Breng een stem uit en steun een nederlands vlagzalm project

Started by Hans-oet-remunj, October 26, 2012, 17:10:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans-oet-remunj

 ::hulp::

Hi All, zie
http://vliegvissen.startpagina.nl/prikbord/16033323/herintroductie-vlagzalm-in-de-geul#msg-16033323

Het betreft een project waarin de vlagzalm weer in de Geul zal worden geherintroduceerd. De finnaciele middelen zijn krap, en ze hopen op subsidie. Je kunt ze helpen door je stem op dit project uitbrengen, zodat het voor subsidie in aanmerking kan komen als het project wint.    Op dit moment (vrijdag 26 okt, 16:55) staat het project op plaats 6.... het moet minimaal naar plek 5 om door te komen naar de finale.  Het verschil met plek 5 is op dit moment slechts 3 stemmen.....een nek aan nek race dus...

Een paar stemmen extra kunnen dus echt veel betekenen ....

Je kunt stemmen op  http://www.groenendoen.nu/initiatief/herintroductie-vlagzalm/

Het kost je maar 1 minuutje of zo....


johannes

krijg het niet voor elkaar en ben langer dan een minuut bezig geweest ;D

peterf

Quote from: johannes on October 27, 2012, 11:18:31
krijg het niet voor elkaar en ben langer dan een minuut bezig geweest ;D

Mij lukt het ook niet om te stemmen.
Peterf

catchem

Stem uitgebracht. Bij mij kwam de bevestigingsmail in de spam-box.

peterf

Quote from: catchem on October 27, 2012, 12:08:20
Stem uitgebracht. Bij mij kwam de bevestigingsmail in de spam-box.

Ik krijg dit te zien.

Stemmen
De door u opgegeven gegevens zijn incorret.

Hans-oet-remunj

 ::hulp::
Hi all, Ik forward even de mail van het prikbord:

Beste mensen,

Helaas zijn wij meer dan 200 stemmen kwijtgeraakt doordat mensen niet hun stem hebben bevestigd via de bevestigingsmail.
Check aub uw mail, ook de map met spam (daar kan hij namelijk ook in terecht komen!)

Wij blijven uw steun hard nodig hebben.

Commissie heritroductie Geul en zijbeken

sietzedevisser

Gestemd!!  Goede zaak en hoop er ooit een vergunning te kunnen bemachtigen om nederlandse ladies of the stream te vangen.

Troutbuster

Het stemmen gaat dus net zo "stroperig" als lid worden van een Zuid Limburgse visveriniging.
Tenminste als "buitenlander" dan  ;)

Ik hoop dat binnen nu en pak 'm beet 5 jaar, de Geul e.o. miegeld van de vlagzalm daar niet van, maar ik denk niet dat 't gaat gebeuren!!
(maar ik hoop t wel hoor!!!! ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


peterf

Quote from: Rob van H. on October 29, 2012, 21:32:03
hier komt een bui opzetten om eens lekker tegen een aantal schenen aan te schoppen!!!

Hoe meer ik er over nadenk hoe brutaler ik het vind dat men vraagt om te stemmen voor een vlagzalm project wat uiteindelijk ontoegankelijk word voor de meeste van ons!!! Behalve een select groepje vliegvissers die lid zijn van een vereniging met visrechten op de Geul.

Verreweg de meeste verenigingen hebben een ledenstop of laten alleen locals toe! Of je kan tot Sint Juttemis op een wachtlijst!!
En als je dan bij gratie gods na 2 jaar over en weer mailen en bellen de toezegging krijgt dat je lid mag worden, krijg je te maken met een van niets wetende penningmeester die dan toch maar even de volle mep jaarcontributie wil hebben voor dat jaar als het seizoen op een week of 6 na ten einde loopt (eigen ervaring van ondergetekende en Troutbuster). We hebben vriendelijk bedankt voor de eer, want genaaid en getild worden kunnen we overal.

Dag-vergunningen worden mondjesmaat uitgegeven en dan alleen nog onder begeleiding van een lid van de betreffende vereniging, ken je niemand heb je gewoon pech!! Maar we zijn wel goed genoeg om te stemmen zodat ze de vlagzalm kunnen herintroduceren!!!

straks duizenden euro's subsidie krijgen om "Die Swartze Luftwaffe" lekker wat te vreten te geven in de vorm van vlagzalm vind ik eigenlijk zonde. Maar wie ben ik!!!


Ik ben het helemaal met jou eens Rob.
Peterf

Troutbuster

#10
Zuid Limburg, een parel van Nederland.
Ik ben een Nederlander, net als zovelen van ons, maar.....
We komen er niet tussen in Zuid Limburg (zie posting Rob)

Stroperige organisaties met een discriminerend soort chauvinisme!
Ons Geld is goed, en onze stem ook, maar verder moeten we niet zeuren dat wij "buitenlanders" niet of nauwelijks op de overigens prachtige riviertjes in een zo nog mooiere omgeving mogen vissen
Vissen op een manier zoals wij vliegvissers dit op de meest weidelijke manier uit oefenen (dat de locals de eerste uitzet met spinners en ander tuig, de beekjes uitsleuren, nog voor dat de vis een paar meter heeft gezwommen, zul je nooit ergens lezen!!) (om maar eens ff mee te schoppen ;))

En daar moeten wij "buitenlanders" op gaan stemmen???

nu niet en nooit niet!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hans-oet-remunj

He jongens...  ::hulp::

Hoevel de geul op slechts 50 km van mijn woonplaats ligt heb ik er nooit gevist. En zal het denk ik ook niet doen, los van het vergunningen gedoe.

Maar ik stem echt wel op hun project !  Zou ik ook doen als er een bv serpelingen project in de achterhoek zou lopen oid... (waar ik ook nooit zou gaan vissen).

Mi is het een goed project, die jongens zijn goed bezig:  ze proberen iets te doen aan duurzame natuur/visstand ontwikkeling onder water in onze stromende wateren...... ik ken niet veel initiatieven die iets vergelijkbaars doen.... eens iets anders dan galloway runderen of maaibeheer... Dus ik gun het ze wel.

Het is overigens een nek aan nek race aan het worden, ze staan nog net op de 5e plek en nr 6 en 7 hijgen in hun nek,  elke stem telt nog steeds (laatst dag om te stemmen)

Useless

Hmm, vind persoonlijk dat Rob wel een punt heeft. Waarom veel gemeenschapsgeld spenderen voor een handjevol mensen die hier uiteindelijk plezier van gaan hebben?
't Gaat helaas maar al te vaak zo bij dit soort projecten. We hebben veel geld nodig voor een of ander natuurproject en zodra de buit binnen is, gaat er een hek omheen en is het nog slechts toegankelijk voor een paar biologen die daar hun studie mogen doen.
Als ik eerlijk ben Hans, dan zie ik in de lijst andere projecten die het algemene belang een stuk beter dienen dan dit project en zou ook niet goed weten waarom op dit project te stemmen ipv andere die het mi meer verdienen.

Marcelk

Heb er voor gestemd.
Als het door gaat ben ik wel benieuwd of het gaat lukken.



Kan begrijpen dat zaken omtrent het lidmaatschap van de Geul verenigingen
kwaad bloed zet maar dat zou voor mij geen reden zijn om ze niet te steunen.

Cornico

Op 150 m. van mijn huis vindt één van de grootste en geldverslindende zg. natuurprojecten plaats, "het behoud van de korhoen op de Sallandse Heuvelrug".
Sinds tig hectares bos zijn gekapt, equaducten aangelegd, plaatselijk verkeer verboden en nog veel meer van dat soort maatregelen zijn genomen is het met de korhoen alleen maar achteruit gegaan.
Dit jaar is om een heel groot heidegebied dat daardoor is ontstaan een afrastering geplaatst van schrikdraad, binnenkort zullen er van die grotere runderen verschijnen die de berken- en andere opslag klein moeten houden omdat de boswachters dat niet kunnen/mogen/willen doen.
En wij?

Een paar jaar geleden is een deel van de Regge op 500m van mijn huis "gerenatureerd", ziet er af en toe prachtig uit met al weer wat onderspoelde oevers en mooie meanders. Omdat het gebied "onderhouden" moet worden, is alles tot op ruime afstand (100-200m) van de Regge afgezet met prikkeldraad omdat daar jongvee graast van mijn buurman de boer.
Overal staan en hangen bordjes: Verboden toegang.
En wij?

Wij mogen nergens meer komen, waar je vroeger lekker over de heide kon dwalen en struinen langs de Regge, ho maar!
Hoeft waarschijnlijk geen verduidelijking meer hoe ik over dit soort geldverslindende projecten van onbenullen denk.

Franky Boy

Wel veel kortzichtige reacties op dit item. :-[
Dit kleinschalige project is niet te vergelijken met allerlei geldverslindende natuurprojecten en natuurgebieden die overal voor recreanten worden afgesloten. Deze jongens zijn gewoon goed bezig en wees blij dat er nog mensen in de Geul mogen vissen. Ja, niet iedereen mag er vissen; je moet lid van een van de verenigingen daar zijn en er zijn soms lange wachtlijsten om lid te kunnen worden. Maar 'what the heck!'... Als iedereen er met de Vispas mocht vissen, zou het daar snel afgelopen zijn met de pret.
En een deel van de vlagzalmen blijft waarschijnlijk niet op de Geul rondhangen, maar zakt zeker in de Grensmaas af en dan wordt het voor meer van ons interessant! De Grensmaas was meer dan 100 jaar geleden één van de 3 wateren in Nederland waar vlagzalmen werden aangetroffen (de Geul en de Roer waren de andere twee).
::goodjob::

Useless

Jammer dat je mensen die een andere zienswijze erop na houden meteen kortzichtig noemt Franklin. Denk niet dat ze dat verdienen, maar goed; ieder zijn eigen visie. Mij gaat het niet om een vergunning. In de 35 jaar dat ik met de vlieg vis heb ik nog nooit op vlagzalm in Nederland gevist en heb het al die jaren prima overleefd zonder vlagzalm.
Waar het mij om gaat is dat ik het zonde vind om projecten geldelijk te steunen met gemeenschapsgeld waarvan je van tevoren weet dat er slechts een klein gezelschap de vruchten van gaat plukken. Dan zie ik dat geld liever in andere projecten die wel toegankelijk zijn voor grote aantallen mensen.
Daarbij moet je maar afwachten of zo'n project uiteindelijk ook iets oplevert. Kijk naar projecten die ook klein begonnen en waarvan er ook veel mensen waren die, net als jij nu, zeiden dat die mensen goed bezig waren zoals die van de veldhamster (korenwolf). Heeft inmiddels ruim een miljoen gekost en het beest is nog steeds niet in staat om zichzelf in stand te houden, mede doordat de vossen ze vrijwel allemaal opvreten; dus die worden dan maar afgeschoten. Over goed natuurbeheer gesproken. Wat ik er maar mee wil zeggen is: Natuurprojecten nemen soms wonderlijke wendingen.
Ik zeg niet dat dit ook met dit project gebeurt maar ik denk dat er wel betere projecten met misschien wel een beter voorspelbare uitkomst in die lijst staan die het meer verdienen dan het terug introduceren van een vis die al ruim 100 jaar niet meer in ons viswater voorkomt en uiteindelijk voor het eigen visplezier zo nodig weer terug moet komen. Misschien zie ik het wat zwartgallig en zo ja, help me dan meteen uit de droom, maar ik geloof niet zo heel erg in de idealistische ideeën die aan dit project ten grondslag liggen.

Gert

Quote from: Franky Boy on October 30, 2012, 15:18:47
En een deel van de vlagzalmen blijft waarschijnlijk niet op de Geul rondhangen, maar zakt zeker in de Grensmaas af en dan wordt het voor meer van ons interessant! De Grensmaas was meer dan 100 jaar geleden één van de 3 wateren in Nederland waar vlagzalmen werden aangetroffen (de Geul en de Roer waren de andere twee).
::goodjob::

Nou, misschien een idee om ze dan maar gelijk in de Grensmaas uit te zetten? ;D

Groet,
Gert


Franky Boy

Ik noem de mensen niet kortzichtig, maar hun reacties op dit item. Daar zit een groot verschil.
Ik reageer ook wel eens kortzichtig, maar ben hooguit bijziend.  ;)
Nogmaals: Het gaat niet om een geldverslindend project, maar om een kleinschalig project dat de laatste drie jaar al goede resutaten heeft opgeleverd. Het is dus bepaald geen sprong in het diepe.
Vlagzalm rechtstreeks in de Grensmaas uitzetten, zou misschien een goed idee zijn als je over een miljoen broedjes per jaar kan beschikken. De verliezen door predatie zullen er erg groot zijn. Het is beter dat ze in een zijbeek van de Geul opgroeien, waar ze meer bescherming en beschutting hebben (en minder roofvis) en een betere waterkwaliteit.
Vlagzalm is juist een heel kansrijke vis in Nederland doordat ze voor hun voortplanting veel minder eisen stellen dan de beekforel. Onze beken lijken namelijk erg veel op de Deense laaglandbeken. Ik bedoel dan niet alleen de beken in Limburg (Niers, Swalm, Roer en Geul), maar ook beken in Drente/Groningen, Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant.
Door nu al een kansrijk project in Limburg 'in de grond te boren', maken we andere projecten in de rest vanj ons land ook minder kansrijk.
Hoe kansrijk zo'n project kan zijn?
Ik ken mensen die in Nederland aan de droge vlieg hun grootste vlagzalmen hebben gevangen... ( > 52 cm!)
Dat zou ik aan iedereen willen gunnen!

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: Franky Boy on October 30, 2012, 16:20:48
Ik ken mensen die in Nederland aan de droge vlieg hun grootste vlagzalmen hebben gevangen... ( > 52 cm!)
Dat zou ik aan iedereen willen gunnen!

Alleen al daarom (en dan mogen ze best wat kleiner zijn hoor :) ) denk ik dat het mooi zou zijn als er begin gemaakt wordt met de herintroductie.

Useless

Quote from: Franky Boy on October 30, 2012, 16:20:48
Ik noem de mensen niet kortzichtig, maar hun reacties op dit item. Daar zit een groot verschil.
Ik reageer ook wel eens kortzichtig, maar ben hooguit bijziend.  ;)
Onze beken lijken namelijk erg veel op de Deense laaglandbeken. Ik bedoel dan niet alleen de beken in Limburg (Niers, Swalm, Roer en Geul), maar ook beken in Drente/Groningen, Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant.
Door nu al een kansrijk project in Limburg 'in de grond te boren', maken we andere projecten in de rest vanj ons land ook minder kansrijk.
Hoe kansrijk zo'n project kan zijn?
Ik ken mensen die in Nederland aan de droge vlieg hun grootste vlagzalmen hebben gevangen... ( > 52 cm!)
Dat zou ik aan iedereen willen gunnen!
@Franklin, Je hebt gelijk, je noemde de reacties en niet de mensen kortzichtig. Was dus een kwestie van slecht lezen; heeft misschien ook met slechte oogjes te maken.
En zodra er weer zo'n vlagzalmproject wordt opgestart op een rivier of beek die wel toegankelijk is voor een grote groep mensen zal ik het meteen van harte steunen. Nu hebben de egeltjes het wat mij betreft gewonnen van de vlagzalm

Hans-oet-remunj

@Useless:

Deels geef ik je wel gelijk hoor,

1) Ja, ze zouden daar in de Geul best een systeem met bv 3 vrije dagkaarten obv catch en release mogen invoeren ( 15 euro per dag oid)..... ::agree::


2)  50.000 euro is m.i. inderdaad ook wel wat gortig voor een vlagzalm project.  Helaas is de bestaande subsidie regeling nu eenmaal wat zwart wit. Zelf zou ik een andere subsidie verdeling prefereren, bv nr1 50.000, nr2 25.000, nr3 15.000 en nr4 & 5 elk 5000 euro.  Dan zijn er meer partijen bediend tot op een nivo waar ze nog steeds creatief moeten blijven  en kan men beter nuanceren tussen grote en kleine projecten (helpt wel eens tegen verspilling)

Ik schat in dat het vlagzalm project ook met een 5000 euro al heel goed bedeeld zou zijn, is wat meer in balans en zou een hoop discussie schelen denk ik... 

Ach ja, wie weet krijgen ze nog wel een troost prijs na dat debacle van die 200 afgekeurde stemmen......


Troutbuster

#22
Quote from: Hans-oet-remunj on October 31, 2012, 10:45:39

1) Ja, ze zouden daar in de Geul best een systeem met bv 3 vrije dagkaarten obv catch en release mogen invoeren ( 15 euro per dag oid)..... ::agree::



Kijk!! dat zou pas een mooie geste zijn
Mooi voor de gastvissers en zeker luctratief voor de visrecht hebbende verenigingen!
Ik denk dat er op die manier veel meer geld binnen komt dan met een lang verwachte en toch niet verkregen lidmaatschap!

Dagkaarten zouden erg goed verkopen!
Ik heb, samen met Rob van H. diverse malen het genoegen mogen smaken de Geul op diverse plekken te mogen bevissen als gastvisser, en ik kan niet anders zeggen dat dit zeer prettig was!!
Als er destijds niet zo vreselijk moeilijk gedaan was, hadden we lid geweest van een Zuid Limburgse vereniging en hadden we én vaak op de Geul gevist, én zeker ook dit project volmondig gesteund!

Toch hoop ik dat het vlagzalm project goed van de grond komt en wie weet in de toekomst een paar keer per jaar, op basis van dag vergunningen, vlagzalmtripjes op de Geul maken!!

Suc6 en groet

Jan
"Petri Heil"


Hans-oet-remunj

Quote from: Rob van H. on October 31, 2012, 11:33:26
Anders was er waarschijnlijk allang een slimme limbo geweest die dat ingevoerd had!!

::ban::

Volgens mij versterk je nu iets...... 8)

Ik stel voor dat de admistrator even ingrijpt....  ::wtf::

Rossie69

waarom ingrijpen ?

wordt ook niet gevraagd ,als ze zeggen alle wijzen komen uit het oosten bv.

gaat er nog netjes aan toe.