Glaskleur Polaroid bril.

Started by Riny, May 07, 2013, 13:40:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Riny

Ik wil een zonnebril met polaroid glazen gaan kopen maar twijfel over de glaskleur.

Mijn eerste gedachte is een bril te kopen met gelige glazen, die contrastverhogend zijn en lijkt mij ook nog goed zicht geven bij bewolkt weer.
Amberkleurig of bruin kan natuurlijk ook maar zijn toch donkerder..

Ik wil geen twee brillen kopen maar met 1 universeel zijn.
Wat gebruiken jullie vooral en welke zouden jullie adviseren voor gebruik in Nederland ?

Heintje Davids

In ieder geval geen gele glazen, tenminste als je echt een zonnebril zoekt. Gele glazen zijn ontworpen om contrast te verhogen in de schemering en bij mist. hebben over het algemeen geen Uv-filter, beschermen dus niet tegen de Uv-stralen van het zonlicht en zijn vaak ook niet gepolariseerd. Wanneer het dus echt om een zonnebril gaat, een bruine of amberkleurig, het is maar net wat je zelf prettig vindt.

JB

van de verschillende brillen in mijn bezit, vindt ik die de amberkleurige glazen het prettigst.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Koen


HappyFisherman

Forum ff over doorspitten. Zijn verschillende topics over.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Arno

er zijn ook wel brillen waarbij je verschillende glazen krijgt die je gelang je wens makkelijk kunt wisselen

Gr Arno

Joost S.

Ik heb deze,

http://www.raven.nl/nl/product/outdoor/1793_zonnebrillen/polaroid/fishing_p7202/p7202c/

Wel met gele glazen dus. En ook bescherming en polariserend. Heb hem pas net, en heb geen ervaring met andere brillen.

Maar volgens mij voldoet die wel.

hedzer

ik zou amber nemen
en glazen die niet snel krassen op lopen 

Rick

Amber, polarizerend en fotochroom....  Serengeti heeft er een aantal in de collectie.
Dan ben je voorlopig klaar.... 8)

harlin

Quote from: HappyFisherman on May 07, 2013, 17:16:31
Forum ff over doorspitten. Zijn verschillende topics over.
Zoiets gedachte had ik ook, maar ....
Ik heb beide, begon met amber.
in de avond was dit niets, gele er bij gekocht
en de amber die ............. kan je ergens in een andere topic terug  vinden.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

catchem

Ik heb een amber kleurige en een gele, alletwee polarizerend. Het liefste zou ik een bril hebben met compleet meekleurende glazen (dus van compleet helder naar amber). Wat ik vind aan betaalbare zijn weer niet polarizerend.

Koen

Polarizerend is juist het belangrijkste. Heb je al es bij cocoon gekeken?

RiverHunter

Ik heb nu al acht verschillende gekocht weliswaar geen hele dure, maar nu heb ik voor het eerst een groene Polariserende en die is met de ochtend, middag en avond prima voor mij. 

Ron.

Franky Boy

Ben een keer naar een lezing van Gary Borger geweest.
Het ging over allerlei materiaalkeuzes tot en met de kleur van je vliegenlijnen toe, maar dat is niet je vraag.
Over de kleur van een polaroid zonnebril zei hij toen het volgende.
Op de eerste plaats koop je een bril als oogbescherming tegen de felle zon, maar vooral tegen inslaande (en inhakende) kunstvliegen.
Op de tweede plaats wil je met die bril zo ver mogelijk in het water kijken. De keus valt dan altijd op een polaroid bril die de schittering van het wateroppervlak wegneemt. Normale zonnebrillen doen dat niet.
Om daarbij het beste contrast te krijgen, gebruikte hij twee brillen met een verschillende kleur glas.
Voor bruin of thee-kleurig (whisky-kleurig) water gebruikte hij een blauw-groen gekleurde polaroid bril. (Denk daarbij aan een heldere beek die in een veengebied ontspringt) In een door hoogwater koffiekleurige beek kun je zelfs met een polaroidbril geen centimeter diep kijken!
Voor blauw of blauw-groen gekleurd water gebruikte hij een amberkleurige polaroid bril. (Denk daarbij aan een gletsjerbeek in het hooggebergte of een helder water met wat algengroei - geen groene soep) Helder water - kijk maar in je badkuip - is van oorsprong altijd wat blauwig van kleur.
En ik moet zeggen dat het werkt!
Ik viste toen veel in het hooggebergte en kon met de amberkleurige (geelbruine) polaroidbril veel beter in die gletsjerbeken kijken. In een whisky-kleurige bergbeek die in een hoogveen ontsprong, lukte dat met diezelfde bril veel minder goed.
De universele brilkleur (glazen dan bedoel ik...) bestaat niet, maar als ik moest kiezen, ging ik toch voor een amberkleurige polaroidbril.