Tying the F-Fly it is...

Started by Raymond, March 13, 2015, 11:23:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymond

Er is al heel veel over deze klassieker geschreven. Ik ben ze nu aan het binden maar heb toch een nog een vraag: merken jullie verschil in vangkracht als je het lijfje een beetje dubt of dat het alleen uit binddraad bestaat?

Ik hoor graag jullie ervaringen...
::wtf::

goswit

Ik maak ze van garen, taps lijfje
Taps lijfje, weinig dubbing, deze heb ik goede ervaring mee zowel in Ned riviertjes en Belgie / Luxemburg  forel .
taps lijfje, veel dubbing.
In 5 kleurtjes.

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Raymond

Ik bind ze op dit moment met een lijfje van alleen binddraad...
::wtf::

Scaramouche

Ik heb ook gevangen aan een kale F-fly, gewoon een toef CDC op een blote haak werkte prima. Nog niet voldoende uren gemaakt met de F-fly om een vergelijking  te kunnen trekken maar dat is misschien wel een aardig projectje voor de zomervakantie.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Dat is inderdaad interessant. Moet ik denken aan de klassieke spiders die ook maar een heel kaal lijfje hebben en soms echt vangen als een tierelier...
::wtf::

Satch

Een enkele CDC veer werkt ook goed als lijfje  (in willekeurige kleur). Als je via de google afbeeldingen zoekt krijg je allerlei varianten op het beeldscherm. Ook quill zorgt voor een mooie variatie. Op de intensief beviste rivieren kan afwisseling de sleutel zijn tot succes.

Ik denk dat je vraag in dezelfde categorie valt als: wel / geen staart ;)

Raymond

Ja, ik ben er ook wel van overtuigd dat alle varianten vangen. Ik vroeg me gewoon af of je er een verschil in merkt omdat ik ze met een dun recht lijfje bind van gewoon binddraad.

Het valt mischien wel in dezelfde categorie maar wel of geen staart was niet de vraag, ik ben f-flies aan het binden en die hebben die niet... ;)
::wtf::

JB

Quote from: Raymond on March 13, 2015, 23:19:30
omdat ik ze met een dun recht lijfje bind
;D zoals die hoort dus  ::goodjob::

Maar andere body varianten werken ook,  8)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Raymond

Gelukkig, dan doe ik het goed... ;)

Het is op deze manier wel een heel erg makkelijk vliegje om te binden, je bindt er tien in een uur of zo... :D
::wtf::

Raymond

::wtf::

Troutbuster

Kijk hier eens Ray!

http://www.lure-and-emerger.nl/patronenbindavonden/f-fly/ffly.html

Ik bind ze altijd met lijfjes van binddraad (wel lakken!!)

Succes

Gr

Jan
"Petri Heil"


FSCHAMP

Ik maak er veel met een body van CDC. Puntjes van de veer inbinden, de veer opdraaien en wikkelen. Je krijgt een mooi egaal lijfje. Vleugeltje opzetten en afbinden. Ze drijven als een kurk, zelf is zeer snel stromende rivieren.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Raymond

#12
Ik had deze ook al gezien, Jan. Waarom lak jij het lijfje af?

Bedankt voor de tip, Gino.

Heeft iemand voor mij een tip waar ik voor een goede prijs cdc veertjes kan kopen? Op de beurs in Belgiƫ heb ik voor een paar euro twee volle zakken veren gekocht terwijl ik op het internet voor het dubbele geld maar twee kleine zakjes kreeg. Ik heb wel in de gaten dat er nogal wat kwaliteitsverschil bestaat...
::wtf::

Team

Je moet niet om de goede prijs vragen, maar naar de goede CDC kwaliteit.     Die van A&M zijn niet slecht, volgens mij??
NUNC  AUT  NUNQUAM

Raymond

Heb al een paar tips gekregen via pm, waarvoor dank  ::goodjob::
::wtf::

Troutbuster

Ray,

de forellentandjes bijten de ongelakte F-Fly lijfjes in no time naar zijn/haar "Vaantjes"!!

Vind ik zonde van het bindwerk, vandaar

Verder heeft de "cocoon" die je creƫert door het lakken van de lijfjes, een prima drijvend vermogen!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Aha! Ik snap hem, Jan. Thanks!  ::duim::

Prutsen met CDC, het houdt een mens bezig... ;)
::wtf::

sjo

Kijk eens op YouTube naar de F-fly van Hans Weilenmann. Hij bindt de vleugel naar voren over het oog in en klapt die dan om. Daardoor blijft het vleugeltje wat hoger boven het lijfje en blijft het langer droog. Dubbing is niet nodig.
Groetjes
Sjo
Let the fly be with you....

Gert

Ga ik ook maar eens maken op die manier Sjo!

https://www.youtube.com/watch?v=PLaPnujqkRM

Linkje maar gelijk even neergezet.

Groet,
Gert


maurice

Zo doe ik het al jaren, tip ooit eens van Klaas gekregen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

Mooi svs

maar wist ik al :)

maak ze nu ook veel met cdc puffs.
vangt ook wel

Raymond

Dit is inderdaad een goede tip!  ::goodjob::
::wtf::

Arie de Vries

Kun je van het werken met die CDC puffs wat laten zien Henk? Zag dat ik ook zulke veertjes in de bindkoffer had maar weet er geen raad mee.
Groet, Arie