Werpen met volledig zinkende lijn

Started by Rick, November 13, 2013, 21:50:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rick

Zijn er mensen die ervaring hier mee hebben?   Ik weet dat sommige sinktip lijnen lastig(er) werpen.  Waarschijnlijk door het verschil in gewicht van het zink gedeelte tov de drijvende volglijn.
Ik heb ook het idee dat een volledig zinkende lijn directer contact met de vlieg oplevert..
De bedoeling is om blobs en booby's langs de bodem aan te bieden op de diverse vijvers en eventueel Oostvoorne..

BV

Airflo  Delta Taper   Di7 gooit verschrikkelijk slecht.  Met slecht bedoel ik zonder gevoel en minder gecontroleerd.
Ik heb het gevoeld dat door het hoge gewicht van de lijn je een hogere lijnsnelheid moet hebben als bij een dikke maar lichte drivende lijn.

Er is ook een Airflo  met een iets dikkere intermedium volglijn  ipv een dunne zinkende volglijn.  Deze met dikkere intermedium volglijn vond ik iets makkelijker gooien.

Als je wil testen kan je ook goedkoop een of twee supersnelzinkende polyleaders kopen en die voor je drijvende wf-lijn hangen.
Dit gooit makkelijker als een zinklijn , maar is iets uit balans.

veel pezier

Rick

Ik kreeg het advies om de Snowbee Countdown te nemen, 7 ips. Misschien omdat ie die op voorraad heeft liggen.. 8)
Ik heb wel gebruik gemaakt van de Teeny  sinktip lijnen, 130, 200 en 250 grain.  Werpen zat weinig gevoel in..
Dit zal met een volledige zinklijn niet veel beter zijn..

weerwolf

wat bedoel je met een volledig zinkende lijn? Volgens Edwin Kersies van Dyckers is de airflo de enige lijn in de markt die over de hele lijn een zinklijn is de meesten  lijnen zijn volgens hem zinktip lijnen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Inderk

Ik heb een full-sink van cortland.
Werpen gaat bagger met dat ding, zorg er voor dat je niet te veel lijn er uit hebt tijdens het werpen en laten schieten, echte afstanden haal ik niet met zo'n lijn.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Sieger

#5
Jim Teeny beschrijft op zijn site hoe je de T-lines zou kunnen werpen. Altijd eerst een (valse) rolworp zodat de lijn op het water ligt, direct gevolgd door de 'echte' worp.

Via deze link naar "Catalog" -> T-series en daar staan een kort filmpje

http://www.jimteeny.com/indexMain.html?content=tripsTips&page=tripsTips/tripsIntro.html


Sieger

Sieger

 :P Ja op zich snap ik dat (en stiekem doe ik het zelf ook steeds meer....  ::) ) , maar aangestoken door die gekke Kersies vind ik het op 'groot' water en met de vliegenlat, wel mooi om een snoek uit de diepte te halen... Als de arm te lam wordt, pak ik ff die andere....  ;)


Sieger

Arno

Airflo six sense DI3 en Di7/8 voor een #8 gooien wat mij betreft allebei niet minder dan mijn intermediet of floating lijn en haal er goede afstanden mee
ook met een grote streamer gooit het nog redelijk wat mij betreft.
ik heb ook een zinktip lijn voor een #4 en #8 maar die mag je zo van mij overnemen dat ligt hier in de kast en ik denk niet dat hij er ooit weer uit zal komen.

Gr Arno

Bert J.

Die six sense DI3 werpt inderdaad prima aan een acht en zinkt mooi gelijkmatig. Maar ik heb ook een A&M zinklijntje #5 aan mijn TFO professional #6.
Werpt super op deze hengel en zinkt ook mooi gelijkmatig naar de diepte.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

maurice

Heb ook een zinklijn gehad, maar voor de manier waarop ik op snoek vis niet geschikt.
Zou dus alleen nog maar vissen met een zinklijn op open water van uit een BB.
Vanaf de kant kan het gewoon met een wc lijn zodat je de verschillende streamers op de juiste manier binnen kunt vissen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger



Sieger

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Haha... Altijd leuk auto erectie.... Euh correctie....  :o


Sieger

Maxxy

Ik gebruik een #6 zinklijn van A&M en gooi er alles mee van kleine nympfjes tot 20cm congostreamers.
En kan er weinig bijzonders aan ontdekken.
Het enige wat ik anders doe als bij de drijvende lijntjes is de snelheid er goed in houden.


HappyFisherman

Als je wadend met een zinklijn gaat vissen is een stripmandje wel bijna een must.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Rene,

Je spreekt over een zinklijn en het strand.
Het strand intrigeerd me enorm , maar ik zie er geen bal euh vis..  te haken.

Dan sleept je lijn toch gelijk over de bodem?! of ben ik mis?

Rick

Mensen, hartelijk dank voor de reactie's..  Ik ga er wat bruikbare info uitfilteren.. ::top::
Zaterdag misschien even de Snowbee lijn proberen en hopelijk ook de Sixth Sense...

Zou het ook zo zijn dat hoe hoger de sinkrate, hoe lastiger werpen?   Ik neem aan dat het gewicht van de di8 hoger zal zijn dan van een di3.. ???

Rick

Quote from: HappyFisherman on November 14, 2013, 16:53:21
Als je wadend met een zinklijn gaat vissen is een stripmandje wel bijna een must.

Dat is inderdaad een goeie..  met een zinkende volglijn heb je binnen de kortste keren nieuwe veters in je waadschoenen...

Arno

Daar zijn diverse oplossingen voor Rick
ik heb voor 9,95 een soort van strip"zak" gekocht bij fly & spin en die werk perfect.
maar een stripmandje of iets wat er vanaf geleid is kan natuurlijk ook.

Gr Arno

Rene V.

Met zo'n stripzak zou ik uitkijken als de bodem glad is.Als gaat verplaatsen is het risico groot dat je lijn in elkaar draait,soms al bij 3 stappen.Dit heb je bij een stripmand met cones niet.Ik heb ooit zo'n opvouwbaar mandje gehad,nooit meer.

Groet Rene V.

HappyFisherman

Ik ben nog steeds druk aan't denken om ma iets te laten maken van een binnenland van een kinderfiets (opblaasbaar dus) en een mandje van wat ook binnenin. Helaas niet op het OVM geweest afgelopen jaar, maar ik kan me voorstellen dat je er daar heel veel plezier van kunt hebben!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rick

Ik zag laatst een soort reuze egel bij Peeters... in plaats van een mandje..  dat zou best eens kunnen werken.
In ieder geval de Airflo sixth sense Di5  #6/7 besteld..  Hopen dat ie er morgen is.  Kan ik er zondag mee naar de Eemhof..

Ben alleen bang dat de blobs van Muddler.nl niet op tijd gaan komen.  2x gebeld en een mail gestuurd maar geen reaktie.
Zit er hier ook niet iemand die met dat bedrijf te maken heeft?

Rick

Zo, de lijn zit op de reel. Eerste indruk is goed. Mooi dun en redelijk soepel. Ook zit er netjes een leaderloop bij geleverd.
Gelijk vanmiddag ook maar een stripmandje gehaald. Een Deense, volgens mij.
Dus morgen de bellyboat mee en de nieuwe 5 en 7 hengel... lekker een dagje Eemhof.

gijsie20

Ik heb zelf zowel een sinktip lijn als een volledige zinklijn. Moet zeggen dat de zinklijn beter werpt als mijn sinktip, maar dat kan ook aan de combiantie van hengel en lijn liggen.
Mijn zinklijn is van Flextec, voor een paar euro gehaald van Ebay uit Engeland, en vist tot op heden super. Doet wat ie moet doen....zinken  ;D Vist top met de booby's en de blob's.


MarcelN

#24
Bedankt voor de tip Gijs :) flextec en dus tacklediscount heeft fijne spullen, haal er veel om die kleine hier mee te laten raggen, kost geen drol.(let wel op de verz.kost.ivm bieden :-X )
http://www.ebay.co.uk/itm/Flextec-3-Fly-Lines-3-x-Backing-3-x-Loops-/370690268324?pt=UK_SportsLeisure_Fishing_Line_JN&var=&hash=item9505b68a9d