Ode aan de Pheasant Tail Nimf & Frank Sawyer

Started by Gerrit72, April 22, 2013, 14:49:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Zal ik nog even opzoeken, maar deze maken gaat wel lukken denk ik.
Als je op Youtube kijkt zie je veel verschillende wijzen van binden van een PTN,
die uiteindelijk een soortgelijk resultaat opleveren.
Ik ga er als het meezit (dochtertje al 5 dgn ziek  :(), vanavond weer even voor zitten.

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



Beertje, daar word ik helemaal vrolijk van! Leuke patroontjes.
Ik wil vele variaties binden (tot de PTN mn neus uitkomt),
dan kies ik weer een nieuwe uitdaging.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Ron

Gerrit dit is een flm van Oliver Edwards daar in komt ook een stukje van een pheasant tails in dan zie je hoe hij het bind .

http://www.youtube.com/watch?v=hZKOzyxmtxM

catchem

Quote from: Gerrit72 on April 23, 2013, 15:56:44
De onderste variant ziet er ook strak uit, waar is het lijfje van gemaakt?

Van een turkey biot, zijn net zoiets als een ganzen biot maar die van een kalkoen zijn langer en makkelijker te binden.

Gerrit72


Catchem, bedankt, biots ga ik me ook maar eens in verdiepen.

Mooi filmpje Ron, die had ik gisteren aangezet toen ik begon met binden, zat helemaal lekker in de sfeer...tot
de bel ging...visite!  ::geweld::

Amper begonnen, maar toch maar even 1 afgemaakt, viel niet mee onder toeziend oog van de visite.
Vandaag geprobeerd een foto te schieten. Foto was redelijk scherp, maar na het snijden lukte vergroten niet meer.
Morgen maar weer eens mee aan de slag :(





The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72

#32
Beertje, bedankt, dat ga ik zeker doen.

Vandaag even niet lezen of binden, heb ervoor gekozen maar even mn vliegen te laten zwemmen.

Heerlijk warm weer en veel zichtbare vis. En zowaar kwam er weer een brasem tussendoor;



Wel niet zo'n vloermat als die vissen van Sjoerd, maar toch, ben er erg blij mee.

The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

moooi gerrit,ik zie ze (brasems) wel regelmatig zwemmen ,tussen de ruisers ook ,maar heb ze nog niet kunnen verleiden.

Beertje

Dat is me nog nooit gelukt,om met de nimf een brasem te vangen.Waarschijnlijk vis ik over het algemeen niet dicht genoeg bij de bodem om en brasem te kunnen verleiden.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72


Het is ook meer geluk dan wijsheid Wouter en Beertje. Vorig jaar zag ik op het Oranjekanaal ook mooie brasems zwemmen, die ik nergens mee kon verleiden, wat ik ook probeerde.

Nu vis ik tegen de bodem en vang ik ze bij toeval tussen de ruisvoorns door.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72



Vandaag een baaldag, alles zat tegen...en wat kun je dan het beste doen? Inderdaad, even lekker vissen. Tijdens de zonsondergang even lekker een uurtje staan werpen en mijn eerste Drentsche Hoofdvaart voorn gevangen;



Op de foto is goed mijn bindprobleem te zien. Eergisteren heb ik met fazantefibers meerdere nimfjes gemaakt. Ik loop er dan tegen aan dat ik de pootjes of hackle fibers (heb meerdere varianten geprobeerd) niet netjes tegen de thorax terug kan binden. Door de dikte van de thorax glijdt de binddraad steeds richting haakoog (waardoor het naar achteren inbinden van fibers / pootjes) niet echt lekker gaat).

Iemand een suggestie?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Gerrit,als dit filmpje bekijkt,kun je zien hoe je de pootjes kunt binden.

http://www.youtube.com/watch?v=GDo_ByW3V2s
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

BV

Hey Gerrit.
Mijn ideeen:
1)Pootjes en hackle weg laten. Ik vang er geen forel minder door.
2) Dunnere binddraad gebruiken , en meer plaats net achter je haakoog vrijhouden , en je thorax met minder slagen afwikkelen. Dan heb je normaal ruimte zat om af te binden. 
3) Foetelen:  een stukje thorax bijdubben of binden na dat je hackle staat.

succes

Ron


Gerrit72



Beertje en BV, daar kan ik wat mee, bedankt!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

catchem

Je zou oom de pootjes over de thorax heen kunnen binden.
Klein veertje achter de thorax in binden voordat je het dekschildje inbind.
Fibers opzij wrijven zodat ze haaks op de steel van de veer staan.
veertje over de thorax heen leggen en voor de thorax vastbinden.
Dan het dekschild over het veertje en de thorax heen leggen en voor de thorax vastbinden.

Je hebt dan de pootjes die tussen het dekschilde en de bovenkant van de thorax vandaan komen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijke omschrijving is, kan zo snel er geen filmpje van vinden. Maar je kan de pootjes ook gewoon weg laten. Sawyer had ontdekt dat tijdens het zwemmen de pootjes strak tegen het lijf liggen en liet daarom de pootjes weg.

Gerrit72




Catchem, ik snap je uitleg (ik had er ook al een bindfilm van gezien).
Die ga ik zeker proberen, vind het eindresultaat erg mooi!
The only difference between men and boys is the price of their toys.