Nog steeds....

Started by Bone F, June 03, 2015, 10:25:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Met veel plezier heb ik de laatste aflevering van het VNVblad gelezen. Echter het item "gericht op grote baars" deed mij wel ff grommen. Hoe haal je het in je hoofd om zo een prachtige trofee baars te presenteren alleen voor een foto. Een tweede hand erbij ter ondersteuning is toch niet zoveel moeite of is dat niet stoer genoeg?  Ook niet verstandig van de redactie om dit te plaatsen, hiermee geef je een slecht signaal af.
Ik hoop hiermee wel een signaal af te geven zodat we die ongein niet meer voorgeschoteld krijgen.............
mvrgrn
Frans
PS. Uiteraard heb ik de redactie van het  VNVblad ook over eea. bericht maar mijn mailtje komt op een of andere manier niet in die mailbox terecht .

iMarco

#1
Ik ben het volledig met je eens. Dit was mij ook opgevallen. Het ziet er niet echt respectvol uit. Dergelijke publicaties hebben in mijn ogen een voorbeeldfunctie...

Overigens... Het is mijn eerste editie die ik ontvang na mijn jonge lidmaatschap maar er staan wel veel mooie artikelen in. Ik herkende Sjoerd direct van dit forum. Mooi artikel.

FrancoisCKX

Waarom moeten baarzen überhaupt op zo'n rare manier gehanteerd worden? Waarom niet gewoon onder de buik ondersteund? Is daar een "technische" reden voor? #dtv

Bone F

Nee Francois daar is absoluut geen reden voor. Deze respectloze behandeling van een vis is vaker ter discussie geweest en opeens duikt het weer op helaas.

Steelhead

It's the American way guys! Zo pakken ze daar de bass op. En hier in Nederland zijn ze trouwe volgers van alles wat met de US of A te maken heeft, dus doen ze het hier ook. In navolging van visboten van 20ft met 150pk, giga roofviswedstrijden op elk groot water hier waar alleen gesponsorde deelnemers nog een kans maken, digitaal bewerkte foto's etc etc.
Het vissen is een massa evenement geworden.
my best memories are not that old!

goswit

Moet je eens in de vakantie kijken naar vissers ,dan zou ik graag een visser het water in mieteren, en als je er een opmerking   overmaakt moet je oppassen of je krijgt een knal.   
Ik vis voor MIJN plezier en dan moet je de vis netjes behandelen vindt ik,maar ja wie ben ik.

Maar ik erger mij ook aan het tijdschrift die werkt er ook aan mee.   2 of 3 uitgave geleden hadden ze en stukje over een weekend vissen in het zuiden dacht de maas , wisten niet zeker of ze er mochten vissen en de behoefte op de grote hoop ,oja papier wel verbrand de rest zou wel wegspoelen.

Wat ik helemaal niet begrijp is als er een stukje wordt geschreven over een binder dat kosten nog  moeite wordt gespaard.Dat betekend dus ik ga naar verweggistan praat een halve dag drink een kop koffie en vlieg weer naar huis . Maar misschien lees ik dat verkeerd.
Ze hebben nu een nieuwe redactie ,misschien ????? veranderd er wat . Een mooi tijdschrift, en ik denk, met goede bedoelingen .

Gos de wit.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

Waar een mens zich al niet druk over kan maken  !!!.

HappyFisherman

Ja, over iets waar een ander zich druk om maakt  ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Quote from: Jan Vlieg on June 03, 2015, 18:41:03
::agree::
Er zijn zelfs mensen, zoals ik, die het voor de lol laten spartelen van een vis pas echte dierenkwelling vinden als de intentie is om ze toch altijd weer terug te gooien.
Gelukkig weet een vis van niks. ::goodjob::

Gooien? >:(

weerwolf

Geen enkele andere vis hou je zo vast...........waarom wel bij de baars.......ik vind het vreemd. Ooit eens mensen op aangesproken op fb en ik werd gelijk gewassen en geschoren, die lullo's snappen er nix van. Als je dan zo stoer wilt doen doe het dan bij de snoek ;-)

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

p.forel

Dat doen de stoere kerels dan ook snoek pakken in de bek  al is het dan wel met BOGA grip.

HappyFisherman

Die hengel in de nek ben ik allergisch voor... Welke malloot heeft dat ooit verzonnen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

JEVDE

Die hengel in de nek doen mensen dan misschien juist weer zodat ze de vis op nette wijze met 2 handen kunnen ondersteunen  zonder hun reel in het water te moeten houden. ;-) dat gezegd hebbende, ik vind het ook altijd een beetje stoerdoenerij. Maar ach,  zoveel vissers, zoveel meningen...

Bone F

Quote from: weerwolf on June 03, 2015, 19:50:35
Geen enkele andere vis hou je zo vast...........waarom wel bij de baars.......ik vind het vreemd. Ooit eens mensen op aangesproken op fb en ik werd gelijk gewassen en geschoren, die lullo's snappen er nix van. Als je dan zo stoer wilt doen doe het dan bij de snoek ;-)
::bravoo::

Bone F

Quote from: Steelhead on June 03, 2015, 15:11:37
It's the American way guys! Zo pakken ze daar de bass op. En hier in Nederland zijn ze trouwe volgers van alles wat met de US of A te maken heeft, dus doen ze het hier ook. In navolging van visboten van 20ft met 150pk, giga roofviswedstrijden op elk groot water hier waar alleen gesponsorde deelnemers nog een kans maken, digitaal bewerkte foto's etc etc.
Het vissen is een massa evenement geworden.
Ooooo is dat de legitimatie om een vis zo vast te houden  ::grrr::

Plantje

Ik heb dat ook nooit zo begrepen. En in de bek pakken ok, maar ondersteun de vis dan!

Los van de voorbeeldfunctie die het blad van VNV heeft vind ik ook dat we allemaal een rol spelen in de publieke opinie over visserij. Sommigen zullen het nooit waarderen of zelfs begrijpen, maar veel mensen kunnen wel respect opbrengen voor een visser die de gevangen vis ook met respect behandelt.

maurice

Hoe staat die vis dan op de foto?
Ben geen lid dus kan het niet zien, wie o wie wil die foto ff plaatsen?
Dan wordt het mij en anderen ook duidelijk.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

JB

 ::blabla::
Het staat in een visblad dus moeten we commentaar leveren.
Terwijl ik hier op het forum ook praktijken voor een foto tegenkom dat ik denk is dat nu nodig!
Vis hangend aan een nymph voor een foto, of drie vissen tegelijk vangen en op het verdorde gras leggen voor een foto ook goed voor de slijmlaag.

In alle gevallen vind ik ook respect voor de vis en ga daar zo goed mogelijk mee om. En als we commentaar hebben over de omgang met de vis dan graag consequent en niet alleen wanneer het in een visblad staat.

PS al vaker gehoord commentaar op visvriendelijkheid verdwijnt meestal in de doofpot, visblad of TV maakt niet uit.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Marco B

Vraag me sowieso wel eens af waarom sommigen werkelijk iedere vis die ze vangen op de foto willen zetten. Een 'once of a lifetime' vis qua formaat of schoonheid oid kan ik me nog iets bij voorstellen, maar alles...? Ik heb in mijn lange vliegvisleven al heel wat gehannes gezien bij het maken van foto's. Zelf ben ik niet zo fotogeil. Als het vinnen heeft en beweegt als een vis zal het wel een vis zijn en uiteindelijk zien ze er allemaal een beetje hetzelfde uit. Voorheen ontkwam ik er niet altijd aan omdat ik een website had waar men nu eenmaal dit soort foto's verwachtte maar sinds deze site uit de lucht is neem ik 9 van de 10 keer niet eens meer een fototoestel of telefoon mee.
En aan de andere kant, misschien is er wel een gat in de markt voor hele kleine onthaakmatjes van 15 bij 15 cm voor de mensen die zo graag al die kleine kutvoorntjes  willen fotograferen en dat graag zo visvriendelijk als het maar kan willen doen :).
Van mij hoeft het allemaal niet zo nodig, maar als je dan toch foto's wilt, doe het dan zo snel mogelijk en zo netjes mogelijk en svp met mate.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Scaramouche

Quote from: Marco B on June 04, 2015, 10:53:39
En aan de andere kant, misschien is er wel een gat in de markt voor hele kleine onthaakmatjes van 15 bij 15 cm voor de mensen die zo graag al die kleine kutvoorntjes  willen fotograferen en dat graag zo visvriendelijk als het maar kan willen doen :).

::fluiten:: ::fluiten::

Ik zou er gelijk eentje kopen  ;D

Volgens mij is het iets wat vanzelf over gaat; vroegah nam ik ook een foto van iedere vis, nu van misschien 1 op de 10. Als ik nu een mooie ruisvoorn vang, kiek ik die nog steeds, maar vooral omdat ik nog niet zo heel veel mooie ruisvoorns heb gevangen. ::)

Wat die rare baarsbekgreep betreft, ik denk dat steelhead gelijk heeft en dat dat over is gewaaid vanuit de US. Die basscompetities zijn mega-evenementen met hele dikke hoofdprijzen. Dat levert dit soort plaatjes op:



en die vissen zwemmen nooit meer weg...


Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

maurice

helaas zijn deze vissen dood, ondersteuning heeft geen zin meer.
je komt 1000den van dit soort foto`s tegen op Facebook, heeft dan ook 100% met de Amerikaanse wedstrijd (mis) cultuur te maken.

en idd, dat foto`s nemen van een gevangen vis neemt zekers af. ;)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Marco B

Ach, snel een foto'tje nemen van een vis die in het gras ligt enz. heb ik niet eens zo'n moeite mee. Ook geen moeite met foto's van mensen met een vis in hun handen die door de vismaat is gemaakt zolang het allemaal maar een beetje snel gebeurt. Ik stoor me meer aan foto's van mensen die zo nodig een selfie moeten nemen. Blijkbaar is dat nodig ter meerdere glorie van henzelf. Met 1 hand een baars in de bek vast hebben en met de andere de foto maken. Of wat ik ook wel op het OVM zag (ja, ook door mensen die voor de vnv schrijven): een forel vangen in de bellyboot, dan naar de kant peddelen, statiefje opzetten, camera aansluiten en met de zelfontspanner foto's van zichzelf maken met de gevangen forel. Wat een gedoe om jezelf te verheerlijken.
Iedereen moet maar doen wat ie zelf wil maar ik heb er niet veel mee  :'(. Ben gelukkig (nog) niet dement dus kan het me allemaal ook wel zonder foto herinneren  ;)
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

maurice

moet zeggen dat ik zelf ook de grote baars zo vast hou,
zie het net als de kieuwgreep bij de snoek.
lekker makkelijk om de haak eruit te halen dus sneller omdat de baars rustig blijft hangen.

en bedankt voor de juiste foto anonieme PB-er
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

leuk onderwerp .

doe het op je eigen manier zoals je denkt zo moet het.

achteraf geleuter hij je niks meer aan.
want er zijn toch zat eigenwijzen uit ..........vul dat zelf maar in.

;)

Bone F

Quote from: maurice on June 04, 2015, 20:37:50
moet zeggen dat ik zelf ook de grote baars zo vast hou,
zie het net als de kieuwgreep bij de snoek.
lekker makkelijk om de haak eruit te halen dus sneller omdat de baars rustig blijft hangen.

en bedankt voor de juiste foto anonieme PB-er
[/quote
Nou Maurice de bedoelde greep heeft niks met een kieuwgreep te maken hoor, dat is gewoon bij een baars z'n bek uitrekken en volkomen zinloos.]