Waar kan ik 1.5 meter leaderts krijgen?

Started by Hans. K.man, February 27, 2012, 18:27:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert


Hilco

Niet iedereen zal het graag toegeven maar soms sta je meer te ontwarren dan vissen....... 8)

Maar als je wat vangt is het een heerlijk gevoel!!!!!!!

zelf een door mij vervloekte zwartbekgrondel was op de vliegenhengel een klein feestje.
(wist niet dat die ook op vliegen zouden happen)

Hans. K.man


Nou, dan wil ik wel vaker de sigaar zijn.  ;D                  (niet te vaak, het moet wel gezond blijven ;D)

Ik zou haast denken dat je niet van sigaren houd Gert.  ;) Een Guzzi is ook veel leuker, ben ik met je eens.

Hilco, dat heb ik nou ook altijd gehad met de match-hengel op voorn, een drama, er valt echt niet fatsoenlijk te werpen met die match-krengen. Vliegvissen is gewoon de minst omslachtige manier van knopen maken, en je vangt soms ook nog vis!

Ik heb zojuist nog een flinke rol 15/00 gevonden in een bak vol met onderdelen en dus ga ik maar een metertje lijn van mijn
High-quality Lidl spinhengel afhalen en deze met elkaar combineren voor een topkwaliteits setup.

Het is hier trouwens wel echt slecht weer.

MarcV

Quote from: Hans. K.man on February 27, 2012, 20:51:23
Ik dacht al... Hoe vis je deze? aan een leader of aan 12/00 met de bovenstaande montage?

Dat watertje wat Geert bedoelt is waar we geoefend hebben, op zich een mooi water alleen wel lastig geloof ik, in verband met die bomen?!

Beertje

Om jezelf geen verkeerde dingen aan te leren,is het verstandig om werples te nemen van een echte instructeur.
Als je het je zelf leert,ga je allerlei dingen verkeerd doen.Het geen moeilijk weer af te leren is (ervaring).
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

Quote from: Hans. K.man on February 28, 2012, 14:24:33
Hilco, dat heb ik nou ook altijd gehad met de match-hengel op voorn, een drama, er valt echt niet fatsoenlijk te werpen met die match-krengen. Vliegvissen is gewoon de minst omslachtige manier van knopen maken, en je vangt soms ook nog vis!

Kijk Hans, dit is nou een mooi vergelijk!!

Bij het vissen met de Match hengel (ik heb ooit in een ander visleven ook wel eens "gematched") geld eigenlijk dezelfde truuk!!
vlak voor het einde van de worp de boel ff afremmen zodat je match set up gestrekt te water gaat.
Doe je dit niet dan is de kans op een pruik, omdat alles op een hoop het water in gaat, heel groot!
Ik heb ooit eens een stuk van Jan van Schendel gelezen over het vissen met de Match hengel en hij omschreef het als "werpen zoals met de vliegenhengel", zeker als men met een lange vaste setup matched!

Ff een stukje over niet vliegvissen maar toch een beetje relevant!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Hans. K.man


Weet ik ook gelijk wat ik verkeerd deed met het matchen.  ;D

Ik heb zojuist wat onderlijntjes gemaakt zoals je zij Jan, echter zonder ringetje daar had ik zo snel geen tijd voor maar ik zal er deze week een paar meenemen voor andere onderlijntjes. ik heb ze gemaakt met lus-in-lus knopen en dan het stukje waar de vlieg aan komt open gelaten, alleen mijn lijn opspoelen en vissen maar.

Klein vraagje, hoe ontkrullen jullie je vliegenlijn? Ik heb vandaag met fietsband al wat leaders recht gemaakt maar dus geen vliegenlijn.



MarcV

Quote from: Hans. K.man on February 28, 2012, 15:59:17
Weet ik ook gelijk wat ik verkeerd deed met het matchen.  ;D

Ik heb zojuist wat onderlijntjes gemaakt zoals je zij Jan, echter zonder ringetje daar had ik zo snel geen tijd voor maar ik zal er deze week een paar meenemen voor andere onderlijntjes. ik heb ze gemaakt met lus-in-lus knopen en dan het stukje waar de vlieg aan komt open gelaten, alleen mijn lijn opspoelen en vissen maar.

Klein vraagje, hoe ontkrullen jullie je vliegenlijn? Ik heb vandaag met fietsband al wat leaders recht gemaakt maar dus geen vliegenlijn.

Hans, is die lus-lus verbinding wel een goed idee? Ik had ergens gelezen dat die krengen kringen gaven op het oppervlakte, wat dus de vis weer wegjoeg?

Hans. K.man


Ik zou het niet weten Marc, maar elke knoop van enige omvang zal dat toch doen...    Bovendien zou een rolworp dan ook vis verjagen? Ik weet het niet hoor, maar vast iemand anders hier wel...

MarcV

Quote from: Hans. K.man on February 28, 2012, 16:17:50
Ik zou het niet weten Marc, maar elke knoop van enige omvang zal dat toch doen...    Bovendien zou een rolworp dan ook vis verjagen? Ik weet het niet hoor, maar vast iemand anders hier wel...

Daar hoop ik ook op. Ik had het gelezen in een boek van Wim Alphenaar, over het vastzetten van de tippet/leader aan de lijn. Hier zitten de experts, had je nu al wat gevangen dan? Dit weekend ga ik ook bezig, even op de baars of voorn. Vangen doe ik denk ik toch niet, maar de worp oefenen is een begin :-)

Troutbuster

#35
Hans en Marc
Het ligt eraan!
Op redelijk snel stromend water ziet de vis je lusje echt niet
Maar....
Als het langzamer stroomd, of op stilstaand water zien "ze" veel meer!!
Daar komt nog bij dat de vis op stilstaand water alle tijd heeft om alles goed te bekijken en is daardoor veel alerter en beducht op "bedrog"

Leaderschuw noemen ze dat!
Zo erg soms dat, afgezien van knoopjes en lusjes, de vis al alert is op de leader zelf!!

De leader moet ook niet te kort zijn ergo, zo ver mogelijk van de vliegenlijn af, want als "ze" al schrikken van, en alert zijn op de leader, kun je nagaan wat een vliegenlijn doet bij de vis!

Dit alles geld voor het vissen met droge vliegen of met vliegen net onder de oppervlakte!

Bij diepwater nymphen maakt het niet zoveel uit of er een knoopje of een lusje in de leader zit, de vis zit dusdanig diep dat dit hun niet stoort!

De eerder genoemde ringetjes zijn in eerste instantie voor het gemak van de visser
Bij erg leaderschuwe vissen kán zelfs dat ringetje, en ja ook een knoopje al een schrikreactie teweeg brengen bij de vis en zal resulteren dat je niets tot weinig vangt!

Deze theorieën gelden natuurlijk alleen in extreme situaties die, gelukkig maar, niet altijd aanwezig zijn!!

Vang ze!!

Jan
"Petri Heil"


bij

Quote from: Hilco on February 28, 2012, 08:32:38
Ook al gooit dat dan niet geweldig die sloot is maar 2 meter breed...........en die redtag is zo beneden.


Hilco hoe werp je de lijn dan in het water, sloot 2 m breed leader 1,5 m. Dat gaat volgens mij niet lukken, je vist dan enigszins evenwijdig aan de oever of heb ik het verkeerd.
Ik probeer deze slootjes meestal te vermijden omdat ik altijd denk dat hier geen of zeer weinig vis zit. Wat is jou ervaring?


Hilco

mijn ervaring is dat dit de lekkerste voornwatertjes zijn.  meestal staat er een batterij bosjes achter je dus ik werp inderdaad niet naar de overkant maar zijwaarts.
maar op een dergelijk water gebruik ik geen leader maar gaat de tippet direct aan de vliegenlijn. het einde van de vliegenlijn is met vet behandeld en fungeert als beetverklikker.
minste tikje aanslaan.
deze vis gevangen in stromende grift bij woudenberg  nog geen meter diep en 2 meter breed.
Op de kaart van sportvisserij nederland zal je zien dat veel van deze sloten vol met voorn zitten.
wil je met een beetverkliker vissen dan tegen de stroom in gooien zodat de beetverklikker voor loopt op de nimf .
Zo wordt de nimf over de bodem getrokken. 

Hans. K.man


Mooie tip Hilco! Dit soort slootjes kan ik ook wel eens proberen, ik heb er nooit zoveel gevist met de vaste stok maar wel eens waar dit soort slootjes uitmonden op grotere stromen op snoek.

Morgen is het zoveer.

MarcV

Quote from: Hilco on February 28, 2012, 21:24:41
mijn ervaring is dat dit de lekkerste voornwatertjes zijn.  meestal staat er een batterij bosjes achter je dus ik werp inderdaad niet naar de overkant maar zijwaarts.
maar op een dergelijk water gebruik ik geen leader maar gaat de tippet direct aan de vliegenlijn. het einde van de vliegenlijn is met vet behandeld en fungeert als beetverklikker.
minste tikje aanslaan.
deze vis gevangen in stromende grift bij woudenberg  nog geen meter diep en 2 meter breed.
Op de kaart van sportvisserij nederland zal je zien dat veel van deze sloten vol met voorn zitten.
wil je met een beetverkliker vissen dan tegen de stroom in gooien zodat de beetverklikker voor loopt op de nimf .
Zo wordt de nimf over de bodem getrokken.

Dat slootje is toch wel breder dan twee meter? Ik kan haast niet geloven dat daar vis zit in deze tijd van het jaar?!  Heb je nog meer voorbeelden van dat soort slootjes? Om een beetje zelfvertrouwen te krijgen zeg maar.

Hilco

ik heb nog niet beweerd dat de voorns er in deze tijd zijn ............ik denk dat we daar nog een maandje te vroeg zijn.
ok laat die grift dan 2,20meter breed zijn  ;)

let wel , een snoek zit niet voor niks op de T-splitsingen van slootjes en vaarten..........daar zwemt prooivis!