Reelhouder is uitgelubberd

Started by Woenos, August 17, 2018, 11:34:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

henkverhaar

Eigenlijk is alles bruikbaar - ook de skeleton reel seats van 5 dollar die Mudhole verkoopt (moet je wel zelf een houten insert kunnen draaien, maar ook dat is voor dit type rechttoe rechtaan draaiwerk). Meer geld betaal je grof gezegd voor betere cosmetica, niet voor betere functionaliteit (uitzonderingen daargelaten). Dus lekker voor jezelf bepalen of je voor goedkoop of voor kek wilt gaan ;-)

Woenos


Woenos

#27
En qua bevestiging? Epoxylijm is er ook in alle prijsklassen. Of beter gezegd, hoeveel heb ik ongeveer nodig?

henkverhaar

5 minuten epoxy (of 90 seconden, maar dat geeft je erg weinig tijd om te werken) is sterk genoeg, en beter los te krijgen door verwarmen dan 30 minuten epoxy. De kleinste verpakking die je normaal kunt kopen (die dubbele spuiten) zijn prima - daar kun je zeker 20 reel seats mee monteren.

p.forel

#29
Rec en struble maken goede reelseats
Die 5 min is inderdaad goede epoxy
Aceton of azijn gebruiken om schoon te maken als je beetje knoei

Woenos

Wat is een goede techniek om het kurken gedeelte van binnen wat ruimer te maken? En de reel houder is een stukje groter in diameter, logisch, maar vul je dat allemaal op met epoxylijm of eerst nog wat andere opvulling? De originele reel houder lijkt opgevuld met karton o.i.d.

henkverhaar

Quote from: Woenos on September 05, 2018, 20:26:57En de reel houder is een stukje groter in diameter, logisch, maar vul je dat allemaal op met epoxylijm of eerst nog wat andere opvulling? De originele reel houder lijkt opgevuld met karton o.i.d.

Je bedoelt dat de reelhouder (of de insert) een grotere binnendiameter heeft dan de buitendiameter van de blank neem ik aan? Klassiek gebruik je tesacrepe / masking tape / schilderstape om op twee plaatsen de buitendiameter pas te maken voor de insert. Tussen de twee 'bruggetjes' van tape, en aan beide buitenkanten, en uiteraard op de tape breng je ruim epoxy aan, dan schuif je de reelseat (insert) er overheen. De hechting is niet kritisch - een reel seat wordt nauwelijks parallel aan de blank, of rotationeel belast, en er zijn dus geen afschuifkrachten. Industrieel werden/worden idd ook wel voorgevormde kartonnen rolletjes gebruikt.

Een beter alternatief dan masking tape is overigens drywall tape / gipsplaatband, een zeer open weefseltape van een glasvezelmateriaal (of kunststof). Te vinden in de bouwmarkt, wordt gebruikt als ondergrond voor het dichtplamuren van de kieren tussen gipsplaten. Omdat het een open structuur heeft krijg je als je de bruggetjes om de ruimte tussen reelseat en blank op te vullen hiervan maakt een 'directe' hechting tussen seat en blank, mits je de rolletjes tape helemaal vol laat lopen met epoxy.

Woenos

Quote from: henkverhaar on September 06, 2018, 07:15:45
Je bedoelt dat de reelhouder (of de insert) een grotere binnendiameter heeft dan de buitendiameter van de blank neem ik aan? Klassiek gebruik je tesacrepe / masking tape / schilderstape om op twee plaatsen de buitendiameter pas te maken voor de insert. Tussen de twee 'bruggetjes' van tape, en aan beide buitenkanten, en uiteraard op de tape breng je ruim epoxy aan, dan schuif je de reelseat (insert) er overheen. De hechting is niet kritisch - een reel seat wordt nauwelijks parallel aan de blank, of rotationeel belast, en er zijn dus geen afschuifkrachten. Industrieel werden/worden idd ook wel voorgevormde kartonnen rolletjes gebruikt.

Een beter alternatief dan masking tape is overigens drywall tape / gipsplaatband, een zeer open weefseltape van een glasvezelmateriaal (of kunststof). Te vinden in de bouwmarkt, wordt gebruikt als ondergrond voor het dichtplamuren van de kieren tussen gipsplaten. Omdat het een open structuur heeft krijg je als je de bruggetjes om de ruimte tussen reelseat en blank op te vullen hiervan maakt een 'directe' hechting tussen seat en blank, mits je de rolletjes tape helemaal vol laat lopen met epoxy.

Top, dan ga ik dat zo doen binnenkort. Dankjewel.

Woenos

#33
Nou, met alle tips hier eens aan de gang gegaan en het eindresultaat mag er zijn vind ik. Even een paar foto´s bijgevoegd.

Verwijderen van kurk en reelhouder ging perfect met kokend water. Overige grote stukken kurk met een stanleymesje.
Overige heb ik opgeschuurd tot echt op de blank.
Onderdelen besteld en nagemeten.
De diameter ban het handvat was kleiner dan de blank. Dit heb ik uitgeboord. Een houdertje gemaakt voor het handvat en steeds met een boortje 0,5 mm groter opgeboord. Uit de hand dat wel maar kan bijna niet mis gaan zo. En van 2 kanten niet in 1 keer door het hele handvat.
Alles geplaatst met epoxylijm. De grotere diameter van de reelhouder is opgevuld met open dry wall/masking tape, tip van henkverhaar! Dat werkte heel goed vond ik.
Nadat alles was geplaatst heb ik het stukje boven de kurk netjes afgelakt met hengellak. Dit was bij het schuren ook wat geraakt. Met 1 penseelstreek glimt het weer als nieuw!

Ik ben er blij mee en het was een leuk klusje. Iedereen bedankt voor de tips!



Chaisedieu


FSCHAMP

Inderdaad goed gedaan  ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

John


MarcelN

Mooi man ::goodjob:: zie ik daar schuurpapier van Ecotools? ;)

Koen


Woenos

Quote from: MarcelN on October 11, 2018, 21:57:58
Mooi man ::goodjob:: zie ik daar schuurpapier van Ecotools? ;)

Toolstation  8)