"snagging versus "havenvissen"

Started by Hilco, January 22, 2013, 12:13:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco

Ik kwam bij mijn dagelijkse rondjes zinloze filmpjes op youtube ineen het fenomeen "SNAGGING" tegen .

bonk lood , kale dreg  en hard binnen rammen in de hoop dat je iets haakt , maakt niet uit welk deel van de vis je haakt.

Nu kan ik me haven sessie's herinneren waarbij ik onbewust en onbedoeld dus  eigenlijk het zelfde deed.......bij weerstand aanslaan en 90 procent in de rug..

Nou is snagging verboden hier en daar dus.....................????




maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Ik heb dat op Texel wel gezien, botrammen noemen ze dat daar. Ankerlood met aan elke poot een haak, en dan over de bodem binnenrossen.
Gewoon met een pier en een haak vingen we ze ook, en is toch veel leuker, en was sowieso NIET verboden. Dat andere weet ik niet....

Groet,
Gert

Gerrit72



In Denemarken heb ik ze dat ook zien doen op platvis :(
Ondanks dat je met de hengel ook zat ving.
Hele rare manier van doen.

Zal nooit mijn manier van vissen worden (het is geen oorlog of
overlevingssituatie :o).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Quote from: maurice on January 22, 2013, 12:25:31
dus wat?

dus ........  is het vliegvissen in een haven die afgestampt zit met vis wel zo  "edel" .



Natuurlijk staan we niet met opzet een vis in zijn rug te rammen, maar ik vind dat je best eens mag kijken of het nog wel goed is wat je doet.  daar kom je achter door iets ter discussie te stellen .
Dan komen er meningen, voors en tegens en wie weet komt er dan een conclusie.
Dat is gewoon leuk om met ze allen over te denken en dat discussiëren.




Gert

Hilco, om dat te voorkomen zou je ook NIET aan kunnen slaan bij weerstand.
Als elke worp in principe gelijk raak is (heb dat zelf wel meegemaakt bij havenvisserij) dan kun je er misschien ook wel voor kiezen alleen die vissen binnen te halen die zichzelf haken door de nimf in de bek te nemen en door te zwemmen.
Is pure theorie vanachter mijn bureau vandaan, dus of het echt werkt weet ik niet. Zal je er 20 vangen ipv 50 waarvan de helft in de rug, is het misschien toch een verbetering. Maar zelf ving ik ze sowieso niet in hun rug of ander lichaamsdeel dan de bek.... En sloeg ook nooit hard aan.
Helaas is het nu even niet de tijd om het uit te proberen.

Groet,
Gert
 

sjoerd

Als je veel vissen vals haakt dan vis je gewoon veel te zwaar!!!!

Als ik soms hier lees met wat voor gewicht(dike tungstenkoppen soms zelfs met looddraad erbij) sommigen in de havens vissen, dan is het niet vreemd als je vissen vals haakt(snaggen)
Maak ze nu eens lichter en je zult zien dat het een heel stuk scheelt. Je moet wat meer tijd nemen om je vlieg(en) te laten afzakken, Voordeel daarvan is dat je vaak al vis haakt bij het afzakken van de nimf. Een minder zware nimf glijdt makkelijker over een vissenrug dan een zware, die daardoor sneller inhaakt. Bovendien vist een lichtere nimf "natuurlijker"dan zo'n loodprop.
Nu zal dat vals haken in de havens een stuk minder zijn want ze liggen nu helaas,echt niet meer stampvol met vis, met dank aan de beroepsvissers!!! >:( >:(

Sjoerd

HappyFisherman

Haakpunt in de bocht afknippen Hilco, heb je geen last meer van gesnagde vis ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

Quote from: HappyFisherman on January 22, 2013, 16:18:11
Haakpunt in de bocht afknippen Hilco, heb je geen last meer van gesnagde vis ;D

::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::chicken::

R.S.N Flyfisher

@Bram,  ::bravoo:: hahaha

Hilco houdt iig wel leven in de brouwerij haha, snagging geen vorm van vissen, meer een vorm van stropen.

R.S.N Flyfisher

Jij hebt ook altijd je woordje klaar staan Bert  ;)

Stropers hebben idd veel kennis van de natuur, m'n opa was vroeger veel aan het stropen.
Fretteren, vallen zetten etc.. dus je hoeft me dat gedeelte niet uit te leggen.

Vind snagging ook absoluut geen vorm van vissen, wat is jou mening over snagging dan Mr. wijsneus  ::nanana::

Hilco

Quote from: speycast on January 22, 2013, 17:20:47
snagging  hoordt  thuis in het rijtje  wel willen vissen maar geen gedult   of snel de aantallen halen en de warme kroeg in voor de sterke verhalen
of stinken de handen ook eens naar vis  die lucht ruik je thuis nooit daar je vrijgezellig ben

snagging is geen vissen heeft niks met sportvissen te maken  en de gene die het doen zijn geen vissers /sportvissers

In al die filpjes ziet ook niemand er uit als een visser.........

Hilco

als het gewicht van de nymf inderdaad een rol speelt, dan zouden "we" dus inderdaad niet met die zware jongens moeten vissen.

ik heb bij mijn diverse pogingen dit jaar in de havens inderdaad weinig vis kunnen vangen met de vlieg.

met de made echter geen probleem  :-[ :-X

ik had een paar zware nymfen gebonden , maar die ga ik dan weer ontmantelen.


R.S.N Flyfisher

Quote from: speycast on January 22, 2013, 17:22:26
deze wijsneus stroopt nog steeds  strikken en vallen zetten is toch wel kicken en kan het nog steeds niet laten

M'n opa deed het toen die tijd ook wel zonder z'n hand er voor om te draaien, toen die tijd was het vrij normaal en deed elke ,,boer" dat.

Nu wordt je al snel gezien als dierenbeul of barbaar, wat m'n opa allemaal gestrikt heeft en met z'n fretjes de konijnenholen waren toen een extra'tje dat wel. Maar alles behalve zielig of barbaar.

Niet veel pijnlijker dan het jagen van tegenwoordig, als klopper zijnde tamme fazanten opjagen totdat ze gaan vliegen en met 5 jagers zo'n fazant uit de lucht knallen. Stoere/volwassen ventjes..

HappyFisherman

Op,de forellenputten hoor je ook wel eens van die verhalen dat het (vroeger) wel gebeurde. Met de werphengel insmijten, grote dreg er aan en zo snel mogelijk binnen rossen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

harlin

Vroeger?? afgelopen jaar in de haven van die opgeschoten jonges die zo stonden te rossen.
En een lol dat ze hadden.
Vraag je of je dat bij hun ook mag doen staan ze je schaapachtig aan te kijken.
Laten de opmerking zakken, even later je krijgt een grote bek toe.  ::zucht::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hilco

ik vind het een kansloze manier van vissen ,  ik wist echt niet wat ik zag.

het zou inderdaad wat anders zijn als je op sterven na dood bent en moet leven van die vis.
idem met stropen ; als jij je vangst zelf opvreet is dat heel wat anders als voor de handel stropen.




dartmayor

Net een filmpje over gekeken.

Ik vind het geen nette manier van vissen.
En dan ook nog de vis op de kant laten liggen zonder dood te slaan.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Hilco

Ja, ik was ook echt diep geschokt  >:(

en in de commentaren er onder staat ook dat Ze blijkbaar een pleuris hekel hebben aan "carp" en ze dus bewust vangen en laten creperen.

Plantje

Wat een dieptriest gebeuren!

Maar Hilco, als ik je goed begrijp vraag je je af in hoeverre haven visserij daarmee te vergelijken is?
Persoonlijk denk ik dat het verschil 'm zit in het "bewuste". Iedereen vangt wel eens een visje op een manier dat je denkt:"Hey, die ging er niet voor om mijn aas te eten!" Gewoon binnenhalen en als het fatsoenlijk kan terugzetten en als ie te erg beschadigd is netjes afmaken. En als je in een haven staat en dat gebeurt een paar keer achter elkaar kun je denk ik beter verkassen.

Maar op het moment dat je op brute wijze bewust een haak door een school vissen haalt om er maar "ergens" één te haken ben je fout bezig volgens mij.

Hilco

Precies , dat bedoel ik !!

Nu we dat afgrijselijke snagging hebben gezien , moeten we alles doen om te vermijden dat ons haven vissen daarop gaat lijken.

Natuurlijk gaan we er met een hele andere intentie naartoe , maar tips zoals die van Sjoerd om niet te zwaar te vissen zijn dan prima!!

Ik heb een keer met Joost in Kampen gevist , en voordat ik hem had gevonden stond ik bij een paar vliegvissers die er al 30 in de rug hadden gevangen .
En daar moest ik direct aan denken bij die filmpjes.



weerwolf

Gelukkig zie ik dat soort vliegvissers niet, maar wel dat ze de vis naar boven takelen en geen schepnet gebruiken. Vindt ik niet kunnen met die hoge kanten daar.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Plantje