Loop Multi #5, welke lijn

Started by Robert, March 25, 2012, 11:59:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

#25
Wegen in principe allemaal hetzelfde. Het zijn in jouw voorbeeld ook allemaal aftma 5 lijnen. Het wordt wat ingewikkelder doordat er tegenwoordig fabrikanten zijn die hun lijnen een halve aftma meer geven. Het zou nmm ook handiger zijn als ze nu eens van dit systeem afstappen en alles gewoon in granins of grammen gingen weergeven.

Inderk

Ik denk dat juist daardoor er zo veel ruis op de lijn zit.
Vanwege de onduidelijkheden die er zijn ontstaan. Fabrikanten proberen toch een stukje marktsegment te krijgen door nieuwe taperingen te ontwikkelen. (waar ook veel marketing bij komt kijken...... creëren van een behoefte die er niet of nauwelijks is)
En een lijn gooit nogal snel gemakkelijker als je ze een ½ aftma meer gewicht mee geeft. (Heb ook al vernomen dat hengelfabrikanten hun hengels een lagere aftma klasse meegeven) precies hetzelfde maar dan andersom.

Dus jouw opmerking om gewicht aan te geven i.p.v. aftma klasse, zou idd een beetje meer duidelijkheid kunnen geven. En als men dat nu ook even op de hengels wil gaan vermelden........dan weet je het best wat voor lijn er op je hengel past. En kan je dan een tapering kiezen die het beste bij de door jou gekozen manier van vissen past. Er zit nogal verschil in het vissen met een wooly bugger met tungsten kop op stromend water en het presenteren van een droge vlieg dat op een haakje 18 gebonden is die je op 10meter bij je vandaan wilt neerleggen precies achter die steen waar je die forel ziet stijgen.........


"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Useless

Klopt helemaal Henk. Het gekke is dat men dit met zalmhengels weer wel doet. Daar wordt over het algemeen het werpgewicht ook in grains opgegeven net als op de lijnen.
Zelf ben ik een enorme fan van de hengels van Zpey uit Noorwegen. Wonderlijk genoeg zetten zij, als één van de weinigen, wel het meest geschikte werpgewicht in grammen op hun hengels.

HappyFisherman

Of.... Je moet gaan smijten zoals Hilco. Dan komt get gewicht van je lijn niet meer zo nauw  :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Ja, dat gooit als een speer ;D

weerwolf

Zou er dan niet een gemiddelde horizontale werpafstand op moeten staan.............ach nee dat hangt natuurlijk weer af van de spierballen van de werper.  ;D


Hilco heeft ingezet maar ik zie nog geen volgers  :o
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

de Cordland 444 is ook een fijne lijn.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Daar stond er 1 van op marktplaats vorige week.
Vliegvissen is bevlogen vissen...