IJssel of Vecht? (Omgeving Zwolle)

Started by Plantje, October 30, 2011, 11:09:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Als het even wil vanmiddag nog even mijn nieuwe zinklijn testen. Maar nu ben ik aan het twijfelen of ik de IJssel of de Vecht zou moeten proberen? Wat zouden de overwegingen kunnen zijn? Als het even kan lijkt het me leuk om ook snoekbaars te vangen! Maar eigenlijk zou ik dan nog eerst wat streamers als de Clouser Minnow  moeten binden....alleen vandaag eerst maar eens kijken of de tuin op tijd winterklaar is! :)

Suggesties van wat het beste zou zijn zijn welkom! ;)

christianvt

Ik zou voor de Ijssel gaan.. Zou het ook eens proberen in havens.

Plantje

Het is de Vecht geworden. Ik wilde de auto nog even wassen en realiseerde me ineens, dat het ook nog eens een uur eerder donker zou worden! Dus ik was in de buurt van de Vecht...daar maar even heen gegaan.
Eén vis greep de streamer net voor de kant en was met een paar keer schudden weer los. En een ander visje heb ik wel kunnen vangen. Een snoekbaarsje van (ik meen) zo'n cm of 20. Een kleintje, maar wel mijn eerste snoekbaars ooit! Wat een schitterende vis!

Ik heb twee fotootjes gemaakt en toen het beestje snel weer terug gezet. Op naar meer!

Plantje

En nu met twee fotootjes van het snoekbaarsje:




In het begin had ik eigenlijk nauwelijks aanbeten. Tja...eentje greep hem en loste. Dat was denk ik een snoekje voor zover ik het kon zien. Ik denk 40-50 cm. Een snoek pakt het nog lichtig. Maar wat ik me nog afvraag: in het begin had ik aan mijn zinklijn een meter of 2 aan 35/100 als leader/tippet en daar rechtstreeks de streamer aan. Zou dat te dik zijn voor baars en snoekbaars? Op een gegeven moment heb ik er een discostreamer aan geknoopt, maar niet zonder er nog een stukje 22/100 als "tippet" aan te knopen. Daarmee heb ik het snoekbaarsje ook gevangen.

Wat is het idee hier? 35/100 te dik?

Overigens wel heel tevreden over de zinklijn die ik laatst bij Fly and Spin heb gehaald. Het is een lijn van scientific anglers. Ding zinkt als een dolle, werpt superfijn en geeft een goed gevoel om aanbeten vast te stellen.

Bert J.

Gefeliciteerd net je eerste snoekbaars(je) Plantje! Goed werk!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

hendri

de eerste is er, nu op naar de dikke jetsers!

christianvt

35/00 is niet te dik! Gebruik ik ook.

Mooi snoekbaarsje en nu op naar die Dikke Kastelen!


Plantje

Ah mooi zo! Ik was na dit snoekbaarsje wel mijn streamertje kwijt...waarschijnlijk hebben de tandjes de lijn toch geraakt.

Ik kwam wel tot de conclusie, dat ik maar weinig mooie streamertjes heb! De streamers die ik nog had zien er ook slecht uit! (Moest toen nog wat oefenen met de EP :) )

christianvt

Daar gaat je 35/00 niet van door hoor, van die snoekbaars! dus ik zou gewoon 35/00 nemen!

Bert J.

Normaal is 22.00 tot 25.00 mm. genoeg voor snoekbaars. Maar met het oog op een snoek-aanbeet heb je met 35.00 mm. iets meer kans.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Dan is denk ik die vis die ik ervoor heb gehad toch een snoekje geweest en heeft die de lijn al beschadigd!

Maar ik zat eerder te denken dat 35/100 misschien te dik is en dat me dat minder vis gaat opleveren. Of zouden ze dat niet zien?

Bert J.

Denk het niet. Zeebaars vangen we met 40/35.00 tip.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift