Noorwegen 2015

Started by Marco B, September 04, 2015, 17:13:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco B

Terugkijkend op onze vakantie in Noorwegen kan ik niet anders dan vaststellen dat het totaal anders was dan het jaar ervoor. Noorwegen is duur... heel duur. Ik las kort geleden zo'n 70% duurder dan Nederland en was dat in het verleden voor ons enkel geen probleem; onze huidige omstandigheden maken dat we tegenwoordig veel zuiniger met onze centjes om moeten springen dan in het verleden.
En dus hadden we voor het eerst een behoorlijke voorraad eten uit Nederland meegenomen en hadden we ons voorgenomen om ook maar eens over te gaan tot het nuttigen van de gevangen vis terwijl het in het verleden altijd catch and release was wat de klok sloeg. We hebben dan ook veel plezier gehad van onze nieuwe tafel-rookoven.
En in tegenstelling tot vorig jaar, waar het kwik 4 weken lang niet onder de 25 graden was gekomen, was het dit jaar koud. De temperatuur varieerde van 4 tot 15 graden met slechts 3 dagen die er bovenuit schoten maar verder... koud en vaak nat. In ieder geval dermate koud dat de zeeforel het grotendeels liet afweten en gewoonweg weigerde de rivier op te trekken.
Waar je het jaar daarvoor nog 5 tot 10 zeeforellen kon vangen in 3 uurtjes tijd, mocht je nu blij zijn met 1 tot 3 forellen en dan was je nog spekkoper want vaak werd er helemaal niet gevangen. Het vissen vanuit de bellyboot op het fjord maakte gelukkig veel goed. Koolvis, gulletjes, pollak en makreel was er in overvloed en ook de zalm was goed vangbaar vanwege de regen en daardoor goede waterstand op de rivier.
Op het fjord verspeelde ik een hele forse zalm die tijdens het zeeforel vissen zo nodig mijn vlieg moest pakken en er met een enorme vaart vandoor ging. In een paar seconden had deze vis mijn hele vliegenlijn plus 40 meter gelspun eraf gesleurd en had ik nog geluk dat het mijn leader was die afbrak op het moment dat mijn lijn op was.

Maar terugkijkend hebben we het, ondanks het matige weer, toch weer ontzettend naar ons zin gehad. De omgeving, de natuur, de spannende visserij en natuurlijk niet te vergeten de aanwezigheid van hele aardige goede vrienden, maakten het weer helemaal de moeite waard en kijken we nu alweer uit naar volgend jaar!

Hieronder een aantal foto's:



Op Koppang, waar we een dag of 3 zijn geweest, was het nog rustig. Omdat ik niet zo'n enorme fan ben van het vissen op de Glomma (ben wel dol op de kleinere rivieren in de omgeving) heb ik er niet gevist, maar de waterstand was voor de tijd van het jaar best goed.



Ook Useless had het best naar haar zin!



Maar soms daalde de temperatuur wel meer dan je zou willen!





Bellyboten op het fjord leverde soms mooie vissen op.







Prachtige zalm/zeeforel-rivieren om te bevissen.







Met schitterende fjorden die werkelijk barsten van de vis!





De makrelen zijn klaar voor de rookoven,



en komen er mooi gebruind uit!



Soms zaten de makrelen en koolvissen zo dicht onder de kant dat je ze met een vliegenhengel of sbirulino bijna vanuit je caravan kon vangen.



Maar het mooiste bleef toch het vissen op de rivier,





waar ondanks de lage temperatuur toch nog altijd wel een mooie vis te vangen was!



En waar Useless als altijd trouw op mij zat te wachten.



Kleine zalmen leverden aan licht materiaal een prachtig gevecht op.



En waar ik die dag visloos bleef wist mijn visvriendje er 4 te verschalken... een topdag!



Hoewel de vangsten van de zeeforel misschien niet zo groot waren als het jaar ervoor, ze werden wel gevangen en een enkeling mocht mee om de maag te vullen.





Ook 's nachts kan het er zo waanzinnig mooi zijn.



Soms gingen we ons toch even te buiten aan een Bourgondische uitspatting!



Mooie rivieren zoals deze zijn werkelijk overal te vinden.
En nu maar weer een heel jaar wachten!!!
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Jan Damman

Leuk verslag en mooie foto's Marco  ::duim::

Dank voor het delen.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Bert J.

Bedankt voor het mooie verslag. Wat een geweldig mooi land is Noorwegen toch!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

FSCHAMP

 ::agree:: Moet een prachtige vakantie geweest zijn als ik de mooie beelden zie.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Dick


bij


oldman

Mooie belevenissen Marco. Thanx voor het delen!

sjoerd

Mooi Marco,
Noorwegen is idd duur, we betaalden bijna 2 euro voor een liter benzine om maar wat te noemen. Wij waren vroeg dit jaar en hebben het ook fris gehad maar opvallend bijna geen regen! En dat is ook veeel waard. In Zweden was het zelfs een aantal dagen erg heet.
ik moet mijn foto's binnenkort  ook maar "even" hier erop zetten maar nog weinig tijd voor gehad ivm voorbereiden vakantietrip. 8) 8)

Gerrit59

Mooi verslag Marco!

Gerrit

Marco B

Dankjewel mannen. Noorwegen is echt een prachtig land en de moeite waard om naar toe te gaan. En ja, je kunt het goed of slecht treffen met het weer maar dat kan je in Nederland ook overkomen. En inderdaad, het is duur maar ik heb dit jaar gemerkt dat, wanneer je het een beetje slim aanpakt, het heel goed mogelijk is om daar een geweldige vakantie te hebben zonder een kapitaal kwijt te zijn.
Het land is gewoon de moeite waard en niet alleen voor het vissen maar zeer zeker ook voor de schoonheid van de natuur. Ook dit jaar zijn we weer erg veel wild tegen gekomen. Een eland langs de weg, rendieren, een vossenfamilie die vlak voor de auto overstak, kraanvogels; soms kom je ogen tekort.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Sieger

Mooi Marco.....  ::goodjob::


Sieger

Rossie69

wauw Marco.

mooi verslag en prachtige platen.

heerlijk toch om zo je vakantie te kunnen en mogen vieren.
beter zo als gewoon niks.

lekker visje eten.
mooie omgeving en je dierbaren bij je.
heerlijk.

thanks voor het delen.

Arie de Vries

Inspirerend verslag, dankjewel voor het plaatsen
Groet, Arie

HappyFisherman

Mooi gedaan weer Marco. Je zou eens wat met je schrijfkunsten moeten gaan doen, website beginnen of zo :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

mooi hoor Marco, bedankt voor het delen.





pfffffff zo jaloers op dit soort verhalen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

wouter veuger

Prachtig zeg,heel mooi ::goodjob::

Twan

Mooie foto's!!! Toch knap dat je jezelf in hebt kunnen houden bij Kvennan. Ik zou dat niet kunnen 3 dagen aan een rivier kamperen, die bomvol met vis zit.  ;D

Fluelaks

Mooi Marco, dank je voor het delen.

Skitt fiske,
Hans

markpiet

Ik zie dat je een mooie vakantie hebt gehad Marco,

Mooie plaatjes en een leuk verhaal en als bonus nog heel leuk gevangen ook.

Ik kijk al uit naar volgend jaar als wij zelf ook weer naar Noorwegen gaan.
groeten van Mark
><((((0>

Scaramouche

Tsja, als ik dat weer zie wil ik gelijk weer terug  :)

Mooie rivieren, waar was dat, en kon je daar makkelijk aan een vergunning komen?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Steelhead

Bij dat soort foto's heb je geen tekst nodig.
Bedank!

Bram
my best memories are not that old!

Troutbuster

Marco, Fantastisch!! ::goodjob:: ::goodjob::

Bedankt

Gr

Jan
"Petri Heil"


Inderk

Dank Marco!
Geweldig fijn om te lezen!
Heerlijk verslag en prachtige foto's
Noorwegen staat nog steviger op nummer één van mijn bucketlist.

Dank je wel voor het plaatsen
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Hans-oet-remunj

Leuk om die stek weer terug te zien, ik ben er jaren lang geweest, een twintig tot dertig jaar geleden.

Leuk maar ook berucht. Wat de Idylle ter plekke nogal eens verstoorde was  het weer. De ene dag  zon met 25 graden, de dag erna (en de rest van de week)  regen met  maximaal 7 graden windkracht 6 a 7. Dat bleek vrij typisch op die plek (of we hadden toen een paar jaar pech).

Gaat uiteindelijk toch wel vervelen als je een onverwarmde tent hebt... ::)

 



Jan Bruins

Mooi verslag en mooie foto's Marco, ik heb ervan genoten.
Dank
I don't drink water, fish f*ck in it...