filmpje vliegvissers forum dag baggelhuizen 24-3-2012

Started by hendri, April 11, 2012, 00:53:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hendri

het heeft ff geduurd, maar het filmpje inclusief muziekje is klaar.
het een en ander ging niet helemaal zoals ik gewend was, maar goed kijk maar en laat maar horen wat jullie er van vinden.
(tips en idee zijn altijd welkom.)

http://youtu.be/Bc6jXsAZKB0

forel


Troutbuster

Mooi filmpje van een geweldig mooie forumdag Hendri!! ::duim::

Gr

Jan
"Petri Heil"


ben

Mooi filmpje, Hendri, leuk om weer aan die mooie dag herinnerd te worden, en Baggel blijft Toppie, we komen terug!!!!!

Jan Damman

Leuk filmpje en een mooie herinnering aan een geweldige dag.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Gaaf! Vissen, ouwehoeren en seks in 1 filmpie, wat wil je nog meer? ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

John

Mooi gefilmd Hendri. En zekers mooi gemonteerd met een fishy muziekje eronder.

Ben je zekers wel even zoet mee geweest! :D

johannes


Hilco

Is het gebruikte muziekje wel rechten vrij?

Zo ja, zou het wel leuk zijn om dit vaker te gebruiken zodat je een beetje hetzelfde idee krijgt als bij vistv.
dan gaan mensen het herkennen als muziekje van vliegvissers.nl  filmpje ;D

Cornico

Het is een wijdverbreid misverstand dat je rechtenvrije muziek op Youtube moet gebruiken.
Als je als Nederlander een filmpje upload naar Youtube is voor de muziekrechten betaald aan Buma/Stemra door Youtube.
Een paar jaar geleden heeft Youtube daartoe een contract afgesloten met Buma/Stemra voor meerdere jaren.
Zie hier:    http://www.nu.nl/internet/2149596/youtube-sluit-overeenkomst-met-bumastemra.html

DMeijer

Mooi filmpje Hendri.
Die spannende scene met mij lijkt wel een kopie van a River runs through it.  ::)

Rossie69

HAd nog meer vis op moeten staan :)

Mooi gedaan.


Fred


Cornico

Nu is tegenwoordig video een beetje meer mijn "ding" dan alleen maar vliegvissen en daarom ben ik (misschien wel samen met Hendri) heel benieuwd of iemand ook iets meer inhoud kan geven aan de enkele omschrijving 'mooi filmpje" of " mooi gedaan".
Mijn eigen kwalificatie met een paar anderen is "leuk gedaan".
Laat ik vooropstellen dat dit geen diskwalificatie is voor Hendri en al het werk dat hij erin gestoken heeft want ik weet best hoe moeilijk zoiets is.
Misschien dat Hendri zelf evenwil aangeven óf en wat voor tips hij wil hebben, want er is nog heel veel te verbeteren.
Zelfs bij gebruik van een voor dit werk niet zo heel geschikte camera van het type GOPro ofzo.

weerwolf

#15
Nou daar gaan we:

Leuk filmpje, de overgang met mist effect vindt ik wat minder net of je even een wegtrekker krijgt.
Leuke muziek, en een goed idee van hilco iets om over na te denken!
Ik vindt de ondertitels in de donkere balk helemaal ok lekker duidelijk.
Had je de camera op je pet gemonteerd? hij zat iets scheef maar niet hinderlijk
Wat voor camera is het? hij heeft een beetje veel macro want hij trekt de wereld een beetje rond.
Geweldige onderwater opname, beetje veel sex maar wel heel mooi ;-). Ook valt mij de kwaliteit niet tegen onderwater.
Ik heb zelf ook een onderwater camera en nog maar 1 keer onderwater gebruikt en dat viel mij tegen ik moet de camera in een stand voor onderwater filmen zetten en dat verhinderd spontane opnames.

Mooi filmpje hendri. Waar heb je de film mee gemaakt?

Ik heb zelf een Kodak Play Sport camera en gebruik de meegeleverde software (Arcsoft MediaImpression) mooie simpele software waar je heel snel een filmpje mee in elkaar kunt zetten.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

JB

Hendri, ziet er leuk uit ::duim:: ::duim::
Maar nou zit ik dus met de volgende vraag waar zijn deze beelden mee geschoten??
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

JB

Vraagje voor Cornico, je schreef;
Quote from: Cornico on April 11, 2012, 18:34:26
Zelfs bij gebruik van een voor dit werk niet zo heel geschikte camera van het type GOPro ofzo.
Waarom is een GoPro hier niet geschikt voor? Ben zelf namelijk op zoek naar een zogezegde actioncam en alle advies is meegenomen toch!
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

harlin

Quote from: hendri on April 11, 2012, 00:53:03
maar goed kijk maar en laat maar horen wat jullie er van vinden.
Tja, wat zal ik zeggen, ik was met een minuut eigenlijk al klaar met kijken, ik moest echt werken om aan het einde te komen.
Vanwege de goede recensie ben ik blijven kijken, gelukkig kwam er wat anders voorbij onder water.
Je krijgt helemaal het heen en weer van de beelden, heb op volledig scherm gekeken.
Heb het idee dat er regelmatig een stukje uit geknipt was, zaten rare lassen in.
Lassen is beter te doen als je er even een totaal ander beeld tussen zet met een close up beeld of zo.
De beelden zijn ook nogal statisch, miste tussen door dichtbij opname.
Waar je Marry even filmde was leuk, je neemt wat waar, filmt het en Marry komt even langs om van dichtbij te kunnen filmen.
Dat zijn beelden die mij wat meer aanspreken dan al die vergezichten.
Wou bijna een emmer naast het scherm zetten, dacht : nog ff en ik krijg een waterval hier, zo scheef.
Even een scheve horizon (boven water) is niet erg, maar alles?? nee.

Onder water was het beter, maar er gaat weinig rust van uit.
Ik weet ook wel dat je tijdens een wippie ook niet stil ligt, maar toch.  ;)

De overgangen moet je van houden, zitten leuke dingen tussen, ik geef er niet (meer) om.
Wou indertijd zelf ook van die overgangen hebben, vind het nu niet mooi meer,
het wordt in deze aflevering teveel in mijn beleving, zeker als je je ook al van die drukke beelden hebt.

Zo, heb even genoeg gekraakt  ;) , ik weet hoeveel werk het is om een leuk filmpje in elkaar te zetten.
In het analoge tijdperk, filmpje gemaakt van 12 minuten, 80 uur monteren, commentaar en muziek er bij.

Maar ik heb ook zoiets van: Als je iets maakt maak er dan een compleet filmpje van.
Aankomst, vissen, eten, werpen??,  vissen en afscheid, het complete verhaal.
Nu wordt je als buitenstaander door tekst tot kijken getrokken, als je er niets mee te maken hebt dan kijkt het veel anders.
Dan denk ik van: Hoe film je? is het voor je zelf of is het ook om een ander te vermaken?
Is het voor anderen, even meer zorg aan besteden.

Vraag me af waarom je af en toe geen foto's maakt,
zet die in serie en je kan een veel stabielere aflevering of verhaal maken.

O ja, Henk staat er goed op,!!!
voor ik in de ban ga.  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Cornico

Quote from: JB on April 11, 2012, 22:27:10
Vraagje voor Cornico, je schreef;Waarom is een GoPro hier niet geschikt voor? Ben zelf namelijk op zoek naar een zogezegde actioncam en alle advies is meegenomen toch!

Omdat je een actiecam ergens op moet monteren zodat hij niet kan bewegen.
Doe je dat niet dan zondig je tegen allerlei logische "wetten", die Harlin vrijwel allemaal al benoemd.
Dit type camera's hebben meestal een fixed focus.
Alles een beetje scherp maar niet echt.
Plus

@Hendri
Horizon wordt bol en dus moet je geen vergezichten filmen, maar alleen wat vlak voor je gebeurt.
Kun je ook zien aan de beelden van Marry die wel veel beter zijn.
Eén van de grootste zonden bij video is als een camera beweegt.
De lens zijn de ogen van de latere kijker en als die ogen steeds ongewild alle kanten opschieten naar richtingen die je niet verwacht dan wordt die kijker zeeziek.
De actie moet zich afspelen binnen een stilstaande kader en dat vereist dat de cameraman zich steeds moet verplaatsen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.
Het liefste de actie en  de plaats van het gebeuren in één shot.
Dat lukt niet met een actiecamera die hooguit als 2e of 3e camera voor ondersteunende beelden kan zorgen.

Dat de horizon altijd horizontaal moet staan is niet alleen een wet uit de fotografie, maar dit geldt evenzeer voor video.
Voor een video die je ergens wilt vertonen geldt: Hoe meer je wegknipt hoe beter de video.
Dus door slechte stukken eruit te knippen, overbodige overgangen weg te laten en stukken met veel beweging die je toch wilt laten zien te stabiliseren, kun je met minder goede shots toch een leuke videofilm maken.
Van de laatste mogelijkheden hier een klein voorbeeldje met  een paar van jouw beelden.

http://vimeo.com/40182104

hendri

ok, ten eerste super bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om het filmpje te bekijken.
het was idd een hele klus om in elkaar te zetten.

om te beginnen, de beelden zijn opgenomen met een "helmcam" namelijk de EVO HD

http://www.nanocam.nl/producten/16/camsports/evo-hd

een super klein lichtgewicht camaratje die opneemt in hd kwaliteit. hij is tot 10 meter waterdicht met de dichte dop achterop. wil je hem niet onderwater gebruiken kun je een dop met gaatjes achterop draaien en dan neemt hij ook het geluid er bij op. achter de dop zit een micro sd kaartje in mn geval een 16gb (goed voor 8 uur film) voorop zit de lens, en een lezer om te kunnen richten waar je filmt. boven op 1 knopje voor aan en uit. dus nix geen zoom of wat ook. het is heel simpel, aan of uit.

ik heb hem nu ongeveer zon 2 maand en het is nog een heel veel proberen en experimenteren. vooral omdat je pas op je pc kan zien wat je nu eigenlijk heb opgenomen. ik zet hem zo recht mogelijk op mn klep, maar thuis zie je in je filmpje pas dat hij dus toch scheef zat. de camara is ook gemaakt om je eigen actie's te filmen, bv, motorrijden/cros, wildwater rafter, mountenbiken etc etc. de opnames dide ik bv had gemaakt van vliegvisgek die tegenover mij stond aan de plas, die heb ik maar helemaal niet gebruikt in mn filmpje want je ziet er gewoon geen fuck van. ook de actie van dick (diep waden) bram (aan het vliegbomen) en joost die met zn bb en forel bezig was, is eigenlijk al een te verre afstand.  ookis het dus belangrijk om je hoofd goed stil te houden, is niet altijd makkelijk als je altijd alles wilt zien. haha vandaar ook dat bewegende beeld. ik heb geprobeerd om er zo veel mogelijk van die heen en weer kijk stukjes uit te halen, maar het is zo veel werk om het er allemaal uit te krijgen. van een dik half uur opnames heb ik een filmpje van 5 minuten over. en dan nog is het een weinig rustgevend filmpje.

dan het filmpje in elkaar zetten, knippen, plakken, kijken, knippen, plakken, kijken ect ect ect!
harlin gaf aan van rare lassen en overgangen. klopt als een bus. soms waren het ook stukjes van een paar seconden die ik aan elkaar plakte om zo een halve minuut van een onderwerpje te hebben.  je kunt in het filmpje ook zien dat het in het begin heel erg is en het steeds iets minder erg wordt.
ook die overgangen zoals weerwolf al aangaf, die mist, foei lelijk, ook zo iets, met veel moeite had ik die eerste overgang er in, en toen, shit dit is helemaal niet mooi. toen kreeg ik het niet meer weg. dus jammer, volgende overgangetje gaat weer anders.

ik heb het filmpje gemaakt in imovie op mn imac. ook dat programma moet ik nog leren kennen en ben ik mee aan het experimenteren. ik heb mn imac dus ook nog maar 3 maand. alles wat ik in het filmpje gebruikt heb is nieuw voor mij en moet dus veel uitzoeken. das ook super leuk om te doen en al doende kom je weer nieuwe dingen tegen.
volgende keer zal ik het ook vast en ckers weer heel anders aanpakken.

dan kom je bij de muziek, eerst uploaden naar youtube en vanaf daar een muziekje er onder knallen. (is een optie)
maar een maatje van me kwam toevallig langs en liet me op de imac het programma garageband zien.
wow super vet, kun je dus je filmpje naartoe importeren en dan zo van allerij instrumenten uitkiezen muziek sporen aanmaken en je eigen muziek componeren door dus bv een beat te selecteren, een drum, een, keabord, ect ect.
hij deed me dat voor en ik was meteen helemaal van ohhh gaaf dat ga ik zelf doen. en toen kwam ik er achter dat ik dus niet zo muzikaal ben als hij (hij drumt in een band, speeld gitaar, en doet nog meer met muziek) haha dat viel dus ff zwaar tegen. maar uiteindelijk een leuk muziekje gemaakt, zit nog wel een wat lang eentonig stuk in, maar goed, ik was al lang al blij dat ik ruim 5 minuten muziek had haha. oja, als dan over die muziek rechten betaald moeten worden, dan mag dat wel op mijn rekening haha. ;) ;) (let op knipoog)

en toen op youtube, pfff dat duurt mij lang. in totaal 4 keer opnieuw moeten uploaden omdat ik 3 keer niet de muziek er bij kreeg. ik had mijn project niet op de juiste manier opgeslagen. ook dat dus weer geleerd en voor de volgende keer weet ik dat dus ook.

ja dan de manier van filmen nog even, voor mezelf weet ik al,dat ik de volgende keer dus echt niet verder hoef te filmen dan max 10 meter van me af. beter is om een afstand van een meter of 7/8 aan te houden denk ik. ook moet ik een manier zien te vinden om de camera veel en veel stiller te houden. dus goed concentreren op het filmen als ik iemand aan het filmen ben en dan mn eigen visserij ff moet laten wezen voor wat het is.

de onderwateropname was ook zoiets, je kan niet zien wat je filmt, dus hoe ver moet je van die beesten afblijven en hoe dicht kan je bij. nu weet ik het wel ongeveer, maar ook hierbij weer, hou je hand stil en veel rustiger bewegen. (of juist helemaal niet)

kortom het was voor mij 1 heel groot experiment en ik ben blij met wat er uitgekomen is. en ik ben ook blij met de opbouwende kritieken die geplaatst zijn. daar kan ik ckers wel wat mee.

en marten vroeg nog waar wil je info over. nou bijvoorbeeld, waarom zou mijn cameratje niet geschikt zijn voor dit soort opnames??
euh over imovie hoe dat te gebruiken, euh hoe ik er foto's bij in kan zetten?
tja en euh gewoon misschien wel een heel andere manier van filmen? geen idee, alle info is welkom en kaan daar dan mee doen wat ik kan gebruiken.

haha harlin, toch top dat je die laatste 4,5 minuten heb doorgebeten. ;) wordt zeer gewaardeerd, want je brengt me echt wel op ideeën. bv, die foto's er tussen. of een compleet verhaal maken ja. gewoon bij begin al wat shots maken en zo de hele dag wat door. nemen we ckers mee voor de volgende keer.
over de lassen, hoe kan ik dat beter doen en waar zou ik op moeten letten. wat ik nu gedaan heb is het stuk wat ik heen en weer keek met mn hoof er tussenuitgeknipt, dan weer verder en bij het volgende onderwerp een overgangetje met blokjes of rimpeling of wegdraaien enzo.
je vond ook de opnames statisch, er zit geen zoom op het camaratje, ook geen mogelijkheid om foto's te schieten. dat zou dan met een apart camaratje moeten.

volgens mij heb ik de meeste vragen wel beantwoordt, zo niet stel ze nog een keer aub.

@jb, kijk ff verder op de site van nanocam, ze hebben veel verschillende cams hoor.
of ff goo glen op helmet cam  en sportscam, dan kom je een heleboel mogelijkheden tegen.


hendri

@marten, super van je reactie, zie hem nu pas na mn vorig bericht. hoe kan ik mn beelden later nog stabiliseren? moet dat in youtube? of kan dat al in de pc gebueren? en dat voorbeeldje wat je heb gemaakt is erg duidelijk, ik weet pressies wat jij er nog weer tussenuit heb gehaald. en dus veel meer rust.

ook heb je onbewust al een antwoord op mn vraag geven over waarom mn cam niet goed is voor dit soort opnames. ik ga dus nu gewoon mn manier van filmen aanpassen, en dus veel meer richten op wat er vlak om mij heen gebeurt.

nog een vraagje, als mij cam al opnames maakt met een ronde horizon hoe krijg je die later weer echt dan?

Cornico

Stabiliseren doe je softwarematig.
In jouw geval met Imovie (zie hier http://support.apple.com/kb/PH2157?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL)
Helaas ben ik niet zo bekend met dat programma dat het hele kleine broertje is van het door pro's gebruikte FinalCut Pro.
Moet dus wel heel wat kunnen.
Zelf gebruik ik Sony Vegas en modereer daarvoor het Nederlandtalige forum.

Die ronde horizon is een exponent van de beeldvertekening die je krijgt met een fix focus lens.
Bij dichtbijopnames heb je ze ook wel, maar vallen ze niet zo op.
Die kun je eigenlijk niet wegwerken, wel een scheve horizon via pan en crop.
Reden om dat type camera's niet voor "normaal" videowerk te gebruiken al doet de marketing je anders geloven.
Een gewoon compact fotocameraatje maakt vaak betere videobeelden, zie hier

http://vimeo.com/22913725

Maar wanneer je dicht bij je onderwerp blijft en je een beetje inwerkt in Imovie kun je best leuke dingen maken die we hier graag gaan bekijken.
Succes daarbij!


weerwolf

#23
Toch mooi dat je het zo opvat hendri, want tenslotte was jij niet diegenen die om commentaar vroeg  :) dat viel mij pas later op.

Heb je ook nog een pc? want dan zou je dat programma van mij eens moeten proberen. Blinkt uit in eenvoud.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

hendri

marten, dank voor dat linkje naar imovie.  daar ga ik mee aan de slag. in mn vorige posting had ik het er zelf ook al over om gewoon dingen veel dichter bij te filmen, en met name mn eigen actie's of van iemand die echt vlak naast me staat. maar niet meer zoals in baggelhuizen met 20 meter afstand en dergelijke.
en wat ook zo is, ik moet gewoon nog veel leren over imovie, en misschien zijn er in de appstore nog wel andere video progjes waar ik wat dingen mee kan, ik zal eens op zoek. (ps, final cut pro is dat voor mac of windows?)

en euh dat forum waar je het over heb, zitten daar nog wat mensen die veel met imovie doen?


roelof, die commentaar daar maak ik me helemaal niet druk om, ik heb er juist veel aan gehad. en in mn eerste posting waar ik het filmpje plaatste heb ik ook wel om een meening van anderen gevraagd he.
(tips en ideeën zijn altijd welkom) dus ik ben erg blij met de commentaren en daar kan ik tenslotte meer mee als met alleen een opmerking van ja: leuk filmpje. maar ondertussen klikken ze hem na 30 sec. weer weg.
daarom was ik ook blij dat marten met die reactie kwam van joh onderbouw jullie commentaren eens etc.etc