6 weken naar Zweden

Started by Rob, September 18, 2016, 18:06:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rob

Hoi vissers,
Gloednieuw op dit forum, maar stiekem al een aantal jaren wel mee zitten lezen 😉
Ik heb me echt helemaal suf zitten zoeken op het web maar vind eigenlijk niet goed wat ik zoek.
Komend jaar (2017) wil ik een week of zes door Zweden gaan trekken met de caravan. 1-6 tm 15-7.
Mijn vrouw houdt van de bossen, dus ik zal moeten wandelen daar....
Maar ik ben verslaafd aan vliegvissen en dus wil ik een route plannen langs mooie vliegstekken met de mogelijkheid om dat te combineren met wat wandelen.
Ik ben geen super ervaren visser, maar heb al eens in de Glomma in Noorwegen gestaan bij Tynset. Daar voor het eerst vlagzalm gevangen en dat moet nu echt absoluut weer gebeuren! Verder heb ik een aantal keren in de Eifel gevist in de Kyll en daar ook erg van genoten. Maar al met al voel ik me zeker geen ervaren vliegvisser op stromend water.
Van Zweden heb ik werkelijk geen idee. Ruimte, rust, bossen en water. Dat is ongeveer mijn beeld. Ik heb echt geen voorkeur voor zuid of noord, voor oost noch west.
Kunnen jullie me een beetje op weg helpen?
Alle tips zijn welkom!
Groeten,
Rob

henkverhaar

Persoonlijk zou ik zeggen, als je van wandelen, vissen, rust, bossen, taiga, wildlife, ongerept, kanoën, ongedwongen, aardige locals, etc. houdt, dan zou ik naar noorwegen gaan, en niet naar zweden...

Wilco

Hallo Rob,

We zijn eind augustus 1 week zweden en een week Noorwegen geweest en rond Alvdalen in Zweden kan heel mooi vissen op kleine naamloze riviertjes.
Ik heb even wat dingetjes genoteerd waar je misschein wat mee kan.
Een grote plaats in de buurt is Alvdalen. Op een camping net buiten Alvadalen is een vliegviswinkel voor het geval je iets nodig hebt. Menig winkel in NL kan een puntje zuigen aan het assortiment.
Ribbholmsvägen 26, 796 31 Älvdalen, Zweden
alvdalenscamping.se
+46 251 123 44

In het plaatsje Rot ga je recht omhoog richting het noorden waarbij de weg de rivier blijft volgen. Dat is een stuk van ongeveer 20 kilometer. Na een rechtse bocht begint een fraai kronkelend riviertje aan je linkerhand.
61°23'17.9"N 14°01'01.9"E
61.388308, 14.017194

Op deze locatie eindigt het fraaie riviertje waar ik geen naam van kan vinden. De vergunning kan je ophalen bij de VVV in Alvdalen.

Je kan ook de rivier volgen die je al bijna 20 km hebt gevolgd maar dan moet je net voor de rechtse bocht richting Bössbod

mvg Wilco

Menno_siemensma

Zoek hier op het forum even op Noorwegen en je zal genoeg info krijgen.
Algemeen gezien, Zweden meer meren en heel aantal rivieren, zee wat beperkt, Noorwegen, veel ruiger qua bergen en wat minder meren maar veel meer fjords en zeevissen is veel beter.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hidde

#4
Quote from: henkverhaar on September 18, 2016, 20:46:54
Persoonlijk zou ik zeggen, als je van wandelen, vissen, rust, bossen, taiga, wildlife, ongerept, kanoën, ongedwongen, aardige locals, etc. houdt, dan zou ik naar noorwegen gaan, en niet naar zweden...

onzin , zweden bied hetzelfde , alleen wat subtieler.

ruw gezegd , vanaf het siljanmeer omhoog is het een walhalla voor de vliegvisser , teveel om allemaal op te noemen , in elke rivier zit vlagzalm of forel,langzaam stromende delen ook baars en snoek. meren genoeg.

enige tip die ik je geef is zorg dat je even nadenkt over het halen van een vergunning , vaak ook bij benzinepompen en supermarkten.

Menno_siemensma

Quote from: Hidde on September 24, 2016, 10:33:49
onzin , zweden bied hetzelfde , alleen wat subtieler.

ruw gezegd , vanaf het siljanmeer omhoog is het een walhalla voor de vliegvisser , teveel om allemaal op te noemen , in elke rivier zit vlagzalm of forel,langzaam stromende delen ook baars en snoek. meren genoeg.

enige tip die ik je geef is zorg dat je even nadenkt over het halen van een vergunning , vaak ook bij benzinepompen en supermarkten.
hij geeft zijn persoonlijke mening, zijn ervaringen zijn dus anders. Kan toch? Beide landen bieden wel more or less hetzelfde bovenin, dat klopt. Qua mensen ken ik alleen de Noren en die zijn de meeste tijd erg aardig en vaak meer dan behulpzaam. Zweden lijken voor zover ik weet niet veel anders op dat vlak mits je de grote steden even buiten beschouwing laat gok ik.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

IvanSweden

Quote from: Menno_siemensma on September 24, 2016, 16:10:40
hij geeft zijn persoonlijke mening, zijn ervaringen zijn dus anders. Kan toch? Beide landen bieden wel more or less hetzelfde bovenin, dat klopt. Qua mensen ken ik alleen de Noren en die zijn de meeste tijd erg aardig en vaak meer dan behulpzaam. Zweden lijken voor zover ik weet niet veel anders op dat vlak mits je de grote steden even buiten beschouwing laat gok ik.

Woon nu 1 jagar in Zweden in Värmland. En voor zover ik gemerkt heb is de Noorse natuur meer rotsen. En de Noorse mensen zijn iets stugger dan Zweden. Maar eigen ervaring. Zweeds viswater in vooral jämtland en omhoog is een hemel. Alleen zalm plekken helaas vaak bij stuwdammen.  Zelf vooral veel snoek, forel en meest vlagzalm in jämtland gevist toen ik daar stage liep zes week in de zomervakantie op een Viskamp. Nu is het thuis in värmland voornamelijk weer snoek met af en toe zalm en forel. En via school nog heel veel andere dingen. Sportvisschool ga ik heen, dus dat is vaak een visreisje binnen Scandinavië. Voor zeevissen ga naar Noorwegen, anders is het voornamelijk noordzweden en grensgebied met Noorwegen.

markpiet

Hallo Rob.

Ik ben 2 jaar terug in zweden met mijn gezin op vakantie geweest. Vanaf Idre zijn we naar het zuiden afgedwaald. Idre Bied eigenlijk van alles wat. Snelstromende riviertjes, meren en aangezien dit in de Taiga ligt heel veel bos met op dat moment ook heel veel rendieren. Ik heb hier nog een verslag van geplaatst op dit forum. Laat je niet foppen door mijn tegenvallende vangstresultaten. Dit was vooral te wijten aan mijn eigen onervarenheid. Er staat ook iets over dit plaatsje in de Nederlandse vliegvisser reisspecial nr: 111 najaar 2014. Als je lid bent van de vnv kun je ze volgens mij nalezen op hun website.
succes.
groeten van Mark
><((((0>

Hidde

ja hij geeft zijn eigen mening ja dat is waar en heeft hij recht op , als je daarin echter 10 aspecten benoemt die in zweden perfect te vinden zijn vind ik het toch lastig..

Trouwens zelden zo weinig rendieren gezien als dit jaar in Noorwegen.. Taiga heb je meer in Zweden dan in Noorwegen , maar dat is iets wat met de bergen en rotsachtige bodem te maken heeft.. moet wel zeggen dat ik in noorwegen vele malen minder last van muggen heb gehad.

Maar ja , Noorwegen is spectaculairder  , en zweden wat subtieler.. ik kan niet kiezen en ga volgend jaar weer lekker naar Zweden want het is wel een stuk goedkoper..
@ Menno , je vraag over hoe het bij de grote steden is snap ik niet helemaal.. Juist daar zouden de mensen toch ruimdenkender kunnen zijn en daarom minstens zo vriendelijk? mijn ervaring met bv Stockholm en Ostersund zijn super wbt behulpzaamheid vd mensen.

Floor

#9
Als je het mij zou vragen zou ik ook voor Noorwegen kiezen anders zou in wel in Zweden zijn gaan wonen in plaats van in Noorwegen dat is mijn mening en niet het antwoord op jouw vraag.
Jij geeft aan door zweden te willen trekken, dan zeg ik gelijk "doen!" Je kan door heel zweden geweldig vissen. Vraag me niet waar of hoe of wat precies maar, ieder jaar kom ik een aantal keer in de omgeving van Arvidsjaur en daar kan je simpelweg in iedere rivier, beek of meer een vliegje of grote streamer te water laten en geweldig vissen. Moraal van mijn verhaal is dat je wat mij betreft veel keuze hebt en altijd mooi kan vissen.

@Hidde, wat betreft ruimdenkendheid, mijn ervaring is dat op het platteland men vele malen ruimdenkender is. Vriendelijkheid staat daar los van maar over het algemeen genomen zal het in zowel Noorwegen als Zweden overal wel goed komen mits je jezelf een beetje fatsoenlijk en bescheiden opstelt en niet op zijn Hollands met je grote waffel wel ff gaan vertellen hoe jij het wel ff zus of zo zou doen. Dat zijn ze in Scandinavië niet erg gewend. Dat gebeurt nogal vaak 😉
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

henkverhaar

Quote from: Hidde on September 26, 2016, 21:24:22
ja hij geeft zijn eigen mening ja dat is waar en heeft hij recht op , als je daarin echter 10 aspecten benoemt die in zweden perfect te vinden zijn vind ik het toch lastig..

Ik ben op verschillende plaatsen in Zweden en Noorwegen geweest. Ik kan uiteraard niet zeggen dat ik heel Zweden gezien heb, of dat ik een doorgewinterde Zweden-kenner ben, maar mijn persoonlijke ervaringen bij het vergelijken van Zweden en Noorwegen vallen duidelijk in het voordeel van Noorwegen uit. Ik vind, nogmaals - persoonlijk, Zweden te eentonig, en te aangeharkt, en te 'gereguleerd'. En ik weet wel dat Noorwegen heel bureaucratisch kan zijn als je met de regeltjes te maken krijgt, maar op het platteland heb je daar meestal weinig last van. En ook weer persoonlijk, ik vind de Noren aangenamer in de omgang dan de Zweden. Dat klinkt nogal zwaar, en zo is het niet bedoeld, maar nogmaals, als je mij laat kiezen tussen Noorwegen en Zweden (of het nou is als vakantieland, als visland, of om er ooit te gaan wonen) dan kies ik voor Noorwegen.

Hidde

Quote from: Floor on September 26, 2016, 22:13:05
Als je het mij zou vragen zou ik ook voor Noorwegen kiezen anders zou in wel in Zweden zijn gaan wonen in plaats van in Noorwegen dat is mijn mening en niet het antwoord op jouw vraag.
Jij geeft aan door zweden te willen trekken, dan zeg ik gelijk "doen!" Je kan door heel zweden geweldig vissen. Vraag me niet waar of hoe of wat precies maar, ieder jaar kom ik een aantal keer in de omgeving van Arvidsjaur en daar kan je simpelweg in iedere rivier, beek of meer een vliegje of grote streamer te water laten en geweldig vissen. Moraal van mijn verhaal is dat je wat mij betreft veel keuze hebt en altijd mooi kan vissen.

@Hidde, wat betreft ruimdenkendheid, mijn ervaring is dat op het platteland men vele malen ruimdenkender is. Vriendelijkheid staat daar los van maar over het algemeen genomen zal het in zowel Noorwegen als Zweden overal wel goed komen mits je jezelf een beetje fatsoenlijk en bescheiden opstelt en niet op zijn Hollands met je grote waffel wel ff gaan vertellen hoe jij het wel ff zus of zo zou doen. Dat zijn ze in Scandinavië niet erg gewend. Dat gebeurt nogal vaak 😉

Eens!

Rob

Heren, hartelijk dank voor jullie reacties!
Erg leuk om te lezen dat er heuse meningsverschillen zijn over de mensen en het landschap in Zweden en Noorwegen.
@ Hein: ik ben in 2012 ofzo bij je langs geweest met o.a. Nico de Boer. Je hebt ons toen goeie tips gegeven over het stuk Glomma bij Tynset. Dat heeft goed gewerkt toen! Ik ben ook zeker van plan om "even" door te steken en een bezoekje te brengen aan je camping!
Verder zal ik proberen om alle plaatsnamen eens op te zoeken op een groooote kaart van Zweden. Ik ben van plan om er eentje te maken op posterformaat, zodat ik er ook wat dingen bij kan schrijven.
Tot slot: ik vind het erg fijn om te ervaren dat een forum van vliegvissers echt werkt! Ik ben wel gewend dat vliegvissers elkaar altijd helpen en het is erg leuk om te zien dat het op zo'n forum dus net zo goed werkt. Dat onderscheidt "ons" toch van een hoop andere sportvissers, die maar moeilijk iets delen. Nogmaals dank!

Rob

Correctie: @hein moet natuurlijk zijn @ Henk
Excuus Henk!

Menno_siemensma

Quote from: Rob on September 30, 2016, 10:52:02
Correctie: @hein moet natuurlijk zijn @ Henk
Excuus Henk!
zit een bewerkingsknopje bij je bericht he ;) is handiger dan zo.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Arie de Vries

En Rob,
Is het je in beetje bevallen in Scandinavi??  ;D
Groet, Arie

MarcelN

Ruim een week te vroeg Arie, ff wachten nog ;)

Arie de Vries

Je hebt gelijk Marceln
Was weer es met de dagen in de war ;D ;D ;D
Groet, Arie

Hidde

Nog 5 dgn en dan weer die kant op. 4 wkn rondtoeren met de caravan .