Oostvoornse Meer 2018 - 2019

Started by Franky Boy, November 30, 2018, 19:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bone F

Quote from: MarcelN on April 19, 2019, 22:15:29
Toch nog wat gevangen Frans zie ik, ik zag vandaag ook erg veel stekelbaarsjes, ziet er goed uit allemaal daar qua onderwaterleven.
Maar die stijgende vissen....zouden die op muggenlarven azen? Buzzers? Niet mijn visserij, maar je moet iets proberen daar.
D'r stond ook nog een leeftijdsgenoot :) van mij te vissen volgens de "Oostenrijkse"😊 methode, dus een droge  (foam)vlieg laten afdrijven en die ving een prachtige rainbow op het rainbow plekkie!

Franky Boy

Er wordt veel te weinig met 'foam'vliegen op het Oostvoornse Meer gevist.
Die zij echt 'onzinkbaar'...
Ik heb vroeger succes gehad met de 'ballon-sedge' van Roman Moser en 'red tags' waar over de body een zwart foam dekschildje was gebonden...
Je moet wel geduld hebben en de vliegen minuten lang laten 'driften'.
Vroeger of later (en meestal later  ;D ) wordt de vlieg door een forel gepakt.

wh82

Bibio werd vanochtend prima gepakt.

Bone F


wh82


Franky Boy

Droog passief vissen is meestal de beste methode.
Gewoon de droge vlieg laten 'dobberen' net zo lang tot een vis hem pakt.
Die vlieg moet dan wel over een goed drijfvermogen beschikken...
Sepp Fuchs heeft een uur geleden het binden van een droge vlieg met een strip foam op zijn facebookpagina's geplaatst.

Bone F

 Ik heb helaas geen facebook, kun je delen op dit forum of youtube?

Franky Boy

Nee, staat alleen op facebook en nergens anders...
Deze (binden van een bibio) vond ik wel op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=he6uTPHz4tg&list=PLeabL7bxH9YxV6a-QyYHgK16ViaNX6_jO&index=1

Bone F

Ik vind die van mij mooier 😊 maar deze zal ook prima de aandacht trekken. Er staan veel foamvliegen op YT maar ja Sepp kan net weer met iets nieuws komen. Dat opzetten van dubbing vond ik wel weer apart, zo pik je toch steeds weer iets nieuws op.

Scaramouche

Die van Sepp is met felgele foam die hij aan de onderkant zwart maakt. Lekker dik opgezette zwarte hackle en klaar. Ik was er vrijdag, een keer beet gehad, niks gevangen. Sepp had een mooie regenboog en een andere visser had een saibling op een streamertje.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Ja die Sepp net Hamilton, unbeateble😊

Bone F


Bert J.

Ja, zo iets was het. Streepje gele foam aan de onderkant zwart gemaakt, daar bovenop toefje witte antron
o.i.d. voor het zicht, en daarvoor een dikke zwarte hackle.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Scaramouche

Dat lijken elzenvliegen of heel vroege vliegende mieren?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: Scaramouche on April 25, 2019, 09:37:21
Dat lijken elzenvliegen of heel vroege vliegende mieren?
elzevliegen idd, ik heb ze ook al veel gezien, evenals bibiootjes.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Marcel, wat voor kleur hebben die muggenlarven in het OVM? rood of meer groen-bruin?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Scaramouche

ok, goed om te weten. Ik zal weer wat 'hangende' muggenlarven maken die ik met de wind mee kan laten driften. misschien dit weekend nog een keer richting het meer,
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Er worden nog veel te weinig vangsten gemeld....
Voor ik voor onbepaalde tijd van internet verstoken was, werden er via via mij nog twee saiblingen gemeld, een door een vliegvisser en een door een spinvisser gevangen!
Die zijn nergens in de vangststatistieken terug te vinden.  >:(
Het online melden van je vangsten is een fluitje van een cent! 8)
En die vangstmeldingen zijn erg belangrijk voor het toekomstig beheer.
Het kan op http://www.vnv.nu
En op de website van Sportvisserij Zuidwest Nederland.

MEERFORELLEN BEHOREN TOT DE SOORT SALMO TRUTTA EN MOETEN DUS ALS 'BRUINE FORELLEN' WOREN GEMELD!

Bone F

Komt er nog een geheugensteuntje bij het infobord tav de vangstmeldingen?

Bone F

Haha ja zo kun je het ook zien!

Franky Boy

Hmmm...
Die lieden zijn nou niet bepaald onze doelgroep.
Ik denk eerder aan mensen zoals jij, Marcel, die regelmatig in het Oostvoornse Meer vissen... ::)

joost

Hoi allemaal,

Kleine intro: mijn naam is Joost en ik ben nieuw hier en 'redelijk' nieuw in het vliegvissen. Van 2014 tot 2018 in Engeland gewoond en in 2017 het vliegvissen daar geleerd op de chalk streams, droom er nog steeds van, wat een geweldige sport! Inmiddels een jaar Nederland met de vliegenlat aan het verkennen. Deze winter op wintervoorn, vorige zomer op zeebaars (Maasvlakte en sluis bij IJmuiden) en ben eigenlijk alles een beetje aan het verkennen en ontdekken.

In de aankomende 3 weken wil ik een paar dagen naar het OVM gaan. Ik heb de posts in dit thread eens doorgelezen om me voor te bereiden, maar wilde graag wat plannen op jullie afvuren om wat feedback te krijgen.

Materiaal
Ik heb sowieso een waadpak bij me. Heb een #6 en een #4, geen #5 helaas wat hier waarschijnlijk het beste was geweest. Moet zeggen dat ik met m'n #4 flinke beekforellen heb geland, maar misschien dat een 60er (dromen mag altijd ;-)) niet zo'n goed idee is op een #4 en dat een #6 beter is. Maar de bot lijkt me op de #4 een mooie sport!
Heb alleen drijvende lijnen, als ik zo lees dat er met de dry fly wordt gevist en dat de botten in ondiep water op de bodem te vinden zijn dan lijkt me dat wel te doen met een drijvende lijn?

Vliegen
Ik begreep dat momenteel de Bibio voor forel, en misschien wat garnaaltjes over de bodem voor bot een goede start zijn. Hier wat ik een beetje gepland heb en zou willen proberen. Ben heel benieuwd naar jullie feedback en adviezen!

1. Woolly buggers
Over / boven de bodem actief vissen op forel en bot.
[attachment id=1 msg=178797]

2. Aasvis met verzwaarde kop
Dit is een beetje een gok, heeft dit zin? Zijn eigenlijk voor baars, maar kan me voorstellen dat forel en bot hier beide evt ook op bijten? Vooral fijn om wat dieper te vissen ivm de vrij zware kop.
[attachment id=2 msg=178797]

3. Grote garnaal
Deze is eigenlijk voor zeebaars, maar na de foto die ik zag van een garnaaltje dacht ik: waarom niet? Hij is vrij groot maar goed, een roofvis is een roofvis. Dit zou voor bot zijn, denk dat een forel hier niet op bijt? Ook is deze niet verzwaard. Hij zinkt heel langzaam dus zou 'm in een ondiep stuk over/boven de bodem kunnen vissen.
[attachment id=3 msg=178797]

4. Kleine garnalen
Deze zijn allemaal verzwaard en wat kleiner. Zou deze ook over de bodem op bot willen vissen.
[attachment id=4 msg=178797]

5. Droge vliegen
Weet niet precies over het Bibio's zijn, maar op basis van de foto's lijkt me dat rij 4 het dichts in de buurt komt. Nog andere tips uit dit doosje?
[attachment id=5 msg=178797]

6. Nymfen
Zit hier nog iets interessants tussen?
[attachment id=6 msg=178797]

Stekken
Ik ken eigenlijk alleen de parkeerplaats bij Paviljoen Stormvogel en de strekdammen daar. Zijn er nog andere goede spots waar je met de auto kan komen? Ik hoef niet de geheime parels te weten, maar wat algemene richtlijnen zijn welkom! Ik geniet altijd erg van wadend vissen in ondiepe stukken.

Locaties
Altijd vanaf de strekdam, of ook vanaf het strand knie-diep in de binnenbak?

Alvast bedankt en mocht er iemand op dezelfde dag gaan (ik laat nog even weten wanneer ik ga) dan trakteer ik op een koffie/biertje voor de tips ;-)!


Scaramouche

Volgens mij ben je al prima ingelezen. Voor bibio's geldt heel grof gezegd dat een zwart harig ding op maat 10-14 de interesse wel moet wekken. Forellen zijn niet bang van een flinke hap dus de streamers en buggers die je laat zien zijn zeker niet te groot. Of ze daar trek in hebben is een kwestie van proberen en regelmatig wisselen. Ze pakken ook heel kleine vliegen op maatje 18 dus er valt vooraf weinig peil op te trekken. In de bakken zit zeker ook vis, in ieder geval bot maar op de juiste momenten ook forel. Voor de rest is het OVM gewoon een water dat je moet leren kennen. Vanaf de dammetjes kun je twee kanten op vissen, dat vind ik zelf prettig. op het meer is het wel snel diep dus ik zou op zijn minst een zinkende leader meenemen om ook diep te kunnen vissen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Martijn

Hallo Joost,

Ik ben geen OVM expert, maar hierbij mijn mening :-)
Drijvende lijn is prima, hierbij kan je in de buitenbakken prima in de buurt van de bodem komen.
En qua hengel lijkt zou ik zeker (minimaal) voor de #6 gaan en de #4 thuis laten...

De droge vliegen van rij 1 lijken me ook prima droge vliegen (zwart), voor zover ik het zo kan zien.

De (voor zover ik weet) meest beviste plaats is de loswal op de noordoever (slag baardmannetje, doorrijden bij het paviljoen - helemaal naar het einde). Let op dat je hier ook op enkele plaatsen niet mag vissen, i.v.m. duikers en natuurgebied. Dus alle andere visplaatsen zouden ook een prima optie kunnen zijn :-)

Wooly buggers/streamers zijn ook een prima optie, zodra het gesloten seizoen voorbij is en er weer gevist mag worden met grotere haken :-)

Succes!

wh82

Gesloten seizoen geld niet op OVM.