Deerhair miertjes.

Started by wouter veuger, January 15, 2015, 20:26:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wouter veuger

afgelopen weken behoorlijk driftig bezig geweest achter de vice,en de dozen zijn goed gevuld voor komend seizoen,vanmiddag na m'n werk had ik even het rijk alleen,en heb ik een rits miertjes gebonden,afgelopen jaar hele goeie vangertjes gebleken!

Deze zijn op maatje 16:



Kevergroen vangt ook altijd...

Je kunt op deze wijze ook leuke kevertjes binden,die maak ik meestal een maatje groter, met een body van pauwenfibers,en met 1 segment minder in het lijfje ,dus schild plus kopje.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisserdorian


Gert

Geinig! Kende ik nog niet, en nieuwsgierig als ik ben gelijk maar even op zoek gegaan hoe je die moet maken.

Zo dus:
https://www.youtube.com/watch?v=ctD7PtRsQk0

Groet,
Gert

Satch

#4
mooi aas hoor!
Van welk materiaal zijn de pootjes gemaakt? Blijven ze drijven? En wat vang je er zoal mee?  of is dat het geheim van de smit ;)

haha inmiddels zijn twee vragen min of meer beantwoord door het filmpje wat tegelijkertijd werd gepost.

Sieger

Lekker bezig Wouter....  ::goodjob::


Sieger

Gert

Ik moet sowieso wat miertjes gaan maken voor Oostenrijk. Nou ja miertjes - zeg maar MIEREN.
Om een beetje een idee te geven: de buitenrand van de reel is 18 mm breed. Haakmaat 10 is eigenlijk nog te klein....


wouter veuger

Hoi Gert, ja leuk vliegie he?,en simpel te binden! Uurtje knuppen en je hebt een hele mierenhoop.

die Oostenrijkse mieren zijn ff een slagje groter ;D,een klein streamerhaakje met een wat langere steel misschien een idee?

@satch: mits je ze van bellyhair maakt (dat hol is) drijven ze erg goed (het drijvende kopje van de befaamde dahlbergdiver word er natuurlijk niet voor niets mee gemaakt)
Voor de zichtbaarheid zou je er nog een post/vleugel op kunnen binden.



Gerrit59

Mooi gemaakt Wouter!

Gerrit

merijn1982

Erg mooi! Ga ik onthouden ::goodjob::
Tight lines!!

peter

Mooie mieren Wouter smeer je ze in of drijven ze zo ?
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

MarcelN

#11
Leuk filmpje ook thanks ervoor, nu maar eens zoeken waar dat zwarte deerhair te halen, lijkt mij een knaller op het OVM(overal natuurlijk) bij weer zo'n hatch van die krengen, de meeuwen in de lucht verraden het altijd  ;)
[edit] is dit geschikt? http://www.bogdangawlik.pl/product_info.php/cPath/322_169_173/products_id/1621

obi-130


obi-130

Quote from: Gert on January 15, 2015, 22:04:58
Ik moet sowieso wat miertjes gaan maken voor Oostenrijk. Nou ja miertjes - zeg maar MIEREN.
Om een beetje een idee te geven: de buitenrand van de reel is 18 mm breed. Haakmaat 10 is eigenlijk nog te klein....


Gert ik heb vorig jaar met deze miertjes gevist en goed gevangen en ook nog snel te binden
http://vimeo.com/30736164

wouter veuger

dank voor de reacties heren!

@peter,je hoeft ze niet in te smeren,ze drijven goed door het drijfvermogen van het holle bellyhair.

@marcel:ik gebruik zelf dus bellyhair,maar zo te lezen is deze ook geschikt voor droge vliegen, bellyhair is trouwens bijna wel bij elke vliegviswinkel verkrijgbaar volgens mij.

@obi:,ja foam miertjes doen het ook goed idd,maar ik vind ze er met deerhair net ff wat mooier uitzien,maar het gaat erom dat ze vangen natuurlijk :)

Bone F

Mooi alternatief voor die ik knoopte van (half) rond foam dat ik nergens meer kan kopen.

PdH

Geinig, nooit over nagedacht maar lekker simpel te maken.
Heb er nu een paar van foam , een keer geprobeerd als experiment.
En verbaasde me er over wat ik er al mee gevangen heb.

Nu nog op zoek naar zwart hertenhaar.
grtn, Peter.

Gerrit59

Zou je bucktail er ook voor kunnen gebruiken?

Gerrit

Beertje

Gerrit@ als je even naar de site van Erik de Noorman gaat, daar vindt je een vlieg die juist gebonden is van de resten van een bucktail. Bucktail is niets anders dan hertenhaar.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit59

Dank je Beertje!
Met dat ik reageerde realiseerde ik me dat ik dat ook al eens gezien had. Ik kijk ook vaak op de site van Erik.  Dat was em!
Toch zit er volgens mij wel verschil tussen deerhair en bucktail. Deerhair lijkt me wat 'vettiger'.
Ik heb streamers met kopjes van deerhair en het duurt altijd een aantal worpen voordat ze zinken.
We hebben het er morgen nog wel over......

Gerrit

wouter veuger

#21
@Beertje/gerrit: zoals eerder al gezegd, bellyhair is hol en gevuld met lucht (isolatie voor het beestje!)en daardoor drijft de vlieg,je kunt hem ook wel van bucktail maken maar dan gaat ie niet blijven drijven hoor.

Maar geen paniek, bellyhair is goed te krijgen hoor bij diverse webshops.

Gerrit59

Gelukkig heb ik van beide diverse kleuren. Zal daarom beide materialen eens proberen.

Gerrit

wouter veuger

Gelijk heb je Gerrit,en al zal die van bucktail niet blijven drijven,vangen zal die evengoed wel!


MarcelN

Plaats eens een link dan Wouter, met je diverse webshops...lijkt me stug dat dat verboden is ivm sponsoren, we zijn er om elkaar te helpen toch?
Ik wil wel een berg mieren erbij, al is het maar voor de jeuk ;D