vliegvissen met nimfen op forelvijvers

Started by troutfisher, November 07, 2011, 19:26:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

troutfisher

hoe moet ik vissen met nimfen op forelvijvers, graag tips over leader opbouw, presenteer diepte en strip snelheid.

vliegvisgek

hallo troutfisher tja dat ligt er een beetje aan waar want elke vijver is toch wel anders (emst b.v 2 meter diep de kool is wel 8a9 meter diep)wij ons groepje vissen altijd op forel putten door hele land (veel bij de kool ik) dus gemiddeld genomen leader van 4meter(soms wel veel langer max wel 8meter) met nymph en dan hard binnen strippen als je ze veel ziet aarzen en springen anders wat rustiger binnen vissen en mocht je weinig beweging zien dan nemen we vaak vliegen met tungsten en dan ook rustig binnen strippen maar vooral blijfen wisselen levert vaak wel vis op en zorg dat je nu ook zinklijn/tip bij je hebt want daar ving ik ze zaterdag allen mee succes en wie weet zien we mekaar wel op de forelputten

vr gr vliegvisgek ;D

troutfisher

oke bedankt, maar als je bijv een vijver van 1 meter diep hebt en je wil de vlieg bijv 20cm vanaf de bodem presenteren hoe kun je dit dan goed doen

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: troutfisher on November 11, 2011, 16:53:51
oke bedankt, maar als je bijv een vijver van 1 meter diep hebt en je wil de vlieg bijv 20cm vanaf de bodem presenteren hoe kun je dit dan goed doen
Precies 20cm zal lastig worden, maar wat je normaliter doet is inwerpen en dan een bepaalde tijd wachten om de vlieg te laten afzinken en daarna (langzaam) binnenstrippen. (Afhankelijk van je stripsnelheid kan de nimf nog verder afzinken, stijgen, of ongeveer op gelijke diepte blijven....)
Als je de afzinktijd telt, en dan varieert kun je de waterlagen afzoeken naar de vis, heb je die eenmaal gevonden dan kun je steeds op 'dezelfde diepte' vissen (zolang de vis zich in die laag ophoudt).