sLOVEnie.. de aftrap van 2012

Started by Sloveniawalking, May 22, 2012, 13:38:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sloveniawalking

Mijn seizoensopener van dit jaar.. Slovenië.
Ik vliegvis inmiddels alweer 15 jaar. De laatste aantal jaar vertrek ik meerdere keren per jaar naar de zonnige zuidkant van de Alpen. Weekje heel veel vissen en verder goed genieten van al het moois dat in Slovenië te zien en te beleven is. Het stroomgebied van de Soca en Idrijca is mijn favoriet. Ook aan de andere kant, het stroomgebied van de Sava ben ik ook al meerdere malen geweest. Ook prachtig, maar minder ruig dan waar ik deze keer weer naartoe ga.

Mijn laatste vistrip naar Slovenië was in September. Je begrijpt, het kriebelt alweer een aantal maanden tijdens de altijd te lange winter.  Hoe voelt het kurk van mijn #3tje ook alweer aan? 

Sommige mensen gaan ieder jaar terug naar een camping in bijvoorbeeld Zeeland of Texel. Ik ga ieder jaar met veel plezier meerdere keren naar Slovenië.  Meestal ga ik alleen en soms met een vismaat. Ze noemen mij de wandelaar. En dat is zeker niet voor niets. 5 tot 10 km rivier per dag zien is normaal voor mij. Veel mooie onbedorven natuurpracht heb ik al ontdekt in dit ware paradijs. 

Ik heb veel gezocht en gevonden hier aan de zonnige zuidkant van de Alpen. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat sta ik zoveel mogelijk tot mijn knieën in kraakhelder magisch gekleurd water.
Dit word absoluut niet mijn laatste keer Slovenië. Dit jaar staat er ook nog voor eind Juni of Juli en augustus en september de volgende Slovenië trips alweer in de agenda. En misschien worden het er nog wel meer. dat zou geen drama zijn.
 
Een halfvolle auto met alleen het hoognodige deze keer. Tent, luchtbed, slaapzak, kussen, toilettas, kookgerei, gevulde koelbox, stoel, tas met kleren en handdoeken. Fotocamera en onderwatercamera met volle batterijen? Check .. Visspullen natuurlijk dubbel ge-checked om niets te vergeten. #3tje? Check..  #5je ? check... #7/8? Check.. waadpak en waadschoenen? Check.. Vest met alle vliegendozen, leaders, tippets, vetjes en gereedschapjes, waadstok, polariserende bril, petje en zonnebrand? check..

De nieuwe Tenkara hengel met level- en getwijnde lijnen? Check. Klaar om te gaan. De aankomende dagen is er 25 graden en warmer voorspeld dus dat beloofd niet alleen bruin worden. Nogmaals zonnebrand? Check..
Ben benieuwd hoe Tenkara het zal doen in "the land of living water" zoals het daar terecht genoemd word.

Ik vertrek op een rustige doordeweekse avond rond 9 uur. Lekker rustig op de weg richting Duitsland, Oostenrijk en via een klein stukje Italië naar mijn favoriete vliegvisbestemming. 4 keer kort stoppen onderweg om te tanken en beentjes te strekken zorgde ervoor dat ik om 7 uur  's ochtends  in Bovec de benodigde vergunningen kocht vlakbij de Boka waterval. Even de brug op lopen om naar de Soca te kijken. Wat een uitzicht. Adembenemend. Nog steeds blijf ik mij verbazen over de ongekende natuurschoon, hoge bergen, magisch en meestal kristalhelder blauw en groen water met witte en grijze kiezelstranden en indrukwekkende rotspartijen die Slovenië rijk is.


De brug met rechts de imposante Boka waterval die hier vlakbij de Soca instroomt.

De Soca is troebel en het waterniveau iets te hoog. Er is geen vis te zien deze keer. Hopen dat ze binnen een paar dagen helder is om toch op deze parel een lijntje te kunnen strekken.
Het liefst vis ik met mijn #3tje. De zwaardere hengels vangen al lange tijd stof. Deze keer ga ik niet voor grootte of aantallen maar voor uitdagende visserij en sightseeing.  Alleen wanneer ik grote aantallen en grote vis wil vangen pak ik mijn #5je of zwaarder. Ik vis er dan met zware, zwarte en witte streamers de diepe pools van de Idrijca en de Soca af. Nee dat is niet wat ik wil deze keer.
Uitdaging.. daar ga ik voor. Kleiner, kraakhelder en meer afwisselend water.

Ik ben dus ook niet getreurd na het zien van de wat troebele Soca want er is nog meer. Veel meer. Op naar de eerste zijrivier stroomafwaarts. De Ucja. 6,1 km lang, ongerept,  hier vis je in echte wildernis.  Er ligt alleen een weg  ongeveer 100 meter hoger tegen de berg. Verder geen bebouwing op de oever.


De eerste aanblikken van de Ucja

Prachtig blauw en kraakhelder riviertje met veel grote witte stenen in en langs de rivier. Zeer moeilijk toegankelijk zonder klimuitrusting. De beste toegangsplekken heb ik al gevonden. En die zijn er niet veel op dit riviertje. Het word in de bovenloop bewoond door marmer- hybride en bruine forel. Regenbogen en vlagzalm vang je meer in de benedenloop nabij het dorpje Zaga.


de Ucja nabij het dorpje Zaga

Wanneer je hier vist kom je dus niemand tegen.. ook deze keer, voor mij alweer de zoveelste keer dat ik op de Ucja vis en nog nooit geen andere vissers of wandelaars gezien. Lekker rustig dus. Dit is absoluut geen gemakkelijk watertje vanwege moeilijke toegankelijkheid, de helderheid, snelle stroming en grote rolstenen. Uitdagend klim en klauter werk is vereist om de mooiste plekken te bereiken.. daar houd ik van.

Waadpak en vest aan, petje en bril op en waadstok en Tenkarahengel in de hand. Wat is dit hengeltje toch licht en compact. De eerste worpen met de Tenkara hengel  maken me direct verliefd op deze vistechniek. Wat een precisie!  En wat een presentatie! Wat een genot om met dit hengeltje te vissen. Het is ook zo simpel.  Hengel van 12 voet. Fluorcarbonlijn van 13 voet. Tippet 4 voet en de vlieg. Met het grootste gemak vele meters Drag-free presenteren. Alle hoekjes, tussen-, voor- en achter stenen en stroomnaden en andere naar vis ruikende plekken zijn er snel en doeltreffend mee af te vissen.  Zelfs voorbij een aantal stroomversnellingen tegen de andere oever zonder drag.

Wat mij ook zo enthousiast over Tenkara maakt. De lijnhand is niet nodig tijdens het vissen. De andere hand is dus voor je waadstok, peuk of flesje drinken. Door een rivier lopen is natuurlijk veel gemakkelijker met zo'n "3e been". Zo kan ik vissen met weinig geduld. Iets wat ik graag doe wanneer ik hier in Slovenië ben. Poeltje of stroompje afvissen met maximaal  15 worpen.. en op naar de volgende plek. En laat tenkara nu net datgene zijn wat mijn lievelingsvisserij, op deze manier, zo makkelijk en leuk maakt. Wat een aanwinst voor mijn visuitrusting.
Het drag-free presenteren is bijzonder gemakkelijk omdat je vist met alleen maar de vlieg en tippet in het water. De werkelijke "Vliegenlijn" in dit geval fluoriserend oranje fluorocarbon houd je geheel van het water af. Zelfs de kleinste aanbeten zijn goed te registreren. Je hoeft geen lijn te menden want die ligt niet op het water. Het maakt het mogelijk om achter stromingen te vissen die met een vliegenhengel van 8 of 9 voet en een paar meter vliegenlijn op het water gewoon onmogelijk zijn. Voor het eerst sinds de 15 jaar dat ik vliegvis heb ik het gevoel dat ik mijn normale vliegenhengels voor niets heb meegenomen naar Slovenië. En dat blijkt ook na deze week alleen maar met Tenkara gevist te hebben. Handig hengeltje voor de wandelaar, zoals ik, die deze keer veel plekken wil zien en af en toe door struikengewas en bergen moet klimmen. Het is een telescopische hengel, in ingevouwen toestand slechts 50 cm. Het past dus in de rugzak van me vest tijdens klimpartijen.
Tot dusver nog weinig actie op de droge vlieg maar ik vertik het nog om er een nymf aan te knopen omdat de sedge zo mooi gepresenteerd kan worden. Verbazingwekkend. Kleine hoekjes uitpeuteren gaat goed en mooi zo. Een tijdje later ga ik terug naar de auto en rijd richting Kobarid. Bij Kobarid rechtsaf richting de rivier Nadiza.


Uitzicht op Soca valley

De Nadiza loopt voor een groot deel door brede grindbedden met lange pools en rustige stroomversnellingen met uitzondering van een 3tal korte kloven met steile rotswanden. De zon scheen volop en het was warm. Zonnebrand smeren dus.
Prachtig mooie rivier. Er zit veel  vis. Ik zie ze op afstanden waar ik met Tenkara niet toe kan rijken. De eerste handicap van Tenkara is een feit. Op lange afstand te weinig bereik. Op kortere afstanden met verschillende stromingen onverslaanbaar denk ik. Perfect voor riviertjes zoals de Kyll en kleiner.  Al zou mijn #3tje goed passen op de Nadiza om iets te vangen, toch was de drempel te hoog om hem op te tuigen omdat Tenkara zo lekker maar anders vist en presenteert. Ik ben er dus nog niet klaar mee.


De Nadiza

Nog even stroomopwaarts naar Nadiza Korita. Omdat het daar zo mooi is. Ik heb de hele dag al ademnood zullen we maar zeggen. Ik besluit na wat rondkijken bij de kloof om het kleinere water op te zoeken om Tenkara goed te testen.


Hier begint Nadiza Korita

Op naar het stroomgebied van de Idrijca. De rivieren de Baca en de Trebuscica worden het hoofddoel.
Tent opgezet op een camping in "Baska grapa", pal aan de rivier de Koritnica die verderop weer uitkomt op de Baca.

Even wat filmen en foto's maken bij dit schattige riviertje. Vrij smal maar kraakhelder en met magisch blauwe poeltjes. Een heel mooi riviertje maar deze laat ik vandaag voor wat het is.


Koritnica een kilometer stroomopwaarts.

Etenstijd. En wat is er nu lekkerder dan te lunchen in de bergen met het beeld en geluid van een stromend riviertje en de fluitende vogels om je heen.
Ik werk wat snel-klaar-eten, kopje koffie en een flesje vers getapt Koritnica rivierwater naar binnen.
Wat smaakt dit water toch lekker! Een half uurtje later stap ik weer in de auto en rijd door de Baca en Idrijca vallei naar de rivier de Trebuscica. In mijn ogen een van de mooiste riviertjes van Slovenië. Waarom?

8,3 km lang en loopt door een nauwe vallei met dichte ongerepte bossen. Het water is magisch groen in de pools en bijna altijd glashelder. Een witte grindbodem met gelige rolstenen, indrukwekkende rotspartijen, steile rotswanden die ook grijs, wit en gelig zijn. Dit alles maakt het contrast met de rest van de omgeving zeer aangenaam om naar te kijken. Het vissen is er zeer moeilijk vanwege de helderheid en lichte bodem. Meestal wanneer je vis ziet.. heeft de vis jou waarschijnlijk ook al gezien, vlucht naar een diepere pool en laat zich niet meer zomaar vangen. De uitdaging waar ik naar verlangde na de lange winter.
De ontelbare pools en stroomversnelling wisselen elkaar snel af wat het een zeer gevarieerd watertje maakt. Zeer afwisselend en heel veel mooie plekjes. Het is hier vooral veel rustig en vredig. Daar hou ik van. Twee volle dagen in deze rivier gevist en geen andere visser of wandelaar gezien. Het rijk had ik alleen. Heerlijk.

Aangekomen in de Trebusa vallei met ongerepte natuur in de hoge beboste bergen rijd ik via een kronkelweggetje naar een plek waar ik altijd parkeer. De eerste blik op de benedenloop van de Trebuscica zorgen weer voor ademnood. Prachtig en kraakhelder!!


Een mooie pool .. stukje stroomopwaarts vanaf waar ik te water ben gegaan. It's good to be back

Vest aan, Tenkara hengel in de hand en ik ben er weer klaar voor. Uren ongestoord struinen en vissen. Van de ene pool naar de volgende pool stroomopwaarts. De ene is nog mooier dan de andere. Af en toe links of rechts een watervalletje die de Trebuscica instroomt. Mooi om te zien en makkelijk om je flesje te vullen. De Trebuscica is bijzonder schoon en drinkbaar.


Watervalletje komt uit op de trebuscica

Er zitten veel padden bij de oever met om de zoveel meter weer een paarbal van een paar mannetjes op een vrouwtje. Leuk zo dat voorjaar en die drukte bij de oever.


Een paarbal in kraakhelder water

Hier en daar kom je een dobbelsteenslang of ringslang tegen. Leuk om te zien en verder ongevaarlijk.


Een dobbelsteenslang die lekker ligt te zonnen

Weinig vliegende insecten die het voor de droge vliegvisser interessant maken. Toch vis ik stug door met de hertenharen sedge.  Het heeft me nog geen vis opgeleverd tot nu toe maar dat kan de pret niet drukken. Het is volop genieten hier. Met of zonder vis.

Ik kom verderop bij een prachtige pool. Filmcamera in het water en onder water filmen. Kijken hoeveel vis hier zwemt. Beetje vals spelen zo maar deze pool zat vol vis. De sedge tussen de stromingen en stroomnaden en tegen de andere oever met steile rotswand in de schaduw laten zwemmen levert niets op. Zitten ze toch te diep? Dan toch maar aan de nymf. Maatje 14, Zwart met tungsten kraal. Deze leverde me na de eerste worp en korte drift een grote regenboog op. Wat een sport op de Tenkara. Toch zijn dergelijke grote vissen goed te drillen met deze hengel en 12/00  Later in deze visrijke pool nog een aantal kleinere forellen. Hybrides( kruising tussen marmer- en bruine forel) en een marmerforel. Wat een mooie vissen allemaal.  Sterk en puntgaaf. 

Ik ben niet zo van het fotograferen van vis wanneer ik alleen ben.  Af en toe maak ik een foto met de vis in de hand. Sporadisch.  Ik heb ze het liefst weer zo snel mogelijk terug in het water.

Tegen het begin van de avond heb ik weer 3.5 km Trebuscica gezien. De vermoeidheid slaat toe. Een nacht niet geslapen en veel actief gelopen en gevist. Dit is toch wel de rede dat ik graag in Slovenië kom. Wat een genot. Tenkara maakt het vissen op de Trebuscica een Leuke en uitdagende visserij. De teller staat op 8 tot dusver. Regenboog  in de minderheid. Hybrides de hoofdmoot en marmerforel als uitzondering.


Een mooi plaatje

Na een wandeling terug naar de auto door een adembenemend landschap, de Trebusa vallei. Vertrek ik richting de Baca. Net voor ik de Baca vallei inrijd is de vermoeidheid weg en heb nog ongeveer 2 uur voordat het donker is. Het kriebelt. Ik parkeer de auto op een afgelegen plek en vis nog een stuk benedenloop af met mijn lievelingsvlieg. De grote sedge.  Resultaat, 1 grote regenboog. Verder weinig aktie de droge vlieg. Dag 1 zit er bijna op. Terug naar de auto, een ritje naar m'n tent, wat eten maken, lekker douchen en slapen. Morgenvroeg gaat om 5 uur de wekker weer.


De benedenloop van de Baca.


Eindpunt van dag 1

Ik slaap als een os en plots word dit verstoord door me wekker met vogel- en natuurgeluiden.  Ik word snel wakker, rits de tent open en kijk naar buiten. Dichte mist hangt in het dal en kan niet verder kijken dan 50m. Dag 2 begint met een stevig "eieren met spek"ontbijt, een flesje Trebuscica water om alles weg te spoelen. Waadpak aan en weer op pad. Richting de Idrijca aan het einde van het visgebied. 

Onderweg stop ik op een aantal plekken bij de rivier om mijn ogen de kost te geven. Prachtig helder groenig water maar te diep om te waden. De bellyboot zou leuk zijn in deze diepe  pool van zo'n 150m lang. Vis van groot formaat zwemt er genoeg.Vlagzalm, forel en babelen zie ik met de kop tegen de stroom in zweven net boven de bodem. Door de diepte helaas niet te bevissen. Zelfs met de vliegenhengel is dit stuk niet gemakkelijk. Ik rij door naar een lange en brede stroomversnelling. Er ligt daar zeker weten veel vis verstopt en stap in het water. Met de grote sedge weet ik de agressie uit te lokken op 2 forellen die netjes in me netje belanden. M'n dag kan al niet meer stuk. het is 8 uur in de morgen. Strakblauwe lucht  en het begint al warm te worden.


  Een grote en diepe pool van de Idrijca

Een uurtje of wat later rijd ik weer naar de Trebuscica en zet de auto neer bij de plek waar ik gisteren ben geëindigd. Na wat kruip en klauterwerk kom ik weer bij de pool uit. Wat mooi!
Ik ga even rustig op een grote steen zitten met mijn blik op de pool om de vissen te tellen die erin zwemmen. Vissen in Slovenië is voornamelijk vissen op zicht. Ik zie 4 grote forellen statisch bewegen aan het einde van de pool waar het ondieper word. Ik haal de lijn van de hengel, rek de lijn. Schuif de Tenkara hengel uit, kruip naar de pool en begin te vissen. Ik kom ongewild toch te dichtbij en de vissen hebben mij gezien. Ze schieten als een torpedo de diepe pool in. Kans verkeken. Een snelle vliegwisseling. En met de nymf probeer ik ze nog te vangen in de pool. Geen resultaat en loop verder stroomopwaarts naar de volgende pool.
Een ringslangetje op de oever rechts. Ik maak er snel een foto van en loop verder.  Ik vermaak me lange tijd prima. Helder magisch gekleurd water , mooie pools, mooie rotspartijen en af en toe een visje in het net om de zoveel pools met de nymf vandaag. Heel groot is het allemaal niet. Maar ze zijn wel puntgaaf, prachtig getekend en bieden voldoende weerstand.
Ik kom bij een plek aan die ik ken van eerdere jaren. Mooie pool bij een grote rots. In het midden van de pool een stijgende grote regenboog. Ik kan nog niet ontdekken waar deze op aast. Er vliegt niks rond behalve af en toe een eendagsvlieg of een sedge. Te weinig voor dit aasgedrag. Ik ga op een steen zitten en kijk goed rond in de lucht. Kan weinig interessants vliegends ontdekken.  In het wateroppervlak zie ik, na heel goed kijken, kleine zwarte larfjes kronkelen. Maar natuurlijk. Needlefies! Deze hebben al heel vaak mijn visdag gered.


De mooie pool met de azende regenboog

Zo ook deze keer in deze pool. Ik bind er een zwarte needlefly aan maatje 18. De eerste worp is goed en de grote regenboog pakt het kleine zwarte vliegje zonder aarzeling. Ik zet de haak en het gevecht begint. Eerst komt ze naar me toe zwemmen totdat ze me ziet. Draait daarna om en duikt de diepe pool in. Ik waad er langzaam naartoe en houd spanning op de hengel. De vis neemt nog een run stroomopwaarts,  de pool uit. Zwemt zo ver dat ik lijn te kort kom. 10/00 breekt en de vis is weg. Jammer! Maar wel een leuk gevecht op de Tenkara.

Verder stroomopwaarts kom ik bij prachtige plekken. Kleine canyons met lichte kiezelbodem.
Rechts zie ik een dobbelsteenslang in een hoekje zitten die net een prooi op de kant heeft gesleept. Een rivierdonderpad. Marmerkleurig en veel te groot voor de slang. De slang schrikt van mijn verschijning en druipt af. De donderpad hapt naar adem en ik zet hem terug in het water en geef hem een tweede kans op leven.


De prachtige canyon

Wandelend door deze adembenemende canyon met kniediep water zie ik links en rechts vis wegschieten. Het is zo mooi hier dat ik vergeet om te vissen en alleen maar foto's maak en film.  Voorbij de bocht loopt het deze keer dood. Te diep water om doorheen te waden en te steile wanden om te beklimmen. Ik moet terug. Naar de plek om voorbij deze barrière te komen.

Op dezelfde plek waar ik de slang zag met de donderpad, zie ik diezelfde slang met diezelfde donderpad weer op de kant. Ik film de slang met zijn prooi en even later glipt hij er weer tussenuit. De vis hapt nog steeds naar adem en heeft dorst.  Nogmaals voor de tweede keer zet ik hem terug in het water. Nu moet hij zichzelf maar redden.


De canyon van bovenaf


Verder stroomopwaarts

Ik klim via de rotswand omhoog de barrière voorbij. Een eend schiet van zijn nest af die op een richel ligt. Ze drijft op veilige afstand in de Trebuscica kijkend naar mij wat ik zo dicht bij haar nest doe. Mooi plekje voor een nest.


Het eendennest op een plek waar de Nederlandse eenden jaloers op zullen zijn

Na een flinke klim- en klauterpartij stap ik weer het water in. Ik zie een paar forellen verderop en sluip er naartoe. Weer hebben ze me gezien en vluchten richting de veiligheid van een diep stuk. Ik merk weer hoe uitdagend dit watertje is. Maar zo mooi. Bij de volgende pool kan ik weer niet verder. Weer te diep en weer te steile wanden. Eerdere keren was het wel doorwaadbaar. Nu dus niet. Ik moet weer terug als ik meer wil zien. ik schuif me hengel in en steek hem in me rugzak van me vest en klim omhoog . ik loop een stukje door het bos, de berg voorbij, en kom voorbij een afgelegen hippie hutje. In een schuurtje staat een grote mand vol met aardappelen. Ik leen er drie en peuzel ze op onderweg naar het water. Rauwe aardappelen. Ze smaken toch zeer goed en zorgen voor de nodige energie om door te gaan en te ontdekken.. ik kom bij onvergetelijke plekken. Kijk zelf maar.


Het zoveelste onvergetelijk mooie plekje


Nog een mooi plaatje.


Een van de laatste pools    

Bijna aan het einde van de rivier waar het visgebied ophoud worden de grote pools schaars en houd het voor gezien bij een brug die ik tegenkom. Er staat een lange wandeling voor de boeg terug naar de auto. Onderweg, zie ik een aantal groene pools van de rivier in de verte door het dal stromen.

Verderop kom ik langs een kleine canyon tegen met talloze watervalletjes van een klein zijriviertje die op de Trebuscica uitkomt. Ik klim omhoog om er wat rond te kijken. Wildernis. Met een beetje klimmen zie ik 3 kleine en mooie pooltjes met watervalletjes. Wat een rust hier. Even van genieten. Even later houd ik het voor gezien. Klim weer naar beneden. Flesje vullen en rustig teruglopen naar de auto. Als ik een maand later hier was kon ik hier in de bermen van die lekkere kleine wilde aardbeitjes plukken. Het is er nog te vroeg voor maar de plantjes wel al in bloei. Ben benieuwd volgende maand of ik er nog op tijd bij ben.

Bij de auto maak ik snel wat eten klaar en vertrek richting de Baca vallei. Ik parkeer de auto en loop via een visserspaadje richting de rivier. Ik ga het stuk bevissen vanaf een mooie bocht tot aan de dam bij het dorpje Klavze. Eerdere keren heb ik hier mooie grote forel gevangen op de hertenharen sedge. Kijken hoe Tenkara het hier doet. Ik bevis de kilometer tot aan de dam wat makkelijk te bewaden is. Magisch blauwe pools en met mos begroeide grote stenen en stenen platen steken de rivier uit. Ik weet een regenboog te verleiden met de sedge maar net voor mijn voeten schiet de haak los. Weerhaakloos vissen maakt het dus spannend. Iets wat ik altijd en overal doe overigens. Beter voor de vis en voor jezelf mocht je per ongelijk jezelf haken.


Het stuk Baca voor waar ik het water instap. Dejavu tijd.


Een stuk Baca verder stroomopwaarts

Wat een prachtig water .. deze rivier staat in me top 3 vanwege de verassend grote vissen en de afwisselende omgeving.  De Baca heeft haar eigen charme zoals iedere rivier hier. Het verschilt allemaal net iets met elkaar in bodem en waterkleur. Aangekomen bij laatste stuk voor de dam word het alweer donkerder. Er  beginnen vissen te stijgen naar grote gele eendagsvliegen. Het is niet echt een hatch te noemen maar weet er 2 te vangen van rond de 45 cm. Ik vis nog even door totdat ik niets meer zie en loop terug naar de auto in het donker. Zelfde ritueel. Eten maken, douchen slapen. Dag 2 zit erop.

Dag 3 begint weer vroeg. Ontbijt, waadpak aan en weer een dag vissen en sightseeing . ik bevis het stuk Baca vanaf de dam bij Klavze stoomopwaarts. Dit stuk heeft steile rotswanden en mooie pools.


Een pool met veel en grote vlagzalm. Geen ervan wist ik te vangen.

Vanaf de dam is het maar een kort stuk tot aan de rivier de Kneza. Ik sla ik linksaf en loop stroomopwaarts de Kneza op. Een smal riviertje met veel begroeiing  maar weer kraakhelder. Moeilijk vissen en verder dan 1 forel die even aan me vlieg kwam ruiken en weigert toe te happen kom ik niet. Het volgende stuk heeft lange stroomversnellingen met een schaarse ondiepe pools. Lopen en vissen gaat hier maar langzaam en neem op tijd een korte pauze om meer van de omgeving te genieten. Vissen op deze manier is topsport. Ik kom aan bij een brug bij het dorp. Ik stap hier het water uit en loop op een bergweggetje langs de rivier. Ik kijk rond en denk bij mezelf: wat zijn de bergen toch hoog hier. Mooie rotspartijen en wildernis is wat ik zie met het geluid van een kabbelend beekje op de achtergrond. Ontspannend geniet ik met volle teugen. Tijdens de wandeling af en toe de koele rivier instappen om wat af te koelen.


De Kneza vlakbij de samenkomst met de Baca. Moeilijk water


Een van de plekken in de kneza die zorgde voor verkoeling. heerlijk

Het is weer tijd om terug te gaan naar de auto om in Tolmin wat boodschappen te doen. Onderweg kom ik langs het meer van Most na Soci. Het is levendig blauw. Rustig rijden, rondkijken en genieten van de uitzichten.

De Soca is jammer genoeg nog niet helemaal helder. Zal ik dan toch maar de #8 pakken en met zware streamers en muisimitaties marmers gaan belagen? Ik twijfel nog even maar nee..  ben nog niet klaar met Tenkara. Ik rij terug. Op een kiezelstrand van de Baca maak ik wat te eten. Vis hier nog een uurtje en rij naar de camping om even te internetten en wat e-mails te beantwoorden. Ja er moet toch nog even gewerkt worden op vakantie. Een uurtje later word de bovenloop word het jachtterrein en stap in het water bij een voetgangersbrug. Dit is voor mij een nog onbekend stuk. In de eerste pool vis ik met de nymf. Ik vang er twee forellen van ongeveer 35 cm. Gemarmerd zilver met  wat rode en zwarte stippen.


De eerste pool waar de forellen zich in de nymf vergiste.

In de volgende pool haak ik een kleine forel die met veel gespartel en drukte probeert te ontkomen. De pool is onstuimig, kort, maar diep. Wanneer ik de vis in het zicht krijg bij het binnenhalen schiet er een grote marmerforel achteraan die de paniekvis probeert te grijpen. Tot twee keer toe zie ik een soort haai die het forelletje probeert te pakken om vervolgens weer te verdwijnen in de diepte. Morgen ga ik met de vliegvishengel en een zware streamer de pool uitvissen was mijn voornemen.


Een van de mooie pools in de upper Baca.

Verder stroomopwaarts gelopen van de ene pool naar de andere. Vele sprookjesachtige plekken verder besluit ik om terug te gaan naar de camping om vroeg naar bed te gaan. Ik merk dat ik het nodig heb. Morgen nog een dag.

De volgende dag rijd ik weer naar het stuk waar ik geëindigd ben de avond van tevoren. Mijn voornemen komt niet uit en pak weer mijn Tenkara hengel. Nieuwe verslaving? Ik struin de hele dag stroomopwaarts tot het dorp Hudajuzna. Het eten 's middags sla ik over omdat ik mijzelf teveel vermaak op nieuw terrein en de tijd vergeet. De dag is voor mijn gevoel vrij snel voorbij. Bijna tegen het einde van de dag begon het een licht te regenen. De regen is warm en maar van korte duur. Niets om mijzelf zorgen over te maken. Voorlopig. Het klaart weer op en in de laatste twee pools voordat het donker word beleef ik mijn eerste uitbundige hatch van deze vakantie met grote witte eendagsvliegen. Ik vang er  5 leuke hybrides. Regenboog komt hier namelijk niet voor dus het zijn allemaal wilde vissen. Prachtig getekende en sterk.


Toch maar een visje op de foto vanuit het vuistje.

Het word donker en ik loop weer een heel eind terug naar de auto. Voldaan met 12 vissen op de teller vandaag. Aangekomen bij de camping word er een koud biertje onder me neus geschoven door een local. Bij de helft van het biertje begint het heel hard te regenen en te donderen. Spectaculair is het wel, dat gedonder in de bergen. Het zijn flinke stortbuien. Grote hoeveelheden regen vallen naar beneden en de goede hoop voor laag en helder water begint af te nemen. De volgende ochtend ben ik goed uitgerust. Gekletter van de regen op mijn tent vannacht heeft daaraan meegeholpen.  Ik maak ontbijt en rijd naar de Baca. De Baca staat een stuk hoger en de helderheid is minder.

Dan maar weer naar de Trebuscica hopelijk is zij helderder. Onderweg rijd ik langs de Idrijca en deze koffieverkeerd gekleurd zoals ik haar nog niet eerder had gezien. Dat word minimaal 2 dagen wachten tot alles weer lager staat zodat vissen op zicht weer mogelijk is. Dat zie ik niet zitten deze keer.

Ik kom aan bij het begin van de Trebuscica en het water staat een stukje hoger.. is nog redelijk helder op de ondiepere stukken en vis hier op een bekend stuk stroomopwaarts.  Vanaf de samenkomst met de Idrijca tot aan de eerste brug. In de eerste pool haak ik een grote hybride die er weer net voor me voeten afvalt. De filmcamera stond deze keer wel paraat. Helaas geen vis in de hand op film. Ik heb op dit stuk wat vaker de filmcamera neergezet om mijzelf te filmen met Tenkara in aktie. Ik heb helaas geen aanbeet op film vast kunnen leggen omdat dit stuk van ongeveer 1,5 km maar 2 vissen opleverde. Iedere keer onverwachts. De diepere pools waren troebel en vissen op zicht was er niet echt meer bij. Jammer.


Trebuscica de laatste dag.

Het is in je eentje veel werk om steeds de camera neer te zetten, pools goed uit te vissen en dan ook nog vangen op het juiste moment dat er gefilmd word. Geen aanbeet op film vast kunnen leggen.Volgende keer beter wanneer ik niet alleen ben of er wat meer tijd voor neem.
Tegen de avond vul ik nog wat flessen met water dat uit een berg komt sijpelen en rijd via een bergweggetje met prachtige uitzichten naar een volgend dal om vervolgens bij Nova Gorica LPG te tanken. Later kom in het donker aan bij m'n tent, spring snel onder de douche, maak wat eten, betaal de overnachtingen bij de campingchef en bestel een biertje. De laatste avond. Wat vliegen die dagen toch voorbij zo.
De volgende ochtend vroeg op en met pijn in me hart pak ik mijn spullen en vertrek ik richting Bovec om daar nog wat sightseeing te doen. De bovenloop van de Soca, Lepenja en Koritnica leg ik vast op film en foto en geniet van de laatste uurtjes Slovenië. De volgende vakantie ga ik weer naar de bovenloop van de Soca, Lepenja en Koritnica. Wanneer het water er dan hopelijk weer kraakhelder is. Anders toch maar weer het visgebied van Tolmin waar altijd wat te beleven valt. Ik ben er nog niet uit maar terugkomen doe ik zeker. En vaak!


Genieten van het uitzicht. De Soca.


De Koritnica. Adembenemend plaatje.


De Soca bij de samenkomst met de Lepenja


De Soca vanaf de andere oever.


De soca die zich na een splitsing weer samenvoegt

Rond 4 uur 's middags zet ik de reis voort richting Nederland en 11 uur later staat de auto weer voor de deur en begint het normale leven weer.  Terugkijkend op deze 5 dagen, korter dan gepland, was het zeer geslaagd.  Het is me nog niet gebeurd dat er niet te vissen was ondanks het weer. Zelfs deze keer na de flinke onweersbui heb ik nog me visje kunnen vangen.  De eerste 4 dagen heb ik het wel getroffen met de temperatuur en zonneschijn. Ik heb er weer smakelijk van genoten en kan niet wachten tot ik weer me spullen kan pakken en weer richting de zonnige zuidkant van de Alpen vertrek voor het volgende avontuur.  De film is in de maak en zal over een aantal weken op youtube staan.

" Ik kom hier inmiddels al een aantal jaren op rij, meerdere keren per jaar met zoveel plezier dat ik Slovenië mijn tweede thuis noem. Ik heb hier al zoveel rondgereden en ontdekt dat ik veel mooie plekken gemakkelijk weet te vinden. Er is dus steeds meer tijd over voor het vissen in plaats van zoeken.
Op de meest uitlopende plekken verspreid in het uitgestrekte gebied heb ik overnacht. Meestal kies in een camping dichtbij het water wat ik wil bevissen. Maar er zijn nog legio andere overnachtingsmogelijkheden. Ik weet een 10tal leuke appartementen en campings op nog geen 30 meter lopen van een rivier. Duur? Nee valt reuze mee.

Dat Slovenië een uitdagende en prachtige visserij bied is nu wel duidelijk. Wie voor grote aantallen gaat kan beter naar andere plekken gaan zoals een forellenput of uitzetdagen op de kyll bijvoorbeeld.

Ga je toch voor natuur op zijn opperbest, uitdagend vissen op 4 soorten salmoniden. Of wil je graag veel verschillende omposante watervallen en andere natuurpracht bezichtigen, dan nodig ik je hierbij uit om mee te gaan en zelf mee te maken wat Slovenië allemaal te bieden heeft. Een camping of appartement als perfect uitgangspunt voor mooie avonturen? Ik weet het te vinden zodat je jezelf alleen maar druk hoeft te maken over het vissen. In ruil voor een kleine vergoeding, voor de te maken kosten, leer ik je de kneepjes en geheimen van deze unieke visbestemming op nog geen 12 uur rijden van Nederland.
Ervaring of geen ervaring. Geen probleem. Ik leer en help je om het vliegvissen of Tenkara op de vele Sloveense rivieren tot een succes te maken en er zoveel mogelijk tijd aan te spenderen. Zeg maar wanneer we vertrekken"


Stuur een pm naar : sloveniawalking@gmail.com

Wellicht tot ziens om samen een vliegje nat te maken op deze droomplek.

Tight lines...

Wandelaar









pberkenbosch

Wat een heeeeerlijk verslag zeg.. blaar trekkende foto's .. en ergens mis ik de vissen wel, maar begrijp je heel goed hoor.. beetje verwend door al die fishporn wellicht...

Ik hoop dat je een paar mensen over de streep weet te trekken om eens met je mee te gaan..

Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben... wie ben je eigenlijk.. "de wandelaar" klinkt heel spannend hoor.. maar vertel eens wat meer. Stel je anders hier eens voor : Welkom Sloveniawalking

Wellicht trek je zo ook sneller mensen over de streep om eens serieus met je op stap te gaan die kant op.. want man o man wat ziet dat er mooi uit zeg!

Peter.

Rossie69

moest verboden worden zulke foto,s  ;D

mooie hoor.


Sloveniawalking

Quote from: Klaas on May 22, 2012, 19:11:30
Zet er ook meteen bij hoeveel de vergoeding is die je vraagt,en wat de vergunningen kosten.
Ik weet dat 50 euro voor een dagvergunning normaal is,er zijn duurdere voor veel rivieren,dus een weekje( 5 dagen) vissen dan ben je voor de vergunningen als snel 250,00 euro kwijt.
Het barst daar van de visgidsen en die vragen gemiddeld 100 euro per dag,wat is jou tarief per dag/week???


Klaas

Hoi Klaas,

Om te beginnen met de vergunningen. Voor 2012 is de prijs 54 euro per dag. Voor 5 dagen 216 euro. 5 dagen voor de prijs 4 dus. Er mag met die vergunning gevist worden op 10 rivieren. De Soca, Idrijca, baca, Nadiza, Tolminka, Trebuscica, Ucja, Bela, Koritnica, Kneza en het stuwmeer. Samen goed voor 135 km water.
Op de bovenloop van de Soca, samen met de koritnica" een andere Koritnica dan bovengenoemd" en de Lepenja zijn de vergunningen 59 euro per dag en word er geen korting gegeven wanneer je meerdere vergunningen koopt.
Dit zijn C&R vergunningen.

Verder wil ik mijzelf niet bestempelen met de titel "gids" omdat ik zelf ook graag een hengel in me hand heb en ook optimaal wil genieten. Wanneer ik "aan het werk" zou zijn als gids en alles in het teken staat van de gast/klant blijft er van zelf vissen weinig over. Voorlopig wil ik mijzelf ook nog richten op het zelf vissen in plaats van werken voor andere vissers. Ik heb daar simpelweg niet de middelen voor zoals een luxe bus en veel visuitrusting wat te leen of te huur is, luxe kookgerei om perfecte maaltijden te verzorgen aan de waterkant. Want voor 100 euro per persoon per dag mag je wel wat meer verwachten dan iemand die je bij een gemakkelijk te bereiken plek in de rivier neerzet en je vliegjes er voor je aanknoopt. Dit soort gidsen heb ik er jammergenoeg al veel gezien hier. En allemaal op de wel heel gemakkelijk bereikbare plekken, plekken die je vind als je hier voor het eerst in je eentje zou komen. Vaak druk beviste plekken vlakbij bruggen.   
Geef mij maar afgelegen plekken, plekken waar de vis lange tijd geen vlieg voorbij heeft zien drijven en waar je nog wild tegenkomt.

Verder heb ik gewoon veel kennis van het gebied, weet de mooiste, vaak goed verstopte plekken zo te vinden en weet wat er verder allemaal te halen valt.

Aan de Soca, Idrijca, Trebuscica en Baca weet ik een aantal leuke appartementjes en kleine vakantiehuisjes van 15 tot 50 euro per nacht. Deze zijn geschikt voor maximaal 4 personen en liggen op nog geen 50 meter lopen van de rivier.
De bijna alle andere appartementen en hotels kosten gemiddeld 50 euro per nacht voor een kamer voor 2 en liggen op verre afstand van het water.
campings liggen er een aantal verspreid in het gebied maar ik vind ze niet allen geschikt als overnachtingsplek voor vliegvissers. Sommige hoger op een berg en andere weer bij water wat bijna niet te bevissen is.

1 plek waar ik wel heel enthousiast over ben zijn kleine soort centerparcs huisjes, centraal is het gebied. Het is er speciaal voor vliegvissers. De eigenaar is de koning van het vliegvissen in dit gebied. Het is vol pension en kostte vorig jaar 600 euro per week per huisje. Geschikt voor 5 personen per huisje. 3 goed verzorgde maaltijden per dag en goede sanitaire voorzieningen. met 4 man kost dit dus dus 20 euro per persoon per nacht. Vliegen zijn er ook te koop bij hem als je zelf niet bind.

Omdat ik mijzelf niet als reisburo, touroperator of gids zie zal de vergoeding ook niet meer zijn dan een vergunning of 2 en een wat van mijn reiskosten. Kost mij 220 euro voor heen en terug. Het voordeel van LPG. Wanneer dat verdeeld kan worden over in totaal 2, 3 of 4 personen valt dat allemaal best mee. 
Informatie is er genoeg te vinden op internet maar de dingen die belangrijk en handig zijn voor vliegvissers wil ik niet zomaar delen omdat mij dit al veel geld, tijd en energie heeft gekost om dit zelf allemaal uit te zoeken en te ontdekken. ik zou er zo een bedrijfje van kunnen maken maar nee. Ik werk om te leven en leef niet om te werken.
toch wil ik best 1, 2 of 3 personen graag meenemen, begeleiden en rondleiden in het gebied om mooie stekken te verklappen. Maar wel graag zelf ook met mijn eigen hengel in me hand.

Dus wat is het je waard om zo veel mogelijk tijd te kunnen vissen in plaats van zoeken, zoeken en nog eens zoeken naar een geschikt onderkomen, parkeerplekken en geschikte stukken water in dit uitgestrekte gebied.
De informatie die ik weet willen gebruiken gaat je dus zo'n 200 tot 300 euro kosten voor een vistrip van 5 tot 7 dagen. en nee, dat is niet per persoon.

Ik hoop al je vragen te hebben beantwoord.

Wandelaar :)


Sloveniawalking

Quote from: pberkenbosch on May 22, 2012, 16:46:33
Wat een heeeeerlijk verslag zeg.. blaar trekkende foto's .. en ergens mis ik de vissen wel, maar begrijp je heel goed hoor.. beetje verwend door al die fishporn wellicht...

Ik hoop dat je een paar mensen over de streep weet te trekken om eens met je mee te gaan..

Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben... wie ben je eigenlijk.. "de wandelaar" klinkt heel spannend hoor.. maar vertel eens wat meer. Stel je anders hier eens voor : Welkom Sloveniawalking

Wellicht trek je zo ook sneller mensen over de streep om eens serieus met je op stap te gaan die kant op.. want man o man wat ziet dat er mooi uit zeg!

Peter.

Ik heb mijzelf kort voorgesteld op een andere pagina op dit forum.

Fijn dat je begrijpt dat het niet makkelijk is en de voorkeur heeft om vis op de foto te zetten. Wanneer er iemand anders bij is die de camera kan bedienen vind ik het wel leuk om alle vis op foto vast te leggen.
Deze keer was ik dus alleen en verder dan 1 vis op foto en 3 drils op film ben ik niet gekomen. Druk met andere dingen zullen we maar zeggen na een aanbeet dril en release. Me fotocamera is al een keer verdronken en wil dat niet nog een keer laten gebeuren. Ook ik heb maar 2 handen. die zijn voor de hengel, waadstok en schepnet op zo'n moment. Vis op de stenen leggen is niet mijn ding en gras, wat ook niet zo heel goed is voor de vis is er vaak niet in de buurt. een foto met een vis in het schepnet is namelijk ook geen fantastische pose. Volgende keer beter wanneer er iemand anders bij is.


hendri

brrrr wat een helder water! maar wat verschrikkelijk mooi daar zeg!

Bert J.

Helder verhaal en wat is het daar toch geweldig mooi...
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

bazookadude

wauw...... de foto's zijn fantastisch. wat een prachtige omgeving.

maurice

zal wel weer een natte droom worden......................
::bbq:: ::proost:: ::proost::

haasie

Dat ziet er idd uit als hemel op aarde, ongeolvelijk... wat een prachtige omgeving daar. Die 5 tientjes per dag zijn het meer dan waard zo te zien! Ook het hiking gebeure erbij trekt me enorm veel. Lekker wandelen en klauteren over rotsen.

Zeker iets om over na te denken! Top man!!

Marksman

SChitterend verslag heb je gemaakt, ziet er werkelijk mooi uit daar.

Sloveniawalking

De natuur en het vissen daar is genieten. Het maken van een verslag is nagenieten (had daar een aantal jaar geleden al mee moeten beginnen)
Dit zal ook niet mijn laatste verslag zijn. Dat is zeker!

Ik zal er meer tijd en aandacht gaan besteden aan het filmen en monteren.

De films van deze trip zijn al gemonteerd en worden binnenkort gepresenteerd op de site van Erik de Noorman. 5 delen zijn het geworden. Het had beter gekund als de denkracht van mijn laptop het toeliet.
Ook zijn de kleuren niet zo levendig zoals het echte Slovenie. Beetje jammer maar bedenk daar zelf maar de kleuren bij zoals op de foto's van het verslag.

bij

Slovenië is een prachtig mooi land. Voor een aantal jaren geleden ook op vakantie geweerst. Als ik dit weer zie fantastisch.
Je hebt een mooi verslag gemaakt. Kan het zijn dat ik ook vele foto's op de site van eric de noorman heb gezien????
Gertjan

Gerrit72


Wow :o! Hemelse foto's! Geweldig, wat een overweldigende natuur!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

harlin

Zijn gewoon aardse foto's met een hemelse beleving.  ::duim::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Koen

oh wow, wat mooi! had alleen niet verwacht dat de vergunningen zo duur zouden zijn, maargoed, je krijgt er wel wat moois voor :)

Sloveniawalking

Zeker krijg je er wat moois voor. 135 kilometer viswater verdeeld over 10 rivieren. Goede deal als je het mij vraagt voor 5 tientjes. 

drefter

toch denk ik dat ik het wel een keer wil proberen daar.

Gr Martin

Sloveniawalking

#18
edit : onnodige quote verwijderd, bericht staat hier direct boven.

Dat zou een leuke aanvulling zijn op je toch al ruime vliegviscarriere. Ik stuur je even een mail.

maurice

het is er prachtig, geniet ook iedere keer wwer van de foto`s op FB.

https://www.facebook.com/musicarenje.net
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Thijs pols

Wat is het toch een schiterend land helaas zit het er voor ons niet in dit jaar maar volgend jaar gaan we dat zeker goed maken!

drefter

Zal ze morgen ff kijken moet eerst nog ff een kwijldoekje opzoeken moet hier nog het een en ander regelen maar je hoor van me.

Gr Martin

Woen

Ik ga daar snel op vakantie. Kan me niet eens schelen of ik de kans krijg om te vissen, maar dat landschap en dat water.....te gek! Rotsklimmen is gelukkig mijn andere hobby naast vissen en ik zie rotsen genoeg!

Sloveniawalking



Klimwand uit het archief van 2009
ik schat dat het er zo'n 30 meter hoog is. en 200 meter breed.
Er hingen daar een aantal haken in de wand dus het word daar op die plek, naast de Nadiza, ongetwijfeld meer gedaan.

Woen

Dat ziet er goed uit, flinke overhang ook.