Konge A Denemarken

Started by emgz84, July 25, 2017, 13:26:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

emgz84

Hallo allemaal, heb een vraag over Denemarken. Zit op dit moment in Foldingbro vlak bij de Konge A. Heb een put and take put vlakbij waar ik vang. Maar zou graag een keer op zo'n beekje gaan vissen. Kost natuurlijk wat geld dus ben eerst eens even wezen kijken. Heb best wel wat van de beek bekeken en heb ondanks een gematigd zonnige dag niet een vis zien stijgen zwemmen of springen. De beek is redelijk diep, stroomt mooi met veel lange sliert planten. Heeft iemand wel eens gevist op de konge A en toch gevangen ondanks dat het compleet uitgestorven leek? Zou graag willen weten of het het waard is meer te gaan betalen voor de beek terwijl ik beschikking heb over een prima vijver.

PdH

Hallo emgz,

Ik ben een paar jaar terug in die buurt geweest en heb toen in de Gels A gevist. Beetje vroeg in de ochtend.
Zelfde soort water als jij beschrijft. Om een lang verhaal wat in te korten. Vliegvissen was niks. Mijn zoons vingen
een paar kleine forellen op een wurm onder een brug. Heb toen ook niks zien springen. Leuk om eens te proberen
Maar ik denk het verkeerde moment of periode. Het was in Augustus geloof ik. Ik heb van alles geprobeerd maar geen aanbeet gehad.

Mocht je een poging wagen, dit verhaal is ook maar een momentopname, succes.
Laat even weten of jij wel wat gevangen hebt.
grtn, Peter.

Marco B

Deense beken en rivieren zijn een stuk lastiger te bevissen dan de Duitse beekjes die de meeste Nederlanders gewend zijn. Je gaf het al aan, ze zijn diep, stromen vrij hard en meestal zwaar begroeid. Een diep geviste nimf is meestal niet mogelijk, althans niet zonder constant vast te zitten.
Ik weet niet hoe het nu is (de laatste keer dat ik daar gevist heb is alweer een jaar of 5 geleden) maar toen was met name het stuk van Foldingbro 1 van de beste stukken van de Konge A met een goede bezetting van forel en vlagzalm. Overigens wordt de zeeforel en zalmstand ook steeds beter daar, dus wellicht kan 's nachts vissen een mooi avontuur opleveren.
Praat eens met wat locals en er zal waarschijnlijk een wereld voor je open gaan. Maar als het je gaat om het vangen van enorme aantallen, blijf dan lekker in het put and take gebeuren vissen, want voor het vangen van aantallen moet je over het algemeen niet in de Deense beken zijn.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

emgz84

Bedankt voor de snelle reacties. Het gaat me niet om enorme aantallen. Een keer een mooi bruine forelletje of vlagzalmpje zou me al blij maken voor de dag. Misschien gewoon een keer proberen om niet naar huis te gaan zonder er geweest te zijn. Zalm en zeeforel laat ik nog even voor wat het is maar toch bedankt voor de tip. Eerst maar eens een forelletje in het wild zien te vangen. In ieder geval krijg ik wel een beetje het idee dat alle heisa over het allemachtig goede viswater in Denemarken tegenvalt. Zeker ook omdat de Konge regelmatig genoemd wordt. Ik laat het weten als het wel mocht lukken.

henkverhaar

#4
Regelmatig op de Konge Aa - met name in het voorjaar, als onderdeel van de trip naar de Danish Fly Festival in Kolding. En vorig jaar in juni, toen mij zoon een aantal maanden in Denemarken bivakkeerde (Vejle - als startend piloot bij Primera Air - vliegend vanuit Billund). Konge Aa, en vergelijkbare Deense laaglandbeken vissen meer als Engelse chalk streams dan Eifelbeken, maar dan met een (voornamelijk) wild bestand aan forel en vlagzalm - moeilijker dus dan die Engelse stromen met vaak veel uitzetters (want commercieel uitgebaat). Je ziet dan ook inderdaad vaak niet veel vis stijgen. Je moet dus ?f weten waar je een droge vlieg moet neerzetten, ?f met nimfen vissen. Maar afgezien daarvan is het bevissen van deze beken, ook qua natuurbeleving, een stuk leuker - althans dat is mijn mening. Konge Aa bij Vejen westwaarts is een goed bevisbare start. Veel verder stroomafwaarts wordt ook zalm gevangen...

Overigens - zo duur is een dagvergunning voor de Konge Aa nou ook weer niet. Je moet wel ook een staatsvisakte hebben (die heb je voor die Put & Take waarschijnlijk niet nodig?).

vliegvisgek

ik vis zo nu en dan in ribe in de konge A vrienden wonen daar en achter zijn weiland stroomt de rivier
vang er soms forel bruine en witvis nog nooit vlagzalm ik maar ja vis dan ook meeste op putten
ben er vrijdag ook weer voor 2 weken wie weet zien we elkaar nog wel x gr jeroen ;)

emgz84

Heb het uiteindelijk toch even geprobeerd. Had maar 2 uurtjes helaas maar wilde het toch niet helemaal laten schieten. Heb de nymph en een streamertje aangebonden maar het is verdomd lastig om ze snel te laten zakken. Zelfs met een zinkende polyleader. Had helaas geen zinkende lijnen bij. Was op dat moment ook nog steeds een beetje overtuigd van de visloosheid van het stuk waar ik zat. Tegen half 8 gisteravond begonnen ineens overal vliegjes boven het water te hangen en zag ik regelmatig hatches en kwam de boel tot leven. Heb uiteindelijk niks kunnen vangen. Maar een droge sedge werd 1 keer ondergetrokken (was uiteraard te laat) en de 2e keer door een wel heel kleine dapper visje aangevallen. Ook waren er een aantal goede klappers op het water maar kon niet zien wat. De boel kwam in ieder geval tot leven rond die tijd. Allemaal in het toch wel iets rustiger stromende deel na een brug. Vandaag helaas al weer de laatste dag hier. Denk niet dat ik de kans krijg het nog eens te proberen. (Volgende keer maar een echte visvakantie plannen zonder de vrouw en kids). Heb iig even kunnen oefenen met de droge vlieg op de stroming zetten en het is sowieso mooi om hier aan het water te staan. Zat trouwens zelf tussen Vejen en Foldingbro in. Dat traject kost je 100 Kr minder. Misschien heeft dat een reden? Zag het traject niet genoemd in de .pdf over denemarken maar ja blijf een Nederlander. Kom nog wel een Nederlandernaar Denemarken met wat meer ervaring. Bedankt voor de reacties.