Vissen vanaf de kant Ardennen

Started by vliegensvlug, April 15, 2019, 14:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vliegensvlug

Aankomend weekend ben ik in de Ardennen en ik zal mijn hengel ook meenemen. Hoop daar wat forelletjes te kunnen vangen. De exacte locatie waar ik zit, weet ik nog niet, maar ik denk in de buurt van La Roche of Stavelot.

Nu ben ik niet in het bezit van een waadpak, maar zou ik wel graag in de rivier(en) willen vissen vanaf de kant (of wadend met laarzen tot de knie). Weet iemand wat daar mooie stukken voor zijn of is dit überhaupt mogelijk?

Herman

Staatsverlof heb je in ieder geval nodig... misschien info bij trois point?
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

gijsie20

En check ook even of je al wel mag waden, mocht je dat toch willen doen, kan per parcours verschillen, openbaar water is volgens mij pas vanaf de grote opening waden.

Martijn

Als het goed is, is rondom La Roche het verbod op wadend vissen komen te vervallen, en mag je met de grote vergunning het hele jaar door wadend vissen. Rondom La Roche kan je prima op diverse plaatsen vanaf de oever vissen.
Mocht je naar La Roche gaan, gewoon even bij de lokale hengelsportwinkel Thierry navragen (tegenover het postkantoor waar je de vergunning kan kopen - op zaterdag tot 12 uur meen ik).

Heeft iemand tips waar je in deze periode het beste mee kan vissen (mogelijk ga ik dit weekend ook even naar La Roche)? Welke nimfen/natte vliegen en welke haakgrootte?


sarca2

#4
laat hier even weten hoe het was in belgie, ik wil binnenkort ook maar vond t steeds te koud

ik zou ook droog meenemen, je weet nooit,

er zijn wel topics hier over goede ardennen vliegen Re: vliegen voor de Ardennen

::new::

vliegensvlug

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik had inderdaad ook begrepen dat het waadverbod rondom La Roche opgeheven was.
De camping is uitgezocht, het wordt in de buurt van La Roche. Met Google Maps kom ik overigens al een heel eind, maar hoe zit het in België met terrein waar je niet mag lopen? Mag je in principe gaan en staan zolang je er bij kunt komen?

Mike

Waadschoenen en een pak gaan je kansen wel aanzienlijk vergroten . Meestal houd de vis zich op in de wat diepere stukken, zeker nu t nog behoorlijk fris is.
Als je nog wat centen over hebt zou ik zeker wat investeren in een pak en schoenen met viltzolen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

jo flyfishing

En hou rekenig met de vergunning.
Zelfs al sta je alleen met je voeten in het water heb je vergunning B nodig.
En alleen weerhaakloos. Staat in de franstalige reglementen en niet in de (slecht vertaalde) nl-talige.
Frans : http://www.maisondelapeche.be/Fr/Techniques-autorisees_14_3.html
Nl : http://www.maisondelapeche.be/Nl/Hoe--_121_3.html#materiaal
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

vliegensvlug

Quote from: jo flyfishing on April 16, 2019, 11:47:28

En alleen weerhaakloos. Staat in de franstalige reglementen en niet in de (slecht vertaalde) nl-talige.
Frans : http://www.maisondelapeche.be/Fr/Techniques-autorisees_14_3.html
Nl : http://www.maisondelapeche.be/Nl/Hoe--_121_3.html#materiaal

Dat is een goed punt! Is het voldoende om de weerhaken plat te drukken?

jo flyfishing

Ik ga er van uit van wel.

Quote from: vliegensvlug on April 16, 2019, 13:27:28
Dat is een goed punt! Is het voldoende om de weerhaken plat te drukken?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Martijn

In de buurt van La Roche kan je langs de oever veel water bereiken. Soms moet je even onder schrikdraad door, maar daar wordt nooit moeilijk over gedaan (tot nu toe).

Naar welke camping ga je?
Bij de campings die ik ken is het water gewoon vrij toegankelijk, waadpak maakt het vissen inderdaad veeel makkelijker...

vliegensvlug

We wilden naar Beau Rêve, maar die zat vol. Het plan is om nu bij Pouhou aan te kloppen (doen niet aan reserveringen) en als zij vol zitten, ergens anders naartoe te rijden en op de bonnefooi ergens de tent op te zetten.

Als alles vol zit, wordt 't wildkamperen  ;D

Martijn

Die campings ken ik niet, ik ben er wel vaak langs gereden. Wat verder van La Roche vandaan. Van daar kan je de weg uitlopen, en dan een stuk door het weiland lopen. Eventueel een klein stukje rijden, richting La Roche en dan kan je de auto bij een hotel aan de linkerzijde van de weg neerzetten, dan sta je bijna bij het water. Kan bijna niet missen.

Mochten ze vol zitten, camping Benelux is een grote(re) camping (is ca. 5 minuten verder rijden). Daar zitten ze eigenlijk nooit vol en erg gastvrij en schoon enzo (en belangrijkste, camping ligt aan de Ourthe :-). 10 minuten lopen naar het centrum en 10 minuten andere kant op lopen en je hebt al leuke visplekjes. Vis vangen is wel wat lastiger, veel hengeldruk, maar dat geldt m.i. voor de hele Ourthe rondom La Roche...

vliegensvlug

Bedankt voor de tips!

Wat betreft de hengeldruk rondom La Roche... Ik heb een auto tot mijn beschikking en kan dus best een stukje rijden indien nodig. Is een andere locatie (zonder te waden) aan te raden om het ook eens te proberen?

Martijn

Dan is er bij Maboge een grasveld ("plage") waar je relatief makkelijk kan vissen. Ook daar heb je nog wel hengeldruk. Als je minder hengeldruk wilt moet je denk ik flinke stukken gaan lopen door de natuur tot je echt in the middle of nowhere staat... maar dan zal je weer waadkleding nodig hebben met de beplanting langs de waterkant.... en die plekken heb ik nog niet gevonden :-)
Dus ik zou gewoon een beetje de buurt verkennen en genieten van de omgeving, vergeet even dat er hengeldruk is. Of je moet kijken of Thierry je tips kan geven...

sarca2

verslagje van de no-kill houffalize.

afgelopen vrijdag en zaterdagochtend daar geweest. ving ongeveer er 1 per uur, kleine bruine forel met mooie volle staarten, , 25-30 cm, allemaal ongeveer dezelfde maat, met een gele wooly bugger op haakmaatje 10 (haak kleiner dan 2 cm want dat is het voorschrift) , hele parcours wadend afgewerkt, mooi water, met 12 forelletjes tevreden maar niet spectaculair omdat er geen grotere forel bij zat. beste periode was vroege avond op vrijdag, van 6 tot 8. zaterdag 1 mede vliegvisser tegengekomen op het no-kill parcours. ik zal er nog wel eens terug gaan als er met de droge vlieg gevist kan worden. 1 uurtje onder maastricht voor mij dichtsbijzijnde forelwatertje.

1 opmerking: ik zat op een camping (c en p)  dichtbij het no-kill parcours en dacht dat dit parcours 250 m stroomafwaarts na de loopbrug van dit campingkje begon maar er is verder stroomafwaarts nog een wandelaarsbrug en het nk parcours begint 250 m stroomafwaarts van daar. daardoor heb ik vrijdagochtend 3 uur op verenigingswater staan vissen waar wel meegenomen mag worden. daar kwam ik twee frans sprekende spinner vissers tegen die niks hadden gevangen en heb ik 3 uur staan blanken.  daarna bij zo'n parkeersplaats met zo'n bord met vissen-plaatjes erop gestopt en daar gaan vissen in wat dus wel het nk-parcours is. wel handig om te weten als je daar gaat vissen. volgens mij trek je dit water helemaal leeg als je met een spinner vist en de visjes de kop in slaat. oftewel: buiten de no-kill verwacht ik een uiterst beroerde visstand. maar misschien hebben sommigen hier wel goede ervaringen op bepaalde stukken in de ardennen waar mag worden meegenomen.
::new::

gijsie20

No kill loopt van camping Moulin de Rensiwez tot de houten brug bij parkeerplaas met stenen muur, opzich ook wel duidelijk aangegeven op bordjes en op de kaart in het boekje  ;). Buiten de No kill kan je ook wel wat vangen, vang er toch nog wel eens mooie maatse vissen, cm of 35 op de vlieg.

sarca2

ja klopt heb ik gemerkt, was stom die fout. mooi om te weten dat er toch vis lijkt te zitten buiten de no-kill, , ik ga misschien die andere stukken dan toch eens proberen
::new::

gijsie20

Ook Martin Moulin kan je wel wat vangen ondanks alle wormenvissers daar, mits er ook voldoende water staat uiteraard, hoog zomer is daar weinig te beleven.

vliegensvlug

Misschien wat laat, maar toch even een kleine update:

We zaten in de buurt van La Roche, dus bij aankomst op vrijdagavond al even op de brug (Rue de Pont) in La Roche gestaan en wat flinke forellen gespot. Goed teken, dacht ik zo.
Op zaterdag in de Ourthe rondom de kruising Rue de Vecpré en Vecpré gekeken (bij 't tankstation), maar helaas geen vis te bekennen in de Ourthe. Wel wat kleine kopvoorntjes gezien (en gevangen!) in een zijstroom, kwam niet boven de 10 cm uit.

Zondag overdag grote stukken gewandeld tussen Jupille en Rendeux, volledig langs de Ourthe. Weinig vis gezien.
Op de zondagavond veel azende vis gezien bij de grijze brug in de buurt van Jupille. Mooie tijd om de droge vlieg eens te proberen, dacht ik. Blue dun #14 eraan, maar geen interesse. Black Gnat #12, geen interesse. Royal Wulff #14 dan? Ook niks. Intussen werd 't goed fris en vochtig, dus tijd om terug te gaan.

Ergens tijdens het weekend in Hotton veel forel gezien in de buurt van de brug. Maandagavond daar ook nog maar een lijntje gestrekt (of eerder gepoogd, mijn werpkunsten bieden nog ruimte voor verbetering...) met een scala aan droge vliegen. Twee aanbeten gehad, maar finaal gemist met aanslaan.
Al met al een prachtig weekend gehad, heerlijk weer en een mooie omgeving. Helaas geen forel gevangen, maar ik wil hier zeker terugkomen!

Nu rest mij natuurlijk de vraag... was het beter geweest om een nymph eraan te knopen rond deze tijd? Voor mijn gevoel was het water redelijk ondiep en lag de vis aardig hoog, wat mij leidde tot het vissen met de droge vlieg.

Menno_siemensma

Quote from: vliegensvlug on May 01, 2019, 08:17:34
Misschien wat laat, maar toch even een kleine update:

We zaten in de buurt van La Roche, dus bij aankomst op vrijdagavond al even op de brug (Rue de Pont) in La Roche gestaan en wat flinke forellen gespot. Goed teken, dacht ik zo.
Op zaterdag in de Ourthe rondom de kruising Rue de Vecpré en Vecpré gekeken (bij 't tankstation), maar helaas geen vis te bekennen in de Ourthe. Wel wat kleine kopvoorntjes gezien (en gevangen!) in een zijstroom, kwam niet boven de 10 cm uit.

Zondag overdag grote stukken gewandeld tussen Jupille en Rendeux, volledig langs de Ourthe. Weinig vis gezien.
Op de zondagavond veel azende vis gezien bij de grijze brug in de buurt van Jupille. Mooie tijd om de droge vlieg eens te proberen, dacht ik. Blue dun #14 eraan, maar geen interesse. Black Gnat #12, geen interesse. Royal Wulff #14 dan? Ook niks. Intussen werd 't goed fris en vochtig, dus tijd om terug te gaan.

Ergens tijdens het weekend in Hotton veel forel gezien in de buurt van de brug. Maandagavond daar ook nog maar een lijntje gestrekt (of eerder gepoogd, mijn werpkunsten bieden nog ruimte voor verbetering...) met een scala aan droge vliegen. Twee aanbeten gehad, maar finaal gemist met aanslaan.
Al met al een prachtig weekend gehad, heerlijk weer en een mooie omgeving. Helaas geen forel gevangen, maar ik wil hier zeker terugkomen!

Nu rest mij natuurlijk de vraag... was het beter geweest om een nymph eraan te knopen rond deze tijd? Voor mijn gevoel was het water redelijk ondiep en lag de vis aardig hoog, wat mij leidde tot het vissen met de droge vlieg.
Als er geen insectenleven boven het water is te zien stijgen ze ook niet zoveel, verreweg het meeste voedsel vinden ze onder het wateroppervlak. Dus ja de nimf had waarschijnlijk meer opgeleverd.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sarca2

volgens mij is het momenteel met deze lage temperaturen lastig om te zeggen of er forel zit aan de hand van wat je ziet, en al helemaal op ondiepe snelle stukken. na 3 uur blanken en geen vis te hebben gezien dacht ik dat het water leeg was maar later toch nog wel wat gevangen in een stuk waar ik de vis alleen maar zag als ze aanbeten. over een maand zal dit zicht-verhaal misschien wel anders zijn.

mooi om te lezen dat er op de stukken die je noemt ook vis te zien was. zijn stukken waar buiten de waalse geen verdere vergunning nodig is, zo te zien op de parcours de peche website.
::new::