Vliegvissen op forel in Lauwersmeer

Started by Franky Boy, March 26, 2016, 12:05:45

Previous topic - Next topic

Gert and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Dat je de zoon was van... wisten we al een tijdje :) :)

Gerrit

Franky Boy

 ::goodjob::
Heb ik me indertijd eigenlijk netjes voorgesteld?
Gaat wat moeilijk met zo'n 'nickname'...

HappyFisherman

Nee Franky Boy, dat heb je niet. Ik ook niet trouwens :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Johan H

Hallo Menno,

Is het mogelijk dat jij via een een kaart van het Lauwersmeer aan kan geven waar jij ongeveer gevist hebt

Johan H

Ronald uit Meppel

Hallo Johan
Helaas voor jou gaat die vraag zeer waarschijnlijk niet beantwoord worden. Maar het filmpje van Jan Kamman en de foto's van de uitzet van de forel in maart 2016 geven genoeg aanwijzingen om de locaties te vinden. Het zou me verbazen als Menno een totaal andere stek heeft.
De beide plekken zijn makkelijk te bereiken voor de tankwagen met forel.  Aangezien de totale hoeveelheid forel niet in verhouding staan met het oppervlak zullen de stekken in de buurt van de uitzetlocaties zijn. Het duurt weken voordat de forel zich verspreidt heeft en zijn daadoor relatief makkelijk te vangen. Dit fenomeen is bekend van bijvoorbeeld het OVM.

Mvg Ronald

merijn1982

Tikkie naief johan. Mensen gaan niet op fora hun stekken prijsgeven. Waarom niet? Omdat de stek vanaf dat moment waarschijnlijk kapot gevist word door anderen. En mensen ook best zelf een btje moeite mogen doen om een stek te vinden voor zichzelf.

Wil je van te voren weten waar de vis zit moet je bij een forellenvijver gaan vissen
Tight lines!!

Wader

Quote from: merijn1982 on April 30, 2016, 23:31:52
Tikkie naief johan. Mensen gaan niet op fora hun stekken prijsgeven. Waarom niet? Omdat de stek vanaf dat moment waarschijnlijk kapot gevist word door anderen.

Natuurlijk gaat Menno dat niet doen want dan staat het daar morgen "zwart" van de vissers. En moet ik zelfs straks in het Lauwersmeergebied nog zoeken naar een parkeerplaats voor m'n auto, omdat het daar nog drukker is dan in Amsterdam!

Johan H

Goede morgen allemaal,
Schrik een beetje van de reacties op mijne  verzoek, ik wilde alleen  maar een indicatie, ben niet echt bekend met het Lauwersmeer en met alle respect het is een vrij groot stuk water, er zit b.v. nogal wat afstand tussen de Friese oever en de Groninge oever en natuurlijk had ik niet verwacht dat Menno precies zou aangeven waar wij had gevist. Vind ik trouwens ook helemaal niet leuk omdat veel liever zelf zoek waar de vis zit, maar nogmaals ivm de grote van het water was een indicatie voor mij voldoende geweest.
Ik had de oproep gedaan omdat ik er zelf vanuit ga dat info en tips tussen de liefhebbers altijd met veel plezier gedeeld worden, gelukkig ben ik gisteren daar nog een voorbeeld van tegen gekomen. :)

groet Johan Huitema

Franky Boy

Niet schrikken; het was te verwachten.
Waar je het ongeveer moet zoeken?
Ik ben daar ook niet bekend...
Maar als je op de kaart kijkt, zie je dat er maar enkele delen met de auto (en daarmee komen vliegvissers!) benaderbaar zijn.
Aan de westkant (Friese oever) bij Oostmahorn.
En aan de Groningse kant (Zuid-Oosten) via de N-361 en de Strandweg.
Hier is een kaartje (je kunt inzoomen):
https://www.google.nl/maps/place/Lauwersmeer/@53.3744179,6.1730239,12z/data=!4m2!3m1!1s0x47c9b04660ca281f:0x22815cb8940e4dc2

Overigens meldde Menno op facebook dat hij gisteren weer twee mooie forellen had gevangen (waaronder een van meer dan 60 cm!) en enkele vissen had gemist.

Wader

Quote from: Johan H on May 01, 2016, 08:14:01
Goede morgen allemaal,
Schrik een beetje van de reacties op mijne  verzoek, .....

@ Johan,
Trek het je niet aan, mijn reactie was NIET persoonlijk bedoeld!
Meer in z'n algemeenheid geplaatst, maar er zit wel een kern van waarheid in ....

Groet,
Don

p.forel

#85
Er wordt altijd net gedaan of er hordes vissers gelijk naar de stekken rennen
Lijkt wel een karper forum hier

Man o man wat een onzin
Er is ook nog zo iets als persoonlijk bericht

Waar is de tijd gebleven dat vliegvissers nog vliegvissers waren en geen afgestompte karperaars

Franky Boy

Het is niet alleen de angst dat de stek zal worden overlopen, die mensen weerhoudt om informatie over stekken te delen.
Er zijn ook enkele beroepsvissers op het Lauwersmeer actief ("Feind hört mit"- zoals de Duitsers in W.O.II zo treffend zeiden...) en die zouden hun aandacht wel eens op de forellen kunnen richten.
Het gaat o.a. om enkele hardwerkende mensen uit een klein dorpje met veel windmolens aan het IJsselmeer. ::hulp::

Ter illustratie:
http://www.sportvisserijnederland.nl/actueel/nieuws/15516/urker-beroepsvisser-laat-vissen-in-fuik-wegrotten.html

Gert

Op de vierkante meter nauwkeurig stekinfo geven (maar ook vragen) lijkt me inderdaad niet wenselijk op een open forum. Persoonlijk bericht kan altijd natuurlijk.
Maar als ik zie hoe bijvoorbeeld de info over het OVM hier wordt gedeeld, vind ik de vraag van Johan wel meevallen eerlijk gezegd "waar "jij ongeveer gevist hebt".
Ik ben dan ook benieuwd wat bijvoorbeeld een uitzending van Vis TV voor invloed heeft op een bepaalde stek.
Kan ook zijn dat jij daar niet gezien wil worden natuurlijk, omdat ze je dan asocieren met die 2 clowns.

p.forel

Ach het nieuwe vliegvissen zullen we het maar noemen
Karperaars type met de vlieg dan wel te verstaan

Meeste van ons hadden nog staan klote om hun eerste vissie te vangen zonder de hulp van andere.
Of dit nu stek info is of even dagje mee lopen  of even bij vliegviswinkel investeren en zo aan de info komen.

Ovm is door alle info ook niet echt drukker geworden
Alle info die je over zeebaars vind plus de stekken. Ook daar valt het reuze mee

En inderdaad de PB kan ook nog 
Maar ja niet willen delen kan ook

Beertje

Ik heb ook al vaak met clubleden gedeeld waar het leuk en goed vissen is. Heb ze er daarna nauwelijks gezien. Dus.... het valt wel mee.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Franky Boy

Nou niet gelijk iedereen die geen stekken-informatie hier wil delen een 'karperaar met de vlieg' noemen.
Daar kunnen verschillende goede redenen voor zijn (o.a. de beroepsvissers niet wijzer maken dan ze al zijn...).
Ik denk dat iedereen met mijn kaartje en de redenatie er achter al een heel eind komt.
Een beetje zoeken mag ook hoor...

p.forel

#91
Is meer bedoelt voor de gene die op johan reageerde wat menno doet moet hij zelf weten
Delen of niet  dat is aan hem zelf

johan vroeg niet precies de plek. Maar op zo'n bak water is het wel stukje makelijker als je ongeveer weet waar je te water kan.
De vis zal je toch zelf moeten zoeken

Plantje

Wat mij betreft (en ik denk dat dat ook voor de andere moderators geldt) wordt het hier nooit verboden om stek informatie te delen. Het staat eenieder vrij die informatie voor zich te houden, maar een vraag daarnaar wil ik niet direct afstraffen met een digitale tik op de vingers.

Wel kan ik me voorstellen dat je gemakkelijker de informatie krijgt die je zoekt als je even een PB stuurt. En bovendien kan ik me voorstellen dat het nog veel leuker is om te vragen of je een dagje mee mag gaan.

merijn1982

Was niet vervelend bedoeld vanuit mij. Maar als je vraagt om op een kaart aan te geven waar je vist? Vind ik naief...

En Maurice dat kan je wel zeggen/vinden. Maar ik ben zeker niet beroerd om iemand te helpen. Maar het heeft wel grenzen ( al zou ik het niet weten op het lauwersmeer hoor!! )

En bert die heeft weer iets gevonden om tegenaan te trappen dus zijn we nu karpervissers....
Tight lines!!

p.forel

Nee hoor  die hebben de naam

Wij als vliegvisser hebben juist de naam zeer behulpzaam te zijn.
Al valt dit steeds minder te merken op dit forum.
En vragen staat nog steeds vrij op dit forum. Of je nu kaartje er bij wil of niet.
En de gene waar de vraag voor bedoelt is kan zelf wel antwoorden.
En beslis zelf wel of hij dit wel of niet doet

Ik zelf doe dit meestal per PB.  Als ik niet wil dat hele wereld mee kan lezen

merijn1982

Ik denk dat het nog steeds klopt en dat wij nog steeds elkaar graag helpen. Al heeft het voor grenzen. Je mag er zelf ook best wel een btje moeite voor doen. Probeer het eens. Kijk eens hoe een ander het doet en waar. En vraag jezelf en/of die ander eens af waarom? Zo word je namelijk zelf een betere visser ipv een volger.
Wat betreft de houding op het forum is het gewoon duidelijk dat er mensen te veel hier zitten en te weinig aan het water. Jammer! Heb het al vaker gezegd maar een aantal 'internethuftertjes' verpesten iets wat mooi is. Altijd commentaar op alles en iedereen.
Uiteraard kan de persoon waaraan het gevraagd word zelf antwoorden. Maar dan had de vraag misschien niet openbaar gesteld moeten worden?

Ach he zal er wel weer wat op terug te zeggen hebben. En dat is je goed recht. Ik ben er klaar mee!
Tight lines!!

Troutbuster

"In Petrus zijn we broeders, van onze hobby zijn we hoeders"

Het is zaliger te geven, dan toch nooit geen moer terug te krijgen!!

Onvoorwaardelijk loyaal is het motto!!

Helaas niet voor iedereen

Wie de schoen past.......

Gr

Jan
"Petri Heil"


Franky Boy

Klaar jongens!
We worden het blijkbaar niet eens... :-[
Iemand nog op het Lauwersmeer (of elders) gevist?

Floor

Acceptatie ligt in het accepteren en respecteren van het feit dat verschillende mensen verschillende  meningen hebben. Niet in het nastreven dat iedereen dezelfde mening deelt.
Gelukkig wordt het mooi vis weer!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

sjoerd

#99
Quote from: Franky Boy on May 03, 2016, 20:54:40
Klaar jongens!
We worden het blijkbaar niet eens... :-[
Iemand nog op het Lauwersmeer (of elders) gevist?
Ja hoor Franky, kneiters van forellen op de Koperenplas, waaronder enkele 70 ers aan een bibio haakje 14. Echt gaaf!