Vissen in de gracht

Started by Caslambalk, February 25, 2016, 20:49:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo iedereen,

Aangezien de gesloten tijd er bijna aan zit te komen wil ik van streameren overgaan op vliegvissen op voorn.
En dan het liefst in de gracht voor mijn huis zodat ik even snel een half uurtje kan vissen.
In de gracht zitten veel en grote voorns die ik vooral vang op witbrood.
De gracht is ongeveer 1,40 meter diep, dus wat voor vliegen moet ik gebruiken en wat is de montage?
En wat voor leader moet ik gebruiken?

Groetjes Cas.
als ze me missen ben ik vissen ;)

HappyFisherman

Simpel houden Cas. Je hoeft waarschijnlijk niet ver te werpen dus overslaan zal je zaakje toch wel. Daarom hoef je niet perse gebruik te maken van een getaperde leader, maar kan gewoon een stuk nylon ook wel goed werken. De lengte neem je gewoon de lengte van je hengel of zelfs een stukkie korter. Vliegen die je kunt gebruiken... Probeer gewoon wat werkt, dat uitzoeken is nou juist het leukste dat er is!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wader

Ik weet niet in hoeverre je een "purist" bent ....
Maar wees creatief, fabriceer en probeer eens een witte zinkende broodvlieg! (stukje witte zonker strip op maatje 14, of ruwe witte wol dubbing?)
Succes verzekerd, denk ik.
Alternatieven: (GK)red tag, (GK)GRHE-nimf, (GK)PT-nimf, ... allemaal bewezen vangers die het toch ook wel zouden moeten doen.

Caslambalk

Quote from: Wader on February 26, 2016, 00:46:42
Ik weet niet in hoeverre je een "purist" bent ....
Maar wees creatief, fabriceer en probeer eens een witte zinkende broodvlieg! (stukje witte zonker strip op maatje 14, of ruwe witte wol dubbing?)
Succes verzekerd, denk ik.
Alternatieven: (GK)red tag, (GK)GRHE-nimf, (GK)PT-nimf, ... allemaal bewezen vangers die het toch ook wel zouden moeten doen.


Zou ik ook wat plukjes witte wol kunnen gebruiken omdat ik geen zonkerstrips of dubbing hebt( ik heb geen vliegbind spullen) ?
Of een pluk schapenwol.
als ze me missen ben ik vissen ;)

p.forel

Kijk eens bij erik de noorman op zijn site dat is de man
Die bind met alles wat maar voor handen is

Koen

red tags, green tags, chartreuse tags, muggelarf achtige dingen zoals de piet nymph maar ook spiders etc etc. Gewoon alles proberen, maar vooral ook verschillende dieptes en binnenhaal snelheden etc. Zoals bram zei, niet te moelijk. verklikkertje en een meter of 2 0.10 tippet er aan en gaan met die banaan :) Leuke bezigheid hoor. Ennuh, als het straks mooi weer wordt en ze zitten hoger gewoon met een droge vlieg proberen :)

Wader

Quote from: Caslambalk on February 26, 2016, 17:28:08
Zou ik ook wat plukjes witte wol kunnen gebruiken omdat ik geen zonkerstrips of dubbing hebt( ik heb geen vliegbind spullen) ?
Of een pluk schapenwol.

Tja, zonder bindspullen wordt 't allemaal wel wat lastiger om iets te maken ....
Witte dubbing maken is daarentegen vrij simpel: een half metertje witte breiwol opknippen in stukjes van 1 รก 2 cm., even een minuut in een elektrische koffiebonenmolen, en je hebt witte dubbing voor ..tig vliegen.
Maar als je kans ziet om op een "alternatieve manier" met dun wit naaigaren wat witte wol op een haak vast te krijgen en in model kunt knippen, .... als je het niet probeert vang je zeker niks.
En schapenwol (zo uit het prikkeldraad geplukt), dat drijft als de neten denk ik. Dat zul je eerst moet ontvetten in een sopje .....

Beertje

#7
Acrylwol, dat is dus synthetichewol, kun je prima dubbing van maken. Maar niet alle acrywol laat zich goed malen. De wol moet er pluizig uitzien. Ziet het er een beetje glad uit, dan gaat het pillen tijdens het malen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Ik zou me niet al te druk maken om een broodvlieg.
Zodra het enigzins warmer wordt happen ze fanatiek op droge vlieg: Palmer, red-tag enz. Hoe simpeler hoe beter soms. Grijs mugje doet t ook vaak prima of anders een minisedge.
Qua nympjes gewoon goudkop red-tag. Bootsmannetjes vinden ze ook lekker.

Caslambalk

Gister voor het eten even gevist met een pheasant tail en na een kwartiertje de eerste aanbeet van een dikke wintervoorn van denk 20 cm lang.
Moet wel even wennen aan het laten afzinken van de vlieg want dat doe ik normaal gesproken nooit.
als ze me missen ben ik vissen ;)

Koen

Goed opletten tijdens het afzinken want ook dan pakken ze hem gewoon. Vis je met een verkikkertje?

Caslambalk

Quote from: Koen on February 29, 2016, 18:39:02
Goed opletten tijdens het afzinken want ook dan pakken ze hem gewoon. Vis je met een verkikkertje?
Ik vis zonder verklikker
als ze me missen ben ik vissen ;)

Koen

Ik zou es met proberen. Veel makkelijker om diepte in te stellen en aanbeten te zien.

merijn1982

Probeer nu de diepere stukken van de gracht te bevissen. Knijp eens een loodje een paar cm voor je pheasant tail. Zo kom je en blijf je beter op diepte. Eerst goed af laten zinken rn daarna langzaam binnenvissen. Wakertje is zeer handig en voorkomt dat je aanbeten mist.
Tight lines!!

Caslambalk

Quote from: Koen on March 02, 2016, 20:53:52
Ik zou es met proberen. Veel makkelijker om diepte in te stellen en aanbeten te zien.

Kan je ook een blokje piepschuim als indicator gebruiken?
Aangezien in geen indicators heb en de dichtbijzijnste viswinkel 15km van me vandaan licht
als ze me missen ben ik vissen ;)

Gert

Piepschuim lijkt me lastig, want ik denk dat dat snel uit elkaar valt. Maar als een een stukje scoobidoo of zoiets hebt en een cocktailprikkertje of een haar uit een bezem, dan kun je misschien wel een drijvend iets op je lijn klemmen. Een plukje vette wol bijvoorbeeld (uit het prikkeldraad, niet vanaf een kluwen).

pierre

Langwerpig smal reepje verpakkingsfoam (van elektrische apparatuur) in je leader lussen.
(Lus in je leader leggen, daar je leader weer doorheen lussen, in de laatstgevormde lus je foamstripje leggen, dan de eerste lus voorzichtig dichttrekken, vervolgens lus met foam dichtttrekken). Beetje lastig uit te leggen, zal op www vast een fotootje van te vinden zijn.


Koen

Quote from: Caslambalk on March 04, 2016, 10:31:23
Kan je ook een blokje piepschuim als indicator gebruiken?
Aangezien in geen indicators heb en de dichtbijzijnste viswinkel 15km van me vandaan licht

A&M :)

Caslambalk

Quote from: pierre on March 04, 2016, 18:06:01
Langwerpig smal reepje verpakkingsfoam (van elektrische apparatuur) in je leader lussen.
(Lus in je leader leggen, daar je leader weer doorheen lussen, in de laatstgevormde lus je foamstripje leggen, dan de eerste lus voorzichtig dichttrekken, vervolgens lus met foam dichtttrekken). Beetje lastig uit te leggen, zal op www vast een fotootje van te vinden zijn.

Dank u, ik heb nog een vierkante meter van dat spul liggen
als ze me missen ben ik vissen ;)