garnalen

Started by Hidde, March 11, 2015, 16:55:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hidde

mijn eerste x dat ik een van mijn vliegen post , niet om te posten maar om advies te krijgen..

kreeg van mijn broer een garnaal , top voor ovm zei hij , succes verzekert..  , voor ik hem verlies eerst maar even een paar zelf maken met het spul wat ik in huis heb,., kleuren worden dus wat anders en ben wel van plan even andere haken bij te halen.



bovenste kreeg ik , onderste is mijn voorlopige kopie , oogjes moeten wat verder uit elkaar dat sowieso..
wat ik gebruikte ,


wat zouden jullie veranderen?
hoe zouden jullie deze vliegen trouwens vissen , volledig aflaten zinken en dan langzaam binnen strippen lijkt me? ook goed voor zeebaars?

Scaramouche

Volgens mij ben je al goed bezig. kijk op youtube eens naar pattegrissen flilmpjes, iedere binder heeft wel zijn eigen foefjes.
https://www.youtube.com/results?search_query=pattegrissen

In Denemarken heb ik garnalen in een vlot tempo op half water binnengestript, dat ging goed dus je hoeft ze niet laag te presenteren al zal dat ook best gaan. Zeebaars is er ook gek op!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hidde

Heb er nog 2 bijgebonden., allemaal wel een beetje zelfde probleem,word een beetje krap bij haakbocht dus inhaking word wat minder, ga dus andere haken kopen.,en wat zwarte flash achtige fibers.

Ik bind wel
Een vrij eenvoudige versie vd garnaal,als ik de bovenstaande link volg kom van de een in de andere super svs .., eerst eens kijken hoe ik deze versie kan fine tunen, vind mijn roze vezels wat kort dus wellicht achter andere chenille aan.

MarcelN

Om even terug te komen op je toch wel succesvolle garnalen, ik heb hier ooit via het forum met de 'help Bas met een laptop' actie een aantal vliegen gekregen van diverse forumleden,
maar hier zaten ook pattegrisen bij gebonden met spey hackles....wie was dat van het forum???? Die grijze "dun" is helemaal kaal gevreten, dus top ;) hier zou ik er graag nog een aantal van willen hebben.(tegen vergoeding uiteraard)

Hidde

Die vis van vandaag had ik op de bruinige garnaal, had helemaal super geweest als ik die vis op een eigen bouwsel  had gevangen maar nu dus die op die van pro flyshop.

MarcelN

Ja maar op die bruinige zie ik nog de weerhaak en lijkt mij ook nog eens in rvs ::)
Die garnaal hebben ze bij mij helemaal kaal gevreten en nog nooit geslikt, fijn ding dus, maar ik gebruikte hem nooit meer vanwege geen vis meer op het ondiepe en alleen botten erop.

Hidde

geen rvs haak op de bruinige , op de eigen bindsels zijn de haken van nickel , mogen deze wel op ovm? had ik toevallig liggen nml..

MarcelN

ach volgens mij zijn mijn garnalen ook rvs, ik zie geen roest erop namelijk, als ze maar helemaal plat is die weerhaak geloof ik dat het geen kwaad kan, ze zitten altijd voorin.
Wél vind ik je 18/100e FC té dun, ik zou voor 22/100e of nog dikker gaan ofzo, vooral het lusje kan na langer gebruik doorslaan of de vis ermee opzadelen en dat wil je niet.
Ik vang nog al eens een vis met een verroeste haak in de bek mét weerhaak, lijkt mij veel erger. Maar ik zou ze zelf niet in RVS maken, ik heb ze nu eenmaal zo gekregen en merk het nu pas :-[

Autumnfly

marcel
die grijze garnaal is de Oland Spey Shrimp van Morten Oeland van de cd's The Fish &The Fy 1 2 3 en4 .
ik zelf bind deze garnaal nu net als de Pattegrise met een rug of dekschild van grijze EP fibre ,maar je kunt hem ook heel simpel binden met polar chenille  wat Hidde laat zien , deze doen het in DK soms ook goed
in grijs en bruin.

Gr Kees

Dick

voor garnalen is de 8089 N van tmc een prachthaak wijde bocht en superscherp

succes mvg DICK

Hidde

Fijne info., best lastig te zien nml online, nu die chenille nog met meer en langere haren vinden..

MarcelN

Wat voor haakmaat moet dat zijn dan Dick die 8089?

Hidde


MarcelN

Ja of 6, neem er wel ff 1 mee naar brillie.

Dick

maatje 4 kan ook hoor en zelfs voor de pattegriesen word ook nog wel een 2 gebruikt

MarcelN

2 :o die had ik net in mijn hand, wel erg groot hoor, het is nu de 8089 in 10 bronze (lekker roesten) geworden, precies de maat die ik al had.
Die maat 2 had je nog van Maurice he Dick, ik volgde dat wel ;)

Hidde

Binden marcel, zien ze hier wel voorbij komen.,
Ik heb ook ff lijntje uitgezet wbt die chenille..
Haken gehaald bij martin's ? Wat voor oogjes gebruik je? 2 losse of aan elkaar , wishbone zeg maar..

MarcelN

Mooiste is spey hackles hoor, maar erg kostbaar, stukkie kost al gauw €40-€50,- maar dan heb je nog 1 kleur ::)
Verdorie, tel net die haken in dat doosje, staat QTY12 op, zitten er 10 in >:( ze halen daar er ook alles uit he, rare zaak :-X dat vertel ik hem nog wel een keer!
Maar er is totaal geen voorraad....
ik heb de originele shrimp en crab eyes van H2O, ik ga zo wel ff klooien :( ik gebruik wel wat blood quill marabou ofzo erin ipv die hackles.

jo flyfishing

Hidde,

Die oogjes kan je makkelijk zelf maken met een kraaltje en dik nylon.
stukje nylon afknippen en een stomp eindje aan smelten dat de kraal tegen houdt. kraaltje erover. ik zet het vast met bugbond lite, met secondenlijm gaat ook denk ik, dan nog een aflakken met nagellak oid.

Dan krijg oogjes zoals in deze: Probeersel garnaaltje

Om de oogjes uit elkaar te laten staan zorg je dat er wat meer materaal tussen het hechtpunt en de haakbocht zit.

Quote from: Hidde on March 14, 2015, 18:43:25
Binden marcel, zien ze hier wel voorbij komen.,
Ik heb ook ff lijntje uitgezet wbt die chenille..
Haken gehaald bij martin's ? Wat voor oogjes gebruik je? 2 losse of aan elkaar , wishbone zeg maar..
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Piet Piraat

Quote from: MarcelN on March 14, 2015, 18:55:48
Mooiste is spey hackles hoor, maar erg kostbaar, stukkie kost al gauw €40-€50,- maar dan heb je nog 1 kleur ::)


http://www.flyandspin.nl/fly-tying/feathers/whiting-spey-hackle.html    Deze bevalt mij wel goed.


MarcelN

Da's niet duur Piet, beetje weinig keuze en hoeveel is het, kwart vleugeltje ofzo ???
Maar het is al opgelost, in de omgeving hier ::goodjob::
Neemt niet weg dat ik zelf ook nog wat creaties moet maken, wel zo leuk.
Ik vind die 8089 haak toch ook wel wat slap eigenlijk, ik vang er geen voorntjes mee he ::) heb nog wel wat f314's ff zoeken...

Piet Piraat

Marcel, laat ik het zo zeggen, wanneer je ze (de spey hackles)allemaal zou gaan gebruiken bij het binden van garnalen, kun je daarna geen garnaal meer zien. ;)
Quote from: MarcelN on March 14, 2015, 20:48:11
Da's niet duur Piet, beetje weinig keuze en hoeveel is het, kwart vleugeltje ofzo ???

macfly

Wat voor mij goed werkt is na het inbinden van de ogen een dubbinglus maken met de dubbing die het volgens jou doet (voor mij is dat Trilobal shrimp van Hareline) op een Gamakatsu F314 size 4,6,8. Heb dit geleerd van een Deense vliegvisser en de resultaten zijn bevredigend ;-)