even een ergernisje van me af schrijven

Started by Useless, May 07, 2012, 16:20:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

het valt mij op dat er hier een aantal mensen zijn die categorisch weigeren om leestekens te gebruiken op zich maakt het mij niet zoveel uit maar het gebruiken van een punt om aan te geven waar een zin begint en een nieuwe zin eindigt lijkt me toch niet teveel gevraagd ik vraag het niet alleen omdat ik het storend vind dat ik dat soort berichten altijd minimaal twee maal moet lezen voordat het tot me doordringt wat er staat maar ook voor de schrijvers zelf want de kans dat de kern van de boodschap of vraag niet of onvoldoende begrepen wordt is redelijk groot dat niet iedereen zijn nederlands evengoed beheerst vind ik niet erg niemand schrijft per slot van rekening foutloos ik niet en de meeste anderen ook niet en dat iemand het vertikt om een hoofdletter te gebruiken aan het begin van een zin vind ik ook niet eens boeiend maar het gebruik van een punt lijkt mij niet teveel gevraagd degene die het betreffen zouden mij en misschien ook wel een hoop anderen hiermee een groot plezier doen ik weet het dit is een vliegvissite en geen taalkundige website maar voor de leesbaarheid van de postings zou het wat mij betreft in ieder geval een stuk schelen

Zo, ik ben het kwijt en ik moet zeggen dat het me niet eens meeviel om alles zo achter elkaar te pl..ren  :)

Troutbuster

Quote from: Useless on May 07, 2012, 16:20:23
Zo, ik ben het kwijt en ik moet zeggen dat het me niet eens meeviel om alles zo achter elkaar te pl..ren  :)

Toch is het je behoorlijk goed gelukt!  ;D

Maar verder sluit ik mij helemaal aan bij je betoog!

Zonder verder ook maar iemand moedwillig te "beschadigen" want zoals je al zei, het is een vliegvis forum en geen Nationaal Dictee! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

willyzuid

achVal.t Tochwel Mee :hoor.
nIetiEdereen beHeerst dde neDerlandse tAAl.evengoed_

Gert

Ja, soms zet ik er ook zo mijn vraagtekens bij.
Punt.
;D

Groet,
Gert

gerrit

...
...
dyslect
grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr  gerrit

A{b}r{a}xa{s}

Ik maak er er ook regelmatig schuldig aan de Hoofdletter aan het begin van een zin te vergeten.
Maar een punt of komma zo nu en dan, ergens in een zin, maakt het lezen wel een stuk makkelijker inderdaad. :)

bij

We mogen blij zijn dat ook deze berichten geplaatst zijn/worden, wellicht hebben deze personen al veel moeite om een bericht te typen. Laat staan dat ze ook nog eens op de leestekens moeten letten. Ik zelf vind het niet zo storend.

Het is mij in elk geval nog nooit opgevallen. Ik ken de personen in kwestie ook niet.

bij

Waar ik mij weleens aan stoor is het gefit op elkaar.

A{b}r{a}xa{s}

fitten we wel eens op elkaar dan ?
Denk dat dat meest van de tijd 'dollen' is...toch ? :)

Cornico

Quote from: bij on May 07, 2012, 17:09:12
Waar ik mij weleens aan stoor is het gefit op elkaar.
zo is dat al die flauwe kul dat er geschreven en ongeschreven regels zouden zijn het is veel lekkerder op met elkaar een beetje aan te klooien zonder dat we elkaar goed begrijpen en ons aan elkaar zouden kunnen storen vrijheid blijheid en ongebondenheid maar nu zonder flauwe kul waar zouden we zijn als we vroeger niet een leraarofmeesterhaddengehaddieonsverteldeensomstottreurenstoedatalsweonsnietaanregeltjeshoudendehelewereldeengrotechaoswordt.


catchem

Bij kortere reacties maakt het mij niet zoveel uit. Bij een lang stuk, zoals dat van Useless, wordt de leesbaarheid toch een heel stuk minder. Door leestekens te gebruiken voorkom je ook dat je woorden vergeet.

Als ik nu voor eens en altijd op dit forum eens een keer de meester mag uithangen....... (dat is nu eenmaal mijn werk ;))
Quote from: speycast on May 07, 2012, 17:24:02
Het voordeel van geen leestekens gebruiken is; dat je het van anderen dan ook gemakelijker leest en je er niet aan stoort.  ;)

@Speycast: Ik hoop dat je de humor ervan inziet.  :-[

En nu laat ik het 'meesteren' voortaan op mijn werk.

Killer-Bug

May you be in heaven half an hour before

the Devil knows you're dead.

(een oud Ierse  toost)

Rossie69

Daar hebben we een .

ach,valt allemaal nog wel mee.

tis geen kak forum.

dus afentoe een . vergeten zo wat.

Maarja als de zinnen en verhalen ? heel lang zijn,dan is het ook wel is fijn als d,r is een . wordt geplaatst.
en zoniet,neem het met een . of korreltje zout.

maar we hebben hier een .
;D

HappyFisherman

Henk, dat van jou is zonder schrijffouten nog onleesbaar ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

Gewoon als je klaar bent met je boodschap tikken, even op de "preview"knop drukken en je eigen bericht nalezen.
Je ziet dan direct of er iets niet aan klopt.
Dan pas druk je op de "send"knop.

Ziet het er dan nog niet uit , dan kan jij er ook niks aan doen , beter kan je niet ;D

Voor de ouderen is het natuurlijk lang geleden dat interpuncie en gramatica aangeleerd is, de huidige jeugd leert het gewoon helemaal niet meer........ :o
Het zal dus alleen maar erger worden.  :-X

Rossie69

dank je Bram .

wordt je in dank afgenomen.

e.kel

gerrit

ben dus en dyslect
het kost mij veel tijd om wat leesbaars op papier
tezeten als ik deze reactie dan ook lees stoor ik mij
daar aan en is voor mij een reden om nog minder
te gaan poosten  dus  (Useless ) bedankt

eeeeeeeeeeeeeeeeen dyslect

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

Quote from: gerrit on May 07, 2012, 18:42:39
ben dus en dyslect
het kost mij veel tijd om wat leesbaars op papier
tezeten als ik deze reactie dan ook lees stoor ik mij
daar aan en is voor mij een reden om nog minder
te gaan poosten  dus  (Useless ) bedankt

eeeeeeeeeeeeeeeeen dyslect

Een dyslectisch persoon maakt zoveel fouten dat je direct ziet dat hij dislectisch is !! Daar zal niemand zich dus aan storen Gerrit.

Het gaat hier om de luiheid ; geen komma's en punten gebruiken .

Dus gewoon blijven posten Gerrit !!!!!!

forel

Quote from: gerrit on May 07, 2012, 18:42:39
ben dus en dyslect
het kost mij veel tijd om wat leesbaars op papier
tezeten als ik deze reactie dan ook lees stoor ik mij
daar aan en is voor mij een reden om nog minder
te gaan poosten  dus  (Useless ) bedankt

eeeeeeeeeeeeeeeeen dyslect

Gerrit ik sluit me bij jou aan wand ik ben ook dyslectisch en mijn Nederlandse is ook niet altijd leesbaar
en ik weet ook niet waar de . & , moeten staan.

vliegvisgek

dit is een forum geen nl school toch en ja soms moet je het 2x lezen nou ja jammer dan vind je het niks dan gewoon niet lezen  :)

Hendrik

Maak me er ook wel eens schuldig aan,
maar een leesteken op zijn tijd kan best utillitaristisch verantwoord zijn ja.
By the way weten we allemaal wat een Apostrof, acent grave, en umlaut is?
Dat zou echt top zijn natuurlijk.

èèn goede-avond toegewenst (want goedenavond bestaat niet).

Useless

Hmm, was eigenlijk niet van plan om er verder nog op in te gaan want zo belangrijk vind ik het allemaal niet. Wat mij betreft ging het gewoon om een kleine ergernis waar ik best mee kan leven. Het enige waar het mij even om ging was om te vragen of mensen even de moeite willen nemen om een punt aan het einde van een zin te zetten. Niets meer en niets minder. Hoofdletters, komma's enz. hoeft van mij niet eens maar een begin en einde vind ik altijd wat prettiger om te lezen. Leek mij een kleine moeite en als je weet dat je daar anderen een plezier mee kan doen omdat je postings dan wat leesbaarder zijn dacht ik in mijn onschuld dat het vast niet teveel gevraagd zou zijn.
Maar misschien ben ik soms een beetje naief.
Als iets je stoort kun je twee dingen doen: je lekker blijven ergeren of gewoon even melding van maken want degene die dit doet is zich er misschien niet eens van bewust. Ik koos voor het laatste.

Enne @Gerrit, het is zeker niet mijn bedoeling om je op wat voor manier te kwetsen. Ik weet uiteraard niet veel van dyslectie maar wel dat er meerdere vormen hiervan zijn. Sommigen hebben alleen problemen met schrijven en sommigen ook met lezen. Er zijn mensen met dyslectie die, ondanks dat ze moeite hebben met spellen en zinsopbouw, wel weten waar het einde van de zin is en dus een punt er achter zetten. Dus zo vreemd is mijn opmerking nu ook weer niet. Je kan het ook om draaien; iemand die dyslectisch is en ook moeite heeft met lezen zal waarschijnlijk makkelijker lezen als ie een begin en een eind ergens achter ziet staan.
En als mijn berichtje de oorzaak is dat je niets meer wilt posten vind ik dat vervelend en denk ik dat je jezelf tekort doet maar uiteindelijk is het wel je eigen keuze.

Wat mij betreft zet ik er een punt achter.