Loop Multi #5, welke lijn

Started by Robert, March 25, 2012, 11:59:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert

Tjenna!

M'n drijvende lijntje die ik gebruik op m'n Loop Multi #5 is aan vervanging toe. Op zich geen probleem zou je zeggen, ware het niet dat de lijn die ik nu gebruik niet meer bestaat cq te koop is  :(
De voormalige producent van deze lijn is wijlen en de "nieuwe" versie er van is aanzienlijk slechter van kwaliteit (eigen ervaring)
Ik zoek voor deze hengel een lijntje die de hengel vrij snel kan laden, aangezien er nauwelijks op afstand gevist wordt. Dus dat zal dan wel iets worden met een korte belly...
Is er hier iemand die deze hengel ook heeft en wellicht iets kan vertellen over zijn of haar ervaring(en)?

Alvast bedankt!

Mvh Robert

A{b}r{a}xa{s}

Loop Evotec 85 lijn ??!!

(vraag Inderk maar eens om zijn ervaring van gisteren met die lijn op zijn Loop Xact hengel :) )

weerwolf

Ja dat is een superlijn, echter gooit hij het mooist op de snellere hengels. Voor de langzamere hengels is de lijn te zwaar en heeft deze de neiging om te gaan duiken..
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Bruins

Ik heb zelf de Loop Evotec 100 en dat gooit super!!

Maar ik heb al van diverse mensen gehoord dat deze lijn veel missers oplevert met de droge vlieg.

I don't drink water, fish f*ck in it...

Inderk

Door de dikke belly van lijn is het oppakken van de lijn lastig m.n. als je met een droge vlieg vist.
De Evotec 85 en 100 zijn superlijnen als het op afstand aankomt.
Aanrader qua werpgemak ja!
Aanrader voor de droge vlieg en delicate presentatie nee.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


JB

Als hij nog te "krijgen" is de OPTI STREAM of anders de EVOTEC 85.
Mijn ervaring met beide lijnen is goed, maar mijn voorkeur ligt bij de OPTI STREAM.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Robert

Quote from: JB on March 25, 2012, 21:14:14
Als hij nog te "krijgen" is de OPTI STREAM of anders de EVOTEC 85.
Mijn ervaring met beide lijnen is goed, maar mijn voorkeur ligt bij de OPTI STREAM.

De Opti Stream had mijn aandacht inmiddels ook al! Alleen, zoals je al aangeeft, is ie niet (meer) zo makkelijk verkrijgbaar...
Overigens ben ik niet zoekende naar specifiek een Loop lijn. Dus als er nog andere ideeën zijn, hoor ik ze graag!

Mvh Robert

A{b}r{a}xa{s}

Snowbee delicate presentation lijn... :) ook een lekker lijntje

ErickW

@Abraxas Snowbee Delicate Presentation vind ik ook een heel fijne lijn. Ook de Scientific Anglers GPX lijnen vind ik persoonlijk lekker werpen. Ook op medium-fast hengels.

Inderk

Quote from: Robert on March 25, 2012, 21:20:39
De Opti Stream had mijn aandacht inmiddels ook al! Alleen, zoals je al aangeeft, is ie niet (meer) zo makkelijk verkrijgbaar...
Overigens ben ik niet zoekende naar specifiek een Loop lijn. Dus als er nog andere ideeën zijn, hoor ik ze graag!

Mvh Robert
Opti Stream en Opti still water zijn fijne lijntjes,
een sponsor voert ze nog.: http://www.pro-flyshop.com/products/loop-opti-stream
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rob23_1999

om nog maar eens een lijnen merk te roepen:
de rio gold is erg fijn.


JB

Volgens mij snap ik het niet meer. mij hebben ze ooit wijs gemaakt dat de hengel het beste laad wanneer de volledige belly buiten het topoog is.
Nu geeft Robert aan;
Quote from: Robert on March 25, 2012, 11:59:19
Ik zoek voor deze hengel een lijntje die de hengel vrij snel kan laden, aangezien er nauwelijks op afstand gevist wordt. Dus dat zal dan wel iets worden met een korte belly...
Mvh Robert
en vervolgens zie ik voorstellen voorbij komen van lijnen met een belly van 10 meter of meer. Hebben ze mij het verkeerde wijsgemaakt of geven we hier, in dit geval, minder bruikbare informatie richting Robert.

PS.
Robert, je zou wanneer het gaat om korte afstanden met de droge vlieg ook een DT-lijn kunnen overwegen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Inderk

Nou, ik had een triangle taper van Wulff op mijn xact#4.
Ik ben overtuigd dat ik er ook maar even een ander lijntje op moet zetten.
Maar nu slaat de twijfel toe........... Het #4 hengeltje gebruik ik hoofdzakelijk voor kanaaltjes en beekjes max 15 á 20mtr breed. Voor presentatie van kleine vliegjes, menden, rolworpjes etc kan je het beste een DT lijn nemen, maar voor afstanden het beste zo'n evotec of opti of andere wf lijn.
(Hoorde op Baggelhuizen nog iemand zeggen: "De kwaliteit van de worp zit em niet in de afstand") en daar moet ik hem gelijk in geven.
Ik ga eerst maar eens een DT lijn bestellen voor mijn #4. puur voor de meer delicate presentatie.
Of hebben jullie alternatieve lijnen die een combi hebben van een DT en een WF.
Dus makkelijk te werpen, goede presentatie, gemakkelijk te menden etc.........
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


nordbu

voor een #4 hengel en mooi presenteren geniet een DT bij de voorkeur. Een Cortland 444 presenteert heel subtiel. Maar ik denk dat de hengel en lijn een van de factoren zijn. Wat dacht je van degene die de hengel vasthoudt?
>>fang og slip<<

Inderk

De laatste 3 factoren die jij noemt, zijn wel de belangrijkste factoren.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


willyzuid

Is het zinvol op een #3 die op de kleine watertjes wordt gebruikt,een dt #4 te zetten?
Of laadt alleen de belly de hengel,?dan is het mischien zinvol om de front taper iets te verkorten.
Toch het voordeel van een dt en minder lijn buiten het topoog.
Dit zegt mijn geringe ervaring,mischien dat enkele toppers meer tips hebben.

Inderk

Ik zou op een #3 geen DT4 zetten.
Een DT3 of een (lichte) WF4 zou evt kunnen, afhankelijk van de eigenschappen van de hengel en de visser.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Useless

Soms raak ik het spoor bijster. Je hebt een #3 om leuk licht en subtiel te vissen en vervolgens wil je er een #4 opzetten ivm wat korte worpjes? Wanneer werpen op korte afstand echt een probleem is heb je volgens mij dan geen "echte" #3 maar 1 van de vele viertjes die als drietje verkocht worden.
Enne....bij de weg; de eerste (pak 'm beet) 9 meter van een WF weegt net zo veel als van een DT dus het maakt geen bliksem uit welke je erop zet. Als je hengel een WF kan hebben kan die ook een DT hebben. Wordt hooguit lastiger als je zo goed werpt dat je 15 meter lijn in de lucht houdt.

Inderk

Dan heb ik het niet goed begrepen Useless als jij dat zo zegt over de gewichten van de tapers op vliegenlijnen.

http://www.itinerantangler.com/podcasts/tapertech.pdf

http://globalflyfisher.com/fishbetter/flylines/

Maar goed, ben nooit te oud om te leren.

Bij een WF zal het werpgewicht eerder de hengel uit zijn dan bij een DT hierdoor krijg je wel een behoorlijk verschil.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Useless

#20
Quote from: Inderk on March 26, 2012, 21:01:14
Bij een WF zal het werpgewicht eerder de hengel uit zijn dan bij een DT hierdoor krijg je wel een behoorlijk verschil.
Waarom zou bij een WF het werpgewicht eerder uit de hengel zijn Henk? De eerste 30' van een WF en een DT zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil tussen de lijnen zit 'm juist in het verdere verloop van de lijn. Bij een WF krijg je een wat dunnere volglijn terwijl de DT in dezelfde dikte doorloopt. Vissen met een korte lijn, laten we zeggen op een meter of 10 a 12, maakt dus eigenlijk niets uit. De lijnen zullen zich in principe op dezelfde manier gedragen.

Overigens, de eerder genoemde Lee Wulff Triangle tapers vind ik persoonlijk geweldige lijnen. Het enige nadeel van deze lijnen vind ik dat ze minder geschikt zijn voor het vissen met een droge vlieg. Door de lange dunne punt heeft ie de neiging om snel door het wateroppervlak te zinken.

Inderk

Quote from: Useless on March 27, 2012, 11:52:18
Waarom zou bij een WF het werpgewicht eerder uit de hengel zijn Henk? De eerste 30' van een WF en een DT zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil tussen de lijnen zit 'm juist in het verdere verloop van de lijn. Bij een WF krijg je een wat dunnere volglijn terwijl de DT in dezelfde dikte doorloopt. Vissen met een korte lijn, laten we zeggen op een meter of 10 a 12, maakt dus eigenlijk niets uit. De lijnen zullen zich in principe op dezelfde manier gedragen.
Als je er zo naar kijkt moet ik je helemaal gelijk geven!!!

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gert

Deze discussie brengt mij op de volgende vraag:
Is het nou zo dat ongeacht een DT, WF, short belly etc., de eerste 30 ft altijd hetzelfde standaard gewicht heeft?
Of is bij een short belly dit gewicht al eerder (bijvoorbeeld bij de eerste 15 ft) bereikt?

Is misschien wel terug te vinden in de linkjes die Inderk heeft geplaatst, maar heb maar een half uurtje pauze, dus als iemand het antwoord zo uit de mouw kan schudden kan ik weer snel aan het werk ;)

Groet,
Gert

Inderk

Ik hoop dat onderstaand plaatje het e.e.a duidelijk maakt.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gert

Nee Henk, dat beantwoordt nog niet mijn vraag.
Volgens de tabel is het standaard gewicht van de eerste 30 ft (#5 lijn), 140 grains.

Als ik de eerste 30 ft van een DT afknip en die weeg, zou dat 140 grains moeten zijn.
Idem bij een WF? En ook bij een Triangle taper?
Of weegt 30 ft WF en/of Triangle taper dan meer?