Beginnen met vliegvissen

Started by Bram Middendorp, April 12, 2019, 14:30:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Quote from: Bone F on June 17, 2019, 22:55:07
Ik ben nu aan de Kyll maar als ik terug ben stuur ik je er wel een paar, ze zijn nogal prijzig als je ze moet kopen.

Waar was je ? Ik was ook op de Kyll gister namelijk..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

wh82

De getwijnde leader van Frans is absoluut beter dan een getrokken leader. Om te kopen idd duur, om te maken valt te overzien. Desalniettemin vis ik meestal (behalve in situaties waar de presentatie van een droge vlieg perfect moet zijn en dat is bij Voorns enzo eigenlijk zelden het geval) met een getrokken leader, die zijn te vinden vanaf een euro. Die leader van Frans is prima op te lappen overigens, klein lusje of tippet ring en klaar. Hou die knoop wel heel klein anders krijg je snel vuil aan je leader.
Leuk te zien dat je aan 't vliegvissen bent trouwens, was zelf een jaar of 12 toen ik er mee begon, heb het na een lange pauze zes jaar geleden weer opgepakt maar had eigenlijk nooit moeten stoppen.

henkverhaar

Quote from: Bram Middendorp on June 18, 2019, 17:11:54
Wat leuk! Lekker aan het vliegvissen daar?  :)
Ik heb de foto van mijn leader nu hier:
https://photos.app.goo.gl/RcMmHvkSVrkrR49XA
Gewoon een lusje inbinden, en daar (lus in lus) een tippet aan vast maken. Een perfection loop werkt goed, maar een waterknooplus ook.

henkverhaar

Bij een perfection loop heb je geen 'last' van de staat van het uiteinde - je hoeft het eind ook nergens door te halen of zo. Gewoon laten zitten dus, lus maken, en dan kort afknippen.

Bone F

Mike we staan op de camping Kyllburg. Het vissen valt een beetje tegen waarschijnlijk mede omdat er geen maatse forellen meer uitgezet worden maar alleen die van ca. 10 cm. Gisteren had ik er nog wel 2 mooie rond de 30cm. maar moeilijk. Die er nu groot geworden zijn worden steeds slimmer.
Bram ik vraag geen geld voor die leaders hoor ik dacht ik dat al geschreven had. Ik hoef niet te verdienen aan medevissers. Over ruim een week stuur ik er wel een paar. Ik vind het leuk om ze te maken en ze gaan zo lang mee dat ik ze niet zo vaak meer knoop dus kan ik weer ff oefenen! Voor de liefhebbers ik maak ze niet met een plank maar met haakjes aan het plafond zoals het mij ongeveer 45 jaar geleden voor het eerst is voorgedaan door een Belg.

henkverhaar

Eh, doorrijden naar Noorwegen ?

;-)

Maar even zonder gekheid, als je op zoetwater - riviertjes - op forel en vlagzalm gaat vissen: normale vliegen. Wat elk hair caddis (of varianten, zoals CDC & Elk), wat 'rommelige' CDC vliegen, wat klinkhamers, wat spaarzaam gehackelde vliegen, wat pheasant tail nimfen, wat killer bugs, wat goudkoppen, en wat emergers. Dan ben je al een heel end. En je bindspullen meenemen natuurlijk...