vis jij dan nog met een zijden lijn en een bamboe stok ???
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens