Hoe blij met roofblei?

Started by Plantje, March 30, 2012, 16:44:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Afgelopen maanden zijn me een aantal onderwerpen door het hoofd gaan spoken. En van een aantal ervan zal ik hier een topic opstarten. Ben benieuwd naar de mening van andere leden van het forum!

Regelmatig zie ik hier mensen die roofblei vangen en daar ook gericht op vissen. Het lijkt mij ook schitterend om een keer zo'n beest van 70-80 cm te vangen! (Ik heb er ooit één gevangen, maar die was niet groter dan 15 cm vrees ik :) )

Maar hoe blij moeten we zijn met roofblei? Het kunnen aardig grote vissen worden en ze schijnen behoorlijk fel te jagen. Voor zover ik begrepen heb is het van nature een uitheemse soort voor onze wateren. Dat geeft me het idee, dat ze weinig tot geen natuurlijke vijanden hebben.

Wat gaat er gebeuren als er te veel roofbleien komen? Ze schijnen niet lekker te smaken, dus ik zie het niet gebeuren dat mensen bij wijze van spreken overstappen van snoekbaars op roofblei. Van snoek weten we dat ze nog wel eens kanibalistische trekjes vertonen. Baarzen worden over het algemeen niet zo groot als roofblei en eten dus waarschijnlijk ook wat minder. Dus daarmee vergeleken zie ik voor roofblei toch een ander scenario.

Of zien we het wel als we straks met een enorm overschot aan roofblei zitten die alle wateren leegvreten? En hebben we dan een probleem dat te vergelijken is met de aalscholverproblematiek?

Marcelk

#1
Wishfull thinking .... heb er nooit eentje live gezien  :)


Dat roofblei overschot wordt waarschijnlijk verorbert door het
overschot aan meervallen.
En over de "niet te eten" opmerking, hier net over de grens
woont half Kazachstan en die mensen hebben geen moeite met
Roofbleien,Brasems en de rest.

Rene V.

Inblikken en hup naar China,zij sturen ook allerlei klerezooi hierheen.Viskoekje van eigen deeg,sambal bij??

Rene V.

A{b}r{a}xa{s}

De roofblei komt voor zover ik weet oorspronkelijk uit het gebied van de Donau, maar ik vraag me af of de vis 'uit zichzelf' verder getrokken is, of dat daar 'menselijk ingrijpen' een hand in heeft gespeeld ?
In het eerste geval was het waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voordat ze hier zouden opduiken...

HappyFisherman

Volgens mij heeft het te maken met het graven van een kanaal, waardoor de roofblij doorgang heeft kunnen vinden naar ons kikkerlandje. Volgens mij is de vraag of het een plaag wordt ook niet relevant. Je gaat het toch niet tegen als dit het geval is. Of we moeten ze vertellen dat ze alleen in het IJsselmeer mogen komen :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Verspreiding van roofblei schijnt enorm bespoedigd te zijn doordat er een kanaal van de Donau naar een andere rivier (de Rijn?) gegraven is.

jur606

plantje ik heb een aantal keer een roofblei gevangen en zowel wat kleinere als grotere.
en ik moet zeggen het zijn gewoon kleine torpedo's damm wat zijn die beesten snel

ik had er al een aantal gevangen door asp spinnertjes te vissen op baars ineens roofblei

Afgelopen zomer zat ik tegen de schemer met de korst te vissen ineens plop plop he dat zijn geen karper slurpen ineens polp sloeg eaan en de hel brak letterlijk los.
74cm op lokaal slootje (waarschijnlijk door kanaal met kleine vis mee naar binnen gestroomd en lekker gegroeid)

ik weet niet of het goed is voor de inheemse soorten, maar ik weet wel nu ik met vliegvissen ben en ik deze dus al weer een paar keer gespot heb (heb ik me voorgenomen om in de geslotne tijd toch eens wat baars/roofblei streamertjes te binden en deze toch te gaan belagen (het is wel een lelijke met wat beschadigingen) maar 74cm aan een #4 tjs doe ik het voor




harlin

Quote from: HappyFisherman on March 30, 2012, 18:12:26
Volgens mij heeft het te maken met het graven van een kanaal,
Of we moeten ze vertellen dat ze alleen in het IJsselmeer mogen komen :)
Quote from:  wikipediaDe opening van het Main-Donaukanaal in 1992 is het begin van de intocht van veel exoten waaronder de roofblei.

Het IJsselmeer zijn ze al over gestoken, via de hevel-inlaat naar binnen.
De eerste van 15cm is hier in Lutjebroek (2002) gevangen.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Cornico

Quote from: Plantje on March 30, 2012, 16:44:53
Maar hoe blij moeten we zijn met roofblei?
Evenblij als met de snoekbaars, al zullen de meeste beroepsvissers liever de snoekbaars als exoot zien omdat ze daar een veel betere prijs voor krijgen.
We hoeven er niet zo gauw bang van te zijn , want net als met de aalscholver zal er op zeker moment een nieuw natuurlijk evenwicht komen.
In centraal en oost Europa waar de roofblei evenals de snoekbaars vandaan komt is ook nog steeds een visstand.
De visstand die wij voor de teruggang van de paling hadden was ook niet normaal te noemen.
Onze andere inheemse roofvissen hebben er nu concurrentie bij, maar ook een massale nieuwe voedselbron.
Die concurrentie is dan vooral t.o.v. de kleinere prooivis , want een roofblei zal zich noodgedwongen moeten blijven beperken tot kleine prooi.

Wanneer je de kleun en de dril van een 80plusser hebt meegemaakt zul je met mij moeite hebben niet verslaafd te worden aan de visserij op roofblei.

HappyFisherman

Da's dan ook het target voor Brammetje! Ze zitten hier in de buurt wel, maar nog niet gezien...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

@ MarcelK kijk eens in de haven van Enschede daar waar de Usselerstoom binnen komt.
zitten ze ook, in 2011 zijn er meerdere over de 80cm gevangen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rene V.

Roofblei is hier(West-Europa) gekomen na het graven van het Main/Donau kanaal evenals grote hoeveelheden meerval.Vorig jaar een gevangen van in de 80cm op de vlieg,echt mooi.

Rene V.

Plantje

Lijkt me inderdaad geweldig om roofblei te vangen. En ook ik ben van plan om een aantal kleine streamertjes te binden. Dan kan ik in de gesloten tijd voor kunstaas mooi nog steeds op baars en roofblei vissen.

Is inderdaad een goed punt dat andere rovers er met kleine roofblei niet zozeer concurrentie bij krijgen, maar ook vooral aas bij krijgen.

maurice

denk dat de zonnebaars meer schade aanricht dan de roofblei
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Marcelk

Ken de plek Maurice maar eh... vind het nogal een lelijke
plek om te vissen.
Vanuit een bootje zou dat natuurlijk een tikje anders zijn.

maurice

ja klopt is het ook.
vraag me soms af waarom de karpervissers er zitten.
soms staat er een tweetal met de spinhengel en die hebben er al meerdere 80+ gevangen.
maar ja met een spinhengel kun je ook beter in de bosjes aan de lage kant vissen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Beertje

Quote from: Plantje on March 30, 2012, 18:13:53
Verspreiding van roofblei schijnt enorm bespoedigd te zijn doordat er een kanaal van de Donau naar een andere rivier (de Rijn?) gegraven is.

Dat is volgens mij "het Main-Donau kanaal".
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

harlin

  ??? Het antwoord stond er al 2x onder.  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

willyzuid

marcel..wel lelijk plekje,maar er staat regelmatig een fotograaf in een citroen jumpy.
Als die z,n statief even naar jou richt,in plaats van op de weg,heb je gelijk een mooie foto van de gevangen roofblei. :P

Hilco

Ik denk dat we een meldpunt "overlast Rooflei"  moeten opzetten.........

Plantje

Mooi om te zien dat het allemaal niet zo'n vaart loopt!

renew

die roofblei wordt geen plaag want zijn oorspronkelijke habitat in oost europa is bijna exact gelijk aan dat van ons, dezelfde natuurlijke vijanden en dezelfde prooivissen.
Waar ik wel soms geflipt van word is dat je niet door de mini roofbleitjes heen komt. Ze zijn zo snel en fel dat ze al gepakt hebben voor de andere vissen. Hmm hmm je moet groter vissen! In de Waterweg vorig jaar dozijnen roofbleitjes van 10 cm op een  op haak 6. De voorn en winde valt zo wat niet te bereiken. 
grtz
rene