Flyfishing Exmouth Gulf and Indian Ocean

Started by Mike, December 03, 2018, 18:11:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mike

Inmiddels zijn vismaat Rein en ik al weer 2 weken terug van onze vistrip naar Australiƫ.
De heen en vooral de terugreis waren voor mij echt een ware marteling.
Maar goed, je moet er wat voor over hebben.
Het plan was om 14 dagen te verblijven in het gastenverblijf van onze gids en dan de beste 10 uit deze 14 dagen te gaan vissen met de boot.
De temperatuur was met elke dag tussen de 30 en 38 graden prima en ook was er amper bewolking maar de bijna constante, snoeiharde wind heeft flink roet in het eten gegooid.
Van de 10 geplande dagen konden we er helaas maar 4 fatsoenlijk met de boot er op uit. Voor de rest van de dagen waaide het daar helaas veel te hard voor.
We hebben het nog wel wadend geprobeerd op de nabij gelegen "flats" maar daar bleek vissen ook nagenoeg onmogelijk.
We zagen ondanks de hoge golven en het slechte zicht nog wel verschillende mooie grote vissen voorbij cruisen maar fatsoenlijk aangooien was nagenoeg onmogelijk.

De 4 dagen dat we wel fatsoenlijk visweer hadden, hebben we heel veel mooie vissen gezien, verspeeld en gelukkig ook een aantal gevangen  8)

Toen we met onze laatste vlucht van Perth naar Learmont over het gebied vlogen, konden we al mooi een gedeelte van de mogelijke visplekken zien.

Dit is het bovenaanzicht van het zogenaamde Nigaloo Reef. Dat zag er van boven al heel erg visserig uit maar helaas zijn we daar nooit gekomen ivm de aanhoudende wind.



Hier zie je de gids die ons netjes om 08:00 op kwam halen bij ons gastenverblijf..



Onderweg naar de visstekken..



Dag 1 zijn we op wat verschillende locaties gaan vissen. Hier en daar wat blind casten tegen rotsformaties en diepe stukken water met zeer afwisselende bodem structuur.
Dat leverde een paar kleinere vissen op.
Elke keer weer verbaasd het mij weer hoe dit soort kleine vissen toch je #10 echt krom trekken tot in het handvat.





Barracuda's komen hier om een of andere reden veel minder voor en ze zijn over het algemeen ook heel klein en ze hebben streepjes.



Ook was er tijdens deze sessie een visje bij die erg hoog op mn verlanglijstje staat maar helaas ving ik deze blind castend in diep water en hij is veel te klein om hem van mn lijstje af te strepen maar het begin is er.
De zogenaamde Bluebone. Een hele sterke en waanzinnig mooie vis die je goed op de flats kunt zien zwemmen door hun heldere blauwe kleur.
Het lijkt me fantastisch om de volgende keer deze op de flats te belagen met een mooi krabpatroontje, maar dat wordt pas in 2020.



Vismaat Rein ving er een paar dagen later een op een "flat" die al wat groter was en ook op zicht aangegooid zoals t heurt  ;) maar nog steeds niet wat we echt willen hebben.





Dit is een plaatje van onze gids met een volwassen Bluebone. Echt een waanzinnig mooi beest.
Ik heb er 2 gezien van dergelijk formaat maar door de harde wind en het feit dat ze super spooky zijn, niet goed aan kunnen gooien.
Deze blijft dus nog ff op mn lijstje staan.



Ook was er de 1ste dag al een kleine queeny die mijn ep streamertje wel lekker vond..



Later die dag was er voor mij een mooie trophy Queeny van ver over de meter.
Ik zag deze vis staan ergens op een "flat" en gooide mijn wit groene ep streamertje ervoor, liet deze even afzinken en toen ik een flinke strip maakte knalde deze vis er op alsof hij al weken niet had gegeten.
Zelden heb ik mijn reel zo hard horen gillen. Man man man, wat ging deze vis ervandoor :o.
Ongeveer 10 min later kon de gids hem bij de staart pakken en hem overhandigen voor een foto.



Ook deze kan van mijn lijstje af  :)

Dit was voor mij ook de eerste trip dat we mooie ladyfish aka giant herring vingen.
Hier hebben we er gedurende de trip, beide verschillende van gevangen.
Een hele mooie en zeer sterke vis die er snoeihard vandoor gaan en regelmatig flinke sprongen maakt. Er spectaculair.












En gevangen op mijn eigen gebonden clousertjes.
Ook deze kan van mijn lijstje af :P

Op een van de dagen viste we op groot open water, midden op zee.
We hadden hier en daar al flink wat dolfijnen gezien maar dat was voor ons niks nieuws. De enorme bultrug walvissen waren voor mij wel nieuw. Wat voel je je dan ineens klein als er van die enorme gevaartes voorbij komen.
In dit zelfde gebied zagen we ook ineens enorme Manta roggen van enkele meters breed en lang.
Nu was het opletten geblazen want deze vissen worden meer dan eens vergezeld door, GT's, Permit en Cobia's.
Vismaat Rein kreeg toen een mooie kans om de streamer langs de Manta rog te gooien en daar had meneer cobia wel trek in.
We zagen hem mooi achter de streamer aan komen en deze naar binnen slurpen.
Een lang en vermoeiend gevecht volgde en na ongeveer 20 min in zijn hengel hangen kon de gids deze waanzinnig mooie vis landen voor de foto.







Ik haakte er later ook een die zowaar nog groter was maar helaas schoot deze zomaar ineens los tijdens de dril.
Erg jammer. Deze stond niet op mijn lijstje maar staat nu ook ergens bovenaan.
Super mooi beest.

Later hebben we boven een rif gevist.
De gids pakte een werphengel met een grote haakloze popper eraan en smeet deze over het rif heen.
Zo nu en dan kwamen daar hele flinke vissen achteraan en indien mogelijk probeerde wij deze dan aan te gooien.
Niet voor de echte puristen maar ook wel een keer leuk om te doen en zeker erg spectaculair.
De golven, schimmen en klappen op het water achter de haakloze popper deden de knietjes af en toe knikken.
Dit leverde een aantal mooie super sterke vissen op..

Een mooie golden trevally..



Een mooie brassy trevally..



Hier sta ik een flinke golden trevally te drillen...



Je staat met je #10 gewoon dik 20 min lang aan zo'n beest te trekken voordat ie eindelijk op de foto kan..

Maar dan heb je ook wat..



En een queeny voor Rein,..



Op een van de dagen hebben we een poging gedaan om een spanish mackerel te vangen.
Een flinke streamer en een zinklijn boven het rif smijten en keihard naar binnen strippen.
Erg vermoeiend en niet helemaal mijn ding maar toen ik de aller hardste aanbeet van mn leven kreeg die resulteerde in een onmiddellijke breuk van mn 40 lbs stalen onderlijn, werd er toch weer een zaadje gepland in mijn vliegvissersbrein. Ik moet en zal er dar een van vangen in 2020.
Ook mn vismaat wist er een te haken maar er zat een lusje in zijn vliegenlijn die achter een oog bleef steken en ook dat resulteerde in een onmiddelijke breuk van zijn 40 lbs stalen onderlijn.
Tijdens deze sessie wist mn maat nog wel een mooie reefshark te vangen.
Die overigens tijdens het landen met een flinke staartklap de gids een snee boven zijn oog gaf.





Volgende keer dus zeker weer een poging op de spanisch mackerel.

Hier nog wat random plaatjes van een waadsessie in de Indian Ocean.

Double hoockup..













Op een van de dagen zijn we aan het einde van de dag naar een plek geweest die de gids "Rock cod corner" noemde.
Hier was een soort rifje van rotsen waar we een flinke clouser over heen smeten.
Je zag dan deze rock cods uit de stenen komen en achter je clouser aan zwemmen.
Geen grote vis maar echt bizar sterk.
De gids legde uit dat je wanneer je er een haakt meteen zo hard mogelijk moet trekken omdat ie anders terug tussen de stenen zwemt en vervolgens al zijn vinnen en stekels uit zet en dan krijg je ze nog maar zelden weer los.
In ongeveer 40 min wisten we er hier allebei een stuk of 10 van te vangen wat ook weer een paar mooie plaatjes opleverde.











Wat voor mij de trip compleet maakte en een troost was voor alle niet geviste uren, was de vangst van een vis waar ik al sinds 2012 van droom en achter aan zit...
Voor eigenlijk bijna alle zoutwater vliegvissers (behalve mn vismaat Rein  ;) ) de holy grail of salt water flyfishing....de PERMIT  8)

Voor mijn maat was deze vis er al halverwege de trip maar voor mij kwam hij de laatste 2 uurtjes van de laatste visdag.



Mn maat was er wel blij mee maar hij had liever een grote queeny gehad  ???
Ik was echter zo blij als een kind met deze bijzondere en haast onmogelijk te vangen vis.

Ik heb al heel wat kansen gehad in Belize en in Cuba maar op een aantal spannende volgers na nooit een aanbeet gehad.
De laatste dag heb ik er ook flink wat aangegooid en uiteindelijk was er ook eentje bij die mn krabbetje naar binnen slurpte.
Na een zenuw slopende dril van ongeveer 10 min kwam ie eindelijk naast de boot.
Hij deed nog een paar keer een poging om mij af te breken onder de boot maar daar was ik gelukkig op voorbereid en uiteindelijk kon de gids deze indo pacific Permit landen.
Super happy was ik  :P

























EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

rnootebos

probleem met plaatsen van de foto's al opgelost?
Never confuse education with intelligence...

Menno_siemensma

Als je ze ook op facebook zet, kan je beter de link naar die foto invoegen. Als je ze hier direct wil plaatsen weet ik niet zo snel waarom die de ene wel en andere niet goed doet.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Nou, uiteindelijk is het met het gebruik van Tinypic toch gelukt  8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ochi

Mike,

SuperSuperSuper!!!

Geweldig om te lezen en de foto's te zien.

Congrats met de Permit en fantastische kleuren trouwens.

Greetz Ochi

MarcelN

Prachtige foto's Mike, waar heb je die mee geschoten?

Mike

Thx, de foto's zijn gemaakt met meerdere camera's.

Zelf gebruik ik de Olympus Stylus TG-4 en ik ben daar heel erg tevreden over. Nadat ik zn voorloper had gekocht zwoor ik nooit meer zo'n apparaat te kopen want dat was echt een kutding maar toen ik deze vorig jaar tegen kwam was ik meteen verkocht.
In tegenstelling tot zn voorganger heeft deze een snelle processor zodat je snel achter elkaar foto's kunt maken.
Geen irritant klepje dat vast kan komen te zitten.
Natuurlijk is ie waterdicht en het allerfijnste vind ik dat ie een eigen wifi signaal heeft waarmee je de foto's heel makkelijk meteen naar je andere apparaten kunt over zetten.
Ik zie net dat er inmiddels al een TG-5 is. Meteen maar ff kijken wat die nog meer te bieden heeft.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Uiteindelijk  een mooie trip zo te zien!  ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gerrit59

Mike,

Super om te lezen met die bijbehorende schitterende foto's!

Gerrit

rnootebos

Fantastisch verslag - jammer dat er zoveel wind was op jullie trip
Never confuse education with intelligence...

FSCHAMP

Woooh wat een gave foto's en dito vissen. Moet een schitterende vistrip geweest zijn Mike.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>