'VNV examen eisen' ?

Started by A{b}r{a}xa{s}, March 05, 2011, 11:29:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Ik surfend kwam ik daarstraks weer eens bij de VNV website uit en heb daar nog eens wat rondgeneusd.
Wat ik op de site zo snel niet kon vinden is welke examen eisen er gesteld worden als je het werpcertificaat zou willen halen.
Misschien heb ik er overheen gekeken, maar ik kon die informatie niet vinden.
Weet iemand waar ik die info kan vinden, gewoon om eens te weten wat het ongeveer inhoudt.

HappyFisherman

Heb daar ook over gelezen en geen eindtermen zien staan (jaja, leraar he). Als die niet zijn gedefinieerd ga ik er van uit dat die er ook niet echt zijn en je daarop dus niet getoetst kunt worden. Aanwezigheid en deelname aan de cursus is dan volgens mij de "examen eis" voor het certificaat.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

die zijn er wel hoor, maar met de nieuwe site (of weet ik veel wat voor reden) zijn die blijkbaar uit beeld 'gevlogen'


HappyFisherman

#4
Gisteren voor het eerst het verenigingsblad gekregen en daarbij ook de informatie voor nieuwe leden. In dat werk stond vermeld dat ze ook willen beginnen aan werpcursussen voor gevorderden.

Edit:
Net ff die eisen doorgelezen, maar da's niet mis! Ik weet niet eens wat een parachuteworp is HAHA.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: HappyFisherman on March 05, 2011, 11:47:03
Gisteren voor het eerst het verenigingsblad gekregen en daarbij ook de informatie voor nieuwe leden. In dat werk stond vermeld dat ze ook willen beginnen aan werpcursussen voor gevorderden.

van wat ik op de site las heeft dat te maken met het feit dat de kwaliteit van de instromers eigenlijk te laag was om met een paar (halve) dagen op het examenniveau te komen

HappyFisherman

Dat geloof ik graag! Ach, ik krijg m'n vliegje wel daar waar ik wil, maar verbeteren van m'n werptechniek is wel iets waar ik mee bezig wil. Alleen niet op het niveau van deze cursus  ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Dagje op 'visite' gaan bij Mike, is gezellig en je leert er een hoop bij :)


HappyFisherman

Dank! Had al lopen "zoeken" maar deze is wat mooier. Nut zal wel een zachtere presentatie van je vlieg zijn neem ik aan?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

heb je net je lijn op 20 meter, stijgt er op 14 meter een vis, die kun je dan toch aanwerpen

Rossie69

heb ook nog een lijst hier liggen maar volgens mij staat daar nog meer op.
zal is ff zoeken waar dat verstopt is ,plaats ik het wel.

hahaha over de andere schouder 14 meter lache,krijg het nog geen 5 meter ver


pas

oke deze kende ik nog niet als ik een parachute worp maak stop ik met mijn voorwaardse worp hoog
::wtf::

Forelletje

Je kan er een vis kort bij op aanwerpen gaat perfect en is ook de bedoeling van de worp.. maar als je met je kont naar de stroming toe staat kan je op deze manier ook langere driften maken met je vlieg.
Er is nog een variant..als je lijn in de lucht is en  zich naar voren strekt kan een paar kleine horizontale bewegingen met de hengel top maken zodat de lijn in een slangevorm voor je neer valt ..kan je ook langere driften mee maken .
Mocht je intresse hebben Bas ..in het najaar starten we  in de buurt van Utrecht met trainenen voor het VNV werpcertificaat je bent welkom.
Zoals je in het VNV leest lijkt het makkelijk[egnie] om zo'n papiertje te halen en dat is het ook wel maar belangrijk is dat je vaak oefend al is het maar 15 min per dag .

Richard

Waterhen Bloa

Ik heb toen ik in Kampen zat met de winkel vaak zat kandidaten geholpen die een lijn zochten waarmee ze 23 meter konden halen ....... daar heb ik nooit iets van begrepen, want iedere jan-boere-fluitjes werpt zelfs met een briesje tegen toch gemakkelijk een nette 23 meter, maar dat schijnt dus niet zo te zijn.

Ik zei dan altijd doodleuk dat je dat met iedere lijn kon werpen ....... als je dan even lijntje op de parkeerplaats ging strekken ........ je wilt niet weten hoe moeilijk het is voor sommige zelfs ervaren vliegvissers om om vliegje over de 23 meter te prikken aan een strakke lijn, met gestrekte leader.........  ;)

Het is echt niet meer dan een meter of 15-18 in de lucht houden, met dubbele strip en een afworpje naar de horizon, waarbij je de lijn even afremt om de leader gestrekt te laten landen ...... NO BIG DEAL !

Waterhen Bloa

Quote from: Forelletje on March 08, 2011, 21:33:01
Je kan er een vis kort bij op aanwerpen gaat perfect en is ook de bedoeling van de worp.. maar als je met je kont naar de stroming toe staat kan je op deze manier ook langere driften maken met je vlieg.

Eigenlijk zijn de parachute worp en reach cast helemaal niet zo geweldige oplossingen, ik zou zeggen voornamelijk beginnerstrucjes ....... in het VNV werpcertificaat mis ik de worpen met de bocht naar links en bocht naar rechts, die je in de praktijk veel beter kunt gebruiken voor de verlenging van een gecontroleerde dragvrije drift. Natuurlijk stellen deze veel hogere eisen aan de werpers, maar je mag toch wel iets eisen van mensen die op club niveau leden les moeten gaan geven........

Forelletje

Maar je mag toch wel iets eisen van mensen die op club niveau leden les moeten gaan geven........!!!!!!

Ger ..het gaat niet om degene die les geven ...maar de personen die les krijgen voor hen moet het ook te doen zijn om een vlieg op zijn plek te krijgen[met welke worp dan ook]  en het belangrijkste ze moeten het ook leuk blijven vinden .
Willen ze zich verder bekwamen in het werpen dan is dat zeker geen probleem bij ons op de klub en zelfs ik zei de gek kan ze dan verder helpen.
Je mag dan wel een godfather of casting zijn maar je lijn is wel degelijk belangrijk voor afstanden[moet jij onderhand weten als winkelier]...SH lijnen ...lijnen met een korte belly die vliegen eruit...probeer het maar eens met een DT lijn stuk moeilijker hoor.
Ik ben wel eens in Kampen geweest toen had je van die afstands wedstrijden strakke TFO hengel met een Long distance lijn ..de naam van de lijn zegt genoeg dacht ik zo
En wie gooit er nu dik 23 meter op een riviertje bij onze ooster of zuiderburen !!!!vaak zit je dan gewoon aan de overkant in de bomen of struiken

Waterhen Bloa

Hmmm..... ik heb het voor afstandswerpen niet over DT lijnen, trouwens niemand heeft het over DT lijnen als er 23 meter geworpen moet worden, hoewel dat beslist ook nog wel gaat hoor.

De #5 Long distance lijnen, die oa. werden gebruikt bij de wedstrijden ....... tsja dit zijn eigenlijk heel moeilijke lijnen voor de gemiddelde vliegvisser, omdat ze niet alleen een lange belly, maar ook een lange backtaper hebben. Door de totale head lengte van 21 meter zijn dit lijnen die alleen met een goede techniek en juist gebruik van de dubbelstriptechniek op snelheid geworpen kunnen worden, om richting de 36 meter (en daar nog voorbij) te komen, moet er zelfs zo'n 24-26 meter lijn buiten het top-oog liggen voor de afworp, want meer dan zo'n 10 meter laten schieten met strekkende leader is nauwelijks te doen.

Zelf werp ik geen 36 meter plus hoor (gebrekkige techniek), tijdens de wedstrijden in kampen, kwam ik nooit verder dan 34,5 meter, maar er waren er altijd wel enkele die met "gemak" voorbij de 36 meter wierpen........

Maar we hebben het hier over 23 meter, voor 23 meter doet het lijn ontwerp er weinig toe ..... Dat kan met iedere WF lijn.

Iedere vliegvisser met een beetje gevoel voor werpen haalt echt wel 23 meter hoor, dus als iemand die 23 meter niet kan werpen, zal het met de rest van de techniek ook wel zeer bedroevend zijn gesteld !!!

Of dit afstanden zijn die er vistechnisch wat toe doen, in Duitse beekjes nee niet ...... maar aan het OVM, de Deense Kust, Tropisch zoutwater moet je dit toch wel met gemak kunnen ...... Natuurlijk zul je niet veel vis haken op dat soort afstanden, maar niet zelden zwemt een vis 10 meter dood leuk achter je aasje aan voor toe te slaan.

En in/aan/op het zoute waait het altijd behoorlijk en moet je in staat zijn om met gemak 20-23 meter te kunnen werpen, zelfs al vis je slechts op 15 meter.

A{b}r{a}xa{s}

lol, zover, dan gaat het bijna op werken lijken ;)

ben al blij als ik met mijn handicaps iets van 20meter haal
(meet het eigenlijk nooit, heb wel mn lijn er wel 100% uitgeworpen dus zou de 20meter zeker moeten lukken....
morgen maar eens proberen dan..lol)

René van Dam

Ik Google af en toe naar de fimpjes van Sepp Fuchs, en probeer het af toe als mijn gezondheid het toe laat.