Werpen met grote streamers.

Started by haasie, December 12, 2011, 15:05:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

haasie

Ik heb sinds kort een nieuwe hengel voor het snoeken, een Grey's platinum saltwater #9 met een reddington reel en een rio lijn.

Vandaag even wezen testen en het gooien lukt me totaal niet.De streamer klapt een beetje heen en weer en het ziet er langs niet zo uit zoals op dvd's zoals waterwolf.

De streamer bestaat uit 2 zonkertjes en wat veren, niet extreem groot.


Wat doe ik verkeerd? Heb nou niet echt het "vliegvis"gevoel en het ziet er stom uit.  Hoe gaat het jullie af?

Rene V.

Hallo Haasie,

Als je het vliegvisgevoel omschrijft met delicaat werpen en voorzichtig landen van de vlieg is vliegvissen op snoek iets anders.De streamer dondert met geweld op het water,je moet zeker in het begin werken voor je resultaat.Ik zou beginnen met een leader van 1 meter ongeveer 40/00,daaraan een onderlijn van 25cm,streamer eraan en proberen te werpen.Aan je hengel ligt het niet.Maak korte worpen gaat dit goed steeds verder,ik en vele anderen hebben ook staan te kloten in het begin,maar oefening baart echt kunst.Ook belangrijk is dubbel strippen en even werpen volgens het boekje,je streamer dus even volgen met je ogen vooral bij de achterwaardse worp.

Nu vangen,Rene V.

Gert

Wat mij ook nog wel eens helpt:
Laat de streamer bij elke voorwaartse worp even het water raken ipv hem in de lucht te houden, korte pauze (zonder de streamer gelegenheid te geven om te zinken) om zodoende elke worp een stukje verder te komen tot je echt niet meer verder komt (of de stek heeft bereikt natuurlijk).
Hoop niet dat dit de snoek afschrikt overigens, maar het zou zelfs wel eens positief kunnen werken door aandacht te trekken.

Iemans anders deze ervaring ook?

Groet,
Gert

haasie

Op de bekendere films ziet het er allemaal wel redelijk uit. Zonder streamer gooit het allemaal wel, maar een streamer met 2 zonkertjes kan nooit de hele wereld wegen.

Morgen even proberen met verschillende leaders.

Marksman

Je probleem hoeft niet gewicht te zijn maar kan ook luchtweerstand zijn.
probeer het ook eens met 1 zonkerstrip of een streamer met minder body.
Zo ging het bij mij ook steeds beter.

HappyFisherman

Blijft nog de vraag staan hoe lang je leader nu is?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

Het werpen van een streamer is wel wat anders als met een droogvliegje (alleen het gewicht al)
Maar toch blijft de basis techniek het zelfde.Wat belangrijk is dat je niet met veel kracht gaat werpen,je wordt er alleen dood moe van en het werkt niet.
Probeer eerst eens Natte streamer op een lijn lengte van een meter of 8 in de lucht te houden door de hengel in voorwaartse en achterwaartse beweging goed op te laden dus niet te vroeg de tegen gestelde beweging in zetten. pas als je de streamer voelt trekken dan mag het.
Geef je ook hierbij nog een dubbele strip, dan zul je zien dat het werpen steeds makkelijker gaat.
Nogmaals, gebruik niet teveel kracht,laat de hengel het werk doen.Anders hou je een dag snoeken niet vol.
Probeer maar eens,succes.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

haasie

Leader lengte varieerde van 1 tot 2 meter. Met een kleinere streamer ging het beter maar dat zou niet hoeven aangezien de hengel wel wat zou moeten kunnen hebben.

Ben erachter gekomen dat deze hengel niks voor mij is, ik hou het biij het subtielere werk en ga wel streamers maken voor mijn 6je.

Sieger

Het zou ook nog wel eens aan de hengel lijn combi kunnen liggen. Heb met een dubbelhandige uit deze serie geworpen en met de 'goede' lijn erop (zelfde aftma) voelde hij als een dooie stok.... Niet mee te gooien,
Pas met een (veel) zwaardere lijn begon het te komen.... Misschien toch eens proberen....


Sieger

marc

zoek eens iemand in de omgeving die ook gaat snoeken ,vraag of je eens meemag.
kan die gast waarschijnlijk wel tonen hoe je het beter kan doen .
samen op stap is veel leuker als alleen ,je leert zeker weten wat bij  ;)
grt kl belg

haasie

Quote from: Sieger on December 13, 2011, 16:43:11
Het zou ook nog wel eens aan de hengel lijn combi kunnen liggen. Heb met een dubbelhandige uit deze serie geworpen en met de 'goede' lijn erop (zelfde aftma) voelde hij als een dooie stok.... Niet mee te gooien,
Pas met een (veel) zwaardere lijn begon het te komen.... Misschien toch eens proberen....

Nee dat is het niet, vind het gewoon niet prettig vissen. In mijn ogen is vliegvissen subtiel vissen. Dan maar met een slag kleinere streamers aan de gang. Grote van de snoek maakt me weinig uit, als ik maar lekker vis.

Sieger

Ah... oke ja halve kippen subtiel presenteren dat gaat niet zo...  ;D


Sieger

harlin

Quote from: haasie on December 13, 2011, 21:14:38
Nee dat is het niet, vind het gewoon niet prettig vissen. In mijn ogen is vliegvissen subtiel vissen. Dan maar met een slag kleinere streamers aan de gang. Grote van de snoek maakt me weinig uit, als ik maar lekker vis.
Hier een snoek op haakje 14,
ipv een wintervoorn een snoek van 75 cm.
Maandag gevangen door een vv kennis hier in de buurt.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Plantje

Quote from: haasie on December 13, 2011, 21:14:38
Nee dat is het niet, vind het gewoon niet prettig vissen. In mijn ogen is vliegvissen subtiel vissen. Dan maar met een slag kleinere streamers aan de gang. Grote van de snoek maakt me weinig uit, als ik maar lekker vis.
Voor sommige vliegvissers is dat alleen al reden om niet op snoek te vissen volgens mij.

De meeste andere vissen kun je inderdaad wel de wat kleinere streamers gebruiken. Voor baars, roofblei, snoekbaars kun je relatief kleine streamers gebruiken waar je lekker mee kunt werpen. Maar zelfs als je met een nimf staat te gooien vind ik het minder subtiel dan met een droge vlieg. Het heeft gewoon wat: een vederlicht vliegje superzacht op het water laten landen en vervolgens weggepakt zien worden!

vliegvisgek

wat spey ook aan geeft ik zelf vis ook met 6# soms  7# op snoek en gaat prima totaal geen moeite om grote streamers (tot 25 cm)weg te zetten ja je moet wel wat harder werken vooral met de leader wat langer maar tot 2 meter geen probleem daar boven word moeilijker, :D

haasie

Plantje

Ik denk er precies hetzelfde over als jij, ik vang liever minder vis op een droge vlieg dan meer met natte.

De #9 staat te koop, ik hou het bij het subtielere werk. En anders pak ik de boot en de spinhengels wel :P

Plantje

Quote from: haasie on December 14, 2011, 22:40:32
Plantje

Ik denk er precies hetzelfde over als jij, ik vang liever minder vis op een droge vlieg dan meer met natte.

De #9 staat te koop, ik hou het bij het subtielere werk. En anders pak ik de boot en de spinhengels wel :P
Dat dan weer wel. Maar ook met kleine streamers kun je grote snoek vangen.

Binnenkort ga ik hier in de buurt denk ik nog wel even snoeken. Ik weet er nu 3-4 te staan hier in de buurt. Als ik met de streamers daar langs ga weet ik wel vrij zeker dat ik vis heb.... dat is ook wel af en toe leuk :)

Maar wel met de #6 hengel en mischiiiiiieeeen met een #7, maar zeker niet zwaarder!

Ik leer liever nog eens een keer goed met mooie kleine nimfjes vissen, want het vissen met droge vliegen is hier in Nederland toch vrij beperkt. (Maar dat is een heel ander onderwerp en daar zal ik dit topic niet mee gaan vervuilen! ;) )

haasie

Ik weet het, heb zat grote snoek gevangen met klein kunstaas. Dus waarom geen klein streamertje?