Hoe universeel met welke aftma combinatie

Started by Riny, April 12, 2013, 08:42:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Riny

Hallo allen, ik ben een beginnend vliegvisser, en ben op advies  van enkele vliegvissers begonnen met een #4 in plaats van een #5 wat overal op het internet te vinden is als advies voor beginners.
Ik zal vooral in de polder gaan vissen de komende tijd en een #4 is dan ideaal voor een beginner.

Ik vraag me af als blijkt dat de hobby goed aanslaat, welke aftma ('s) ik bij een #4 zal kopen om later ook op roofvissen als baars, en mischien wel snoek en forel op vijvers wil gaan vissen.
Wellicht voldoet dan een combi van 3 hengels.

Welke 2 afma's zouden jullie kopen bij een #4 voor bovenstaande toepassingen ?

Pieter

Hallo Riny,

Ikzelf heb de combinatie 3, 5 en 7. Hiermee kan ik (bijna) alle situaties aan. Toen ik zelf met de hobby Vliegvissen begon heb ik ook in dubio gestaan waarmee te beginnen. De een adviseerde dit de andere dat. Dit is voor ieder persoon anders.

In jou situatie zou ik eerst gaan voor een wat soepele 7. Hiermee kun je goed op snoek vissen, mits je niet al te grote streamers gebruikt, maar ook zeer goed op de wat grotere forel. Ikzelf vis graag op de Ronde Bleek in Sterksel. Een 7 is hier ongeveer het minimum.

Naast je 4tje zou je dan eventueel later voor een 2tje kunnen gaan voor het lichtere peuter werk op voorntjes.

De keuze is zeer persoonlijk en iedere vliegvisser heeft er zijn eigen mening en onderbouwing voor. Ik ben daarom ook benieuwd wat andere collega vliegvissers je adviseren.

Succes met je keuze.

Groetjes,

Pieter

jur606

ben zelf ongeveer een jaartje geleden wat begonnen heb een #4 en #7 en dit bevalt tot op heden goed vrij breed inzetbaar en voldoet voor mijn visserijen (snoek karper e.v.t. zeeforel op een #7 kan allemaal)
dus voor mij visserijen een #4 en een #7

Gerrit72

#3

Riny, het ligt er aan wat je leuk gaat vinden. Die 4 is denk ik ideaal om te beginnen op de witvis. Vind je dat erg leuk, dan kun je van deze visserij nog meer genieten met een 2 of 3. Zelf ben ik ook net begonnen (1 jaar) , mijn lichtste hengel is een 4#, maar een 2 of lichte 3 staat bovenaan mijn verlanglijstje.

Voor snoeken is zoals gezegd een 7 ideaal (zelf heb ik er inmiddels 4, ben er voor de snoek helemaal weg van). Ben nu ook een 7 aan het klaarmaken voor de karper, maar voor het zwaardere forellenwerk is een 7 ook goed.

Word je helemaal enthousiast van het forelvissen op putten, dan is denk ik alles tussen de 4 en 7 goed. Per put en per jaargetijde kan het flink verschillen wat je daar het beste in kan zetten.

Na een tijdje vliegvissen en vooral hengels van anderen proberen, dan krijg je vanzelf ideeën of aandrang een andere hengel of visserij te proberen (de vangstverhalen op dit forum werken ook motiverend). Je kan als je een aankoop overweegt, altijd je plan posten, dan krijg je vanzelf meningen van anderen, die je in je overweging mee kan nemen. En voor je het weet, heb je een garage vol vliegvishengels  ;D, vliegvissen is zo verslavend!

Maar vooral lekker beginnen met die 4# en het werpen leren. Vooral als je ook hengels van anderen probeert, dan voel je vanzelf wat je prettig vindt. Naast #, beïnvloed bv ook de flex/aktie en lengte enorm wat je prettig/optimaal vindt vissen. Zelf ben ik daar nog lang niet uit, dat is denk ik een zaak van heel veel uren maken en uitproberen. Naast wat je prettig vindt, vragen bepaalde omstandigheden ook weer andere hengels, vandaar dat sommigen een hengelvoorraad hebben, waar een doorsnee hengelsportwinkelier jaloers op zou zijn  :).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

catchem

Ik heb een #3 8ft, #4 9ft en #7 11ft. De 3 is meer voor de heb, de vier wordt al jaren intesief gebruikt op kreekjes en sloten op voorn, baars, winde en wat nog meer wil happen en de zeven is mijn nieuwe snoekbaars, baars en roofblei project voor aan de rivier voor komende lente en zomer (of was het nu al lente ??, nu maar wachten tot eind mei).

GuusGeluk

Een 4 en een 7 hengel vind ik een prima advies van de andere vliegvissers. Viertje is leuk op voorns, baars, forel enzovoort en met een 7 hengel kan je mooi op de grotere vis als snoek en karper en zelfs roofblei als je ze weet te zitten. Zelf vis ik eigenlijk alleen maar met mijn drietje. Voorns van 20 cm trekken mijn dunne blank al mooi krom. Kleine mini streamers vis ik echter op mijn vier.. Gooit een stuk beter weg... Viertje is de beste allrounder naar mijn inzien.. Heb je goede keuze mee gemaakt.


MarcelN

#7
Quote from: Riny on April 12, 2013, 20:33:10
Bedankt allen.

Is zie dit drietje op MP
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-vliegvissen/m665673235-streamtec-flextec-9-of-10-voets-3-vierdelig-nieuw.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr



Hoi Riny, hier kun je mee bieden http://www.ebay.co.uk/itm/Flextec-StreamTec-Fly-Rod-For-Stream-River-Fishing-RRP-249-99-10-3-/390575258091?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&hash=item5af01979eb maar diezelfde snuiters van MP zullen hier ook wel een 'hidden bod' op hebben staan van rond de 40 Pond, die op MP zal dus minimum €70,- moeten opleveren wil hij wat verdienen.
Leuke hengels, ik wacht er ook op ::trusten::
Gewoon die gasten dollen, telkens 40 bieden tot je hem hebt, betalen zij ook teveel ::dance::

edit: ik heb ff een nieuwe link geplaatst, die andere vloog omhoog haha die gast baalt  ::slaugh::

alvast nog één http://www.ebay.co.uk/itm/Flextec-StreamTec-Fly-Rod-For-Stream-River-Fishing-RRP-249-99-10-3-/390576057923?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&hash=item5af025ae43

Pieter

Hoi Riny,

ALs je naast je viertje op zoek bent naar een 7 dan moet je eens kijken op http://www.gpflyfishing.eu/vliegvishengels.html

Zij hebben een groot assortiment in verschillende prijsklasse. Ikzelf heb de Elegance #3, Nano #5 en Imperial #7 en alle drie bevallen uitstekend. Er word ook nog eens 5 jaar garantie gegeven.