Wat zijn de beste anti slijtage snake eyes

Started by Johan H, January 11, 2013, 12:49:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan H

Hallo forum leden /experts

ik vis reeds 4 jaar met de sage Z-Axis (9 foot #5 4 delen)en naar alle tevredenheid, echter ik heb in de afgelopen jaren al diverse malen hengel segmenten voor reparatie/vervanging van de guides (snake eyes) naar Sage moeten opsturen .
De laatste keer was dit in het voorjaar van 2012 het betrof toen de guides van de 2 voorste hengel segmenten.
Nu blijkt dat er alweer een aantal guides zijn die duidelijke in gesleten groeven hebben van de vlieglijn. (gebruikte vroeger Rio Gold, afgelopen jaar A&M lijn) .Ik zorg ervoor dat bij het moe maken van de gevangen vis de leader buiten de hengel blijft zodat deze de guides niet kan insnijden , kortom de slijtage aan de guides wordt veroorzaakt door de vlieglijn. Ik vis gemiddeld 3 dagen per week, maak dus veel gebruik van de hengel.
Ik weet dat sage H&H guides gebruikt voor zijn hengels, maar dezen vind ik dus, naar mijn ervaringen, niet slijtvast genoeg. Ik denk er nu over om alle guides van de hengel te vervangen voor exemplaren die slijt vaster zijn, aan jullie de vraag  welke Guides zijn het minst gevoelig voor slijtage ?

BV

Die van de goedkope hengels  als Vision en TFO hebben dat niet....
Toch raar :-X

rena

#2
Ik heb zelf net een z-axis 9´#5 gekocht via een veilingsite, nieuwe hengel voor een tweede hands prijs.
Heb er nog niet mee gevist, maar zal het in de gaten (moeten) houden.
In het visseizoen zal de hengel zeer veel worden gebruikt en verwacht als het een meer voorkomend probleem is, dat het gauw zichtbaar zal zijn.
De lijn die ik ga gebruiken is een SA GPX dry tip (dus geen texture lijn).
Wordt (hopelijk niet) vervolgt ...

PS, heb vorig visseizoen een Orvis Helios 9´#5 gebruikt met een GPX texture en die vertoond geen sporen van slijtage.

vliegvisgek

heb ook de z-axis aftma 5 en 4 delig 9foot rudi heger speciaal totaal geen klachten vis elke week op forel
heb toevallig net 1 ook laten vernieuwen (eigenschuld dat die kapot ging) door otter maar verder nooit geen klachten
vis niet met a&m lijnen maar met rio gold,cortland333 pro en de rio zink lijn en wulff glastip allen met de z-axis dus
na 5 jaar alles nog top waar vis je veel als ik zo vrij mag zijn en waarop vis je ;) ;)

rena

Quote from: vliegvisgek on January 11, 2013, 15:16:57
heb ook de z-axis aftma 5 en 4 delig 9foot rudi heger speciaal totaal geen klachten vis elke week op forel
heb toevallig net 1 ook laten vernieuwen (eigenschuld dat die kapot ging) door otter maar verder nooit geen klachten
vis niet met a&m lijnen maar met rio gold,cortland333 pro en de rio zink lijn en wulff glastip allen met de z-axis dus
na 5 jaar alles nog top waar vis je veel als ik zo vrij mag zijn en waarop vis je ;) ;)

Je mag zo vrij zijn hoor :)

Ik vis veel op de Rena (en soms de Glomma), ongeveer 3 a 5 dagen in de week afhankelijk van mijn agenda.
Hoofdzakelijk vis ik op forel en vlagzalm.
Verder vis ik veel in diverse berg en bos meren in Sør Trøndelag, alleen dan meestal met een Helios 8´6" #4.
Als ik weinig tijd heb vis ik in de rivier de Julussa in mijn tuin op forel, peuteren met een #3tje.

TL Peter

Johan H

 Vis voornamelijk op forel , afgelopen 2 jaar bijna uitsluitend  in de forelvijvers van Friesland ; favoriete vijvers  zijn  de Forelpoel te Kollumerzwaag en de Pingo in Twijzelerheide (als de forelpoel is gesloten) . Liggen om de hoek van Drachten mijn woonplaats.
Voorheen was ik wekelijks te vinden bij de woldstek met maandelijks een bezoek aan de Slegge en de Heare en af en toe een bezoekje aan Baggelhuizen.
Ik verbaas me dat jij geen last heb slijtage aan de guides.

vliegvisgek

rena mooi man maar ja ik moet er hier wat van maken in nl  haha
;) ;)
en had je voordat je met de a&m lijn viste ook al last ik heb echter net effe panty door heen gehaald niks 0 ,0 perfect en vis elke week
op forel putten van baggel tot de kool steenderen(kleigrond) emst betonnerand en veeel meer vijvers marshoek ook veel klei en blubber
zeg het maar waar het aan ligt meschien omdat ik de rh heb anders geen idee

Arjan Maat

Helaas kan ook ik je niet adviseren waar de oorzaak ligt, maar ik kan je wel vertellen dat de REC ogen wel enorm goed zijn. Ik zou voor je Z-Axis #5 de volgende snake guides eens bekijken.

http://reelseats.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=29_39&products_id=762&zenid=b2765395dd8fb22263c5061f60d7ab24

Mocht je meer info willen moet je maar een mailtje sturen,

TL Arjan