Afbinden nylon sierraden elastiek

Started by Beertje, January 22, 2015, 12:15:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Quote from: p.forel on January 24, 2015, 11:59:37
Als ik elastiek afbind, dan trek ik het onder spanning voordat ik afknip ?????????????

Vanwaar al die ????????



wouter veuger

Quote from: p.forel on January 24, 2015, 11:59:37
Ik hoef ook filmpje niet te kijken.   Doe het al 20 jaar zo .

Ah oké,nee dan zal je het wel weten inderdaad.


Quote from: p.forel on January 24, 2015, 11:59:37
Lijkt mij niet Wouter.
Of is afbinden zelfde als inbinden  in het noorden van het land.

Zou zomaar kunnen,die noorderlingen hebben wel vaker rare gewoontes :P ,zou je even aan iemand uit het noorden van het land moeten vragen.



maurice

Laat die P.Forel maar gaan, heeft denk ik meer ervaring in het binden en gebruik van materialen dan de meesten van ons.
Hij is denk ik ook de enige die hier originele zalmvliegen bind.
Heb hem in Duitsland aan het werk gezien.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Bone F

Quote from: maurice on January 24, 2015, 13:48:38
Laat die P.Forel maar gaan, heeft denk ik meer ervaring in het binden en gebruik van materialen dan de meesten van ons.
Hij is denk ik ook de enige die hier originele zalmvliegen bind.
Heb hem in Duitsland aan het werk gezien.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden.
Ik ook  :-\

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Quote from: obi-130 on January 23, 2015, 00:10:13
gert ik denk dat je nu sieraden flos hebt bestelt dit is plat en niet rond

Ha, heb het zojuist binnengekregen en hoewel ik er zelf ook rekening mee had gehouden dat het plat zou zijn, is het toch rond!
Dus da's mooi (mits je er ook lekker mee kunt binden natuurlijk, vanavond maar even proberen).

Groet,
Gert


Inderk

Quote from: p.forel on January 24, 2015, 11:59:37
Lijkt mij niet Wouter.

Als ik elastiek afbind, dan trek ik het onder spanning voordat ik afknip ?????????????


Of is afbinden zelfde als inbinden  in het noorden van het land .

Ik struikel niet over het afbinden.  Ik hoef ook filmpje niet te kijken.   Doe het al 20 jaar zo .

Is meer voor mensen die antwoorden zonder naar filmpje te kijken .!!!

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Bone F

#32
Quote from: maurice on January 24, 2015, 14:28:58
Bind u ook zalmvliegen?
Yep en laat die U maar weg hoor ;D, deze bv......

[attachment deleted by admin]

maurice

Mooi, heb het geprobeert met de filmpjes van Jan Muiser.
Maar ben er niet voor in de mand gelegd.
Niet het geduld en de rust voor.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Bone F

Je moet er inderdaad ff de tijd voor nemen Maurice, zeker als je ze zoals ik niet zo vaak bind. Ik ben meestal een avond in de weer met het "bekleden" van de haak, daarna komt het moeilijkste deel en dat zijn de vleugels en de rest. Ik verbaas mezelf, en anderen, dat ik toch het geduld hiervoor kan op brengen dus er is hoop voor je ;D. Ik bind ze voor de lol, plaats ze op een mooi stukkie dood hout o.i.d en geef ze dan kado als dat zo uitkomt.
grtn
Frans

Beertje

#35
Afbinden? ......inbinden? Om met shakespeare te spreken, what in a word!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Inderk

Denk dat het daar om gaat meneer de Beer.

Al met al iets om naar mijn idee verder geen aandacht aan te besteden.
Ik blijf er bij dat het een goede tip is, die ik nog niet kende. En ik het afbinden altijd anders deed.

Jammer dat hierover zoveel geneuzel over ontstaat, zal wel met komkommertijd te maken hebben.... 8)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


gijsie20

Thanks voor het delen van het filmpje Beertje!

Ik heb vorig jaar vanuit China voor heel weinig sieraden elastiek gekocht op een aantal rollen en kleuren. Ik ga het eens proberen op deze manier.

Groet

Gert

Ik ben niet ontevreden met de eerste (nou ja, derde) poging.
Heb een tungsten bead variant gemaakt.





Staartje wat te lang zie ik nu, maar het ging dus vooral om het elastiek en dat kan er wel mee door.

Groet,
Gert

Scaramouche

Ziet er inderdaad prima uit. Welke maat haak is dit?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

#8.

Lekker groot, voor de (Oostenrijkse en Duitse) rivieren op de wat sneller stromende stukken.

Ik had ook al wat gebonden op een #14, gewoon om te kijken of het wilde lukken met dit elastiek. Dan hoeft er geen vulling onder; bij de #8 zit er aardig wat binddraad onder om letterlijk en figuurlijk een beetje body te krijgen.

Scaramouche

Ah, da's een stevige haak dan. Ik had mijn probeersel op een #14 gebonden met 'standaard' bodyglass. Ben benieuwd hoe jouw elastiek er uit komt te zien op een #14.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

#42
Deze is op een #14. Zelfde patroontje zo veel mogelijk aangehouden. Is niet perfect gebonden, maar kan er wel mee door vind ik.






Gert

Heb er dus eentje op een #14 gebonden, zie boven. Maar voor dit patroontje is 0,8 mm elastiek misschien wat minder geschikt op zo'n "klein" haakje. Kijken of ik daar betere patroontjes voor kan vinden, waarbij de body niet taps hoeft toe te lopen.

Beertje

Gert@ op zich een leuk nimfje,maar het staartje is wat aan de lange kant. Bij nimf geldt: lengte staartje = halve haaksteel lengte. hier onder een schema.

http://www.vnv.nu/index1.php?id=7&cat=5289f20ee8aa0&page_id=52b6de80133c8
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.