Bestaan er nog 5/6 cassette reels?

Started by Plantje, March 14, 2012, 12:07:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Afgelopen weekend wilde ik even gaan vissen achter het huis. Dus de intermediate lijn met titanium onderlijn kon van de reel af en de floating lijn kon erop. Even spoelen wisselen... Ik heb van Hendri (was het vorig jaar?) een Scierra cassette reel gekocht. Mooi dinkie! Zoiets als dit: http://www.fishtec.co.uk/online.cfm/fly-reels-and-spools/scierra-c-lite-fly-reel/40/no/44264

Ik hield bij het verwisselen van de cassettes altijd de metalen (buitenste) rand vast en trok de spoel eraf. Zo had ik het ook van Hendri geleerd. Alleen dit keer zag ik, dat de boel los leek te zitten en begon te verbuigen! En inderdaad: de buitenste ring was verbogen en op twee van de bevestigingspunten zelfs losgescheurd. Ik heb het nog even geprobeerd te lijmen, maar dat is dus echt niet bepaald te doen. Bovendien loopt de reel nu een beetje aan. Terwijl ik er mee bezig was kwam ik tot de conclusie, dat ik de spoelen al die tijd op de verkeerde manier verwisseld heb. Ik had de spoel vast moeten pakken en het binnenste van de reel er uit moeten duwen. In plaats van de spoel vasthouden en het zwakkere buitenstuk er af te trekken. :(

Nu ben ik eens even aan het zoeken geweest op internet, maar een dergelijke reel wordt bij Scierra niet meer verkocht. Sterker nog: ik kan geen enkele #5/6 cassette reel vinden!

Ik heb even contact gehad met Fly and Spin en zij hadden nog een Vision Koma Kassette liggen. Dat lijkt me wel wat! Echter wel voor een #7/8 in plaats van #5/6. Maar daar zet ik dan gewoon de #6 lijnen op...zou geen probleem moeten zijn. Ik ga daar waarschijnlijk zaterdag even naar kijken. Ik had al een topic gezien waarin mensen ervaringen over de Vision Koma Kassette uitwisselen

Zou er een reden zijn dat er slechts vanaf aftma #7 cassette reels verkocht worden?
Ik ben nog aan het twijfelen wat ik met de oude Scierra ga doen. Ik vind het jammer om hem zomaar weg te gooien, want hij is wel stuk, maar niet zonder meer onbruikbaar. Het is volgens mij gegoten aluminium....zou dat nog op een mooie manier te lijmen zijn?

Gert


renew

Plantje,
ik heb die Greys, goede reel voor die prijs, vier  cartidges erbij.
En het is een 5/6. Ik heb hem gekocht bij Rien dat lukt dus niet meer, maar zal toch niet echt een probleem zijn om hem ergens anders te vinden.
Grtz
rene

dartmayor

@Plantje,

Ik heb die ook.
Best wel fijne reel.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Herman

Ik heb vorig jaar bij Fishtec een cassette reel gekocht voor t groter werk. Bevalt goed, goed hanteerbaar. Helaas is de Sonik niet meer te krijgen daaro. Zag nog wel andere 4-6 mogelijkheden...
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Plantje

Ik heb ook even contact opgenomen met Scierra; niet geschoten is immers altijd mis. Er was hen wel duidelijk wat er aan de hand was, maar als ik even wat foto's zou maken zouden ze in het centrale magazijn kijken of er nog reserve onderdelen zijn. Het handigste is natuurlijk om gewoon het kapotte deel te vervangen.

A{b}r{a}xa{s}

succes met de helpdesk !
Mocht dat niets opleveren dan kun je nog kijken voor bv Snowbee of Vision, die hebben vlgs mij beide nog cassettesystemen in hun assortiment.


Team

Snowbee  XSD 5/6  cardridge cassette   met 4 extra spools,peeters hengelsport   70 euro

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Plantje

Bedankt voor alle tips. Ik ga even afwachten of ze bij Scierra nog wat onderdelen hebben liggen. Als dat niet het geval is moet ik vast wel iets moois kunnen vinden!

Rossie69

cordtland heeft ook een mooi cassete reel,met 4 spoelen.
dus dr is nog zat in de markt.

oja airflo heeft ze ook,kijk maar es bij Dyckers.
meende 50 euro .

Plantje

#11
Nou, ik heb reactie van Scierra gehad en helaas hebben ze geen onderdelen meer voor mijn reel :(

Dit is waar het om gaat:



Zoals je kunt zien zitten er een paar scheurtjes in. Bovendien is door al het gepluk de ring wat scheef geworden. Dat scheve is er wel weer uit te krijgen, maar of die scheurtjes te lijmen zijn dat is maar de vraag! Het zit allemaal redelijk strak op elkaar, dus er is moeilijk lijm "tussen" te krijgen. Aan de andere kant maakt dat dat de reel verder niet echt "stuk" aanvoelt.

Ik vind het eigenlijk zo jammer om de reel zomaar weg te gooien!

A{b}r{a}xa{s}

Misschien een domme opmerking, maar kun je het niet met secondelijm maken, desnoods 'vastzetten', zodanig dat je in ieder geval 11n gewone reel overhoudt zonder met de cassettes te werken ? Als je dan toch voor een andere cassette reel moet kijken, heb je in ieder geval die oude reel nog met 1 spoel....
Ik had op de casette reel van Snowbee die ik had veel speling tussen de cartridges en het frame (had daar maar 1 extra cartridge bij) en heb de cartridge uiteindelijk helemaal vast gelijmd en de andere cartridge gedumpt. Dan heb je toch nog iets over !

Plantje

Dat is natuurlijk helemaal geen domme opmerking!

Eigenlijk is het grote probleem, dat ik er zelf gewoon te precies in ben. De cassettes zijn namelijk nog prima te verwisselen. De reel werkt nog naar behoren.
Het enige dat er mis is is dat het er niet zo mooi uitziet en dat de rand een beetje krom is. Die rand kan ik waarschijnlijk wel weer terug gebogen krijgen. En de scheurtjes krijg ik wellicht ook wel een beetje verborgen.

Maar als ik zoiets heb ga ik altijd overwegen om dan maar de hele boel te vervangen!

Ik begrijp overigens uit je opmerking, dat een Snowbee wellicht niet de beste vervanging zou zijn; klopt dat?

A{b}r{a}xa{s}

Deels...
Heb ooit een caseettereel gehad, meen de XSD780, met 4 extra cassettes, die voldeed goed.
Dit is een XSD 460, daarvan zijn de gaatjes waar je de cartridge in duwt te ruim.
De cartridge kwam daardoor een beetje 'los'  te liggen in de behuizing, waardoor de slip niet goed pakte.
Dus deels...1e was OK, 2e was bagger....in ieder geval iets om goed te checken voor je zo'n systeem in gebruik neemt.

Arno

Rudi,
Flikker die oude in de kliko en rij/bestel naar/bij Dyckers een nieuwe voor 59,90 of 79,90 euro en klaar
erger je jezelf ook niet meer aan braampjes of scheurtjes en heb je alles nieuw en kun je weer jaren vooruit
Airflo switch 4-6 heet dat ding daar en volgens mij heeft Fly$Spin ook zo;n cassette staan in de vitrinekast.

Vr.Gr. Arno

Plantje

Ik was zaterdag even bij Fly & Spin gaan kijken naar die Visioen reel. Maar ik al bang voor was bleek ook het geval: een reel voor 7-8 lijn is veel te lomp. Robert heeft ook even naar mijn "kapotte" reel gekeken en was het met me eens dat de beschadigingen voor het functioneren geen problemen geven; het gaat dus puur om wat ik er van vind ;)
De Airflo bij Dyckers had ik ook wel gezien, maar over Airflo lees ik vrij uiteenlopende reacties. Sommigen vinden hem ok en anderen raden hem absoluut af. Ook zie ik dingen genoemd als "de typische Airflo slipproblemen".

Ik doe in ieder geval wel vee rustig aan :)

Team

het scheurtje zit voor en achter op de plaats van je draaiknop, knop erafhalen en een gaatje boren op de volgende spaak enknop er weer opzetten de zwakke spaak met scheur ontlast je dan.

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Rossie69

Quote from: Plantje on March 20, 2012, 13:40:00
Ik was zaterdag even bij Fly & Spin gaan kijken naar die Visioen reel. Maar ik al bang voor was bleek ook het geval: een reel voor 7-8 lijn is veel te lomp. Robert heeft ook even naar mijn "kapotte" reel gekeken en was het met me eens dat de beschadigingen voor het functioneren geen problemen geven; het gaat dus puur om wat ik er van vind ;)
De Airflo bij Dyckers had ik ook wel gezien, maar over Airflo lees ik vrij uiteenlopende reacties. Sommigen vinden hem ok en anderen raden hem absoluut af. Ook zie ik dingen genoemd als "de typische Airflo slipproblemen".

Ik doe in ieder geval wel vee rustig aan :)
Heb deze al een paar jaar,geen gezeur mee gehad,eerder met die van Greys.